Onsdag 2/3 2011 Vem har ansvaret för hälso- & sjukvårdspolitiken? Ylva Norén Bretzer Bygger i huvdsak på Falk & Nilsson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Brukarfokus i biståndshandläggning
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Socialdepartementet Äldreomsorgen får gott betyg Nöjdhet för omsorg i särskilda boenden i riket 2008, 2010, 2011 Källa: Socialstyrelsen, Nationella brukarundersökningen.
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Socialstyrelsens tillsyn
Äldrepolitik Äldreomsorg.
Vad innebär val av vårdenhet?
Missbruksutredningens förslag
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Samordnad individuell plan
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Sub-nationell politik Regionfrågan i Värmland
En vård värd samverkan Femtio år av insikt.
Så styrs Sverige.
Rapport i 3 delar Del 1 och 2 Del 3.
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
Att få rätt saker att hända
Demokrati och hur Sverige styrs
Fullmäktigeuppdraget och kommunallagen
Tillväxtfrågor på SKL Entreprenörsregionen 1 december 2011
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.
Norrbottens läns landsting – en behovsstyrd hälso- och sjukvård Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen - tandvårdslagen Målet för.
Bilder för lokal utbildning
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
 Varje verksamhet gynnas av rak styrning.  Ansvar, befogenheter och ekonomi bör gå hand i hand. Det gynnar effektivitet, resultat, rättssäkerhet och.
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Vi blir Region Jönköpings län
Landstinget i Uppsala län 2014
Ambition och ansvar SOU 2006:100
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
MEDDIX Webbaserat IT-stöd vid samordnad vårdplanering och informationsöverföring mellan huvudmän.
Regionstyrelseuppdraget enligt kommunallagen
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Uppföljning av reformen skydd mot olyckor. Reformens intentioner Ökat skydd mot olyckor och skador Stärkt förebyggande arbete Tydligare ansvarsförhållanden.
Regional Överenskommelse 4/ De sex principerna i den nationella Överenskommelsen Självständighet och oberoende Dialog Kvalitet Långsiktighet Öppenhet.
Vården i siffror Tekniska bilder 2015.
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
Onsdag 2/ Hur fungerar staten? Ylva Norén Bretzer.
SNART BÖRJAR DET. VÄLKOMMEN Landstingsfullmäktigeledamöter Beredningsledamöter Ledamöter i Patientnämnden Revisorer Övriga.
Quality 2011 Nationella riktlinjer för vuxentandvård 15 september 2011
Framställning från partierna Hösten 1996 gjorde (S), (C), (Fp), (V) och (Kd) i Västsverige en framställning till regeringen om att få genomföra en försöksverksamhet.
Välkommen till den nya hemsjukvården KOMHEM – vård, omsorg och rehab nära dig
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Samverkan – främjande och hindrande faktorer
Återkoppling avgifter, ”semesterkommuner” och medborgarnas rörlighet och kommunal hälso- och sjukvård Läns- och regionförbund 16 september 2015 Helena.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
Hemsjukvårdsreformen i Östergötland
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vad innebär regionbildningen?
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Introduktion till processen för balanserad styrning
Hur styrs landstinget?.
Presentationens avskrift:

Onsdag 2/ Vem har ansvaret för hälso- & sjukvårdspolitiken? Ylva Norén Bretzer Bygger i huvdsak på Falk & Nilsson

1. Vem har ansvaret för hälso- & sjukvårdspolitiken? …och verksamheten? a)Svenska lagar gäller…(Riksdagen) a)Hälso- & Sjukvårdslagen SFS 1982:763 b)Tandvårdslag SFS 1985:125 b)Landstingets politiker avgör tolkningar, prioriteringar eller anpassad tillämpning utifrån de behov som finns i det ”egna” landstinget (geografisk/demokrafisk anpassning av statlig politik) c)Därutöver kan egna satsningar också göras, givet att det finns pengar kvar i kassakistan  inom ramen för det kommunala självstyret.

2. Vad menar vi med ansvar…? Formellt ansvar…dvs ”vem har bestämt detta?” Ansvar i genomförandet…dvs ”vem genomför detta?” Ansvar för att göra ’rätt’…dvs ”kompetensmässigt ansvar” Ansvar för att vårdkedjan fungerar…dvs ett ”logistiskt ansvar” Ansvar för att inte arbeta ineffektivt…dvs ett ”ekonomiskt ansvar” Ansvar för ett medinflytande från patienten…dvs ”att låta den som ska få vård att också komma till tals” Ansvar för rättsäkerheten…dvs att ”lika fall behandlas lika”

3. Att veta vem som gör vad Staten -Socialutskottet -Socialministern -Social- departementet -Socialstyrelsen -Läkemedelsverket -Rättsmedicinalverket -Folkhälsoinstitutet -HSAN -Smittsyddsinstitutet -med flera Socialstyrelsens huvudsakliga uppgifter: - tillsyn, - kunskaps- utveckling, - kunskaps-förmedling - insamlande av officiell statistik

Västra Götalandsregionen Regionfullmäktige Regionstyrelsen Nämnder & styrelser –Fastighetsnämnden –Kulturnämnden –Miljönämnden –Regionutvecklingsnämnd en –Samverkansnämnden –Hälso- & sjukvårdsnämnder 

Förvaltningar, ex SU Totalt ca anställda VGR; ~ anställda på SU

Vårdområden Läns- & regionsjukvård o Länssjukvård, specialistsjukhus o Universitetssjukhus, forskning (8 st) o Divisioner eller centrumbildningar Primärvård o Lokal hälso- & sjukvård (primärvårdscentraler) o Privatpraktiserande specialister o Mottagningsverksamhet, hemsjukvård, förebyggande arbete Kommunal hälso- & sjukvård o ÄDEL-reformen jan 1992 o Handikappreformen, LSS 1994 o Psykiatrireformen 1995 o Socialtjänstlagen ”Socialnämnden ska verka för att äldre människor får möjlighet att leva och bo självständigt under trygga förhållanden och ha en aktiv och meningsfull tillvaro i gemenskap med andra. Lag (2010:427).” SoL 5:4 andra st ” Socialnämnden skall verka för att människor som av fysiska, psykiska eller andra skäl möter betydande svårigheter i sin livsföring får möjlighet att delta i samhällets gemenskap och att leva som andra.” SoL 5:7

A) Staten stiftar lagar, t ex KL, HSL osv. B) Kommunalt självstyre: Landstingen styrs av regionalt valda politiker & skatt insamlas av de bosatta i regionen C) Staten kontrollerar verksamheten genom tillsyn, Socialstyrelsen, regional tillsyn D) Landstinget väljer organisationsform, beställar- utförarmodeller, etc. E) Staten bestämmer att… ”Sedan den 1 januari 2010 är det obligatoriskt för alla landsting/regioner att ha ett valfrihetssystem enligt Lag om valfrihetssystem (LOV) i primärvården. Obligatoriet regleras i hälso- och sjukvårdslagens §5.” 4. Styrning av landstingens verksamhet A - Primärvård 16% B - Specialiserad somatisk vård 49% C - Specialiserad psykiatrisk vård 8% D - Tandvård 2% E - Övrig hälso- och sjukvård 7% F - Politisk verksamhet 1% G - Regional utveckling 2% H - Trafik och infrastruktur 5% I - Läkemedelsförmån 10%

Nya styrformer… SveaPriset efterlyser goda exempel på eHälsa Sveriges Kommuner och Landsting, Socialdepartementet och Kvalitetsmässan m fl bjuder in till SveaPriset. Tävlingen är öppen för alla som varit framgångsrika i att förnya och förbättra vården och omsorgen med hjälp av IT. Syftet med SveaPriset är att främja en utveckling i linje med strategin för nationell eHälsa. -Morötter snarare än piska -Samordning -”Projektifieringen” -Lyfta goda exempel -Öppna jämförelser -Betoning på ”kvalitet” Kvalitetsmässan -”Besiffring” -Servicedeklarationer -Brukarorgan -Dialog föreningar/förvaltning -Utvärderingar Nationellt nätverk för servicedeklarationer och synpunktshanteringssystem Medborgerliga rättigheter Likhet inför lagen Effektivitet

5. Professionernas makt  ”politikerna lägger sig i detaljer” eller ……”politikernas styrning är otydlig”  ….”tjänstemannavälde i kommunerna”  decentralisering innebär allt som oftast att … tjänstemän får ta politiska beslut  Politiker  lekmannaförvaltning  lekmannastyre  professionerna fick allt starkare ställning  De anställdas politiska betydelse har ökat

”…förtroendevaldas arbete måste i ökad utsträckning inriktas på att formulera tydliga mål för den kommunala verksamheten och följa upp att dessa mål omsätts i praktisk verksamhet.” (SOU 1995:28, s. 120) ”…vore fel att införa en särskild regel om vad de förtroendevalda och de anställda huvudsakligen bör ägna sig åt. Ett fungerande samspel mellan förtroendevalda och anställda måste bygga på ett ömsesidigt förtroende för de skilda rollerna… I det perspektivet skulle…en lagreglering vara olycklig eftersom en sådan skulle kunna leda till en diskussion om en strikt gränsdragning mellan politik och förvaltning. (prop 1990/91:117, s. 89)

Byråkratins dilemma Max Weber: Idealt bestämmer politikerna, tjänstemännen är lojala och verkställer politiska beslut. Socialdemokratiska respektive borgerliga (M) politiker har haft olika uppfattning om hur mycket politik som kan överlåtas till tjänstemän. S har haft en mer restriktiv politik då det gäller att överlåta makt till tj-män, medan M har velat se tj-män mer som chefer för sin organisation utan inblandning från politiker.

Byråkratins dilemma, forts. Förvaltningschefers roll är att uttolka vaga och ibland oklara politiska beslut Förvaltningscheferna kan ibland fungera som handledare till politikerna och deras arbete Förvaltningscheferna avgör vilka frågor som förs upp på den politiska dagordningen Strategiska frågor hanteras ibland utan att politikerna blir inblandade

”Bureaucracy is supposed to implement political decisions with technichal precision, but this ideal can never be fully realized because bureaucrats would always have some space of discretion.” Ett känt faktum inom forskningen är att de s k gräsrotsbyråkraterna har ett större eller mindre handlingsutrymme. De kan inom ramen för detta tillämpa olika strategier: exit, voice or loyalty

…mindre blir transparensen …svårare blir det att fastställa tidpunkt för beslut …mer skiljs ansvar & beslut …oklart blir det mellan prioriteringar, t ex mellan kvalitet och att hålla budget Men, i vissa avseenden kan effektiviteten öka (om man har duktiga chefer och ledare), Om man har stöd i organisationen för de prioriteringar som görs Ju mer beslutsfattande som överlåts på förvaltningen, desto…

Den svenska förvaltningstraditionen… Bygger på självständiga ämbetsverk… Svensk tradition bygger på att besluten fattas av politiker och tolkas av domstolar….medan förvaltningarna tillämpar Ur ett lydnadsperspektiv kan man fråga sig hur pass följsamma förvaltningarna egentligen är? Vissa menar att vi har fått en ämbetsmannastyrd stat, snarare än en politikerstyrd… Andra menar att kompetensen [för att kunna beställa, för att kunna avgöra konsekvenser av beslut, för att kunna göra professionella bedömningar] ligger hos förvaltningen….som dessutom inte byts ut vart 4:e år! Ylva Norén Bretzer s

…innebär styrning av olika slag! Målstyrning har ersatt detaljstyrning (1990-tal) Beställar-/utförar-former har blivit allt vanligare under 1990-talet (NPM, s. 83) Styrning sker delvis genom lagstiftning Styrning sker även genom organisation och ekonomi Administratörer styr genom att låta sig styras – eller inte! Administrationen styr genom sin kompetens och sitt handlingsutrymme! Gemensamma normer måste vara en förutsättning för att proffessioner ska låta sig bli styrda! Falk & Nilsson 1999: kapitel 6