Frågor om språk Richard Hirsch

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Vs..
Skriftspråksförändringar
Föräldramöte 12 september 2011
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Är din triangel rättvänd? (Den enklaste förklaringen)
Del 2: Svenskans släktskapsförhållanden
Lena Halldenius Those rules, by which properties, rights, and obligations are determin’d, have in them no marks of a natural origin, but many of artifice.
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Semiotik SIGN - tecken, består av en fysisk komponent som vi kan uppfatta med våra sinnen, hänvisar till något annat än sig själv CODE - kod, tecken organiseras.
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
SET Social Emotionell Träning
När blir ett ord svenskt då?
Del 1: Språkets uppkomst
Sociolekter och dialekter
Varför tror människor.
Stoicism: En filosofi för svåra tider
Människan – x:et i skapelsens ekvation Människan är genetiskt relativt oprogrammerad i jämförelse med andra arter. Människan är genetiskt relativt oprogrammerad.
Några av antropologins karaktärsdrag
Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation
- samhällsfaktorer, faktorer i närmiljö, kultur, etnicitet, kön.
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Semantik och pragmatik: Sammanfattning
Vad är du för typ av person?
Ta ställning och handla!
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Språk och interkulturell kommunikation
Semantik Orden och deras betydelse (Sema = tecken på grekiska)
Etik och moral.
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
En vetenskapsgren som behandlar språkets funktion i ett samhälle.
Etik Moral Filosofi.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Svenska minoritetsspråk
Färöiska Färöarna tillhör Danmark men har ett eget språk och styr lite själv Färöiskan fick ett eget skriftspråk under 1800 talet När dem hade fått egen.
Wittgensteins Språksyn Ludwig Wittgenstein
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Kap 11 Språk Kap 11
Människan Vi människor har en överlägsen hjärna och en unik hand med tumme. Människans första steg mot att bli människa togs när hon började använda.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Minoritetsspråk i Sverige
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Syfte: Undervisningen ska stimulera elevernas lust att tala, skriva, läsa och lyssna och därmed stödja deras personliga utveckling. Eleverna ska ges möjlighet.
Samhällets ojämlikhet
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi BILDER FRÅN ELLEN KEYS ”STRAND”
Stoicism: En filosofi för svåra tider
Läroboken s. 117.
Hayden White Whites exempel på metonymi femtio segel för femtio skepp Enligt White reducerar metonymin helheten till en (nödvändig) del eller aspekt.
Kunskap och värden – måste vi välja? Sven-Eric Liedman.
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Den viktiga konsten att tala
 Barn har vardagserfarenheter av matematik, tal och räkning innan de kommer till skolan  Skolan ska ge eleverna formella kunskaper i matematik, ett.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
Kommunikation Tove Phillips 2011.
Svenska som andraspråk 3
Om språkliga varianter
Förra gången… Jag har lärt mig att stava mitt namn på runspråk trots bokstavsbrist. Väldigt mycket historia som jag inte kunde. Svenska språket kommer.
Språk Elevröster.
Föräldraskapet Vad är viktigast? HUR GÖR VI? Vikten av att ha tydliga mål Uppmuntra de starka sidorna Vilka behov finns Skapa struktur.
Varför finns vi som grupp? Syfte. Uppdragsbeskrivning.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
En vetenskapsgren som behandlar språkets funktion i ett samhälle.
en rft-upplyst funktionell analys
Presentationens avskrift:

Frågor om språk Richard Hirsch Universitetslektor i Allmän språkvetenskap Institutionen för kultur och kommunikation

Hur uppkom språket? Gudomlig ursprung Härmning av naturljud Gester Hjärnans utveckling Problemlösning + Handlingsprojekt (Hierarkisk mål-medelstruktur) Indikera (visa upp) - signalera (visa upp att man visar upp) – symbolisera (konventioner) Social bonding function (200,000 sedan) Propositional bearing function (40,000 sedan)

Kan apor prata/lära sig att prata? Försök att lära apor att prata Försök att lära apor att använda de dövas teckenspråk – Washoe/chimpans Försök att lära apor att använda andra teckensystem, t ex Kanzi/bonobo - Yerkish

Vad är ett naturligt språk? Ett naturligt språk måste kunna läras in utan att det lärs ut. Mänskligt naturligt språk och djurs signalsystem Dubbelartikulation, rekursivitet, kreativitet Innehållsmässig bestämdhet kontra bestämbar obestämdhet Naturliga språk och konstgjorda språk

Hur lika/olika är världens språk? Alla språk är olika (oändlig variation) Alla språk är lika (språkliga universaler) Vissa språk är mera lika varandra (språksläktskap – språktypologi) Pratar man ett språk, pratar man alla språk (lite grann) Språkkontakt + Kontaktspråk (Pidgin/Kreol)

Hur lär/tillägnar vi oss språk? Vi behöver inte. Språket utvecklas spontant. (Chomsky: människans medfödda språkförmåga). Språket ”lär” vi oss som en del av allt annat vi lär oss. (Kognitiv lingvistik) Språket uppstår i ett socialt samspel med andra människor (G.H. Mead, L. Vygotsky, B. Malinowski, L. Wittgenstein, H.P. Grice m.m.)

Vad kan man när man kan ett språk? Delta i sociala samspel, medverka i verksamheter Tala med mening Lyssna med förståelse Skriva Läsa Talet föregår skriften (fylogenetisk + ontogenetisk)

Hur förändras språk genom tiden? Prinzipien der Sprachgeschichte (H. Paul) Ljudlagar (tendenser för ljudförändringar) Meaning and Change of Meaning (G.Stern) Sociala faktorer i språkförändring (W. Labov)

Hur är form relaterad till funktion? Olika former – olika funktioner (påstående, fråga, uppmaning) Samma form – olika funktioner (flertydighet + språkets effektivitet) Olika former – ’samma’ funktion (synonymi + språkets flexibilitet) Ett ändligt antal ord (former) kan bilda ett oändligt antal meningar (funktioner)

Hur är uttryck relaterad till innehåll? Ikonicitet (Uttryck liknar innehåll) Indexikalitet (Uttryck står i kausala eller rum-tidsliga relationer till innehåll) Konventionalitet (Uttryck är godtycklig relaterade till innehåll) Hierarkisk organisation + bestämning (ju mera komplex uttryck desto snävare innehåll)

Hur är språk relaterad till tanke? Att tänka utan språk Tanken beroende av språket (Sapir + Whorf: Relativism) Tanken oberoende av språket (Chomsky: Universalism) Att tala och tänka

Hur är språk relaterad till världen? Kategorier i världen – kategorier i språk Platon Aristoteles Kant Enactionism + Embodiment (J. v. Uexküll, M. Johnson) Experiential realism (G. Lakoff, M. Johnson) ”Metaphors we live by”

Är ett mänskligt samhälle tänkbart utan språk? Språk och social handling – att göra saker och ting med språket (J.L. Austin ”How to do things with words”) Språk och social samspel (L. Wittgenstein) Språk och social ordning (H. Garfinkel: Medlemskap i ett samhälle = Behärskning av naturligt språk) Språk och socioekonomisk-politisk struktur (Språk/Dialekt/Sociolekt)

Hur är språk relaterad till känslor, attityder och viljan? Att uttrycka känslor (utrop, kraftuttryck, lyrik) Att benämna och beskriva känslor Att påverka känslor + attityder genom språk Språk och etisk hänsyn Språk och tabu

Hur är talat språk relaterat till skrivit språk? Olika skriftsystem (fonematisk-alfabetisk, fonematisk-stavelse, ideografisk skrift) Talet kontinuerlig ström av ljud (tystnad/ordgräns) Skrift ett räcke av enskilda diskreta tecken (bokstäver, ord) Skrift närmare tankeinnehållet Talet närmare det sociala samspelet

Vad vet vi om språk? Kunskap om språk / kunskap i språk Språk för att beskriva språk (metaspråk) Humboldt: Ergon (Produkt) / Energia (Process) De Saussure: Langue (Språksystem) / Parole (Språkanvändning) Chomsky: Kompetens (Språkförmåga) / Performans (Språkanvändning)

Är vissa språk bättre än andra? Fult språk Rika språk / fattiga språk Språkvård (Preskriptiv språkvetenskap) Allt som går att uttryckas i ett språk kan uttryckas på alla språk, men på olika sätt. (L. Hjelmslev) Språk skiljer sig inte så mycket i vad som kan uttryckas utan mera i vad som måste uttryckas (R. Jakobson)

Var kan man läsa mer om språk? Människans språk av Per Linell Språkbrukaren och orden av P. af Trampe The Study of Language av George Yule