Den effektiva postmarknaden? - ett exempel på analys av marknadsförutsättningar och regleringsmekanismer Peter Andersson “Deregulation and internet: new.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

PTS Bredbandskartläggning
IT-kommissionen Lund 25/9, Umeå 16/10 och Borlänge 21/ One Stop Shopping Göran Crona, Svensk Adressändring.
1 Tillväxtfakta - Så växer Sverige och dess regioner Ett urval av figurerna i Tillväxtfakta.
Bidrag till universiteten direkt eller via externa finansiärer? Utvecklingen i Sverige och i vissa andra europeiska länder Carl Jacobsson Analysenheten,
Siffror om jämställdhet
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2012
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Page 1 © Inter IKEA Systems B.V Hej!. Page 2 © Inter IKEA Systems B.V :
Det allmänna ekonomiska läget
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Kund: Akademikerförbundet SSR Kontakt: Stina Andersson/Linus Isaksson
Kundundersökning mars 2010
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Föreläsning 6 •Imperfekt konkurrens:
Fjärde järnvägspaketet
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Projektföljeforskning
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
SWEPOS Kundnöjdhetsundersökning Undersökningen Webenkät under 3 veckor i september 2012 Bruttourval ca huvudutskick och 2 påminnelser Triss-lott.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Finländarnas uppfattningar om äldrevården Kirsi Markkanen Utvecklingschef Tehy rf.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Ekonomirapporten. April 2014
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Lönebildningsteorier
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Vad är ett bra företagsklimat? 22 oktober 2009 Henrik Andersson, Analyschef.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Regleringsprocesser: exemplet Posten eh, finns det någon post kvar? Försändelsen Kommunikationssättet Företaget Kontoret P eller p.
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
Välkommen till Studsviks bolagsstämma 2002.
RALS 2007 – Lite siffror mars anställda 50,2 % kvinnor 49,8 % män.
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer Februari 2006.
Effekterna av av/omreglering inte säkra och måste analyseras marknad för marknad Prisnivå/prisstruktur Produktivitet (intern effektivitet, X-efficiency)
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Privatisering eller offentligt ägande? Privatisering tar sin utgångspunkt i New Public Management (NPM), och är (var) en reaktion på svårigheten att finansiera.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Vad kan offentliga sektorn göra? 1.Institutioner lagar och andra regler kontroll och övervakning, domstolar och myndigheter sanktioner 2.(direkt) marknadspåverkan:
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Regleringar: främja effektivitet eller särintressen? Marknadsmisslyckanden och regleringsmisslyckanden !
Presentationens avskrift:

Den effektiva postmarknaden? - ett exempel på analys av marknadsförutsättningar och regleringsmekanismer Peter Andersson “Deregulation and internet: new challenges to postal services in Sweden” (2001) KKV (2004) Schweiz transportministerium (2006) Post och kassaserviceutredningen SOU 2005: års postlagsutredning SOU 2009:82; 2009:100

Föreläsningens syfte 1.Visa hur SCP-modellen kan utnyttjas för alla typer av marknadsanalyser (för företagsstrateger, “reglerare”, analytiker) 2.Visa hur utformningen/förändringen av regler påverkas av olika intressenter 3.Visa hur utformningen/förändringen av regler påverkar marknadens “performance”

Fråga: fungerar posten i Sverige bra??

-Skickas det några brev fortfarande??? Kort om hur postmarknaden fungerar idag (2012) Posten AB2 305 milj87% Bring CityMail 332 milj12% övriga ca 30 8 milj 0,3 % Totalt: milj (- 4 % från 2011, -23 % från 2000) Brevvolymer Källa: PTS “Service och konkurrens 2013”

Sändningar > 70 % kontorspost 20 % brevlådor<10% Företag-> hushåll 70 % företag -> företag 20 % hushåll -> företag 6 % hushåll -> hushåll 4 %

Institutionella förhållanden Brevmonopolet togs bort 1/1-93 Operatörer behöver [enkelt] tillstånd Postverket bolagiserades 1/3-94, blev Posten AB, helstatligt 2009 sammanslagning med Danske Post ->Postnord Post- och telestyrelsen är regleringsmyndighet Postlag, postförordning Samhällsomfattande posttjänster (USO) regleras i postlagen + ägaren staten skrivit in i bolagsordningen

Marknadsstruktur 1.Horisontell integration 2.Vertikal integration 3.Produktdifferentiering (vad bestämmer marknadsstrukturen?)

Horisontell integration Posten reglerat monopol till 1993 Nu: “dominerande företag” + nischaktör (-er) (marknadsandelar, C4, C8, HHI, (P-MC)/P) HHI 1993: = HHI 2000: = HHI 2013: = Marknads- makt

Vertikal integration Print/kuvertering -> uppsamling -> uppsamlingssortering -> transport -> spridningssortering -> utdelning Print/ kuvert upp- samling upps. sort. trans- port spridn. sort. utdel- ning PostenX Strålfors XXX (upp- handl) XX Bring CityMail (X)X lokalaXXX KunderXXX försortX

Produktdifferentiering A (övernatt) / B (ekonomi, 3 dagar) ADR, ODR (budget/normal), posttidningar paket Sändningar (avtal) /enstaka brev Sorterat / osorterat Printning och kuvertering, hybridpost

Marknadsstrukturen bestäms dels av: Grundläggande förutsättningar Kundernas efterfrågan: företag och offentlig sektor, hushåll Utskick sprider sig över mottagare över hela landet Variationer: kända planeringsförutsättningar Substitution: internet inkl. e-post, e-fakturor… Motverkas (delvis) av nygenererad post: varor, fakturor, kataloger etc.

Grundläggande förutsättningar, forts. Extrema logistiskkrav: TID, PLATS (väder) Arbetskraftsintensiv (men ökad andel kapital) Snabb teknisk utveckling (automatsorte- ring, försortering, information) STORDRIFTSFÖRDELAR (automat- sortering, utdelning) ->naturligt monopol? Samdriftsfördelar mellan produkter

…dels av företagens strategier 1.marknadsstrategier (produkter, priser, kvalité osv.) 2.strategier gentemot reglerare

2. Varför avreglering i Sverige 1993/94 (men ingen annanstans) Hur sker samhällsförändring?? Aktör eller struktur?

Ändrade grundläggande förutsättningar: Växande volymer Förskjutning mot företagspost, massutskick, konkurrens genom försortering Konkurrens på näraliggande marknader: kurir, reklam samt teknik: telefax bidragande, men inte unikt för Sverige!

Företagens strategi Postverket drev borttagandet av brevmonopolet och bolagisering (på grund av annan agenda!) City Mail startades av entreprenören Bror- Anders Månsson (kunskap, finansiering, anda) en synlig konkurrens fanns Båda dessa faktorer Sverigeunika!!

Det befintliga regelverket Den svenska monopolkungörelsen (från 1888, rev. 1947) var otydlig! endast handskrivna brev? Postverket affärsverk, ej bolag skilde också Sverige från andra länder

Faktorer utanför modellen Låg svensk tillväxt : fokus på tillväxtbefrämjande reformer, inte minst hos socialdemokraterna Borgerlig regering 1991: fokus på företagande och konkurrens Svenska fackföreningar relativt reformvänliga ->”window of opportunity” alerta aktörer + strukturella förutsättningar

3. Effekter av avregleringen i Sverige Avreglering Liberalisering market opening Market reform Konkurrensutsättning omreglering… reglerad konkurrens… 1.Omöjligt veta vad som hänt utan reform 2.Svårt med info 3.Effekter beror på ut- gångsläget

Effekter på “performance” Priser: lägre än utan avreglering. Mycket stora skift i priser på olika produkter P->C? Produktivitet: ökat, särskilt i början Sysselsättning: minskat Kvalité: hög som blivit högre Innovationer: ej pga avreglering Antal företag: upp- och nedgång Välfärd: allokeringsvinster (2 mrd/år?)

Slutsats: postmarknadens effektivitet är högre än utan avregleringen, men inga revolutionerande skillnader Men: folket missnöjda (efter 2002)!!! Lägst i Svenskt Kvalitetsindex (59) beror på reform av kassaservicen/postkontor?

Hur reglera marknader? Horisontell separation? Vertikal separation? Bundling/unbundling (tie-in-sales)? Prisreglering? Tillträdesreglering? Privatisering? “immateriell infrastruktur”? Samhällsomfattande tjänster?

Aktuellt problem: behov av regelreformering efter Postens sammanslagning med danska posten?? Lägre statlig ägarandel, möjlig delprivatisering Ökad marknadsmakt Garantera samhällsomfattande tjänster? Immateriell infrastruktur: postnummersystemet adressändring.se Pris/tillträdesreglering?

Avslutning: Använd SCP-modellen som referensram för marknadsanalyser (fokusera på relevanta variabler) Ett försök att belysa samspelet mellan regler och marknader “marknad och reglering” i en intrikat balans

Prices 1991 and 2006 (real prices) approx. share, all mail 20 gram list price negotiated price 50 gram list price negotiated price Third class unsorted bulk mail pre-sorted pre-sorted, large town delivery % +42% +37 % +10% +17 % -6% +49 % +42% +34 % +10% +17 % -6% Second class unsorted bulk mail pre-sorted pre-sorted, large town delivery % +5% - 9 % -27% - 22 % -37% -37 % -40% -48 % -58% -55 % -64% First class unsorted bulk mail pre-sorted pre-sorted, large town delivery % +28% +22 % -2% +9 % -13% -22 % -26% -31 % -45% -36 % -49% First class, single letter 2nd class, single letter First class local delivery (min 250) 18 5 small +43 % (79 %) +35 % (68%) +10 % +43 % (79%) +35 % (68%) +12 % For Sweden Post.

Price level: increased less than input costs Only Sweden Post. Not adjusted for inflation

Sweden Post access points