Region Östergötland Nätverk för IT och lärande i ITiS anda Linköping 15 januari 2003 Verksamhet med NätverkSamordnare vt 2003 Aktiviteter våren 2003 finansierade.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Regional digital agenda för Östergötland
Dolda kunskaper avslutande möte
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Carina Bergqvist Torvallaskolan
/ L.Ring Erfarenheter från olika utsiktspunkter Lennart Ring Forums aktiviteter ska stimulera nätverksbyggande bland företrädare för vårdbyggnadsplanering,
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Välkommen till träff med kommunala kontaktpersoner 25 september 2003.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Region Östergötland ITiS Kommunala kontaktpersoner i Vadstena 30/ •ITIS ÅR 2002, Platser 2001/2002 •Behov av skolledarutbildning ht 2001? •Extra.
10 STUDIEHANDLEDNINGAR.
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Regional digital agenda för Östergötland
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Leif Marklund.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Sören Thornell IT och skolutveckling BIT-projektet - vad har hänt? Statens satsning på IT i.
1700 Mkr under åren –alla skolor i alla kommuner –komplettera och förstärka –folkhögskolor deltar med 1500 platser 2002 ? Kompetensutveckling.
Kinda och Linköping i samarbete med KK-stiftelsen
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Region Östergötland ITiS Kommunala kontaktpersoner i Linköping 16/ ITIS år 2002, Platser 2001/2002 Skolledarutbildning vt 2002 Handledarstöd Informationskampanj.
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Vård- och.
ITiS…men sen då? Linköping
Torsång nya skola oktober 2012 Framtidens skola.
Gymnasiebiblioteksträff Carlsunds utbildningscentrum 4 Bibliotekets roll i vuxnas lärande. Projekt KUR 4 Från information till kunskap - Kurs på.
Region Östergötland ITiS Kommunala kontaktpersoner i Linköping 15 november 2002 Avslutning av ITiS kompetensutvecklingssatsning Redovisning och ev. återbetalning.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Nationellt centrum för flexibelt lärande, CFL CFL är en statlig myndighet med uppgift att främja livslångt lärande för alla, genom att stärka och stimulera.
IT som stöd för kvalitetsarbetet
Skoldatatek i praktiken Anders Fridell
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
ITiS Referensgrupp zInformation, Rapporter  Regionala Stödutbildningar vt 2000 yPolitikerseminarium yHandledarutbildning ySkolledarutbildning.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Göteborg 15 nov 2002 Bo Norming - Monica Sandorf.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
ZLägesrapporter kommunvis zVad händer med ITiS i kommunerna? Besök under våren/hösten 2000 zKommunala ITiS-hemsidor zÅrets ITiS-arbetslag år 2000 i Östergötland.
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Region Östergötland Handledarträff 5/ zHandledarutbildningarna zHandledarens uppgifter zITiS studiehandledning, Läromedelsdatabasen zSamarbetet.
LFA Steg 1: OMVÄRLDSANALYS
Nätverk för lärare i NO/Teknik i grundskolan
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Region Östergötland Nätverk för IT och lärande Mjölby den 19 mars 2003 Verksamhet med NätverkSamordnare 2003 ingår nu i nya myndigheten för skolutveckling.
© Jan E Persson Ulrika Westrup ek dr Jan E Persson och ek dr Ulrika Westrup Institutionen för Service Management, Lunds universitet HSS2011: Interaktiv.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund LRF:s Företagarcoacher.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
M EDIA C ENTER N ORRBOTTEN. Vår verksamhet ska stödja pedagoger, ledare och annan personal inom skolan och underlätta deras arbete för att uppnå målen.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Välkommen till träff med kommunala kontaktpersoner 25 november 2003.
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Toppkompetens i Borgå Möte Toppkompetens i Borgå Program för U-tjänster Topprogram skolvis LP 2016.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
From Great To Excellent
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Presentationens avskrift:

region Östergötland Nätverk för IT och lärande i ITiS anda Linköping 15 januari 2003 Verksamhet med NätverkSamordnare vt 2003 Aktiviteter våren 2003 finansierade av KK-stiftelsen –Nätverk av ITiS-handledare och andra (KK-paket) ProjektInformatörer, forskare och framtidens lärande –Certifiering av ITiS-handledare våren 2003 (se PM) –Från information till kunskap Vetenskapliga redskap 5+5p –Informationsteknik-Undervisning-Lärande –Skolledarutbildning IT för skolledare –Seminarier kring Lärkraft –Seminarium om e-lärande Avslutning av ITiS kompetensutvecklingssatsning

Nätverksamordnare vt 2003 ITiS och KK-stiftelsen i samarbete

Bakgrund KK-stiftelsens skolsatsning ITiS Budgetproppen Skolverket Myndigheten för skolutveckling

Bakgrund NS Enligt regeringens bedömning i Budgetpropositionen 2003 behöver IT-utvecklingen i skolan fortsatt stöd och stimulans och att de goda erfarenheterna från ITiS-satsningen bör tas tillvara och spridas. Regeringen ger den nya skolutvecklingsmyndigheten i uppdrag att bland annat stödja nätverket av lokala ITiS-handledare som byggts upp under ITiS- satsningen

Blivande NS Personer som har arbetat som regionala samordnare inom ITiS, intresserade av att fortsätta arbeta med IT och lärande erbjuds ca 20% tjänst + verksamhetsmedel ska under våren 2003 vara anställda på en värdmyndighet som är beredd att samarbeta med Delegationens kansli och KK-stiftelsen

Syfte Att bidra till fortsatt skolutveckling inom området IT och lärande Att stödja och utveckla nätverk av nyckelpersoner Att på regional nivå aktivt informera skolledare, politiker och andra aktörer om skolutveckling och den roll IT spelar i detta sammanhang. Att bidra till att stärka kompetensen hos NS, handledare, lärare, lärarutbildare, skolledare och politiker.

Målgrupper och samarbetspartner Handledare Utvecklingsledare Lärarutbildare Forskare Projektinformatörer Skolledare Politiker och andra beslutsfattare Arbetslag (lärare)

Exempel på uppgifter genomföra nätverksprojekt under våren för handledare och lärarutbildare regionalt samla projektinformatörer, handledare och lärarutbildare och med utgångspunkt i ”Nästa steg” ordna kompetensutveckling och seminarier informera kommunala och regionala beslutsfattare initiera möten för erfarenhetsutbyte mellan forskare, lärarutbildare och praktiker. Medverka till att ITiS-handledares utbildning och praktik kan utväxlas (evalueras) i högskolepoäng. (certifiering)

region Östergötland Nätverk för IT och lärande i ITiS anda Linköping 15 januari 2003 Verksamhet med NätverkSamordnare vt 2003 Aktiviteter våren 2003 finansierade av KK-stiftelsen –Nätverk av ITiS-handledare och andra (KK-paket) ProjektInformatörer, forskare och framtidens lärande –Certifiering av ITiS-handledare våren 2003 (se PM) –Från information till kunskap Vetenskapliga redskap 5+5p –Informationsteknik-Undervisning-Lärande –Skolledarutbildning IT för skolledare –Seminarier kring Lärkraft –Seminarium om e-lärande Avslutning av ITiS kompetensutvecklingssatsning

KK-paket ProjektInformatörer, forskare och framtidens lärande För att stödja Nätverksamordnarna (NS) i deras arbete med handledarnas kompetensutveckling och för att vidareutveckla de regionala nätverken kring IT och pedagogik kommer KK-stiftelsen att kostnadsfritt ställa ett antal resurspersoner till NS förfogande. Dessa resurspersoner kan användas i olika sammanhang

Projektinformatörer Kollegiet har samlat aktiva lärare från KK-stiftelsens skolprojekt och medverkat till att deras erfarenheter kommit flera pedagoger till del. Dessa projektinformatörer ställer vi nu till NS förfogande för att hjälpa till med erfarenhets- och informationsspridningen. De delar med sig av sina pedagogiska erfarenheter och kommer att informera om de resurser som finns för nätverksarbete på Kollegiet/Mitt Kollegium. De kommer även att initiera en diskussion utifrån Utbildningsdepartementets förslag till ny IT-strategi för skolan ”Nästa steg” Läs mer om varje enskild informatör på

Forskare Modern skolforskning har blivit mer klassrumsnära och har i allt högre utsträckning kopplats till IT och pedagogik. Forskningsresultaten har trots detta svårt att nå ut och komma till praktisk nytta i skolan. Ett hinder är att forskning och praktik inte möts för att tillvarata varandras erfarenheter. Genom att engagera och ställa ett antal forskare till NS förfogande vill KK-stiftelsen bidra till ett aktivare erfarenhetsutbyte mellan forskare och praktiker.

Framtidens lärande Kunskapssamhället ställer krav på snabba omställningar, nya kunskaper och omedelbara tillämpningar. För individen innebär det nya krav på att lära nytt, lära om och att lära under hela livet. Det livslånga lärandet väcker nya frågor: Vad ska jag lära mig? Hur ska jag lära mig? Hur vill vi att framtidens lärande ska se ut Visionsprojektet Framtidens lärande vill vara med och svara på de frågorna - och samtidigt ge bränsle till en bred diskussion, där så många som möjligt deltar. Mer information om projektet finns på

region Östergötland Nätverk för IT och lärande i ITiS anda Linköping 15 januari 2003 Verksamhet med NätverkSamordnare vt 2003 Aktiviteter våren 2003 finansierade av KK-stiftelsen –Nätverk av ITiS-handledare och andra (KK-paket) ProjektInformatörer, forskare och framtidens lärande –Certifiering av ITiS-handledare våren 2003 (se PM) –Från information till kunskap Vetenskapliga redskap 5+5p –Informationsteknik-Undervisning-Lärande –Skolledarutbildning ”IT för skolledare” –Seminarier kring Lärkraft –Seminarium om e-lärande Avslutning av ITiS kompetensutvecklingssatsning

IT för skolledare Veta vad som är rätt Området behandlar värdegrunden och Internet samt Personuppgiftslagen - frågor inom rektors ansvarsområde som fått ny aktualitet genom elevers och personals användning av ny teknik.Veta vad som är rätt Utveckla skolan Vilken potential har informationstekniken för att stödja pedagogisk och organisatorisk utveckling? Och vilka fallgropar finns? Underlätta arbetet Skolledare berättar om hur de använder IT som stöd i sitt rektorsuppdrag. Vilken nytta kan informationssystem som skolintranät tillföra elever, personal och hela organisationens lärande?Utveckla skolan Underlätta arbetet Förstå teknik Investeringar, drift och underhåll av IT-utrustning tar en allt större del av en skolas budget. Vad behöver en skolledare kunna om teknik?Förstå teknik

Brev Dnr 2002/110 med information från kansliet till samtliga kommuner under vecka 46Brev RS skickar ifylld blankett till kommunen med utbetalat belopp ifyllt senast 22/11blankett med Kommunen skickar redovisning ”undertecknad” av kommunal kontaktperson och ekonomiskt ansvarig chef till RS senast 15/ Utbetalning av 3% adm. ersättning från RS till kommuner som förbrukat alla pengar inom kort Blanketterna skickas av RS till kansliet som vid behov fakturerar kommunen under januari 2003 region Östergötland KK-medel till Arbetslag

KK-medel, 3% extra efter slutredovisn. Kommuner KK-medel utbetalt Beräknat 3% bidrag KK-medel redovisat 3% bidrag att utbetala KK-medel återkräva Boxholm Finspång Ej faktura Kinda Ej faktura Linköping Ej faktura Mjölby Motala Norrköping Söderköping Ej faktura Vadstena Valdemarsvik Ej faktura Ydre Åtvidaberg Ödeshög Ej faktura Totalt Summa att återkräva

Rapporter från 260 kommuner 60% svarat att det finns en plan för vad som ska hända med datorerna efter tre år Det vanligaste alternativet är att datorn disponeras av läraren och är kvar i kommunens ägo och med kommunalt ägaransvar i tre år Efter garantitidens slut disponeras datorn av läraren fortsättningsvis endast så länge den fungerar och skrotas därefter. region Östergötland ITiS-datorer