”Om vi fick bestämma” Kick-off oktober 2012
…det finns en stor kraft att ta till vara hos barnen och ungdomarna! Barns inflytande och delaktighet är en rättighet – men utvecklar också verksamheten. Kulturskolan är bra på mycket! Men…
Rättigheter Konventionsstaterna skall respektera och främja barnets rätt att till fullo delta i det kulturella och konstnärliga livet..//....//..uppmuntra tillhandahållandet av lämpliga och lika möjligheter för kulturell och konstnärlig verksamhet..//.. Artikel 31 Alla barn har rätt att uttrycka sin mening i alla frågor som berör dem. Artikel 12
…och utveckling! ”Musik och kulturskolan skall se elevernas påverkansmöjlighet på innehåll och utformning av skolans verksamhet som en förutsättning för hög kvalitet.” (Ur SMoKs inriktningsmål för musik- och kulturskolor)
-3-årigt projekt, start ht SMoK + LSU Demokratiakademin, Rädda barnen, Kulturskolan Stockholm: Unga berättar, PASCAL- inTRYCK påTRYCK utTRYCK avTRYCK -Finansiering från Allmänna Arvsfonden. ”Om vi fick bestämma” Syfte: Förnya musik- och kulturskolornas verksamhet genom att ge barn och ungdomar ökad delaktighet.
Medverkande kulturskolor Kulturskolan Arvidsjaur Kulturskolan Enköping Kulturskolan Gotland Kulturskolan Göteborg, Örgryte-Härlanda Kulturskolan Karlskoga Karlstad Kulturskola Hammarö Kulturskola Kulturskolan Hallsberg Kulturskolan Hörby Mora, Kulturskolan Miranda Musikskolan Lidköping Kulturskolan Norrköping Roslagens Kulturskola, Norrtälje Kulturskolan Växjö Kulturskolan Varberg Kulturskolan Stenungssund Kulturakademin, Storuman Västerås Kulturskola
Projektplanen År 1 -Barnkonventionen -Metoder och modeller för inflytande/delaktighet. -Fokusgrupper -Konferens -Planering för utvecklingsprojekt År 2 -Lokala utvecklingsprojekt -Metoder i praktiken -Ev. utbildningsdagar År 3 -Sammanställa, sprida metoder/modeller -Fortsättning?
Va, är allt redan planerat? - Vi skulle ju vara med och bestämma! Era fokusgrupper och lokala projekt visar vägen mot utvecklingen på er skola! …vilket i sin tur påverkar innehållet i projektet och stödet från projektgruppen. Så här i början har vi fastare ramar och bygger en gemensam kunskapsgrund. Hur gör vi för att alla ska ha inflytande på projektet?
År 1 Kick-off, 27-28/10 Digitala berättelser, Nulägesanalys, Ledningsgrupp, Hemläxa. Regional utbildningsdag, v. 2 eller 3, 2013 Barnkonventionen Uppföljning fokusgrupper samt nulägesanalys Hela personalgruppen + projektgrupp Konferens, våren 2013 Göteborg 14/1, Umeå 20/2, Malmö 5/3, Visby 13/3, Uppsala 8/4 Spår: ”Om vi fick bestämma” Lokala träffar, maj-juni 2013 Projektplanering, metoder/modeller (LSU)
Utvecklingsprojekt, år 2 Ni driver era egna projekt! Förberedelser år 1 Vi kan ge förslag – men det är ni som bestämmer! Det kan vara bra att ha en projektgrupp som planerar, genomför och följer upp aktiviteter. Involvera barn och unga, lärare, ledning, föräldrar osv. Det kan vara bra att ha en projektledare. Barnens inflytande påverkar projektet. Finns det fler att samverka med lokalt? Vi kommer ev. erbjuda fördjupning i särskilda metoder.
Och nu får ni ställa fler frågor!
Vilka förväntningar har vi på varandra?