U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Nulägesanalys genom frågor
Geografi Henrik Carlsson.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Barnanpassad utredning
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Bättre mat och hälsa för äldre
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Utgångspunkter/Genombrott
Viktiga utgångspunkter
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Patientsäkerhetsronder
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Patientupplevd vårdkvalitet
Välkommen till Ledardagen!
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
Hur hanterar allmänläkaren antibiotikaresistensen på 15 minuter?
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Mäta för att leda Introduktion skapa förutsättningar att förstå sammanhang, identifiera förbättringsarbeten och följa dess effekter på resultat.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
Effektivare vårdadministration - ett förbättringsprogram
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Detta är God Vård.
”75% av alla IT-projekt misslyckas, även när tekniken fungerar” Workshop.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Hemsjukvårdskartläggning SLSO Elisabet Linder 2007.
Bättre tillgänglighet till Barnlogopedi Ett Genombrottsprojekt 2006 och dess implementering i verksamheten Enheten för Barnlogopedi Drottning Silvias barn-
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
Presskonferens Lasarettet i Ystad
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Samhällsvetenskapliga metoder
Det ständiga förbättringsarbete
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
MAKTLEKAR.
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Vad står vi inför i hälso- och sjukvården? Förändringar på kort och lång sikt.
Bra planering skapar trygghet
Vad är en KATA? katatogrow.com.
Attraktiv Hemtjänst Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna
Öppet, lustfyllt och viktigt för alla – om digital delaktighet i Katrineholm Öppet, lustfyllt och viktigt för alla – om digital delaktighet i Katrineholm.
Ledningssystem på 60 minuter
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Gott samarbete primärvård - psykiatri
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Omställningen av hälso- och sjukvården
Förhållningssätten.
MATS RUNDKVIST SKL VÄLFÄRDSTEKNIK.
Presentationens avskrift:

U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö

U t v e c k l i n g s c e n t r u m Skånsk Livskrafts värdeord TILLGÄNGLIGHET - att ha tillgång till personer med rätt kompetens inom rimlig tid KONTINUITET - att möta samma personer och en enhetlighet i vårdens innehåll HELHET - att mötas av en kompetens som sätts in i ett sammanhang TRYGGHET - att möta rätt kompetens, att bli sedd och att känna tillit

U t v e c k l i n g s c e n t r u m Om man inte finner ett sätt att hantera tillgängligheten är det svårt att komma vidare med andra delar såsom kliniskt förbättringsarbete, samverkan och bättre vårdmiljö

U t v e c k l i n g s c e n t r u m Hur gör vi idag? Köer - ett sätt att få mer resurser? Mycket tid läggs på att administrera köer Återbud, ändringar - vi står för ca 80 procent Ofta invecklade prioriteringssystem Mycket tid läggs på att ”hålla ifrån sig” All kritik mot köer och bristen på tillgänglighet ger dålig arbetsmiljö Scheman som sällan är justerade mot efterfrågan Måste det vara så här?

U t v e c k l i n g s c e n t r u m Utmaning … nostalgi Så här går det när man till varje pris håller fast vid det gamla

U t v e c k l i n g s c e n t r u m Vad skulle vi kunna göra istället? Bra mottagning! Ett stödkoncept för egen utveckling – allt utgår från enhetens egna fakta, möjligheter och problem Kan bli många olika typer av lösningar, enheten bestämmer helt och hållet själva Bygger på välbeprövad vetenskap och förbättrings- metodik Många små tester och förbättringar ger bra resultat Stor delaktighet är en viktig framgångsfaktor

U t v e c k l i n g s c e n t r u m Vad e´ de´ nu de kommit på?

U t v e c k l i n g s c e n t r u m Bra mottagnings grundläggande teser Mät efterfrågan och utbud, ”mäta för att veta” Arbeta bort ”ryggsäcken” och utveckla metoder så att den inte återkommer Förenkla – bland annat minska besökstyperna Hantera variationerna Öka tryggheten - minska efterfrågan Öka utbudet i trånga sektorer Mer värdetid

U t v e c k l i n g s c e n t r u m Spridning och resultat I Sverige har cirka 300 team genomgått programmet. Ungefär lika många kommer från primärvård resp. sjukhus/annan spec. vård. 8 av 10 enheter uppvisar betydande förbättringar av tillgänglighet och vårdmiljö. Internationellt och nationellt ökar spridningen snabbt. Resultat från USA visar förbättringar av medicinska resultat Erfarenhetsmässigt brukar efterfrågan minska med ca 15 procent efter 8 månader

U t v e c k l i n g s c e n t r u m Okej då.. Men vad säger andra som testat Bra mottagning?

U t v e c k l i n g s c e n t r u m Erfarenheter från andra team (1) Tydligare ”kommunikation” med patienter/befolkning Många myter har tagits bort: - Efterfrågan är inte oändlig - Många har mer utbud (tider) än efterfrågan men nästan alla tror tvärtom - Patienterna kan i de flesta fall ta större ansvar för tidbokning och uppföljningar. Bättre nyttjande av allas kompetens Schemajusteringar efter efterfrågan

U t v e c k l i n g s c e n t r u m Erfarenheter från andra team (2) Förändringar av bokningsrutiner - minuter för normalbesök - minskat antal besökstyper Minskat antal bevaknings- och kallelsepatienter Bättre flöde/logistik vid besök Hittat bra sätt att ta tillvara allas idéer Medarbetarna vill inte gå tillbaks till det gamla

U t v e c k l i n g s c e n t r u m Om vi vågar språnget och kastar oss ut i det okända…. Var hamnar vi då??

U t v e c k l i n g s c e n t r u m Då hamnar du precis där du befinner dig just nu!! Ni har nämligen vågat ta det där språnget genom att påbörja utvecklingsprogrammet Bra mottagning!! Förändringar behöver inte vara svåra

U t v e c k l i n g s c e n t r u m Bra mottagning utgörs av Fyra ”lärandeseminarier” med mellanliggande arbete Inspiratörer och erfarenhetsutbyte Grupparbete - i teamet, mellan teamen Föredragningar, miniseminarier Postervisningar – dokumentation Handbok för stöd och hjälp

U t v e c k l i n g s c e n t r u m Vem gör vad? Enheten mäter själv sina resultat för att öka motivationen Enheten bestämmer helt själv vilka förändringar som ska göras och när de i så fall ska göras. Handledarna bidrar med kunskaper, metoder och verktyg, erfarenheter samt agerar extraresurs efter önskemål på enheternas ”hemmaplan”.

U t v e c k l i n g s c e n t r u m Arbetsgången, cirka 8 månader LS1: Probleminventering - Mål - Mäta för att veta LS2: Analys - Balansräkning - Förbättringskunskap - Planera test LS3: Erfarenhetsutbyte - Inspiration - Hur få med de andra - Miniseminarier LS4: Postervisning - Inspiration - Slutrapport Uppföljningsdag cirka 6 månader efter kursslut Erfarenhetsutbyte - Inspiration - Bra mottagning och sen då…

U t v e c k l i n g s c e n t r u m Kom ihåg att den som tänker annorlunda och vågar prova nytt… …där står ofta lyckan den djärve bi