Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
som underlag för skolutveckling och eget lärande
Närvaro!!.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Mål och betygskriterier
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Hur tänka och göra som processtödjare
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Syftet med en personlig handlingsplan
Er grupp ska under de kommande två timmarna göra en undersökning kring hur studenterna på Campus Valla upplever att det är att ta sig fram på Corson. Finns.
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Läroplansträff Välkomna.
Läroplansträff Välkomna.
Välkomna till Färila skola läsåret 14/15
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
PBS i förskolan (Katina Thelin).
NYFIKEN PÅ PBS? Vad döljer sig bakom förkortningen PBS?
Dagens program Vi bygger vidare utifrån de tankar ni hade sist och de erfarenheter ni gjort sen dess. Erfarenheter - Teorier – Praktiska övningar.
Tips Goda exempel Förståelsefördjupande lärprocess
Konferens och evenemang
Föräldramöte Ht
Att planera och sätta mål
Läroplansnätverk förskola
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Nolltolerans Haga/Katrinelund. Haga Tittade på Hagas egen trygghetsenkät (görs två ggr/år) där det gick att utläsa att eleverna vet vem de ska vända sig.
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Läroplansträff Välkomna!.
År 2: Återkoppling. Lärfråga: Hur kan vi ge återkoppling på ett sätt som främjar elevernas lärande och motivation? Hur kan vi ge återkoppling på ett sätt.
Läroplansträff fritidshem
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Vad handlar detta om för dig?
Anställningsintervjun
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Jobbskuggning 8A och 8B Vecka 17 mån och tis 20 och 21 april 8C och 8D
Upplägget av delkursen massmedia:
Rörelse i röd zon, rörelse i grön zon
FRAMGÅNGSRIKA INTERVJUER
Dagordning Träff med lärledare och skolledare Avesta
Att vara professionell
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm Examensarbete, v 05
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Läroplansnätverk förskola 27/ Välkomna!. Dagordning Återblick från förra träffens arbete med språklig begreppsförståelse Kort genomgång av dagens.
pedagogisk dokumentation
Välkomna.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Skolutveckling genom aktionsforskning
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Projektstruktur Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Samtal kräver interaktion
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten

Tidsram och presentation Onsdag 21/3 Lotta Lorentzon Temaarbete intervjuer Temaarbete intervjuer Kaffe Kaffe – Fortsättning intervjuer – Fortsättning intervjuer Planering av observationer Planering av observationer Torsdag 22/3 Lotta och Åsa Söderström Egna observationer Egna observationer – Reflektioner - observationer – Reflektioner - observationer Lunch Lunch Summering av !? Summering av !? Gemensam summering Gemensam summering

Hur gör jag för att få ett tillförlitligt underlag för lärande om … ? Hur skaffar jag mig en tillförlitlig bild av andras bedömningar av … ? Intervjuer och observationer Intervjuer och observationer Planering – genomförande - efterarbete Planering – genomförande - efterarbete

Några grundsatser för PBS Skolutveckling omfattar eller syftar till att omfatta hela eller stora delar av skolans verksamhet. Att ledarskapet är forskningsinriktat för att höja sin kvalité. Organisering och systematisering av meningsskapande och förståelsefördjupande lärprocesser för såväl elever som lärare och skolledare som grund för lärande - att rensa bort förgivettagandena från erfarenhetslärandet. Dokumentation av lärdomarna i skolans kollektiva minne.

Uppdraget visionen Erfarenhetslärande Planering Lärdomar Föreställningar Undersökningar Slutsatser Lärdomar Reflektioner Ageranden Erfarenheter Forskning o andras erfarenheter

Intervju och observation som grund för… dialog dialog kartläggning/systematisering/distansering kartläggning/systematisering/distansering utveckling av ny kunskap utveckling av ny kunskap …..utan förgivettaganden …..utan förgivettaganden

Vad behöver vi öka kunskapen om - vad är det vi vill veta? Vill jag veta hur det är eller hur några tror att det är? Ex inflytande. Vill jag veta hur det är eller hur några tror att det är? Ex inflytande. Vilka behöver jag i så fall fråga eller observera, enskilda eller grupper ? Vilka behöver jag i så fall fråga eller observera, enskilda eller grupper ? Har jag några underfrågor, medvetna eller oklara? Har jag några underfrågor, medvetna eller oklara? Vilka följder får det? Vilka följder får det?

Metod – hur gör jag? Observation - i miljö, intervju – ur miljö Observation - i miljö, intervju – ur miljö Enskild person eller grupp. Hur gör jag mitt urval? Makt Enskild person eller grupp. Hur gör jag mitt urval? Makt Fri eller styrd form? Föreställningskarta Fri eller styrd form? Föreställningskarta Dokumentation - skriva, banda eller filma? Dokumentation - skriva, banda eller filma? Planerandet tar alltid längre tid än man tror Planerandet tar alltid längre tid än man tror Etiska regler – frivillighet, meddelande, medgivande Etiska regler – frivillighet, meddelande, medgivande

Kroppsspråk Röstläget - högljutt eller dämpat? Röstläget - högljutt eller dämpat? Röstläget - varmt eller kallt, avslappnat - spänt? Röstläget - varmt eller kallt, avslappnat - spänt? Ögonkontakt - vart är blicken vänd? Ögonkontakt - vart är blicken vänd? Hållning - vartåt lutar kroppen? Hållning - vartåt lutar kroppen? Gester - armar och händer Gester - armar och händer Ansiktsuttryck Ansiktsuttryck Pauser Pauser Avbrott Avbrott

Rollspel Dela in er i par och följ instruktionen på lappen Dela in er i par och följ instruktionen på lappen Storprataren Storprataren Den underlägsne Den underlägsne Känsliga ämnen Känsliga ämnen

Genomförande Tydliga ramar ger utrymme – tid, plats, varför Tydliga ramar ger utrymme – tid, plats, varför Att ställa bra frågor – vad är det? Att ställa bra frågor – vad är det? Verbala och ickeverbala svar, prat o tystnad Verbala och ickeverbala svar, prat o tystnad Att hålla tråden och få veta det man vill Att hålla tråden och få veta det man vill Maktbalans – samspelet påverkar intervjun Maktbalans – samspelet påverkar intervjun Att ge akt på sig själv och sina upplevelser Att ge akt på sig själv och sina upplevelser

Efterarbete Dokumentation – Utskrift och mina egna reaktioner? Skriv dessa direkt efter. Dokumentation – Utskrift och mina egna reaktioner? Skriv dessa direkt efter. Resultat - vad fick jag veta verbalt/ickeverbalt? Resultat - vad fick jag veta verbalt/ickeverbalt? Analys - hur ska jag tolka resultatet/n? Analys - hur ska jag tolka resultatet/n? Ser jag några mönster, vad säger det om… Ser jag några mönster, vad säger det om…

Ett exempel – Skolan inifrån NU98 Upplevs skolan som en demokratisk plats? - eleven, gruppen, formell och informell. Upplevs skolan som en demokratisk plats? - eleven, gruppen, formell och informell. År 5, 8, gy2 och deras lärare. År 5, 8, gy2 och deras lärare. Den enskildes upplevelse och kulturens åsikt. Den enskildes upplevelse och kulturens åsikt. Heterogena grupper Heterogena grupper Vi vet inte vad de har att berätta? Vi vet inte vad de har att berätta?

Genomföra observationer av samtal Uppgift: Det finns en rad kriterier för vad som anses viktigt för att skapa möjligheter för ett ”lärande samtal”. Några kriterier är möjlighet för samtliga deltagare att få talutrymme, tankerespekt, intresse för andras synpunkter, att ställa frågor som ger möjlighet för deltagarna att fördjupa sina tankegångar …… Uppgift: Det finns en rad kriterier för vad som anses viktigt för att skapa möjligheter för ett ”lärande samtal”. Några kriterier är möjlighet för samtliga deltagare att få talutrymme, tankerespekt, intresse för andras synpunkter, att ställa frågor som ger möjlighet för deltagarna att fördjupa sina tankegångar …… Syfte: Genom att observera samtal i en grupp utveckla sin förståelse av samtalets komplexitet. Syfte: Genom att observera samtal i en grupp utveckla sin förståelse av samtalets komplexitet. Genomförande: Arbeta 2 och 2. Ni ska observera samma samtalsgrupp men på olika sätt. Genomförande: Arbeta 2 och 2. Ni ska observera samma samtalsgrupp men på olika sätt. Förberedelsen inför observationen görs gemensamt. En observation ska genomföras utifrån ett löpande protokoll förbereds och den andra observationen utifrån ett status- eller avprickningsschema. avprickningsschema. Diskutera igenom uppläggningen av de båda olika observationsmetoderna. Vad ska ni fokuseras? Ska status- eller avprickningsschemat utformas? Hur ska ni informera samtalsgruppen inför observationen? Hur ska ni sitta? Hur länge ska ni hålla på? Diskutera också möjligheten att bearbeta det material ni samlar in. Efterarbete: Sammanfatta era erfarenheter från observationerna samt resultatet av era observationer. Efterarbete: Sammanfatta era erfarenheter från observationerna samt resultatet av era observationer.