Bör staten styra skolan?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Om människosyn och etik
Liberalism Konservatism
Demokrati & diktatur.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Handläggarnas roll och handläggningens förutsättningar
Den nya gymnasiesärskolan
Demokrati Demokrati betyder: Folkstyre
Skolans demokratiska och humanistiska värderingar.
Demokrati och diktatur
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Kvinnorna utgör 51% av jordens befolkning utför 66% av allt arbete får 10% av inkomsterna äger 1% av egendomen - Diakonias jämställdhetspolicy.
Vår resa inom pedagogiken
Mänskliga rättigheter Demokrati och frånvaro av mänskliga rättigheter är en omöjlig kombination.
VFU-ledarkonferens 15:e augusti 2012 Wallenbergs konferenscentrum
RÄTTEN TILL BÄSTA MÖJLIGA FYSISKA OCH PSYKISKA HÄLSA
Enhet Politik på människans och naturens villkor
Vad är identitet?.
Så styrs Sverige.
Strömslundsskolans Värdegrund.
Demokrati och hur Sverige styrs
Demokrati på skolgården och i klassrummet
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
Inför provet.. Här får du lite hjälp med vad du ska träna på och vad du kan ha med på din stödlapp. Provet är till för att mäta dina kunskaper om hur Sverige.
Ta ställning och handla!
Vad styr skolan, förskolan och fritidshemmet
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Lagar och överenskommelser
1 Mål och betyg. Samhällets målsättning och lärarens målsättning.
Demokrati och diktatur
Värdegrunden Copyright Niklas Josefsson.
Demokrati och diktatur
Politiskt deltagande: demokrati och mänskliga rättigheter
Harriet Borg Unander Leg psykolog
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Värdemigrationsprocesser i teorin – en resa i tid och rum Av Lise-Lotte Gustafsson & Olof Franck 1 december 2008 Sverige i Europa, Europa i världen Interkulturell.
Välfärd och Ideologier
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
Konferens om Forskning och utvecklingsarbeten inom funktionshinderområdet i Öresundsregionen 5 april 2011 Rafael Lindqvist Från sociala rättigheter.
Östermalsmsskolans föräldramöte
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2004, kapitel 8.
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Liberalism.
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Politisk Geografi.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Kunskap och värden – måste vi välja? Sven-Eric Liedman.
Nämndplan 2015.
HUR LAGAR kOMMER TILL PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 1
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
Jämställdhetsintegrering inom förskola och skola
KOSTPOLICY VUXENNÄMNDEN I ESKILSTUNA KOMMUN ANTAGEN AV VUXENNÄMNDEN
DEN OFFENTLIGA MAKTEN Demokratipolitik: syftar till att förverkliga folkstyrelsens ideal Författningspolitik: syftar till att införa och förändra grundlagar.
Likarätt JONAS ÅLEBRING ST-LÄKARE. Likarätt – alla människor har ett lika värde och lika rättigheter Likabehandling – alla ska behandlas efter sina förutsättningar.
Jenny Långström Jämställdhetsutvecklare Tel: Mobil:
Definition En handlingsfrihet för den enskilde att, utan otillbörlig inblandning kunna kommunicera med sin omgivning och med allmänheten oavsett sätt och.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
HEJ FÖRÄLDRAR! Välkomna till föräldramöte. Madelene Löfgren ◦ Grundskolelärare F-3 ◦ 35 år ◦ Sambo och två barn ◦ Bor på Bokenäset utanför Uddevalla.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Politiskt deltagande: Ideal och normer för politiskt deltagande
Integritet läroplansanalys.
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Presentationens avskrift:

Bör staten styra skolan?

Bokens syfte Empirisk och normativ Syftet är alltså ”inte bara [att] försöka tala om vad som varit och är utmärkande för svensk välfärdspolitik, utan också ge argument för hur denna bör vara utformad i framtiden och hur detta kan rättfärdigas” (s. 7).

Bör-frågan handlar i huvudsak om ”hur långt kollektivets ansvar för den enskilde bör sträcka sig, och vad den enskildes eget ansvar bör vara, alldeles oberoende av hur han lever upp till detta ansvar” (s. 13)

Kan-frågan  handlar i huvudsak om vad staten praktiskt har för möjlighet att genomföra för offentliga åtgärdsprogram.

Välfärdspolitikens delar offentligt producerad service, t ex grundskola och sjukvård obligatoriskt socialförsäkringssystem, t ex sjukförsäkring och föräldraförsäkring generellt nominellt enhetligt bidragssystem, t ex barnbidrag system av behovsprövade insatser

Välfärdspolitik Generell eller selektiv Vem ska politiken omfatta? (universell/selektiv) Hur ska tilldelningen ske? (generell/diskretionär) Behovsprövning (Professionella normer/ Betalningsförmåga) ?

Skolpolitikens plats i välfärdspolitiken ”Alla barn och ungdomar skall, oberoende av kön, geografisk hemvist samt sociala och ekonomiska förhållanden, ha lika tillgång till utbildning i det offentliga skolväsendet för barn och ungdom. Utbildningen skall inom varje skolform vara likvärdig, varhelst den anordnas i landet.   Utbildningen skall ge eleverna kunskaper och färdigheter samt, i samarbete med hemmen, främja deras harmoniska utveckling till ansvarskännande människor och samhällsmedlemmar. I utbildningen skall hänsyn tas till elever i behov av särskilt stöd.”

Två principer-två stater Autonomiprincipen – neutral stat Kommunitär princip – icke-neutral stat (”den goda staten”)

Autonomi Självbestämmande/självstyrande Egna livsprojekt Handlingsfrihet Handlingsförmåga Neutral stat

Exempel på autonomiprincipen En av den representativa demokratins grundprinciper, ”allmän och lika rösträtt” I regeringsformens andra kapitel preciseras grundläggande fri- och rättigheter, t ex: Yttrandefrihet: rätten att i tal, skrift eller bild eller på annat sätt meddela uppfattningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor. Föreningsfrihet: frihet att sammansluta sig med andra för allmänna eller enskilda syften. Religionsfrihet: Frihet att ensam eller tillsammans med andra utöva sin religion. (undervisningen i skolan skall vara icke-konfessionell). Medborgarskapet – civila medborgerliga rättigheter (likhet inför lagen), politiska medborgerliga rättigheter (en man/kvinna en röst), och sociala politiska rättigheter. ”respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet” (första kapitlet i regeringsformen)  

Kommunitarism Individen formas av, och lever i, sin omgivning Finns sätt att leva på som är bättre än andra Staten ska stå för vissa värderingar

Exempel på kommunitära principen En av den representativa demokratins grundprinciper, ”majoritetsstyre”, principen om att individen skall underkasta sig kollektivet. Värdegrunden som beskrivs i skolans läroplaner:

”Skolan har en viktig uppgift när det gäller att förmedla och hos eleverna förankra de grundläggande värden som vårt samhällsliv vilar på. Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan män och kvinnor samt solidaritet med svara och utsatta är de värden som skolan skall gestalta och förmedla. I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rättskänsla, solidaritet, tolerans och ansvarstagande”.

Rothsteins neutrala stat Staten ska: Behandla medborgarna med lika omtanke och respekt Förhålla sig neutral till medborgarnas livsprojekt

”Rothsteins princip” Relativ neutralitet Staten ska garantera att människor på lika villkor ska kunna leva enligt sin uppfattning om det goda livet (handlingsförmåga) genom att ge grundläggande resurser enligt en tanke om kompensation.

Hur bör staten förhålla sig till skolan? Skolan och staten Skolan och eleverna

Kapitel 7 Har den svenska i huvudsak generella svenska välfärdsstaten främjat medborgarnas autonomi eller har den kränkt deras autonomi? Två olika tolkningar av huruvida den svenska välfärdspolitiken har främjat eller kränkt autonomin presenteras: Hirdmanns tolkning av Myrdals politiska linje – Att lägga livet till rätta. Rothsteins m.fl.s tolkning av Möllers politik – att skapa större autonomi och undvika stigmatisering.  

Kapitel 8 Värderingsförändringar i samhället. Allt större krav på autonomi och valfrihet. Är kraven på ökad valfrihet förenliga med den generella välfärdspolitikens standardlösningar?   Rothstein menar att det är förenligt. Valfriheten kan ses som en grundläggande resurs som staten bör tillhandahålla medborgarna.

Alla serviceproducenter, privata som offentliga, måste följa samma grundläggande regler när det gäller kvalitet och standard. Vad som utgör dessa grundläggande resurser måste beslutas på politisk väg i en demokratisk process. Icke-offentliga serviceproducenter måste avstå från att ta ut avgifter som är högre än vad de offentliga producenterna tar. Annars införs en slags behovsprövning på ekonomiska grunder” bakvägen”. Staten måste förmå alla serviceproducenter att ta samma ansvar för de svåra och kostsamma fallen. Annars införs en slags behovsprövning på ekonomiska grunder” bakvägen”. Alla medborgare måste ha tillgång till tjänsterna som produceras även av de icke-offentliga producenterna. Det betyder att inga producenter har rätt att diskriminera pga kön, social status, religion etc.