Kvalitetssäkrad välfärd Torkel Wadman 140516
Överenskommelsen Målet är att etablera uppföljnings- och kontrollfrågan som en naturlig del av ledning och styrsystem Målet är att enskilda kommuner och landsting/regioner ska utveckla system, rutiner och arbetssätt för att kvalitetssäkra de tjänster som utförs oberoende av vem som är utförare
Kommuner Landsting/regioner Nätverk Enskilt uppföljningsstöd Kartläggning - hur uppföljningen sker av primärvårdsverksamhet En basmodell för uppföljning är framtagen Kunskapsspridning
Kunskapsspridning Uppföljningsguiden
En bild av debatten …… SUCK! Vårdskandaler ”Övervinster” Internationella riskkapitalbolag Fusk och oegentligheter …… SUCK!
Utvecklingsteman i tiden Ökad medborgarmakt Ökat krav på prestation och transparens Marknadens intåg i välfärdssektorn Mätandets tidevarv
Några utgångspunkter Vi kan inte ”vaccinera” oss mot kvalitetsbrister - men minimera riskerna Onödig byråkrati som konsumerar verksamhets- utrymme måste undvikas - vi har de resurser vi har Dialog viktig, liksom fokus på utveckling Hela kedjan viktig: uppdragsbeskrivning - utförande - uppföljning
Styrning – uppföljning….. Agera Planera Studera Göra
….i praktiken Planera Agera Studera Göra
Problem/svårigheter Uppföljningsbarhet Struktur – process - resultat
Balansen Kontroll - Utveckling Motpart - Samarbetspart Tillsyn - Dialog Sanktioner - Tillit Rutiner - Förtroende ”Muskler” - Ansvar System - Flexibilitet
Erfarenheter av uppföljning Framgångsfaktorer Gör likartat oavsett utförare Lägg kraft på analys och bearbetande av data Presentera resultat för intresserade Ha bra avtal (uppdragsbeskrivningar) Man måste välja ambitionsnivå - prioritera Bli inte för systematisk Dialog och utvecklingsfokus
– men risken finns att det som mäts är allt som blir gjort! Resultatparadox Att mäta är att styra Det som mäts blir gjort – men risken finns att det som mäts är allt som blir gjort!