Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen 2014-04-24.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
BRUK En introduktion.
Revidering av indikatorn Bakgrund  Indikator  Självvärdering  Uppskattat – behov av förtydligande och förändring  Möjlighet och ansvar.
Vardaglig observationer
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Systematiskt kvalitetsarbete
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
En reviderad läroplan för förskolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Pedagogiskt ledarskap
Systematiskt kvalitetsarbete
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Språklig medvetenhet.
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Läslyftet det senaste nuläget.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Systematiskt kvalitetsarbete
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Uppföljning och utvärdering
Systematiskt kvalitetsarbete
Bättre skola Södra Berget Sundsvall Lars Thorin
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
BFL Bedömning för lärande
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete
Pedagogiskt årshjul Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete Januari Februari MarsAprilMajJuniJuliAugustiSeptemberOktoberNovemberDecember.
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen

Undervisning Förutsättningar Era resultat Varför blir det som det blir när vi gör som vi gör? Hur ska vi åtgärda våra brister? Handlingsplan Genomför era åtgärder Utvärdera resultaten

Kvalitetsarbetets olika nivåer Uppföljning till politiken av nationella och kommunala mål Sammanställning och analys på kommunnivå som underlag för resursfördelning och eventuella satsningar Skapa hållbara strukturer och modeller för systematiskt kvalitetsarbete som blir tillgängliga för alla aktörer i samverkansaktörer Dokumentation av alla verksamhetsformers kvalitet ska genomföras Skapa rutiner för effektiva dokumentationsformer Huvudmannanivå – förvaltning och politiken Uppföljning av elevernas kunskapsresultat i alla årskurser och ämnen Följa upp övriga områden i läroplanen Analysera varför det blir som det blir när vi gör som vi gör Analysera de stödåtgärder som sätts in till eleverna Handlingsplan med förslag till åtgärder för att åtgärda bristerna Skolnivå - rektorsnivå Utvärdera om eleverna når målen för arbetsområden Analysera hur eleverna svarar mot den undervisning som bedrivs Hur möter jag elever med behov av särskilt stöd, vilka resultat når jag? Utvärdera undervisningens kvalitet tillsammans med kollegor i arbetslaget Klassnivå - pedagognivå

Årsplan för aktiviteter År 0 År 1År 2År 3År 4 Huvudman Rektor/förskolechefer Lärare/förskollärare

Huvudmannanivå Uppföljning till politiken av nationella, kommunala och regionala mål Sammanställning och analys på kommunnivå/regionnivå som underlag för eventuella satsningar på regionnivå Skapa hållbara strukturer och modeller för systematiskt kvalitetsarbete som blir tillgängliga för alla samverkansaktörer Dokumentation av alla verksamhetsformers kvalitet ska genomföras Skapa rutiner för effektiva dokumentationsformer Varje utvecklingsinsats ska analyseras och särskilt uppmärksammas utifrån barn med invandrarbakgrund och föräldrar med låg utbildningsbakgrund ( SALSA )

Huvudmannanivå Vid samverkansområden och utvecklingsinsatser ska strävan vara att vi upprättar skriftliga överenskommelser mellan samverkansaktörerna T ex Rekryteringsutbildning för nya skolledare

Januari Juli April Oktober Likabehandling Demokratiska uppdraget Elevenkäter Kvalitet på systematiskt kvalitetsarbete Planering av resursfördelning Kunskapsresultat och analys av dessa Identifiera och planera olika utvecklingsinsatser i verksamhetsplanen Årshjul på regionnivå Indikatorer i verksamhetsplanen som ska följas upp

Planerade aktiviteter SIQ-konferens i Sundsvall 20-21/ /9 Konferens rektor + förstelärare Sundsvall 15/8 konferens med Stavros Louca i Ånge

Bruttolista på aktiviteter Konferens om bedömning och betyg för förstelärare Hur kan man jobba med hälsosamtal i arbetet med måluppfyllelse Rektor-rektor konferens med huvudsakligen kollegialt lärande Bedömning i grundsärskolan/träningsskolan Lärare i grundsärskolan Gäller också gymnasiesärskolan Rekryteringsutbildning för blivande skolledare Utvecklingsledarnätverk Tänk på att bjuda in kommunerna i samverkansområdet

Andra aktiviteter och verktyg Dela med oss av verktyg, stödmaterial, riktlinjer och handlingsplaner t ex karriärstjänster, kvalitetsindikatorer förskolan Start av en regional webbplattform