Kvalitetsmätningar utifrån folkbildningspropositionen Kvalité i betydelsen funktionalitet Att mäta en kvalité är att mäta en verksamhets ändamålsenlighet
Kvalitetsmätningar utifrån folkbildningspropositionen Folkbildningen kan vara ändamålsenlig utifrån: deltagarens egna mål folkhögskolans mål samhällets mål
Tre områden för att mäta kvalité Deltagarens egna mål Samhällets mål Folkhögskolans mål De tre aspekterna kan vara delvis sammanfallande, men behöver inte vara det i alla delar.
Deltagarnas uppfattning om måluppfyllelse inom tre olika områden mäts med indexskalan 0 – 100. Vårens mätning gav följande resultat: Deltagarnas egna mål Index 71 Samhällets mål Index 60 Folkhögskolans mål Index 70
Lärarnas uppfattning om måluppfyllelsen inom olika områden mäts med indexskalan Deltagarnas egna mål Index 71 Deltagarna om samhällets mål Index 60 Deltagarna om folkhögskolans mål Index 70 Lärarna om deltagarnas egna mål Index 73 Lärarna om samhällets mål Index 65 Lärarna om folkhögskolans mål Index 71
Kvinnor värderar folkhögskolan något högre än män
De som har 12- årig utländsk utbildning är nöjdast
Funktionshindrade värderar folkhögskolan lika högt som andra deltagare
Folkhögskolan är bäst för äldre
Folkhögskolans bästa kurstyp är distanskursen
Kvalitetsmätningar utifrån folkbildningspropositionen Mätningen ger indikationer på hur det förhåller sig. Uppföljande analys av mätningen kan ge underlag för åtgärder. Diskussioner på den egna skolan och i samarbete med andra skolor.
Kvalitetsmätningar utifrån folkbildningspropositionen Kvalitetsarbetet omfattar all verksamhet på skolan. Mätningar kan göras efter vad skolan egna uppfattningar. Inte helt lätt att jämföra personalkategorier mellan olika skolor.