Högskoleverkets kvalitetskonferens i Umeå 2007

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer

Advertisements

1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
En Dag i Ramadan Ramadan
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
• Frågeledaren är den som vet svaren. De finns under en länk på sidan i kalendern. • Ni behöver antingen en 12-tärning eller två vanliga tärningar. • Slå.
Idrottslärare om astma
Att söka till högskolan
1 Tillämpning av Koden Innehåll •Undersökningens metod och uppläggning, inkl. bolagsurval •Sammanfattning •Genomgång av svar på fokusfrågor.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Välkomna på information om gymnasievalet!.  Valet görs på  I januari får alla elever i åk 9 inloggningsuppgifter.
Kundundersökning mars 2010
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
Brott och utsatthet för brott Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Termin 1-4Enligt studiegång Termin 5-6Listning. Kurser som skall läsas under termin 5 eller 6 Omvårdnad, examensarbete 15 Hp Profil (teori och VFU) 15.
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
SAMHÄLLSKUNSKAP B Henrik Larsson
Projektarbete 100p Ekebygymnasiet
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Stora additionstabellen
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Droger och spel Elever som röker (dagligen eller ibland)
Fakta om undersökningen
INFÖR NATIONELLA PROVET
Gymnasieskolan år 2 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Grundskolan år 9 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Individuellt val till 12/13
Fakta om undersökningen
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Det handlar om multiplikation
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Vår metodik för att energieffektivisera Flerfamiljsbostäder
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Vad ska ingå i uppgiften?
Föräldramöte NATURVETARGYMNASIET.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
1 Anneli Juhlin FP
1 Formulering av behörighet i kursplanen - VU-omgångar i KOPPS -
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Nationella proven i kursen Svenska B.
Välkomna till klass 3!.
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
Experimentella metoder i fysik 2009 Inledning Kerstin Jon-And.
Placera siffrorna i rutorna så att summorna i kanten stämmer
Introduktion. Administration Jag, B448, , Kursböcker enligt webben Schema enligt webbenwebben Laborationer 23, 29/10 + 7/11 kl
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
När infaller Julafton och hur ofta?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Automatisering och robotteknik (1TE621) 10 hp VT11
Presentationens avskrift:

Högskoleverkets kvalitetskonferens i Umeå 2007 2007-10-11 Målrelaterade betygskriterier kräver modifierad examination – examination efter betygskriterier i en algoritmkurs på KTH Viggo Kann Nada Skolan för datavetenskap och kommunikation KTH viggo@nada.kth.se Viggo Kann: Målrelaterade betygskriterier kräver modifierad examination

Algoritmer Datastrukturer Komplexitet - en kurs i teoretisk datalogi

Kursens karaktär Obligatorisk för Datateknikprogrammet, årskurs 2 6 poäng = 9 hp Teoretiskt svår Profilkurs för Datateknik på KTH Anses viktig och krävande

Kursens gamla examination Labbar med teoriuppgifter 1 2 3 Hem- tal 2 Skriftlig tenta

Modifierad examination Labbar med teoriuppgifter 1 2 3 Mästar- prov 2 Teoridel Problemdel

Nya lärandemål Efter kursen ska studenten kunna utveckla och implementera algoritmer med datastrukturer och analysera dem med avseende på korrekthet och effektivitet, jämföra alternativa algoritmer och datastruk-turer med hänsyn till effektivitet och pålitlighet, definiera begreppen P, NP, NP-fullständighet och oavgörbarhet, jämföra problem med hänsyn till komplexitet med hjälp av reduktioner, förklara hur man kan hantera problem med hög komplexitet.

Examination av lärandemålen utveckla algoritmer med datastrukturer x implementera algoritmer med datastrukturer analysera algoritmer med avseende på effektivitet analysera algoritmer med avseende på korrekthet jämföra alternativa algoritmer och datastrukturer med hänsyn till effektivitet och pålitlighet definiera begreppen P, NP, NP-fullständighet och oavgörbarhet jämföra problem med hänsyn till komplexitet med hjälp av reduktioner förklara hur man kan hantera problem med hög komplexitet Labbar Mprov 1 Mprov 2 Tenta

Ny examination Labbar 3 hp med teori 1 2 3 Mästar- prov 2 1,5 hp Teori- tenta 3 hp Munta 0 hp

Ny examination av lärandemålen utveckla algoritmer med datastrukturer x (x) implementera algoritmer med datastrukturer analysera algoritmer med avseende på effektivitet analysera algoritmer med avseende på korrekthet jämföra alternativa algoritmer och datastrukturer med hänsyn till effektivitet och pålitlighet definiera begreppen P, NP, NP-fullständighet och oavgörbarhet jämföra problem med hänsyn till komplexitet med hjälp av reduktioner förklara hur man kan hantera problem med hög komplexitet Labbar Munta Mprov 1 Mprov 2 Teoritenta

Målrelaterade betygskriterier Lärandemål utveckla algoritmer med datastrukturer x implementera algoritmer med datastrukturer analysera algoritmer med avseende på effektivitet analysera algoritmer med avseende på korrekthet jämföra alternativa algoritmer och datastrukturer med hänsyn till effektivitet och pålitlighet definiera begreppen P, NP, NP-fullständighet och oavgörbarhet X jämföra problem med hänsyn till komplexitet med hjälp av reduktioner förklara hur man kan hantera problem med hög komplexitet E D C B A

Ickekompensatoriskt slutbetyg För att få ett betyg måste man ha uppfyllt alla mål till minst den nivån Mästarproven ger betyg upp till A Teoritentan ger betyg upp till C Den som vill ha slutbetyg A-B måste gå upp på muntan

Exempel:komplexitetsmål jämföra problem med hänsyn till komplexitet med hjälp av reduktioner E förklara principerna, utföra enklare reduktioner mellan givna problem C visa NP-fullständighet och oavgörbarhet A göra konstruktions-reduktioner

Exempel:mästarprov 2 jämföra problem med hänsyn till komplexitet med hjälp av reduktioner E förklara principerna, utföra enklare reduktioner mellan givna problem Bevisa att Påskmusttillverk-ning är NP-fullständigt genom att reducera Hamiltonsk stig. C visa NP-fullständighet och oavgörbarhet Visa att Optimal examen är NP-fullständigt. Reducera vilket känt problem du vill. A göra konstruktions-reduktioner Gör en algoritm som konstruerar en optimal examen och analysera den.

Hur mästarproven genomförs Tre uppgifter av olika svårighetsgrad Eleverna har två veckor på sig Individuellt, inget samarbete alls Skriftlig inlämning Sedan muntlig redovisning för en assistent under 15 minuter Vid redovisningen kan mindre fel och missar rättas och läraren kan förklara missuppfattningar

Exempel: teoritentans betygskriterier Lärandemål E D C analysera algoritmer med avseende på effektivitet förklara principerna, analysera enklare algoritmer P, NP, NP-fullständighet, oavgörbarhet definiera begreppen jämföra problem med hänsyn till komplexitet med hjälp av reduktioner förklara principerna, utföra enklare reduktioner mellan givna problem förklara hur man kan hantera problem med hög komplexitet förklara behovet förklara principerna konstruera enkla heuristiker

Hur teoritentan genomförs Två timmars tenta i KTHs största föreläsningssal, inga hjälpmedel Genomgång av tentan Kamraträttning Läraren kollar rättningen 130 tentor klara samma dag Anonym tenta Bara betyg upp till C delas ut

Exempel: muntans betygskriterier Lärandemål C B A utveckla algoritmer med datastrukturer för icketriviala problem för svårare problem med den metod som passar bäst jämföra problem med hänsyn till komplexitet med hjälp av reduktioner visa NP-fullständighet och oavgörbarhet göra konstruk-tions-reduktioner givet ledtråd göra konstruk-tions-reduktioner förklara hur man kan hantera problem med hög komplexitet konstruera enkla heuristiker konstruera och analysera enklare approxima-tionsalg. konstruera och analysera approxima-tionsalg.

Hur muntan genomförs Minst C på två av tre moment (M-prov, teori) krävs för att få gå upp Tentanden satsar på ett betyg (A-C) Får 1-3 skräddarsydda uppgifter för betyget Får tänka ostört i en timme Kursboken som hjälpmedel Redovisar muntligt för lärare Alla uppgifter måste vara godkända

Högskoleverkets kvalitetskonferens i Umeå 2007 2007-10-11 Resultat våren 2007 Betyg 3=E, 4=C, 5=A användes 2/3 klara med kursen i tid 50% fick betyg 3, 25% 4 och 25% 5 49 av 117 var behöriga att gå upp på muntan, varav 20 inte var garanterade betyg 4 redan 34 anmälda till muntan, 2 kom inte 28 klarade muntan, men en fick lägre betyg än han satsat på Viggo Kann: Målrelaterade betygskriterier kräver modifierad examination

Elevenkät våren 2007, 66 svar Vad tycker du om examinationssättet?

Elevenkät våren 2007, 66 svar Vad tycker du om betygsättningsmetoden?

Elevenkät våren 2007, 66 svar Vad tycker du om teoritenta i storsal med kamraträttning?

Mina egna erfarenheter Mycket lärorikt att arbeta med lärandemål och betygskriterier Examinationen har blivit tydligare Det är lättare att konstruera examinationsuppgifterna nu Mycket enklare tentahantering Kamraträttning bra pedagogisk metod Trevligt att munta de duktiga eleverna Jag saknar inte gamla examinationen

Mer information Kursens nya betygskriterier och examinationsregler: http://www.csc.kth.se/DD1352/adk08/examination Kursanalys från kursomgången våren 2007: http://www.csc.kth.se/DD1352/adk07/kursanalys