IUP INDIVIDUELLA UTVECKLINGSPLANER.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Handlingsplan för matematikutveckling
Exempel utifrån ett antal målområden
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
Arbetsplan för skolbiblioteket
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Föräldramöte Ht
Vad styr skolan, förskolan och fritidshemmet
Den individuella utvecklingsplanen
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Förskolan Ekot´s modell för
Hovstaskolans styrdokument
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Välkomna till Edboskolan
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Läroplansnätverk förskolan
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Förskolan Ekot´s modell för
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Hur kan vi förstå begreppet?
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Skolutveckling genom aktionsforskning
© Steve Wretman & Helena Moreau
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

IUP INDIVIDUELLA UTVECKLINGSPLANER

Guide till IUP - arbetsgång Omvärldsbevakning och materialinsamling Hur arbetar man på skolor idag? Träffar med pedagoger och skolledare på skolor som redan kommit igång för erfarenhetsutbyte (ht – 02) Arbete med att utforma en guide som tar upp så många av de frågor som kommit upp på träffarna som möjligt Referensgrupp som läst guiden och kommit med synpunkter Inspirationsträffar och presentation Levande dokument, dialog, förändring och utveckling Digitalt verktyg – resurssida i kunskapsnätet

STRÄVANS-MÅL IUP

Möjligheter med individuell planering (Myndigheten för skolutveckling, 2004, Dnr2003:251) Tydlighet – eleven kan förstå sin kunskapsutveckling och sociala utveckling Eleven kan se relationen till de nationella målen och påverka sin framgång Lärandet blir genomskinligt och upplevs ske i sammanhang och helhet Skolan har förståelse för elevers olika förutsättningar och stöttar på vägen mot målen Blir motivationshöjande och utvecklande Fokuserar starka sidor och kopplas till strävansmål och kvaliteter i kunnandet Dialog mellan elev – lärare om när eleven kan Kunskaperna dokumenteras både skriftligt och muntligt

Risker med individuell planering (Myndigheten för skolutveckling, 2004, Dnr2003:251) Fokus på tillkortakommanden – känsla av otillräcklighet Eleven förstår ej betydelsen för den egna utvecklingen Eleven känner maktlöshet Enbart koppling till uppnåendemål och avprickning av delmål, betyg och skriftliga prov är de enda synliga resultaten Eleven bärare av systemets brister. Systemet reflekterar ej över skolmiljö, arbetssätt mm Individuell planering blir inget stöd – upplevs stressande

Skollag Läroplaner Skolplan Kursplaner Arbetsplan Betygskriterier ÖLA 00 Yrkesetiska principer STYRDOKUMENT

Skolplan för Göteborg 2001 - 2004 Läraren klargör de mål och krav som finns I samverkan med barnet/den unge och dess föräldrar tas en IUP fram som utgår från den enskildes förutsättningar Alla barn och unga skall ha en IUP Pedagogisk dokumentation skall gälla från förskola till gymnasieskola

Elevens framgång – skolans ansvar (Ds 2001:19) Expertgruppsutredning – ökad måluppfyllelse Elevens framgång kopplad till hur väl skolan fungerar som samarbetsarena Skolans uppgift – se elevens utvecklingsmöjligheter Syftet med åtgärdsprogram – att optimera förutsättningarna för lärande – borde gälla alla Alla elever – en individuell utvecklingsplan Fokus i lärandemiljön och arbetslagets dokumenterade planering IUP kan innehålla pedagogisk dokumentation, åtgärdsprogram, skriftlig information, utvecklingssamtalsanteckningar mm

Alla skolor ska vara bra skolor – regeringens kvalitetsprogram för skolan Informationen på utvecklingssamtalen skall grunda sig på en utvärdering och bedömning av elevens utveckling i relation till målen i läroplanen och i kursplanerna för år 5 och 9. Insatserna som behövs för att eleven ska nå målen skall tydliggöras Utvecklingssamtalen ska leda fram till en framåtsyftande individuell utvecklingsplan Planen skall visa vad som behöver göras för att eleven ska nå målen

IUP Utv.samtal Mål Nutid/kartläggning Deltagare Barnet/den unge Arbetslag /pedagog Vårdnadshavare Mål Lpo (strävans, uppnående) Skolplan Lokal arbetsplan Kursplan Utv.samtal IUP Nutid/kartläggning Arbetslagets och pedagogens planering av lärandet Utv.samtalsförberedelser Pedagogisk dokumentation Betyg, prov Konkreta och utvärderingsbara mål för barnet/den unge Andra relevanta dokument tex åtgärdsprogram

Grundläggande värden Lpfö 98 Lpo 94 Lpf 94 Mål att sträva mot (människolivets okränkbarhet,individens frihet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män, solidaritet med de svaga och utsatta) Lpfö 98 Lpo 94 Lpf 94 Mål att sträva mot Mål att uppnå

(Myndigheten för skolutveckling, 2004, Dnr 2003:251, s. 36) ”När uppnåendemålen i kursplanerna betonas på bekostnad av strävansmålen kan det innebära att eleverna inte i lika stor utsträckning ges möjlighet att utveckla de kunskaper som skolan i första hand skall inrikta sin verksamhet på att skapa förutsättningar för. D.v.s de kunskaper som mål att sträva mot anger inriktning mot och som kan sammanfattas i form av ett antal ledord…” (Myndigheten för skolutveckling, 2004, Dnr 2003:251, s. 36)

Mål att sträva mot – några ledord? lyssna diskutera kommunikation lust värdera hänsyn nyfikenhet tillit förnuft vårdat språk självständighet respekt etik reflektera samarbetsförmåga Skolan skall sträva efter att varje elev tillägnar sig goda kunskaper inom skolans ämnen och ämnesområden för att bilda sig och få beredskap för livet L. Åhlander, Reform i rörelse, Skolverket

IUP Personlig utveckling Social utveckling Demokratisk utveckling Lärande-utveckling

Utgångspunkter vid planering Strävansmål i läroplaner och kursplaner – det lärande och de kompetenser som eleven genom undervisningen skall utveckla Målen ska bestå av kunskaper i form av begrepp, fakta, arbetsmodeller, färdigheter, intellektuella och sociala kompetenser Vilket lärande är målet? Målen för arbetet – elevens lärande, att utveckla intellektuella processer Vill man träna reflektion kan snabbhet inte premieras – stoffet måste reduceras Ämnenas innehåll är en del i arbetet mot målen Eleven är med vid planering av stoffet

Läroplanernas & kursplanernas strävansmål (1) Arbetsgång IUP Elevens mål (3) Utvärdering av elevens arbete (4) Läroplanernas & kursplanernas strävansmål (1) Arbetslagets & pedagogernas planering (2) Utvecklingssamtal (5) Konsekvenser för arbetet? För skolan I arbetslaget I klassrummet Inför utvecklingssamtal IUP (6)

Utvecklingssamtal och IUP IUP Utvecklingssamtal Skulle man kunna göra så här? Pedagogerna i arbetslaget Enskild beskrivning av nuläge – mål (egna ämnet, IUP, gemensamma mål för skolan,) Arbetslagets val av fokus/mål Arbetslagets gemensamma beskrivning (elev, grupp) IUP Formulerar mål utifrån nulägesbeskrivning Ansvarsfördelning Uppföljning Ansvarig lärare förbereder Utvecklingssamtal Elev, föräldrar, pedagog Eleven Beskriver sitt nuläge i förhållande till mål med hjälp av t.ex: IUP, portfolio, frågor, enkäter Ansvarig lärare återkopplar till arbetslaget Konsekvenser för planering och undervisning Arbete i skolan Föräldrarna Beskriver nuläget med hjälp av t.ex: IUP, enkät, frågor

Råd och erfarenheter från skolor ”Individuell planering och dokumentation” Mål och resultat - betona strävansmål, gör målen till allas egendom, tydliggöra Delaktighet och inflytande – alla grupper (personal, ämnen, elever, föräldrar), mötesplatser, uthållighet, tidsplan, processer tar tid Reflektion och diskussion är centralt Kompetensutveckling – sök kunskap, gemensamt, praktisk handling Modeller och redskap – anpassa till verksamheten Ledning – tydlig, drivande, prioritera

Förslag på frågor att samtala om Utse gärna en person som för minnesanteckningar Nuläget på era respektive arbetsplatser Vad gör ni redan idag som kan vara en del i arbetet med IUP? Utvecklingssamtal, reflektionsarbete, utvärderingar, elevsamtal mm. Vad kan IUP ersätta? Arbetslagets roll för att underlätta i arbetet med IUP, hur skulle det kunna gå till? Det praktiska arbetet i klassrummet för pedagog och elev Hur formulerar vi frågor som relaterar till strävansmålen i läroplanerna? Egna frågor Frågor som väckts? Förslag, idéer och kommentarer till det fortsatta arbetet mm

Att tänka på när man diskuterar IUP Nuläget, ta utgångspunkten i det ni redan gör och bygg vidare IUP ersätter något ni redan gör idag, vad? Form och innehåll Hur involverar vi eleverna? Föräldrarna? Utvärdera arbetet Utvecklingsarbete tar tid och måste få ta tid. Diskutera hur ni använder er arbetsplatsförlagda tid

ATT DOKUMENTERA UTVECKLING Utvärdera och bedöma utveckling i relation till målen Här är du nu (exempel, loggbok, utvärderingar) Hit skall du (tydligt mål) Hur når du dit? (delmål, metod, arbetssätt, innehåll, stöd, ansvar Beskriva Hur-frågor Hur visar barnet/eleven vilja att hjälpa andra? (solidaritet) Hur visar barnet att alla har ett lika värde? Hur visar barnet/eleven nyfikenhet Hur hanterar eleven konflikter? Hur visar barnet/eleven ansvarstagande?