2017-04-08 Handledarutbildning för yrkesverksamma som tar emot elever från gymnasieskolan Observera länken! Där kommer allt material att finnas. www.ibl.liu.se/pedvux/utbildning-for-handledare-inom-apl?l=sv.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Viktiga delar från skolverket
Advertisements

Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Du har tackat ja till uppgiften att vara handledare på din arbetsplats – en uppgift som kan vara både lärorik, stimulerande och ansvarsfull.   Som handledare.
Höstens vägledning i åk 9
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Välkomna på information om gymnasievalet!
Skyddsombuds- utbildning
Vad är på gång inom gymnasieskolan? Elevstatistik 2012/13 Gymnasieingenjörsutbildningen - uppföljning - översyn Teknikprogrammet.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Kartläggning av lärande på arbetsplats
Betyg gymnasiet Denna bild skall användas som 1:a bild/välkomstbild vid varje seminarie-start. I rubriken anges namnet på seminariet I underrubriken anges.
Gymnasiearbetet p..
Diskussionsfrågor för gymnasiearbetet – yrkesprogram
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
Skoljuridik för lärare
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
PRYO, PRAO, Miljöpraktik, APU, APL, LPA, LIA
SYV Studie- och yrkesvägledning
Kursplan Kunskapskrav Bedömning Läroplan Skola 2011, K-dag 28 mars.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
Meritportfölj målet - CV och presentation
Välkomna på information om gymnasievalet!.  Valet görs på  I januari får alla elever i åk 9 inloggningsuppgifter.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Lokal Pedagogisk Planering
Välkommen till handledarutbildning på Allvar Gullstrandgymnasiet
Instruktioner BF12A – BF12B
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
Vad skiljer APL från APU??
Studie- och yrkesvägledare
Föräldraråd
Förberedelser för arbetet
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Katrineholm den 25 september 2014
Organisationsstruktur för Elevhälsan. Arbetsgång
Mall för alignmentmatris
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Praktisk arbetslivsorientering
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Gymnasiearbete 100p Introduktion.
Läroplansträff fritidshem
Överenskommelse om samordning kring barn
Försöksverksamhet med gymnasial lärlingsutbildning Information och idéutbyte.
Skriftlig och grafisk kommunikation – Gör ditt CV
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Jobbskuggning 8A och 8B Vecka 17 mån och tis 20 och 21 april 8C och 8D
Läroplansnätverk förskolan
Gymnasial lärlingsutbildning
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
AFS 2001:1 Arbete med djur Minderårigas arbetsmiljö AFS 2012:3.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Inbjudan till Handledarutbildning 2016/17
Inbjudan till Handledarutbildning 2017/18
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
Arbetsplatsförlagt lärande
Delprojekt 4 – Kvalitetsuppföljning av APL
Personen från Skolverket
Vad är och hur når vi en inkluderande arbetsmiljö på APL platsen?
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Handledarutbildning Steg 2.
PRAO-praktisk arbetslivsorientering
Presentationens avskrift:

2017-04-08 Handledarutbildning för yrkesverksamma som tar emot elever från gymnasieskolan Observera länken! Där kommer allt material att finnas. www.ibl.liu.se/pedvux/utbildning-for-handledare-inom-apl?l=sv Torsdag den 28/11 kl 13 – 17 Linköpings universitet

Program 2013-11-28 13.00 Välkommen och Presentationer Handledarrollen, uppdrag och ansvar. Säkerhetsfrågor 15.00 Fika och information från Skolverket Vad innebär det att lära sig? Handledarstrategier Reflekterande samtal 16.30 Sammanfattning, inför nästa gång 17.00 Slut för dagen

Introduktion Presentation av Eva, Åsa och Skolverkets representant. Vilka är ni? Namn, ort, bransch, tidigare handledarerfarenheter. Överblick över hela kursen, syfte, tidsram, uppgifter till nästa gång.

APL - Arbetsplatsförlagt lärande ”Lärande på ett program som genomförs på en eller flera arbetsplatser utanför skolan” 1 kap. 3§ Gymnasieförordningen 2010:2039 Ska förekomma minst 15 veckor på alla yrkesprogram. Minst 50 % av tiden på lärlingsutbildningar. Elever i gymnasiesärskolan gör 22 veckors praktik.

Utbildningsuppdraget Styrdokumenten = Skollag, gymnasieförordning, examensmål för varje program och läroplaner för varje kurs. http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/programstruktur-och-examensmal Kursplaner styr vad eleverna ska lära sig i gymnasieskolan Kursplanerna är förankrade i branscherna nationellt. Lokala programråd ska finnas. Handledaren i styrdokumenten.

Ansvarsfördelning Skolan ansvara för att ordna APL plats åt eleverna. Rektor avgör vilka kurser eller delar av kurser som ska APL förläggas. Rektor avgör när dessa perioder ska förläggas.

Framgångsfaktorer för en bra APL: Kompetent handledare – - kan sitt yrke. - känner till skolans krav. - kan stötta eleven i sitt lärande och inväxandet i yrkesgemenskap. - kan samverka med skolans lärare. Gemensam info.material från skola och APL-plats om utbildningsprogram och möjligheter till framtida jobb.

Handledarrollen Hjälpa en elev med lärprocessen – en stödjande följeslagare. Organisera och följa upp elevens utbildning under APL Stimulera eleven att söka kunskaper för att bli duktig i yrket. Planera, styra och följa upp yrkesträning. Vuxenförebild! .

Handledaruppgifter Vad har eleven för erfarenheter, yrkesteori, yrkesträning? Sätta upp mål för APL. Organisera utbildningen, ge råd och anvisningar, bedöma, hålla sig uppdaterat om elevens utveckling. Beskriv, berätta, förklara. Förmedla yrket! Ge feedback. Uppföljningssamtal Vara tillgänglig för frågor, bollplank.

Exempel på introduktionsprogram Presentation av arbetsplatsen (företaget, projektet, organisationen). Administrativa rutiner (arbetstider, raster, sjukanmälan, anslagstavlor). Arbetsmiljö (kvalitets-, miljökrav, skyddsombud) Olycks- och tillbudsregler (första hjälpen, säkerhetsrutiner) Risker i arbetet (kemikalier, säkra lyft, genomgång av elevens förkunskaper/certifieringar) Brand, utrymningsvägar (återsamlingsplats, truckvägar) Personlig skyddsutrustning (kläder, skyddsskolr, id-kort, hjälm) Rundvandring (omkl.rum, personalutrymmen) Övrigt (specifika rutiner inom yrkesområdet) Förväntningar på eleven.

Diskussion Handledarutbildning – i vilken form vill du helst se den? Vilken form skulle passa din bransch? Vad fungerar inte? Hur fungerar det för dig att ta emot elev från gymnasieskolan? Vad är svårt i handledarrollen? Vilket stöd får du från skolan? Vilket ytterligare stöd behöver du i ditt handledaruppdrag? Hur ser arbets/företagsledning på handledaruppdraget? Hur, och vem, kan lyfta handledarinsatsen till att ses som viktig? Andra viktiga frågor? Maila oss gärna! Gruppdiskussioner

Säkerhet och arbetsmiljöfrågor

Ansvar Både skolan och arbetsplatsens ansvar. Innan APL ska skolan och arbetsgivaren bedöma riskerna på arbetsplatsen. Minderåriga och riskfyllda arbetsuppgifter Krav på lednig innebär inte att handledaren behöver stå bredvid eleven när den utför varje moment. Handledaren ska inte lämna eleven ensam förrän handledaren vet att eleven har tillräckliga kunskaper för att utföra den aktuella sysslan. Pdf Arbetsmiljöverket om minderårigas arbetsmiljö, allmänna råd om tillämpning

HUR förmedlar du/ni ”säkerhet” till eleverna? Pärm? Rundvandring? Beskrivningar? Förklaringar? Berättelser?

Om något skulle hända… Anmäl direkt till Arbetsmiljöverket och skolan. Finns det rutiner för hur ni meddelar varandra? APL-plats – Skola? Lärlingar ska ha utbildningskontrakt, där kan arbetsmiljöansvar ingå. Komma överens om vad får eleven göra – göra med handledning – inte göra alls.

Vad innebär det att lära sig? Kunskapssyn Förkunskaper Individuell lärstil Tidsfaktorn Självförtroende Prestationsmotivation

Handledningsmodeller Lärlingsmodellen övning imitation identifiering Reflektionsmodellen växelverkan mellan handling och reflektion

Utbildningsplanering Fas HL Eleven Inledning modell observera Vägledning tränare färdighetsträna Lärande kritisk vän förstå Praktisk partner undersöka yrkesteori

6-stegsmodell utb. planering Elevens erfarenheter förkunskaper Målen utifrån elevens utbildningsbehov Delmål Utbildningsplan utifrån målen Uppföljning av planen Utvärdering och bedömning

Yrkeslärare/Utbildningsansvariga Kan vi nå alla handledare på företag/arbetsplater som vi använder med handledarutbildningar? På vilka sätt skulle skolor kunna jobba för att nå handledare med information/kunskap? Vilka kunskaper/redskap behöver du för att kunna fungera som ”handledarutbildare” på dina elevers APL-platser? Vilka ramförutsättningar? Tid, andra resurser?

Uppgifter till nästa gång: Arbetsmiljö och säkerhet Genomgång av arbetsmiljön på arbetsplatsen Elevens situation Attityder och värderingar, maila en fråga Yrkeskunskaper, -kultur, -identitet, -språk. Obs! uppgifterna finns på www.ibl.liu.se/pedvux/utbildning-for-handledare-inom-apl?l=sv

www.liu.se Eva Flogell Eva.flogell@liu.se 2017-04-08 Eva Flogell Eva.flogell@liu.se Åsa Mårtensson Asa.martensson@linkoping.se www.liu.se Linköpings universitet