Kvalitetssäkrad välfärd Torkel Wadman

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Nyttorealisering på 10 min
Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
Test Center – en högre nivå
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Stöd för analys och förbättring
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
KOMMUNKOMPASSEN - vad är det?
Struktur för självförbättrande system
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
En reviderad läroplan för förskolan
Processorienterat förbättringsarbete
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Projekt Lärande och sen då…. KOMPETENS- UTVECKLING UTVECKLINGS- VILJA KOMPETENS- UTNYTTJANDE TILLIT ÖKAD SJÄLVKÄNSLA PROCESSENS START Tillitsspiralen.
Folkhälsa i Gävleborg - gemensamma utgångspunkter
Bättre liv för sjuka äldre
Att få rätt saker att hända
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Mål- och resultatstyrning
Ramverk för patientmedverkan
Utvärdering av processmognad
Kvalitetssäkrad välfärd för äldre
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Projekt och Arkitektur
Detta är God Vård.
Bättre liv för sjuka äldre Överenskommelsen 2013.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
BILD 1 Fullmäktiges beredningar Uppdrag Kort historik Arbetssätt Process.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Bakgrund&läge idag: Missförstånd, förvirring, dåliga FFU, ÖP……. Svårigheter att ställa relevanta och uppföljningsbara krav Starkt fokus på djurskyddskrav.
Förslag till Arbetsrutiner inför ”Nulägeskartläggning” MÅL 1
Att bli klokare med hjälp av andra Socialt kapital är summan av den tillit som individerna i en grupp eller samhälle har för varandra. Det är beroende.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Uppföljning av reformen skydd mot olyckor. Reformens intentioner Ökat skydd mot olyckor och skador Stärkt förebyggande arbete Tydligare ansvarsförhållanden.
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Onkologidagarna / Swedpos nationella konferens
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Attraktiv Hemtjänst Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna
Ledningssystem på 60 minuter
Framtidskartläggning
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar - att uppnå gemensam inriktning och samordning Namn Efternamn Datum Version 1.0,
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Program för uppföljning av privata utförare Lena Svensson,
Jämställdhet i kommuner och landsting SKL:s stöd till jämställdhetsintegrering.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd.
Medfinansierings påverkan på planeringssystemet Mattias Lundberg, Roger Pyddoke, Anders Wärmark CTS 28 mars 2011.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Välkommen till Baskurs ”Riskbruk, missbruk och beroende”
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Park- och naturförvaltningen
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Kvalitetssäkrad välfärd Torkel Wadman 140516

Överenskommelsen Målet är att etablera uppföljnings- och kontrollfrågan som en naturlig del av ledning och styrsystem Målet är att enskilda kommuner och landsting/regioner ska utveckla system, rutiner och arbetssätt för att kvalitetssäkra de tjänster som utförs oberoende av vem som är utförare

Kommuner Landsting/regioner Nätverk Enskilt uppföljningsstöd Kartläggning - hur uppföljningen sker av primärvårdsverksamhet En basmodell för uppföljning är framtagen Kunskapsspridning

Kunskapsspridning Uppföljningsguiden

En bild av debatten …… SUCK! Vårdskandaler ”Övervinster” Internationella riskkapitalbolag Fusk och oegentligheter …… SUCK!

Utvecklingsteman i tiden Ökad medborgarmakt Ökat krav på prestation och transparens Marknadens intåg i välfärdssektorn Mätandets tidevarv

Några utgångspunkter Vi kan inte ”vaccinera” oss mot kvalitetsbrister - men minimera riskerna Onödig byråkrati som konsumerar verksamhets- utrymme måste undvikas - vi har de resurser vi har Dialog viktig, liksom fokus på utveckling Hela kedjan viktig: uppdragsbeskrivning - utförande - uppföljning

Styrning – uppföljning….. Agera Planera Studera Göra

….i praktiken Planera Agera Studera Göra

Problem/svårigheter Uppföljningsbarhet Struktur – process - resultat

Balansen Kontroll - Utveckling Motpart - Samarbetspart Tillsyn - Dialog Sanktioner - Tillit Rutiner - Förtroende ”Muskler” - Ansvar System - Flexibilitet

Erfarenheter av uppföljning Framgångsfaktorer Gör likartat oavsett utförare Lägg kraft på analys och bearbetande av data Presentera resultat för intresserade Ha bra avtal (uppdragsbeskrivningar) Man måste välja ambitionsnivå - prioritera Bli inte för systematisk Dialog och utvecklingsfokus

– men risken finns att det som mäts är allt som blir gjort! Resultatparadox Att mäta är att styra Det som mäts blir gjort – men risken finns att det som mäts är allt som blir gjort!