Områdesmöte Vårterminen 2015. Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Avtalsdatabasen kommer att byta utseende
Advertisements

Projektet och syftet med upphandlingen 1. 2 GIS är ett av flera verktyg för stöd i och utveckling av den kommunala verksamheten.
Tillgänglighet till webben – en del i den nationella handlingsplanen 29 oktober 2002 Sören Hansson Tillgänglighetscentret vid Handikappombudsmannen.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Affärsidé Affärsidé Personal PersonalRådgivare.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Genua Nector för ett seriösare svenskt näringsliv Gör rätt på alla sätt Sortera bort de oseriösa leverantörerna.
Grannsamverkan i flerbostadshus
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Ett arbete med att etablera
TRYGG LARMMOTTAGNING.
En schweizerkniv i Järfälla kommun
Riktlinjer för presentationer
Workshop för GIS samordnare
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
LDC - NETinfomöte Lunds universitet / Förnyad webbnärvaro Huvudprojektet Förnyad webbnärvaro Huvud- projekt.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Användargrupper Användargrupper Övergripande mål Öka och bredda användningen av geodata i samhället Kunden förstår sina möjligheter.
Sammanfattning och summering Offentliga rummet 2014
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Strömslundsskolans Värdegrund.
Ambassadörsutbildning för dig som ska prata om IdrottOnline Version: beta
Hur svårt kan det vara? Ylva Mannervik
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
BILDA + SENSUS SENSUS + BILDA. Beslut och vision Utgångspunkter för en vision -att möta en omvärld i förändring -tillsammans är vi så mycket mer -utgångspunkter.
Välkomna till en dag om eArkiv
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
 Stockholm 1 oktober  Folkbildningsrådets uppdrag  Etik och gränsdragning  Översyn av statsbidragssystemet  Samtal och diskussion.
Ny svenskakyrkan.se.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Att tillsammans påverka!
Din kompetens – vår möjlighet. Övergripande visionärt mål Målet är att hos landstinget som arbetsgivare höja kunskapen om personer med funktionsnedsättning.
Skolutveckling via digitala medier
Välkommen till fördjupning IT
DIVISION Landstingsdirektörens stab Förstudie – virtuell ögonsjukvård Planering av aktiviteter och tidsplan Studieresor Kartläggning och marknadsanalyser.
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
Efterbehandlingens ABC En översiktlig introduktion till efterbehandling av förorenade områden.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
”Hur samverkar vi kring tidig upptäckt av demens?
Strategiska perspektiv på verksamheten
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Projektet Bättre psykosvård Sammanfattning. Projektet bättre psykosvård Projektstart november 2011 Uppdrag: stötta enheter i landet som jobbar med psykosvård.
Kartläggning av inköpsprocessen
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Intro Entreprenörskap i skolan. UppdragetUtgångspunkterAktiviteter.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
SKAPAD AV. Trygghemma med digital teknik - går det att samordna? - Svar: Kort sikt, nej- Lång sikt, ja.
Kommunikation Leif Marklund. Vilka tjänster och vilken teknik stödjer er kommunikation?
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Löneförhandlingskommunikation
U TBILDNING I NYA L ADOK Underlag från informationsdag den 4 juni 2015.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Framtidskartläggning
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Införande av nya lösningar Spyken – Områdesteam träff
Innovationer för framtidens sjukvård i Stockholms läns landsting Daniel Forslund (L) innovationslandstingsråd Innovationsroteln, Liberalerna i SLL.
Charlotta Hambre-Knight Översättare, Örebro universitet
Områdesmöte Vårterminen 2015.
För föräldrar till barn 6-12 år
MATS RUNDKVIST SKL VÄLFÄRDSTEKNIK.
FSO dagar 2019.
Presentationens avskrift:

Områdesmöte Vårterminen 2015

Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp

Del 1 Tidsplan och Områdesmöten

60 sidor målbild, processer och krav… UPPHANDLING AVBRUTEN!!

Motivering Ur beslutet: En av grunderna till beslutet är att ingen av de för oss presenterade Lösningarna, uppfyller den målbild som vi beskrivit och kravställt. Vi har förstått att även om vår kravställning inte innehåller någon direkt ny revolutionerande teknik, så är den omfattande och kan tolkas på olika sätt. Som exempel kan nämnas att bl.a. de krav vi har kring samarbete i realtid, individanpassning, sökfunktioner och taggning har tolkats på olika sätt. Tolkningarna av kraven i upphandlingen har lett till att offererade lösningar inte uppfyller vad vi avsett med våra krav. Upphandlande myndighet har inte kunnat förutse det tolkningsutrymme som kravformuleringarna givit.

Nästa steg för oss Förlängda avtal, 2015/2016 Dialog med intresserade leverantörer Förfinat underlag – ny upphandling Håller vår målbild? Vilka alternativ finns? Andra kommuner i samma läge Är kraven för skarpa? Hur gör vi den tydligare?

Ny tidsplan Upphandling klar inför läsårsstart - 15 Fasa in och ut under läsåret 15/16 Införande under läsåret 15/16! Organisera nu!

Områdesmöten - idé Kravställer lösning med fokus på ”användbarhet” Inklusive stöd och hjälp Inget hierarkiskt utbildningskoncept Learning by doing Kollegahandledning Utbildning av eventuella administratörer centralt Områdesmöten för stöd och hjälp kring upplägg, införande Checklistor, riktlinjer, systemmatriser etc. Win- win Sprider goda exempel mellan områden Ser tydligare vad som behövs från vårt håll

Områdesmöten Vad förväntar vi oss? Entusiastiskt deltagande. Positiva ambassadörer 5-10 deltagare/områdesgrupp Vad kan förväntas av oss? Stöd och råd i arbetet med införandeplanen (behovsstyrt, schemalagda möten, på enheten) Information och kommunikation kring det som görs centralt Checklistor, systemmatriser, riktlinjer som stöd Utbildning av områdets nyckelpersoner/administratörer eller vad vi nu kommer kalla dem…

Områdesmöten Vi har: övergripande införandeplan, checklistor, ”systemmatriser”, riktlinjer… Ni har: kännedom om er målgrupp, team med pedagoger, ledning, kommunikatörer, administratörer, tankar kring införande… Vi får: erfarenhet med oss från de olika teamen som kan förmedlas vidare via områdesträffar, bloggen... Organisation kring införande på varje område blir tydligare. En organisation att återanvända.

Införande IKT-teamet: Få allting på plats (från avtal till leverans av ny lösning) Utbildning av administratörer Riktlinjer – ”systemmatris” Checklistor, manualer etc. som stöd Informera, kommunicera – främst via bloggen och områdesgrupperna Områdesteamen: Avveckla/städa befintliga system Organisera/frigöra tid för att lära nytt Stötta kollegorna Informera, kommunicera – inom området, hem-skola Ev. viss administration

Checklistor

Läget på området Organisation kring ”it i skolan” Digital kompetens Möjligheter - Utmaningar Tankar kring införandeplan Verktyg att använda …

Del 2 Praktiskt arbete

Grupparbeten kring t.ex.: Ansvar och roller i gruppen Införandeplan Kartlägga behov Verktyg, t.ex: Checklistan? Egen kartläggning? LIKA? ….?

Sammanfattning Nästa steg?