Onsdag 16/3 2011 Aktuella teman inom hälso- & sjukvårdspolitiken 1.Fattigdom & ojämlikhet 2. Privatisering inom sjukvården, NPM 3. Ökade krav på mål och.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Extrema fall eller normalförtryck? Om våld i nära relationer som utmaning för forskning och praktik Maria Eriksson 25 april 2013
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Staten och det civila samhällets organisationer
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Sambanden mellan hälsa, ekonomisk utveckling och planering
En presentation för dig som är lärare
Organisera vattentjänsterna för framtiden
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
PROJEKTLEDARE Projektledarrollen gestaltar projektledningsfunktionen
Vad man kan få ut av statistik över alumnerna - några exempel
AU Digital samverkan LO Process
RÄTTEN TILL BÄSTA MÖJLIGA FYSISKA OCH PSYKISKA HÄLSA
Vad innebär ett barnperspektiv
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Eller formativt lärande…
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.
Att dela kakan rättvist i vården
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
”Vägen mot e-samhället”
19 november 2014 Varför SIP ? 19 november
MORIA: Frihet och utlitarism. Bentham, Mill och Sidgwick Yttrrande och livsstilsfrihet The harm principle Aktutilitarism (och tumregler)
Vägar till en jämlik hälsa
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Program för god äldreomsorg Att bygga infrastruktur för socialtjänsten.
Ambition och ansvar SOU 2006:100
Politiskt deltagande: demokrati och mänskliga rättigheter
Ett friskare Sverige! En kort betraktelse över Miltonutredningen (SOU 2006:100) med särskilt fokus på barn och unga...
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Medicinsk teknik för en bättre livskvalitet och tillväxt Seminarium Björn-Erik Erlandsson
MORIA: Frihet och utlitarism
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Etik, försiktighet och hållbar utveckling med havet i särskilt beaktande Christian Munthe Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori flov.gu.se.
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Patientens syn på öppenhet i kvalitetsregister Pelle Johansson Hjärt- och Lungsjukas Riksförbund.
Onsdag 2/ Hur fungerar staten? Ylva Norén Bretzer.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Samverkan mellan vårdgivare 24 mars 2011 Maj Rom.
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Detta är God Vård
Var går gränsen mellan att bota och förbättra? – eller är frågan fel ställd? Christian Munthe Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori.
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Organisatoriska förändringar i sjukvården
Palliativ vård och samordning
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
DEN OFFENTLIGA MAKTEN Demokratipolitik: syftar till att förverkliga folkstyrelsens ideal Författningspolitik: syftar till att införa och förändra grundlagar.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Våga prata om psykisk ohälsa!
Mål och styrning Läroplansmålen
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Varför en satsning på psykisk hälsa?
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Onsdag 16/ Aktuella teman inom hälso- & sjukvårdspolitiken 1.Fattigdom & ojämlikhet 2. Privatisering inom sjukvården, NPM 3. Ökade krav på mål och resultatstyrning 4. Evidensbaserad sjukvård 5. Samverkan 6. Vårdkedjor 7. Rättssäkerhet, likabehandling & effektivitet

1. Fattigdom & ojämlikhet ”Frequently today, efficiency is given greater priority than equity as a policy goal. Yet can we afford to see either as more important? Can the two be more reconciled?” (p. 101) -Fattigdom föder fattigdom -Mindre fattigdom i ett samhälle ökar samhällets totala välstånd -Fattigdom när extremism, som när terrorism & desperation Barker kap. 9, 10

Personer som hamnat i fattigdom utan egen förskyllan bör särskilt prioriteras för att nå en anständig acceptabel levnadsnivå, ex. barn till sjuka och missbrukande [samhället bör garantera en miniminivå i livskvalitet, John Rawls] Vuxna personer som har hamnat i fattigdom kan skada andra personer omkring sig. Dessa skador bör minimeras, så att inte problemen sprids [nytto- maximerings-argument] Vuxna personer som hamnat i fattigdom kanske inte har gjort det av egen förskyllan, utan slump och omständigheter har lett till detta. Ska personen ha rätt till en andra chans? [flera olika argumentationslinjer]

När resurser är knappa, och läkare måste prioritera, är det rimligt att de som mest sannolikt svarar på insatt behandling också får den [effektivitets- argument, nytto-maximering] Den som skriker högst är sannolikt relativt frisk. Kan vänta. [princip fån slag-fältet]. Bör läkaren rädda liv eller ”tillfredsställa opinionen”? Alla medlemmar i ett samhälle har samma rätt till vård, utifrån kvalificerade bedömningar. Givet ett visst tillstånd, ska ”rätt” insats sättas in. [Rättssäkerhetsargument  Var går gränsen för ”samhället”?]

Hur mäta ”fattigdom”? Barker föreslår mortality rate in each society Dödlighet är relaterat till –Inkomst –Socioekonomiska skillnader –Modern hälso- & sjukvård – Kulturella och beteendemässiga vanor (rökning?) Fattigdom i relation till välstånd eller livskvalitet

Sucessful societies US och Canada Det goda samhället – Cruddas & Nahles Pluralism Demokrati Gemenskap Hälsa Integration Sysselsättning

2. Privatisering inom sjukvården, NPM Drivkrafter: - Den offentliga sektorns andel av BNP får inte öka - Av demografiska skäl står vi inför en situation där allt färre arbetar medan allt fler kräver vårdtjänster - Allmänheten är allt kunnigare, mer utbildade, ställer kompetenta krav - Krav på ökad effektivitet inom vårdsektorn Negativa Aspekter: - Ökade transaktionskostnader - Ökad autonomi för utförarna

3. Ökade krav på mål och resultatstyrning Nöjd-kund-index Mål- & resultatstyrningsenheter Beställar- & utförarfunktioner Ökad statistik och kontroll över vad förvaltningen egentligen gör Kostnadseffektivitet, stort fokus på den enskilda myndighetens regleringsbrev och budgetstyrning… Ökat fokus på management där medborgaren omvandlas till kund på en marknad (reduktion av medborgaren som uppdragsgivare, medarbetare eller alla medborgares lika värde)

”Kartläggningen visar tydligt att förändringsansträngningar som initierats högt uppe i organisationen eller från regional eller nationell nivå, inte får särskilt stort genomslag ute i praktiken. Detta beror på att den primära drivkraften för förändring uppges vara personalen och personalens behov. Synen på förändringsarbetet präglas också av linjärt rationellt tänkande, dvs. först ska man identifiera ett problem, sedan tänka ut den perfekta lösningen och slutligen implementera lösningen. Detta angreppssätt fungerar möjligen under enkla förhållanden där man är överens om vad som skall göras och vilka kausala effekter som kommer att uppstå. Men när förändringen syftar till att skapa nya beteenden, mönster och mentala bilder hos människor som arbetar i kunskaps- intensiva komplexa organisationer fungerar inte den linjära logiken.” SKL ”Transformera system – från öar till helhet” s. 5

4. Evidensbaserad vård & praktik Vad är ”vetenskapligt erkänd” vård? Vilka insatser vet man fungerar? Socialstyrelsen har en central uppgift att samordna den evidensbaserade kompetensen och normgivningen (IMS startade 2004) Svårighet: Data som registreras tenderar att bli sådan data som är kvantifierbar. Hur rapporteras kvalitativa värden? Styrka: Vad är etablerat evidens som inte är knutet till specifika individer eller kontexter?

Lars Strannegård (red.) ”Den omätbara kvaliteten” ”Poängsättningen rycker allt närmare individen av kött och blod. Så länge det är hennes prestationer som betygssätts går hon själv fri – men hur länge till? Har man inte redan börjat tala om människors kvaliteter i förtäckt kvantitativa termer när man talar om deras grad av flexibilitet och deras sociala kompetens? När börjar man poängsätta deras moral och deras människovärde? - Sven-Erik Liedman -

5. Samverkan mellan myndigheter

En kritik till NPM är den accelererande ökningen av sektorsorienterad data, resultatmätning och kvalitetsdokumentation. En motverkande trend kallas i engelsk litteratur för joined-up government, och motsvaras närmast i den svenska litteraturen med ”horisontell samordning”. Medborgare ser sitt eget problem som behöver lösas, medan myndigheter ofta delar upp problemet i olika ärenden som slussas mellan olika delar i systemet. Genom IT- teknologi är det nu möjligt att få myndigheter att samverka bättre, så att färre kontakter behöver tas med det ”offentliga systemet” Post-NPM

Tänkbara fördelar: - Fler ’nöjda kunder’ - Rationaliseringsvinster, minskade transaktionskostnader, dubbelarbete minskar - Synergieffekter Tänkbara risker: - Tekniskt dominerat - Hög komplexitet, risker inbäddade

6. Vårdkedjorna Logistik inom vården (Wired?) Vård kedja Begreppet dök upp hos Landstingsförbundet i början av 1990-talet. Korta transportsträckor, synliggöra rutiner och flöden. Vilka källor finns till ”stopp”? Hur kan man minska risken för ”stopp” i produktionen? Vårdkedjor är tänkta att överbrygga de organisatoriska gränser och fackområden som finns inom sjukvården. Patient och expertis ska stå i fokus, liksom ökad effektivitet.

’patientens väg genom vården’ är ett vanligt uttryck…processorientering & samordning på tvärs står i fokus Det visar sig dock i studier att detta uppnås ibland, och ibland inte. Skapandet av vårdkedjor kan också skapa nya problem. Förutsättningen för att en vårdkedja ska bli lyckad är att den initieras och drivs av berörd personal närmast patienten.

7. Rättssäkerhet, likabehandling & effektivitet Politikens olika värden som på olika sätt kan stå i olika slags konflikt med varandra. Jfr Petersson kapitel 9, 10 och 11. Demokrati & Medborgerliga rättigheter (den folkstyrda staten) Likhet inför lagen (den rättssäkra staten) Effektivitet (den levererande staten)