Sokratiska samtal Stockholms stadsbibliotek

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det goda samtalet Lena Fritzén 21 maj 2013
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Brukarfokus i biståndshandläggning
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Pedagogisk verksamhetsidé
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Lärande nätverk och innovativ kompetensutveckling
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
Swedish mekteb Skärholmen.
Mål och betygskriterier
Hur tänka och göra som processtödjare
Formellt, skarpt och snyggt
Ta Dig tid….
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
äldre forskning med en inriktning mot mediekonsumtionens sociala former; etnografiskt orienterat, inte minst James Lull och teve- studier ”Television.
Svenska p Svenska p.
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Etik- Modet att välja!.
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Aktivt lyssnade.
Sokratiska samtal och läsning Böcker ska blänka som solar och gnistra som tomtebloss. Medan vi läser böckerna läser böckerna oss. Kan böckerna läsa människor?
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Tänkande och språk Våga Visa
Medlemskommittén Distrikt 21, Christina Rylander Bergqvist Marie-Louise Hegewald Liisa Sulin Elmqvist.
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
1 Mål och betyg. Samhällets målsättning och lärarens målsättning.
Etik Religionskunskap, åk 9.
Outline för dagens övning
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Läroplansträff Välkomna!.
Motivation, delaktighet och tillhörighet av personuppgifter till organisationen FOXPOPULI “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Mervärden och aha-upplevelser
Hur gör man en debattartikel?
Det professionella samtalet
Äldreomsorgens nationella värdegrund – ett vägledningsmaterial
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Dygdeetikens frågor Vilken karaktär bör jag ha? Vilket slags människa bör jag vara? Hur bör jag leva?
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
”Böckernas bok” ”Den heliga skrift” ”Guds ord”
Lärande utvärdering genom följeforskning
Lite skolhistorik?.
Debattartikel.
Integrations- och jämställdhetsdepartementet Dialog om värdegrund.
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi BILDER FRÅN ELLEN KEYS ”STRAND”
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
”strid” med ord, meningsbyte
Leda och planera sokratiska samtal
pedagogisk dokumentation
Forskningsetik CODEX - samlingen av regler och riktlinjer för forskning
Formellt, skarpt och snyggt
Ta Dig tid… Ta Dig tid att älska… Det är den eviga ungdomens hemlighet
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Motiverande samtal (MI). Vad är MI? Samtalsmetod Väcka och stärka motivation till förändring eller utveckling.
Skapa medvetenhet Att öka kunskap och förståelse genom att dela med sig av information eller erfarenhet 1 Utbildning för distriktets jubileumskoordinator.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
Svenska som andraspråk 3
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Torsdag 26 november.
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Måndag den 5 februari 2018.
Workshop Arbetsplatslärande.
Ta Dig tid….
Leda och planera sokratiska samtal
Presentationens avskrift:

Sokratiska samtal 2014-03-04 Stockholms stadsbibliotek ann.pihlgren@igniteresearch.org www.igniteresearch.org

Sokratiska samtal och läsning Böcker ska blänka som solar och gnistra som tomtebloss. Medan vi läser böckerna läser böckerna oss. Kan böckerna läsa människor? De kan de förstås! Hur skulle de annars veta allting om oss? Lennart Hellsing

Eftertänksam dialog Fokus på samtalskultur OCH intellektuellt utforskande Det mänskliga samtalet genom tiderna Texten, författaren och karaktärerna som samtalspartners om de allmänmänskliga idéerna

Samtalen är inspirerade av Sokrates majevtik Tidig svensk folkbildning med Hans Larsson, Oscar Olsson och Ellen Key Mortimer J Adlers och Robert M Hutchins Great Books samt Adlers Paideia Program www.paideia.org www.greatbooks.org Närliggande metoder/program: P4C, PwC, Gareth B Mathew, Leonard Nelson, Deliberativa samtal m fl.

Sokrates fyra huvudkrav Var och en talar utifrån egen övertygelse istället för att luta sig mot auktoriteter eller allmänna föreställningar Deltagarna i samtalet måste vara ”kongruenta” Deltagarna måste kunna ta exempel ut vardagslivet, snarare än att tala om hur det borde vara Deltagarna måste kunna utreda vad som avses med nyckeltermer i samtalet

”Seminarieregler” Ett gemensamt utforskande genom eftertänksam dialog Flera möjliga svar Lyssna Var beredd att ompröva och kanske ändra din åsikt

www.ur.se Jakten på det demokratiska samtalet – Freinetskolan Mimer

Samtalets uppbyggnad FÖRSEMINARIUM SOKRATISKT SEMINARIUM: Individuellt mål och gruppmål SOKRATISKT SEMINARIUM: Inledande fråga som alla kan svara på Analys (tolkningsfrågor) ”Sokratisk fråga” (värderingsfråga) POSTSEMINARIUM Utvärdering av seminariet, nåddes målet? Frågor som återstår?

Lära sig tänka i seminariet Lärandet är interaktivt och kontextuellt: Vanor blir intellektuella och dialogiska dygder och längre fram intellektuell och moralisk karaktär/praktisk visdom ”Multiple proximal zones” Intellektuella dygder: undersöka kritiskt och ”förkasta” Dialogiska dygder: samarbeta för att göra detta

Forskningsresultat barn och ungdomar Språk Kritiskt tänkande, analyserande, logik Social kompetens ”Karaktärsdaning”, personlig utveckling

Forskningsresultat med vuxengrupper Seminariet stödjer bildandet av professionella arbetslag Relationer mellan medarbetare Trygg diskussionsmiljö Flerstämmighet Interaktion i hela gruppen Tillhandahålla möjligheter för brainstorming och förståelseskapande I handledning av ledare och/eller arbetslag: Seminarierna ökar diskussionsrepertoaren och ämnesområden som diskuteras Idéer diskuterade i seminariet ger hållbar kunskap Försök med samtal för exempelvis sjuksköterskor på hospis och samtal med äldre

Ett liv utan undersökning och självprövning är icke värt att leva för en människa Sokrates försvarstal av Platon