Läroplansträff 2013-05-22 Välkomna!.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11 och Gy 11 - en sammanfattning Välkomna! Lars Thorin Utvecklingsledare.
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kap 4 Dylan Williams - Att ta fram belägg för elevernas prestationer
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Källbystugans kvalitetsarbete
Närvaro!!.
Läroplansträff grundskola + gymnasium Välkomna!
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Pedagogiskt ledarskap
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Läroplansträff Välkomna!.
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Lokal pedagogisk planering
Planering.
Syftet med en personlig handlingsplan
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff förskolan
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Läroplansträff Välkomna.
Läroplansträff Välkomna.
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Förslag till fortsatt arbete med kunskapsuppdraget Rektorsträff
Läroplansnätverk förskola
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Diskussionfrågor Processtödjarutbildning vt11 Grupper som arbetat med Els-Mari Törnquist, Bengt Cederberg och Sverker Aasa.
Läroplansträff fritidshem
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Planering och genomförande av undervisningen
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff fritidshem
Förskoleklassen Torpshammar
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansnätverk förskolan
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Vilka är vi och vem är jag?
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Läroplansnätverk förskola 27/ Välkomna!. Dagordning Återblick från förra träffens arbete med språklig begreppsförståelse Kort genomgång av dagens.
pedagogisk dokumentation
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Läroplansträff Välkomna.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Läroplansträff 2013-05-22 Välkomna!

Dagens arbete Återkoppling från förra träffen Synligt lärande för lärare Vi diskuterar kap 5 The big five Vilka förmågor ska vi fokusera på i vår undervisning? Skapa en pedagogisk planering i grupper med fokus på förmågorna

Reflektioner från förra träffen Vad har du funderat på sedan senaste träffen? Har du provat någonting i ditt klassrum som du lärde dig senaste gången? Hur har ni spridit det till era kollegor? 5 min egna funderingar Vi lyfter några saker i helgrupp

Synligt lärande för lärare kap 5 Börja lektionen Vad är viktigt att ta med sig inför starten av en lektion? Dela in i grupper 5 i varje Diskussionsfrågor att prata om i grupperna Någon leder samtalet och någon skriver ned gruppens synpunkter Redovisning för de andra grupperna Tid 90 minuter inklusive fika

The big five Dominerande förmågorna i läroplanerna och kursplanerna Gäller i alla verksamhetsformer, förskola, förskoleklass, fritidshem, grundskola, särskola och gymnasieskolan. Kräver en djupare inlärning än rena faktakunskaper Finns i nästan alla ämnen och kurser

Planeringsprocessen enligt Lgr 11 Eleverna inte med Fokus på ”the big five” Eleverna med De långsiktiga målen beskrivs som punktsatser i slutet av ämnets syfte. Detta utgör basen i planeringsarbetet Hur ska eleverna få träna på förmågorna i ämnets syfte? Vilket centralt innehåll kan vi lyfta in för att eleverna ska få träna på de förmågor som ska bedömas? Lägg med fördel in centralt innehåll från flera ämnen för att göra större arbetsområden ”The big 5” Hur jobbar vi med de förmågor som dominerar kursplanerna Tas fram i samråd med eleverna i undervisningsgruppen Övergripande mål som finns i kap 1 och 2 ska genomsyra verksamheten. Lust, nyfikenhet, samarbete, kreativitet, motivation, analys, problemlösning, kommunikation, samspel mellan elever, metakognition och språkutveckling ska därför genomsyra all undervisning Denna del ska vara väldigt tydligt skriven så eleverna förstår vad som förväntas av dem i arbetsområdet Här kan även eleverna vara med och ha idéer på hur dessa få visa sina nyvunna kunskaper Bedömning för lärande – tydlig feedback på elevernas kunskapsutveckling under varje arbetsområde. Feed-backen ska följas upp med förslag på hur eleven ska träna vidare Lars Thorin

Vilka förmågor ska eleverna träna? Kommunikativ förmåga Analysera och reflektera Förmåga att hantera information

Hur ska eleven bedömas? Försök att konkretisera bedömningssituationer Hur ska ni kommunicera detta till eleverna? Hur ska ni tydliggöra bedömningsnivåerna?

Innehåll Klä arbetsområdet med centralt innehåll Hur ska vi arbeta med eleverna? Vilka aktiviteter ska vi genomföra för att träna förmågorna?

Gruppuppgift Skapa en pedagogisk planering med fokus på förmågorna - Vad ska eleverna träna på? - Vilka ämnen ingår? - Vilket centralt innehåll ska ni använda i arbetsområdet? - Hur ska bedömningen se ut i arbetsområdet - Vilka aktiviteter behöver vi göra med eleverna för att träna förmågorna? Tid till förfogande 50 min Lars Thorin

Kort utvärdering av dagen Vad kommer jag att ta med mig hem från dagens arbete när det gäller planering och upplägget av undervisningen?