Olycks- och krishanteringsplan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Integrationsplats För ett mänskligare och tryggare Göteborg.
Advertisements

Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Begränsade utdrag ur belastningsregistret
LSO på skadeplatsen.
Säker i butik Gratis utbildning på Internet
1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
2012. Innehåll •Funktionärsinformation •Allmänna regler.
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Textrespons Vad är bra i berättelsen? En händelse? En formulering
Föräldramöte P 01 Utvecklingslag
Demokrati.
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Ver 1.0 Välkommen till Från kurs – klubb Planering – Rekrytering – Kurs Bosön Kursledare Thomas Larsson.
Skydd Mot Olyckor i landsbygd Medelpads Räddningstjänstförbund
På arbetsplatsen Hot och Våld.
Utlandsstudier för I:are
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Det va en gång en katt och hund del 1
Det händer inte … Det händer inte mig….
Vad gör man vid skada/olycka?
Göran Larsson 2011 MOVE
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Lena Persson Lena Persson beteendevetare, magister i psykologi arbetar med frågor som handlar om: våld i nära relationer.
Hamnskydd Klicka på knappen i högra hörnet för att starta övningen
Kriskommunikation i praktiken Sveriges informationsförening
Vad tycker de lantbruksverksamma om Säkert Bondförnuft
Frånvarorutin i förskolan
72 timmar som gör skillnad
Vigslar inom EFK efter 1 jan 2012 En ny praxis introduceras.
Landstingsstyrelsens förvaltning
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
Problem finns… Kriser uppstår om man struntar i problemen och medier eller andra får tag i dem Alltid fredag eftermiddag… Några råd om krisförebyggande.
Introduktionskurs Greppa Näringen Madeleine Wiström, växtodlingsrådgivare Hushållningssällskapet
Modul 5 Att söka arbete.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Att tillsammans påverka!
Arbete med avsnittet pågår Utdrag ur utkast Kenneth Flood Alf Susaeg utdrag#1.
Piteå kommuns beredskapsplaner.
Samordnad Individuell Plan
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Nya föreskrifter och allmänna råd
Samhällets krisberedskap – kommunen i fokus
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
ÅLDERSGRUPPEN 6 ÅR VÅREN. Föräldraträffar i fortsättningen Ett syfte med dessa möten är att skapa bra förutsättningar för våra ungdomar både på planen.
Kommunikation Rakel i samverkan
Projektledare Jan-Erik Wounsch Ambulanscentrum NU-sjukvården
Vid en svår olycka måste vi ha hjälp av samhällets resurser
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Tystnadsplikt och Sekretess för räddningstjänsten vid IVPA-larm
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Information & kommunikation
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Vad? Varför? Stabens delar.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Socialpsykologi.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
72 timmar som gör skillnad
Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande
Svenska Pistolskytteförbundet Krishantering Kriskommunikation.
Region Östergötland När katastrofen är ett faktum… Handlingsplan akut och långsiktigt för personal och patient.
UPK-systemet Vägen från elev till ridinstruktör. Elev Eleven börjar rida på ridskolan.
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
Erfarenheter av krishantering vid Örebro Universitet våren 2011
Krishanteringsplan - lathund
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
POSOM Psykiskt och Socialt Omhändertagande vid olyckor och katastrofer som inträffar i kommunen eller berör kommunens invånare Består av en Ledningsgrupp.
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
Kommunikation.
Presentationens avskrift:

Olycks- och krishanteringsplan Förbundsstyrelsen Säkerhetskommitté Förbundsläkare Säkerhetsrådgivare i distrikten

Om något tragiskt inträffat får det inte bli ännu mer tragiskt för att vi inte kan hantera det på ett korrekt och professionellt sätt.

Kris är ett tillstånd av psykisk överbelastning

Definitioner Kris – händelse som påverkar människor på det psykiska/känslomässiga planet Katastrof – är en ”mycket stor olycka” med omfattande materiell förstörelse Olycka, stor eller liten – kan inträffa på arbetsplats, på resa, i hemmet

Gå först igenom tänkbara scenarier inklusive de som är nästan otänkbara. Tänk därefter igenom följderna av händelseförloppet 11 sept

Upparbeta kontakter i förväg Polis Sjukvård SOS Alarm Räddningstjänst POSOM (psykosocialt omhändertagande) Kyrkan

… mer att göra i förväg Samlingsplatser personal Samlingsplatser ledning Anhöriglistor Plats för Kris- och olycksplan Larmlistor Vem gör vad Vem uttalar sig i media

Gör ”Kontakter i förväg”

Man måste vara förberedd för att klara av en svår uppgift

Förbered alla som kan bli inblandade Detta gäller allt som skall utföras under en tävling. Anmälningssekretariat (ta han om förare och funktionärer) Parkeringsdepå (placering, säkerheten) Tävlingen Posteringar Flaggning Rapportering Säkerhetspersonal Uppträdande på banan Körning av fordon Försäkringar Bärgningar Säkerhet Uppträdande på och bredvid banan

Ledningsgrupp Vilka ingår Lokal – avskild, dörrvakt Telefonpassning Faciliteter, Radio, TV, Internet, fax m.m. Mat och kaffe

Ge telefonen till någon annan och skaffa en ny

Ledningsgrupp Beredskapsnivåer Håll telefonlistor hemliga (Pressens dröm) Iaktta personer i din omgivning (Alla klarar inte situationen)

Omhändertagande, krisgrupp Vem ansvarar för att dessa tas omhand: anhöriga, medarbetare, vittnen, räddningspersonal Präst, POSOM, Räddningstjänst, Polis och läkare är ovärderliga resurser Lämplig lokal: avskild, lugn, ostörd

Omhändertagande ”Håll om” ”Håll i” ”Håll tyst” ”Håll ut”

Loggbok Utse en eller två sekreterare Allt skall med Ovärderligt för framtiden

Gör ”Organisation”

Vid olycka med svår personskada eller med dödlig utgång Larma Ambulans och Polis Starta upp tidbok (logg) för viktiga händelser Låt tävlingen snarast fortsätta Sammankalla tävlingsledning och domarkommitté 5. Sätt ut tider för pressinformation 6. Samla alla tävlande 7. Samla alla funktionärer och tävlingsledning

SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET JOURLISTA Att använda vid svårare olycka Vid svårare olycka på tävling skall Svenska Bilsportförbundet kontaktas enligt nedan. I första hand kontaktar tävlingsledare, eller den han uppdrar detta åt, någon av de nedanstående personerna på SBFs kansli. Personerna kontaktas i tur och ordning. Om den förste (Thomas Jansson) inte svarar kontaktas nästa person, och så vidare. Kansli(Slussen) skall enbart vara en förmedling till Styrelse resp. Säkerhetskommitté. Om, mot förmodan, inte någon av de tre personerna på kansliet svarar kontaktas någon i styrelsen eller säkerhetskommittén enligt samma rutiner som för kansliet. Så snart svar erhållits från någon på denna lista övertar denne ansvaret för informationen inom organisationen (SBF). Kansli (sluss) Thomas Jansson, 070-626 33 55 Jörgen Andersson, 070-200 62 06 Annemo Friberg, 070-554 11 70 Styrelsen Säkerhetskommittén Kåge Schildt, 070-594 96 96 Göran Tyrbjörn, 070-566 07 70 Sören Johansson, 073-418 27 70 Börje Fröberg, 070-602 08 36 Kenneth Thorén, 070-511 36 45 Bo Runbjörk, 070-676 66 94 Förbundsläkare Jan Erik Berglund, 070-832 93 98 Krishanteringsplan finns tillgänglig via SBFs hemsida www.sbf.se under Förbundsinfo.

Gör ”Jourlista”

Denna plan gäller tävlingar med tävlingstillstånd från SBF eller SDF Krishanteringsplan vid olycka med svår personskada eller med dödlig utgång. Denna plan gäller tävlingar med tävlingstillstånd från SBF eller SDF

1. Larma Ambulans och Polis.

2. Starta upp tidbok (logg) för viktiga händelser

3. Låt tävlingen snarast fortsätta. Nästa heat startas snarast efter nödvändiga åtgärder vidtagits (iordningställande av bana). Vid rally, låt ankommande ekipage vid starten på olyckssträckan fortsätta till nästa specialsträcka och starta . ( På detta sätt köper Du tid. Du undviker frågor om läget – vad gör vi nu – är den skadade död etc.)

4. Sammankalla tävlingsledning och domarkommittén. Lämplig person i tävlingsledningen utses redan vid planeringen av tävlingen att ingå i krishanteringsgrupp. Sammankalla krisgrupp (ortens präst , krisgrupp på orten). Orientera om läget. ”Kalla in” servicepersonal till den tävlande, funktionärer på olycksplatsen, nära bekanta till de skadade / omkomna. Låt präst eller sammankallande i krisgruppen iscensätta samtal med alla inkallade (avlastningssamtal) Låt polis eller präst kontakta sjukhuset för besked om skada. Vid dödsolycka låt polis eller präst meddela anhöriga. Vid dödsfall skall tävlingsledaren bryta tävlingen i samråd med domarkommittén. I händelse av dödsolycka vid flerdagarsarrangemang skall tävlingsledare, domare, polis och andra berörda myndigheter samråda om avbrytande eller eventuell fortsättning av tävlingen Informera Förbundsstyrelsen samt Säkerhetskommittén snarast (Jourlista finns att hämta på SBFs hemsida www.sbf.se under menyn ”Info”).

Pressansvarig eller någon ur tävlingsledningen 5. Pressinformation Pressansvarig eller någon ur tävlingsledningen tillsammans med polis kallar till Pressinformation.

Samla tävlande i lämplig lokal. Samla alla tävlande. Samla tävlande i lämplig lokal. Låt präst/diakon eller annan lämplig person tillsammans med någon person ur tävlingsledningen informera de församlade.

7. Samla samtliga funktionärer och tävlingsledning. Lämplig i tävlingsledningen ger en information efter tävlingen - om vad som har hänt. Viktigt att ingen vid tävlingen deltagande funktionär lämnar HQ förrän man vet att samtliga fått tala ut och klarar att ”åka hem”. Noggrann uppföljning av de deltagande funktionärerna dagen efter genom att alla samlas på lämpligt ställe för ev. ytterligare samtal.

Gå igenom ovanstående i tävlingsledningen innan Tänkvärt Gå igenom ovanstående i tävlingsledningen innan tävlingsdagen. (Vem gör vad) Vid fördelning av arbetsuppgifterna, tänk på att alltid söka den lämpligaste i en sådan här situation. Det kan vara så att ex. säkerhetschefen inte orkar att genomföra vissa bitar som ingår i hans/hennes arbetsuppgift…… Anm. Varje sportgren kompletterar med vad som behövs för den enskilda sportgrenen.

Checklistor Larma ambulans Larma polis Starta loggbok Sammankalla ledningsgrupp Sammankalla krisgrupp Förbered pressinformation Kalla anhöriga, nära medarbetare, vittnen

Påbörja avlastningssamtal Kontakta sjukhus för besked om skadade Kalla till pressinformation Samla alla medarbetare Kolla att alla ”är i skick att åka hem”

Gör ”Checklista”

Efteråt Utvärdering, uppföljning Vad blev bra Vad kan bli bättre Revidering av Olycks- och krishanteringsplan Genomför realistiska övningar

Mediahantering

...då är det inte de vanliga journalisterna som kommer När olyckan har hänt… ...då är det inte de vanliga journalisterna som kommer

Media Vem uttalar sig Vem skriver den första kommunikén Lokal för pressinformation Kalla till pressinformation regelbundet Tänk på att det är journalisternas ordinarie jobb

Mediekontakt - alltid Ta god tid på dig Tänk efter innan du svarar Håll dig inom ditt eget område Säg om du inte vet, kan eller får svara på frågan Håll dig till fakta Antag att allt är offentligt Var bestämd, rättvis och ärlig

Mediekontakt - aldrig Ljuga, gissa eller ha egna teorier Bli upprörd/arg Låta situationen eller reportern stressa dig Använda fikonspråk eller fackspråk Diskutera hemligstämplad information Använda uttrycket ”ingen kommentar” Tala om sådant som är utanför ditt område

…fler råd angående media Glöm inte att det är deras jobb Försök inte dölja något – drevet går Vanligaste nödlögnen – vet ej Åtkomlighet, öppenhet, ärlighet Begär förberedelsetid Medier vill ha en syndabock Inta snabbt mediescenen själv

Allmänheten förlåter misstag men inte lögner och undanflykter