Kvalitetsmätningar utifrån folkbildningspropositionen Kvalité i betydelsen funktionalitet Att mäta en kvalité är att mäta en verksamhets ändamålsenlighet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Insikt 2013 Sundsvalls kommun
HSB Göteborg JÄMIX och andra jämställdhetsnyckeltal 2007 års rapport.
Analys Lönelots.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
Utvärdering Fördjupad samordnarutbildning Öppen utbildning april Utbildare: Harriet Östgren Plats: Consensus Örebro Utvärderingen är baserad.
Bättre mat och hälsa för äldre
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Plan mot kränkande behandling
Presentation av OnTag Voucher
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Joakim Feldt & Eva-Lena Arefäll
Syftet med en personlig handlingsplan
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Patientupplevd vårdkvalitet
Indikatorn (variabeln) ska omfatta ett vanligt förekommande folkhälsoproblem. kunna åtgärdas med folkhälsoinsatser. kunna åtgärdas av kommun/landsting/region.
Hur fungerar missbrukarvården i Piteå? Resultat och Ekonomi!
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2012 Dagverksamhet.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
SWEPOS Kundnöjdhetsundersökning Undersökningen Webenkät under 3 veckor i september 2012 Bruttourval ca huvudutskick och 2 påminnelser Triss-lott.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Att samla in underlag - kap 4 Håkanssons bok Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem.
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2013
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Stöd för analys av självvärdering
Varumärket Luleå kommun
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
STs Arbetsmiljörapport 2010
Tilläggsfrågor och jämförelser med andra Stockholmskommuner Medborgarundersökning 2012 Utförd av Statistiska centralbyrån.
Kvalitetsutvärdering  Projekt 2002  10 skolor i Sthlm  Ordinarie verksamhet 2003  20-talet skolor rikstäckande  31 skolor 2005  39 skolor 2006 
Att lära sig att analysera
SKOP Tullinge skolor - Trädgårdsstadsskolan - Trädgårdsstadsskolan åk 7 1 Nöjd Skol- & Förskole-index SKOLA: Hur nöjd eller missnöjd är Du på det hela.
Undersökning av förtroendevalda i Norrbottens läns landsting 2008 Anders Lidström Umeå universitet.
Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola Bakgrund: Befintliga jämförelsetal innehåller kvalitetsbrister Analys av måtten saknades.
Insikt 2013 Haparanda stad En servicemätning av kommunens myndighetsutövande gentemot företag.
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Nacka kommuns attitydmätning bland kommuninvånarna 2003 Januari/februari 2003.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Nyttoanalys av dokumentuppladdning och färgskanning
Resultat föräldraenkäten 2015 Stimmet och Nybodas grundsärskolor.
Winnet Västernorrland – regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt.
Resultat av KKiK Kommunens Kvalitet i Korthet deltog 41 kommuner 2015 deltog ca 240 kommuner.
Verksamhetsrapport 2016 Verksamhet xx - elever Svarsfrekvens Verksamhet xx 100% (1000 svarande/1000 mottagare) Svarsfrekvens AcadeMedia gymnasium 100%
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolbarns hälsovanor i Sverige 2013/14 Undersökning vart 4:e år 11-, 13- och 15-åringar 8000 elever Start 1985/86 Nationell – internationell jämförelser.
INFÖR BETYGSPROGNOS GY VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för.
Mål: ”Gotland utvecklas i linje med visionsmålen och har ett starkt varumärke” Delmål för : Minst bor på Gotland Gotlänningarnas välstånd.
Regiongemensam elevenkät 2016 Regiongemensam elevenkät 2016 Vårdnadshavare Skolrapport Åsaskolan Årskurs 2.
SCB:s medborgarundersökning 2014 Trollhättan stads resultat.
Regiongemensam elevenkät 2016 Regiongemensam elevenkät 2016 Vårdnadshavare Skolrapport Åsaskolan Årskurs 8.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Regiongemensam elevenkät 2016 Vårdnadshavare
POX i höger hand och en fot
Kommunikationsindex i medarbetarenkäten (KomI)
tUTΩPIA Mål Nystartad student förening Verksamhet
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Den pedagogiska kulturen
Folkhögskolans rapportering av verksamhet 2017
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Kvalitetsenkäten för studerande mäter folkbildningskvalitet på fyra områden Redovisningen återspeglar de fyra perspektiven som ingår i enkäterna: deltagarnas.
Arbetsmiljön FB-kvalitet våren 2018 Tage Johansson
Arbetsmiljön FB-kvalitet våren 2018 Tage Johansson
Kvalitetsmätnining hösten 2018
Kvalitetsenkäten för studerande mäter folkbildningskvalitet på fyra områden Redovisningen återspeglar de fyra perspektiven som ingår i enkäterna: deltagarnas.
SFI/SFX 2019 i Stockholms län
Presentationens avskrift:

Kvalitetsmätningar utifrån folkbildningspropositionen Kvalité i betydelsen funktionalitet Att mäta en kvalité är att mäta en verksamhets ändamålsenlighet

Kvalitetsmätningar utifrån folkbildningspropositionen Folkbildningen kan vara ändamålsenlig utifrån: deltagarens egna mål folkhögskolans mål samhällets mål

Tre områden för att mäta kvalité Deltagarens egna mål Samhällets mål Folkhögskolans mål De tre aspekterna kan vara delvis sammanfallande, men behöver inte vara det i alla delar.

Deltagarnas uppfattning om måluppfyllelse inom tre olika områden mäts med indexskalan 0 – 100. Vårens mätning gav följande resultat: Deltagarnas egna mål Index 71 Samhällets mål Index 60 Folkhögskolans mål Index 70

Lärarnas uppfattning om måluppfyllelsen inom olika områden mäts med indexskalan Deltagarnas egna mål Index 71 Deltagarna om samhällets mål Index 60 Deltagarna om folkhögskolans mål Index 70 Lärarna om deltagarnas egna mål Index 73 Lärarna om samhällets mål Index 65 Lärarna om folkhögskolans mål Index 71

Kvinnor värderar folkhögskolan något högre än män

De som har 12- årig utländsk utbildning är nöjdast

Funktionshindrade värderar folkhögskolan lika högt som andra deltagare

Folkhögskolan är bäst för äldre

Folkhögskolans bästa kurstyp är distanskursen

Kvalitetsmätningar utifrån folkbildningspropositionen Mätningen ger indikationer på hur det förhåller sig. Uppföljande analys av mätningen kan ge underlag för åtgärder. Diskussioner på den egna skolan och i samarbete med andra skolor.

Kvalitetsmätningar utifrån folkbildningspropositionen Kvalitetsarbetet omfattar all verksamhet på skolan. Mätningar kan göras efter vad skolan egna uppfattningar. Inte helt lätt att jämföra personalkategorier mellan olika skolor.