Www.gu.se Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknande
Advertisements

Bedömning under luppen
Bedömning och betygsättning
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
reliabilitet vid bedömning av vetenskapliga uppsatser
Centrala innehåll och kunskapskrav
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Från doktorsexamen till universitetslektor tillsvidare
Högskoleförberedelse
 En jämförande studie av högskoleutbildning och yrkeshögskoleutbildning Agneta Bladh  Ratio-seminarium 18 november /11/2013.
BLUE 11 Better Learning in University Education - översyn alla utbildningsprogram GU.
Bolognaseminarium om Anställningsbarhet
Centrala innehåll och kunskapskrav
Proposition nytt kvalitetssystem Jmf HSV´s förslag – proposition från regeringen.
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
1 Kvalitetsutvärdering för lärande Högskoleverkets förslag till nya kvalitetsutvärderingar för högskoleutbildningar HSVs rapport 2009:25 R Högskolan i.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Vetenskap för lärare Fil.dr Annika Elm Fristorp Bitr. Sektionschef
Syftar framåt. LU:s egna långsiktiga kvalitetsarbete
Nytt kvalitetssäkringssystem Baserat på en presentation av Lars Haikola.
Högskola med eller utan forskningsanknytning
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Högskoleverkets nya system för kvalitetsutvärdering.
Senaste nytt från Högskoleverket Luleå 20 juni 2012.
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
”Kvalitet för lärande” Förslag på ett nytt system för kvalitetsutvärdering av högskoleutbildningar Högskoleverket
1 Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv Jöran Rehn Uppsala universitet.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Reseproduktion och försäljning
Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv
Aktiviteter och upplevelser
Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Täckningsgrad – mål i relation till huvudområde, nationell examensbeskrivning Examinerbarhet –
Den nya utbildnings- och examensstrukturen Träder i kraft 1 januari 2007 Gäller utbildning som startar efter den 30 juni 2007.
Nytt system för utbildningsutvärderingar Högskoleverkets rapport 2009:25 R Camilla Lindmark / Inger Bergström.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Den största Högskolereformen sedan 1977
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Lärande utvärdering genom följeforskning
Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Täcks målen i HF:s examensbeskrivningar av utbildningens lärandemål? Är lärandemålen.
Studentkåren Malmö Lena Petersson, Ordförande. Studenters perspektiv på karriär och Alumni Det är inte i första hand studenten som ska bli anställningsbar,
Nytt kvalitetsutvärderingssystem - under utveckling Pär Brännström Utredare, Högskoleverket NU2010, 13 oktober 2010.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Nämndplan 2015.
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Nytt kvalitetssäkringssystem höjer ribban – studenternas bästa i sikte Universitetskansler Harriet Wallberg.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Utgångspunkter för RUT 2 Globaliseringen Sverige på den internationella utbildnings- och forskningsmarknaden Kunskapssamhället Utbildningens och forskningens.
Kvalitetssäkring av högre utbildning – en framtida försäkring
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Utvärdering av utbildning på forskarnivå www. uka
Nationellt system för kvalitetssäkring av högre utbildning
Välkommen till studentdagen 2016
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv
L3VU20.
Tony Wågman Utredare Universitetsledningens kansli
Kvalitetssäkring.
Utvärderingssystem
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer, historisk status, benägenhet att anställa likar. Alumnienkäter: Tidsspann, bortfall Vilken utbildning kan tänkas vara användbar? (Vilka mål, vilka tentamensformer, vilken undervisning?)

Hsv:s nya utbildningsutvärderingar - syfte Systemet ska kunna ligga till grund för en graderad bedömning av utbildningens kvalitet och därmed också för bedömning av examensrätten Ge tydlig information till blivande studenter Stimulera förbättrad koppling mellan arbetslivets behov och utbildningen Ge underlag för fördelning av resurser på grundnivå och avancerad nivå

Högskoleverkets nya utbildningsutvärderingar HL+HF+examensordningens mål för examina Grundfråga: Säkerställer utbildningarna att studenterna når examensmål? Hur väl?

Indikator 1: Lärandemål och examination Bedömningsgrund 1: Lärcentrerad (aligned) undervisningsplanering och progression 1. Överensstämmelse utbildningens lärandemål – HF:s examensbeskrivning: täcks samtliga mål på ett tillfredsställande sätt? (Utb får ge ex) 2. Är de inlämnade lärandemålen möjliga att examinera? (Utb får beskriva och motivera hur varje inlämnat lärandemål examineras.) 3. Är betygskriterierna kända i förväg för studenterna? 4. Hur ger lärandemålen fördjupning (vetenskaplig/metod, ämnesmässig, språklig, professionsmässig)? Forskningsanknytning av stor vikt.

Indikator 1: Lärandemål och examination Bedömningsgrund 2: Utbildningens användbarhet med avseende på arbetsmarknaden De lärandemål som rör generiska/överförbara förmågor, t ex ”Självständigt kunna lösa problem” ”Möta förändringar i arbetslivet” ”Samarbeta, planera tid, kommunicera i skrift och tal” Täcker lärandemålen examensbeskrivningarna? Hur examineras detta? Även samverkan med arbetsmarknaden bedöms, dvs hur examineras VFU och andra avnämarkontakter?

Indikator 1: Lärandemål och examination Bedömningsgrund 3: Samlad lärarresurs Bedömning av lärarnas kompetens med avseende på vetenskaplighet, konstnärlighet och högskolepedagogisk kompetens (+ professionsrelaterad kompetens när relevant). Detta ska knytas till den tid som är direkt avsatt för utbildningen som utvärderas, dvs. inkludera lärartid som bedrivs såväl av lärosätets egna lärare som av lärare anställda av annan arbetsgivare. (Kräver tjänstgöringsplaner – 1700 tim/år)

Indikator 2: Läranderesultat Kvalitet i självständiga arbeten Experter från utbildningen (huvudområde/program) fastställer kraven, dvs. de kriterier som ska användas vid bedömningen, för ett godkänt självständigt arbete. Anonymiserad lista med titlar och betyg lämnas till Hsv Hsv:s bedömare gör slumpmässigt urval och begär dessa för granskning Bedömning: Håller alla arbeten i urvalet den kvalitet som fastställts för G? (Högre krav om mer än en student är författare?)

Indikator 3: Studenternas erfarenheter och inflytande Bedömningsgrund 1: Studentenkäter - Erfarenheter kring hur väl lärandemål och examensmål uppfylls - Examinations- och bedömningsprocesser - Hur forskningsanknytning, progression och vetenskaplighet behandlas - Bedömning av den egna arbetsinsatsen - Kontakttid med lärare Bedömningsgrund 2: Alumnienkäter

Högskoleverkets förslag vad gäller ”forskarutbildning” Viktigt utb på forskarnivå utvärderas i samband med utb på lägre nivå eftersom starka samband. Hsv anser att logiken i utbildningsutvärderingarna bör kunna vara densamma på forskarnivå. Dock: granskning ur resultatperspektiv inte lämpligt. Utvärderingar på forskarnivå bör även ta hänsyn till förutsättningar. Utvärdering av utbildning på forskarnivå kommer inte ligga till grund för resurstilldelning.