region Östergötland Nätverk för IT och lärande i ITiS anda Linköping 15 januari 2003 Verksamhet med NätverkSamordnare vt 2003 Aktiviteter våren 2003 finansierade av KK-stiftelsen –Nätverk av ITiS-handledare och andra (KK-paket) ProjektInformatörer, forskare och framtidens lärande –Certifiering av ITiS-handledare våren 2003 (se PM) –Från information till kunskap Vetenskapliga redskap 5+5p –Informationsteknik-Undervisning-Lärande –Skolledarutbildning IT för skolledare –Seminarier kring Lärkraft –Seminarium om e-lärande Avslutning av ITiS kompetensutvecklingssatsning
Nätverksamordnare vt 2003 ITiS och KK-stiftelsen i samarbete
Bakgrund KK-stiftelsens skolsatsning ITiS Budgetproppen Skolverket Myndigheten för skolutveckling
Bakgrund NS Enligt regeringens bedömning i Budgetpropositionen 2003 behöver IT-utvecklingen i skolan fortsatt stöd och stimulans och att de goda erfarenheterna från ITiS-satsningen bör tas tillvara och spridas. Regeringen ger den nya skolutvecklingsmyndigheten i uppdrag att bland annat stödja nätverket av lokala ITiS-handledare som byggts upp under ITiS- satsningen
Blivande NS Personer som har arbetat som regionala samordnare inom ITiS, intresserade av att fortsätta arbeta med IT och lärande erbjuds ca 20% tjänst + verksamhetsmedel ska under våren 2003 vara anställda på en värdmyndighet som är beredd att samarbeta med Delegationens kansli och KK-stiftelsen
Syfte Att bidra till fortsatt skolutveckling inom området IT och lärande Att stödja och utveckla nätverk av nyckelpersoner Att på regional nivå aktivt informera skolledare, politiker och andra aktörer om skolutveckling och den roll IT spelar i detta sammanhang. Att bidra till att stärka kompetensen hos NS, handledare, lärare, lärarutbildare, skolledare och politiker.
Målgrupper och samarbetspartner Handledare Utvecklingsledare Lärarutbildare Forskare Projektinformatörer Skolledare Politiker och andra beslutsfattare Arbetslag (lärare)
Exempel på uppgifter genomföra nätverksprojekt under våren för handledare och lärarutbildare regionalt samla projektinformatörer, handledare och lärarutbildare och med utgångspunkt i ”Nästa steg” ordna kompetensutveckling och seminarier informera kommunala och regionala beslutsfattare initiera möten för erfarenhetsutbyte mellan forskare, lärarutbildare och praktiker. Medverka till att ITiS-handledares utbildning och praktik kan utväxlas (evalueras) i högskolepoäng. (certifiering)
region Östergötland Nätverk för IT och lärande i ITiS anda Linköping 15 januari 2003 Verksamhet med NätverkSamordnare vt 2003 Aktiviteter våren 2003 finansierade av KK-stiftelsen –Nätverk av ITiS-handledare och andra (KK-paket) ProjektInformatörer, forskare och framtidens lärande –Certifiering av ITiS-handledare våren 2003 (se PM) –Från information till kunskap Vetenskapliga redskap 5+5p –Informationsteknik-Undervisning-Lärande –Skolledarutbildning IT för skolledare –Seminarier kring Lärkraft –Seminarium om e-lärande Avslutning av ITiS kompetensutvecklingssatsning
KK-paket ProjektInformatörer, forskare och framtidens lärande För att stödja Nätverksamordnarna (NS) i deras arbete med handledarnas kompetensutveckling och för att vidareutveckla de regionala nätverken kring IT och pedagogik kommer KK-stiftelsen att kostnadsfritt ställa ett antal resurspersoner till NS förfogande. Dessa resurspersoner kan användas i olika sammanhang
Projektinformatörer Kollegiet har samlat aktiva lärare från KK-stiftelsens skolprojekt och medverkat till att deras erfarenheter kommit flera pedagoger till del. Dessa projektinformatörer ställer vi nu till NS förfogande för att hjälpa till med erfarenhets- och informationsspridningen. De delar med sig av sina pedagogiska erfarenheter och kommer att informera om de resurser som finns för nätverksarbete på Kollegiet/Mitt Kollegium. De kommer även att initiera en diskussion utifrån Utbildningsdepartementets förslag till ny IT-strategi för skolan ”Nästa steg” Läs mer om varje enskild informatör på
Forskare Modern skolforskning har blivit mer klassrumsnära och har i allt högre utsträckning kopplats till IT och pedagogik. Forskningsresultaten har trots detta svårt att nå ut och komma till praktisk nytta i skolan. Ett hinder är att forskning och praktik inte möts för att tillvarata varandras erfarenheter. Genom att engagera och ställa ett antal forskare till NS förfogande vill KK-stiftelsen bidra till ett aktivare erfarenhetsutbyte mellan forskare och praktiker.
Framtidens lärande Kunskapssamhället ställer krav på snabba omställningar, nya kunskaper och omedelbara tillämpningar. För individen innebär det nya krav på att lära nytt, lära om och att lära under hela livet. Det livslånga lärandet väcker nya frågor: Vad ska jag lära mig? Hur ska jag lära mig? Hur vill vi att framtidens lärande ska se ut Visionsprojektet Framtidens lärande vill vara med och svara på de frågorna - och samtidigt ge bränsle till en bred diskussion, där så många som möjligt deltar. Mer information om projektet finns på
region Östergötland Nätverk för IT och lärande i ITiS anda Linköping 15 januari 2003 Verksamhet med NätverkSamordnare vt 2003 Aktiviteter våren 2003 finansierade av KK-stiftelsen –Nätverk av ITiS-handledare och andra (KK-paket) ProjektInformatörer, forskare och framtidens lärande –Certifiering av ITiS-handledare våren 2003 (se PM) –Från information till kunskap Vetenskapliga redskap 5+5p –Informationsteknik-Undervisning-Lärande –Skolledarutbildning ”IT för skolledare” –Seminarier kring Lärkraft –Seminarium om e-lärande Avslutning av ITiS kompetensutvecklingssatsning
IT för skolledare Veta vad som är rätt Området behandlar värdegrunden och Internet samt Personuppgiftslagen - frågor inom rektors ansvarsområde som fått ny aktualitet genom elevers och personals användning av ny teknik.Veta vad som är rätt Utveckla skolan Vilken potential har informationstekniken för att stödja pedagogisk och organisatorisk utveckling? Och vilka fallgropar finns? Underlätta arbetet Skolledare berättar om hur de använder IT som stöd i sitt rektorsuppdrag. Vilken nytta kan informationssystem som skolintranät tillföra elever, personal och hela organisationens lärande?Utveckla skolan Underlätta arbetet Förstå teknik Investeringar, drift och underhåll av IT-utrustning tar en allt större del av en skolas budget. Vad behöver en skolledare kunna om teknik?Förstå teknik
Brev Dnr 2002/110 med information från kansliet till samtliga kommuner under vecka 46Brev RS skickar ifylld blankett till kommunen med utbetalat belopp ifyllt senast 22/11blankett med Kommunen skickar redovisning ”undertecknad” av kommunal kontaktperson och ekonomiskt ansvarig chef till RS senast 15/ Utbetalning av 3% adm. ersättning från RS till kommuner som förbrukat alla pengar inom kort Blanketterna skickas av RS till kansliet som vid behov fakturerar kommunen under januari 2003 region Östergötland KK-medel till Arbetslag
KK-medel, 3% extra efter slutredovisn. Kommuner KK-medel utbetalt Beräknat 3% bidrag KK-medel redovisat 3% bidrag att utbetala KK-medel återkräva Boxholm Finspång Ej faktura Kinda Ej faktura Linköping Ej faktura Mjölby Motala Norrköping Söderköping Ej faktura Vadstena Valdemarsvik Ej faktura Ydre Åtvidaberg Ödeshög Ej faktura Totalt Summa att återkräva
Rapporter från 260 kommuner 60% svarat att det finns en plan för vad som ska hända med datorerna efter tre år Det vanligaste alternativet är att datorn disponeras av läraren och är kvar i kommunens ägo och med kommunalt ägaransvar i tre år Efter garantitidens slut disponeras datorn av läraren fortsättningsvis endast så länge den fungerar och skrotas därefter. region Östergötland ITiS-datorer