”Om vi fick bestämma” Kick-off 27-28 oktober 2012.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Advertisements

Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
KICK_OFF samordning och strategier för fler enskilda konstnärer i skolan / skapande skola.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
KULTURSKOLA 2009 Marknadsundersökning 2006 Musik och Dansskolan.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Samverkan kring förebyggande barn- och ungdomsarbete Dokumentation
Modeller.
LIKA Ett verktyg för att stötta och underlätta skolornas digitalisering.
Lärandeprojekt Italien 7-12 maj Gianluca Catugno Musikterapeut Kompositör Musiker Grundare till KAOS -lab Musiklärare Delaktig i projektet FFF-
El Sistema En kort presentation av El Sistema –
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Läroplansträff Välkomna.
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Resebarometern 2011 HELA LANDET. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (31%) 2. Göteborg (29 %) 3. Malmö.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Musik- och kulturskola
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
BPSD-registret -nuläge 24 oktober 2012
Och samverkansmodellen Dalarnas regionala kulturplan
Välkommen till ESF:s seminarium
Inflytande – på Riktigt!
+ Aktiviteter inom projektet: Evidensbaserad praktik inom funktionshinderområdet Hanna Egard, följeforskare
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Lupp - Lokal uppföljning av ungdomspolitiken. Incitament för att ta hänsyn till barn och unga Nationella ungdomspolitiska mål Nationella ungdomspolitiska.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnkonventionens födelsedag 20 november
19 november 2014 Varför SIP ? 19 november
1 1.
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Planering och genomförande av undervisningen
Läroplansträff Välkomna!.
Resebarometern 2011 KRONOBERGS LÄN. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (39%) 2. Göteborg (28%) 3. Malmö.
”Om vi fick bestämma” - Ett projekt om Barnkonventionen och varför barns och ungdomars delaktighet i musik- och kulturskolan måste stärkas Syftet är att.
En resurs för kulturen i Västra Götaland Konst- och kulturutveckling.
Mervärden och aha-upplevelser
Delaktighet.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
SKOP Föräldrar- Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Undersökning bland föräldrar i skolorna 2010 SKOP:s arkivnummer: S21APR10 Föräldrar.
Övergång skola - och sen?. Ny nordisk definition dövblindhet Dövblindhet är ett särskilt funktionshinder. Dövblindhet är en kombination av funktionsnedsättningarna.
Rädda Barnen Kommittén för Mänskliga Rättigheter
Kartläggning av inköpsprocessen
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Resebarometern 2011 ÖSTERGÖTLANDS LÄN. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (33 %) 2. Göteborg (31 %)
pedagogisk dokumentation
Information om förorenade fastigheter Gotland Stockholm Södermanland Uppsala Västmanland Örebro Pågår maj mars 2013.
Resebarometern 2011 NORRBOTTENS LÄN. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (46%) 2. Göteborg (31%) 3.
Barnets rättigheter i nya patientlagen
”Om vi fick bestämma” - Ett projekt om Barnkonventionen och varför barns och ungdomars delaktighet i musik- och kulturskolan måste stärkas.
Barns Röst. För och med: Barn med NPF år och yrkesverksamma inom BUP & Hab Mål: Ökad delaktighet i den egna vården Av: Riksförbundet Attention i.
Praktik och utbildning för nyanlända akademiker
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Väster(norrlands)modellen att öka barns delaktighet i den sociala barnavården EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
ATTENTION! Nelli Kalnak, leg logoped, PhD
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Projekt Bättre hälsa II
Presentationens avskrift:

”Om vi fick bestämma” Kick-off oktober 2012

…det finns en stor kraft att ta till vara hos barnen och ungdomarna! Barns inflytande och delaktighet är en rättighet – men utvecklar också verksamheten. Kulturskolan är bra på mycket! Men…

Rättigheter Konventionsstaterna skall respektera och främja barnets rätt att till fullo delta i det kulturella och konstnärliga livet..//....//..uppmuntra tillhandahållandet av lämpliga och lika möjligheter för kulturell och konstnärlig verksamhet..//.. Artikel 31 Alla barn har rätt att uttrycka sin mening i alla frågor som berör dem. Artikel 12

…och utveckling! ”Musik och kulturskolan skall se elevernas påverkansmöjlighet på innehåll och utformning av skolans verksamhet som en förutsättning för hög kvalitet.” (Ur SMoKs inriktningsmål för musik- och kulturskolor)

-3-årigt projekt, start ht SMoK + LSU Demokratiakademin, Rädda barnen, Kulturskolan Stockholm: Unga berättar, PASCAL- inTRYCK påTRYCK utTRYCK avTRYCK -Finansiering från Allmänna Arvsfonden. ”Om vi fick bestämma” Syfte: Förnya musik- och kulturskolornas verksamhet genom att ge barn och ungdomar ökad delaktighet.

Medverkande kulturskolor Kulturskolan Arvidsjaur Kulturskolan Enköping Kulturskolan Gotland Kulturskolan Göteborg, Örgryte-Härlanda Kulturskolan Karlskoga Karlstad Kulturskola Hammarö Kulturskola Kulturskolan Hallsberg Kulturskolan Hörby Mora, Kulturskolan Miranda Musikskolan Lidköping Kulturskolan Norrköping Roslagens Kulturskola, Norrtälje Kulturskolan Växjö Kulturskolan Varberg Kulturskolan Stenungssund Kulturakademin, Storuman Västerås Kulturskola

Projektplanen År 1 -Barnkonventionen -Metoder och modeller för inflytande/delaktighet. -Fokusgrupper -Konferens -Planering för utvecklingsprojekt År 2 -Lokala utvecklingsprojekt -Metoder i praktiken -Ev. utbildningsdagar År 3 -Sammanställa, sprida metoder/modeller -Fortsättning?

Va, är allt redan planerat? - Vi skulle ju vara med och bestämma! Era fokusgrupper och lokala projekt visar vägen mot utvecklingen på er skola! …vilket i sin tur påverkar innehållet i projektet och stödet från projektgruppen. Så här i början har vi fastare ramar och bygger en gemensam kunskapsgrund. Hur gör vi för att alla ska ha inflytande på projektet?

År 1 Kick-off, 27-28/10 Digitala berättelser, Nulägesanalys, Ledningsgrupp, Hemläxa. Regional utbildningsdag, v. 2 eller 3, 2013 Barnkonventionen Uppföljning fokusgrupper samt nulägesanalys Hela personalgruppen + projektgrupp Konferens, våren 2013 Göteborg 14/1, Umeå 20/2, Malmö 5/3, Visby 13/3, Uppsala 8/4 Spår: ”Om vi fick bestämma” Lokala träffar, maj-juni 2013 Projektplanering, metoder/modeller (LSU)

Utvecklingsprojekt, år 2 Ni driver era egna projekt! Förberedelser år 1 Vi kan ge förslag – men det är ni som bestämmer! Det kan vara bra att ha en projektgrupp som planerar, genomför och följer upp aktiviteter. Involvera barn och unga, lärare, ledning, föräldrar osv. Det kan vara bra att ha en projektledare. Barnens inflytande påverkar projektet. Finns det fler att samverka med lokalt? Vi kommer ev. erbjuda fördjupning i särskilda metoder.

Och nu får ni ställa fler frågor!

Vilka förväntningar har vi på varandra?