Inriktning Sektorsverksamhet och Åtgärdsområden Roland Palmqvist.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Advertisements

Socialfondens regionala plan. Styrkor - Stockholm är en fungerande och funktionell region där lokala problem kan lösas regionalt - Stockholm har en stor.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Enhetschef Fastighetsutveckling
Åtgärdsvalsstudier – en metodik för planering i tidiga skeden
Målorienterade strategiska processer
1. 2 Föreslagen inriktning – vi gör den goda resan möjlig •Väginfrastrukturens drift och underhåll ska säkerställas så att samhället får ett vägtransportsystem.
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Kan vi mäta den handikappolitiska utvecklingen?
Nya hastighetsgränser och åtgärdsplanering
Västsvenska paketet.
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Tillväxtverket 1 Sverige – ett föredöme för företagsamhet med hållbar tillväxt.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
”Det övergripande målet för miljöpolitiken är att till nästa generation lämna över ett samhälle där de stora miljöproblemen är lösta, utan att orsaka ökade.
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
Dagordning  Välkomna  Regional plan – förutsättningar  Nationell plan – förutsättningar  Påbörjade och bundna objekt  Åtgärdspaket/potter  Fortsatta.
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
Samverkansforum för statliga byggherrar och förvaltare KS
Inriktningsplanering för
Om persontrafik på järnväg inte fanns…..
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
Upphandling av färjetrafik till Gotland Presentation av förfrågnings- underlaget Generaldirektör Gunnar Malm Trafikverket.
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Fokus III & UP-System AES-konferens i Katrineholm 7 maj 2009 Jörgen Sjödin & Lars Ingelstam.
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
DET SVENSKA MILJÖMÅLSSYSTEMET
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Miljökvalitetsmålet Giftfri miljö - målmanual för uppföljning
Infrastrukturplanering
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan 1 Den nationella kulturpolitiken - samspel mellan stat, regioner och kommuner Calle Nathanson.
Vad är ett förorenat område?. Vilka risker finns? Risk för hälsa och miljö Risk för spridning i mark och ytvatten Förorening av vattentäkter Begränsar.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Förändrad ledningsstruktur.
Välkomna! 9:15 - Inledning Kia Andreasson
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016 Överenskommelse mellan staten och SKL.
WP6D Lastbilsparkeringar med ITS
Infrastruktur Marks kommun
Samrådsförslag.
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Miljömålen består av tre slags mål
Utgångspunkter för regional styrgrupp
Energi- effektivisering Järnväg Laila Einarsson
Hälsingerådet 15 augusti 2018 Hans-Olov Åström
Miljömålen består av tre slags mål
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Cykelplan
Presentationens avskrift:

Inriktning Sektorsverksamhet och Åtgärdsområden Roland Palmqvist

Väg mnkr Jvg mnkr Tot mnkr Sektorsåtgärder Miljöinvesteringar för att begränsa miljöpåverkan Trimning och effektivisering för tillväxt och klimat SUMMA37 050

Planeringsuppdragets formuleringar med avseende sektorsuppgifter ” Den del av den nationella planen för utveckling av transportsystemet som avser Vägverkets och Banverkets sektorsuppgifter ska på en översiktlig nivå beskriva den inriktning på sektorsarbetet som är lämpligast för att uppfylla de transportpolitiska målen samt hur arbetet avses följas upp ”

Sektorsverksamhetens inriktning (I) Samverkan för hållbar samhällsutveckling med fokus på tidiga skeden (1900 mnkr) Samverkan med aktörer för effektivare personresor (3500 mnkr) Samverkan med aktörer för effektivare godstransporter (2150 mnkr ) Ligger i linje med det inriktningsunderlag för perioden som Vägverket och Banverket tog fram 2007.

Sektorsverksamhetens inriktning (II) Trafikverken ska… Ta fram och förvalta kunskap samt att upprätthålla nätverken i sektorn. Ta fram sakunderlag i form av strategier och förslag på styrmedel till riksdag och regering. Samla, stödja och driva på aktörerna för att de i sin egen verksamhet fatta beslut som bidrar till målen.

Sektorsverksamhetens inriktning (III)

Miljöinvesteringar för att begränsa transportsystemets miljöpåverkan: mnkr

Buller: mnkr Fönsterbyten Bullerplank/bullervallar Spårnära bullerskärmar Skärmar vid bostäders uteplatser samt vid lokaler för vård, skolor och omsorg

Landskap: mnkr I första hand vägåtgärder: Bevarande av alléer Konfliktpunkter för djur –Hjort –Utter –Fisk –Groddjur Kulturvägar Milstenar/Övriga kulturobjekt

Vägåtgärder: Skyddszoner med tätskikt Avledning av tillrinning av dagvatten Sedimentations- och fördröjningsdammar Anläggning av våtmark Vatten: mnkr

Förorenad mark: 600 mnkr Banåtgärder: Riktade åtgärder: Inventering, undersökning och efterbehandling av bangårdsområden som innebär risk för att människor eller miljö skadas Händelsestyrda åtgärder: Inventering, undersökning och efterbehandling vid schaktning, fastighetsöverlåtelser och nedläggning av spår

Vägåtgärder: Arbete med natur och kultur utifrån en orts karaktär för att få en helhet i gestaltning och funktion. Tätortsmiljöer: 800 mnkr

Trimning/effektivisering av transportsystemet för tillväxt och klimat: mnkr

Ökad andel cykelresor: 950 miljoner kr Cykelväg Bättre och säkrare parkeringsmöjligheter Gång- och cykelportar Sammanhängande leder för cykelturism Informationssatsningar för ökad andel cykelresor

Ökat kollektivresande: 2970 miljoner kr Underlättande av etablering av snabbussystem utanför Göteborg Kollektivtrafikkörfält Anpassning av stationsmiljöer (plattformar, plattformsförbindelser, väderskydd, informationssystem) Anpassning av bytespunkter för personer med funktionsnedsättning Pendlingsparkeringar Medfinansiering av mindre åtgärder för regional kollektivtrafik

Ett transportsystem som är säkert att färdas och vistas i: miljoner kr Vägåtgärder: Mötesseparering Förbättrade sidoområden Räcken Rastplatser Viltstängsel Utveckling mot mobilt system av ATK-kameror samt ATK i klimatsyfte Banåtgärder: Planskilda korsningar Kameraövervakning Stängsel Automatisk tågkontroll (ATC) på bangårdar som saknar sådan Säkerhetshöjande system på låg- trafikerade banor med manuell tåganmälan

Förstärkt kraftförsörjning: 5600 miljoner kr Åtgärder i omformarstationer: nya omriktare/omformare Effektivare överföringssystem/AT-system Förstärkning av befintlig kontaktledning Nya inmatningspunkter Större transformatorer

Ökad samordning av näringslivets godstransporter mellan olika transportslag: miljoner kr Effektiviserad godshantering vid terminaler och hamnar: Anslutningsspår för järnvägstrafiken Rundgångsspår Uppställningsspår Elektrifiering av spår

Ökad kapacitet och kvalitet: miljoner Vägåtgärder: Trafikplatser Ramper Ytterligare körfält Stigningsfält Breddning Korsningsåtgärder Cirkulationsplatser ITS-lösningar Trimningsåtgärder för vägnäten i Stockholm och Göteborg Banåtgärder: Bangårdsåtgärder Signaler Hastighetshöjningar Växlar Mötesspår Lokala bärighetsförstärkningar Eliminering av hinder för utvidgad last Förbättring av system för drift- ledning och övervakning Investering i telesystem