Underlag för infrastruktur- och kommunikationsplanering -om befolkningsutveckling samt om trafik- och godsflöden över riksgränsen Föredrag den 13 september.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Används för Citat, fråga, inledning eller liknande Godsflöden i Östra Mellansverige Martin Sandberg
Advertisements

Arbeidet med COINCO - Forholdet til «Den Skandinaviske Arena» Møte i Europapolitisk Forum i Oslo 8.november 2012 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad Akershus.
Småbolagens export till tillväxtmarknader
Vidareutveckling av gränsregional statistik i Norden Nordiskt statistikermöte – Köpenhamn 2010 Carl-Gunnar Hanaeus, Statistiska centralbyrån
Riksbankschef Stefan Ingves Inledning om penningpolitiken Riksdagens finansutskott 3 mars 2011.
Föräldrastöd i Västra Götalands län
SCB i Almedalen 2012 Statistikens betydelse för samhället
Yttrande över förslag till nationell plan
Nordisk slutkundsmarknad
Utmaningar och de europeiska målen till år 2020
Västra Götalandsregionen äger och driver…
Regionens nuläge Utmaningar och de europeiska målen till 2020.
Hållbar serviceutveckling på landsbygden Bygger på det Regionala Serviceprogrammet Projekttid oktober 2010 – december 2013 •Vidga servicebegreppet •Behov.
EUROPEISKA UNIONEN Europeiska regionala utvecklingsfonden Gränsöverskridande samarbete över fjäll och hav Kommunerna Rana, Vefsn Rana Utviklingssellskap.
Transportstyrelsens marknadsövervakning
Anna-Karin Abrahamsson Bostadsforum 22 november 2012 Plan-, bygg- och bostadsdagarna 2012 Björn Adolfson och Anna-Karin Abrahamsson Plan- och.
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
KUSK KUSK - har vuxit fram ur förprojektet ’Kunskapsunderlag för näringsutveckling’ och handlar om att öka kunskapen om förutsättningarna för tillväxt.
Transnationellt samarbete i Östersjöregionen, Nordsjöregionen och Norra Periferin – Hur ska vi använda EU-programmen för bästa nytta? Tillgänglighet
Västsvenska paketet.
Syfte Att belysa den framtida befolkningsutvecklingen och vilka finansiella konsekvenser det medför vid den kvalitet och omfattning av kommunal service.
Preliminärt EU-program Interreg Sverige-Norge ett medel för den regionala utvecklingen Foto Tina Stafrén.
Tillväxtfrågor på SKL Entreprenörsregionen 1 december 2011
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Stärkt Innovationskraft - Seminarieserie kring regionala erfarenheter och exempel Moderator: Peter Kempinsky Hösten 2010.
Välkomna till en dag om eArkiv
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Tankar från kompetensförsörjningsprojektet
Riksbankschef Stefan Ingves Inledning om penningpolitiken Riksdagens finansutskott 18 september 2012.
Utveckling och databehov ”what gets measured, gets done” Per Tryding, PhD vVD Handelskammaren
Efterkrigstidens in- och utvandring Åke Nilsson Enheten för demografisk analys och jämställdhet Statistiska centralbyrån.
Förstudie: Hållbar konsumtion
Jesper Hansson Slutlig efterfrågeutveckling – nya mönster i konjunturutveklingen? SIMRA 23 maj 2013.
OECD Territorial Review of Sweden
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Örestat III är ett samarbete mellan Region Skåne (Leadpartner), Region Hovedstaden, Region Sjæ lland, Helsingborg stad, Malmö stad, Arbetsförmedlingen,
Kommunstyrelsen noterar informationen till protokollet.
Näringslivsträff EU-programmet Interreg Sverige-Norge Ett medel för den regionala utvecklingen!
Åland åldras Utmaningar och möjligheter Kenth Häggblom Katarina Fellman 23 november 2012.
Projektet startade Beräknas hålla på till och med 2006
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
KONJUNKTURLÄGET 1 september 2010 Peter Svensson. Slutsatser Svensk BNP har lagt in en högre växel Uppgången är bred BNP-tillväxt 2010: 4,3 (3,7) 2011:
Aborter i Norden 2013 Anna Heino Mika Gissler.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Ett axplock från Kommunerna i Stockholms- regionen – En lägesbeskrivning år 2014 Ett stöd för problem- formuleringar och prioriteringar kopplat till KSLs.
Statistiska samband i trafikolyckor Av: Lina Forsberg Hangjin Lee Daniel Leo Carl-Mikael Westman.
Stockholmskonjunkturen Konjunkturläget 2015 kv2 September 2015 Photo: Henrik Trygg.
Konjunkturen i Uppsala län Konjunkturläget kv Juni 2016.
Konjunkturen i Stockholms län Konjunkturläget kv Juni 2016.
Presentation Gränskommittén roll & uppgifter Hur påverkas vi av närheten till Sverige/Norge Möjligheter & vad behöver/kan göras för att tillvara möjligheterna.
Konjunkturen i Gävleborgs län kv December 2016
Konjunkturen i Örebro län kv December 2016
Konjunkturen i Dalarnas län kv December 2016
Konjunkturen i Stockholms län kv December 2016
Nordiska rådets insatser på transportområdet
Konjunkturen i Stockholms län kv Mars 2017
Konjunkturen i Södermanlands län kv December 2016
En ingång Kartläggning av befintliga och framtida behov
Konjunkturen i Uppsala län kv Mars 2017
Landsbygdskommittén.
Förstudie: Hållbar konsumtion
Kraftsamling för ökat bostadsbyggande
Konjunkturen i Gävleborgs län kv Mars 2017
Gränskommittéernas finansiering från NMR
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Konjunkturen i Uppsala län kv December 2016
Konjunkturen i Östergötlands län kv December 2016
Gränsen som attraktion
Konjunkturen i Östergötlands län kv Mars 2017
Gränsöverskridande infrastrukturplanering - äntligen verkstad?
Presentationens avskrift:

Underlag för infrastruktur- och kommunikationsplanering -om befolkningsutveckling samt om trafik- och godsflöden över riksgränsen Föredrag den 13 september 2012 Arbetsgruppen har bestått av: Mårten Andersson, Business Region Göteborg Lars Rudström, Vänersborg Christian Nilsson, Dals-Ed Espen Sørås, Halden Terje Pettersen, Moss Per Vallner, Fylkesmannen i Østfold Handledare: Tobias Arvemo, Högskolan Väst

Bakgrund Mer gemensam arbetsmarknad i gränsregionen Sverige-Norge Varutransporter till och från Norge Även resor till köpcentrum, sommarstugan, fritidsaktiviteter, osv Stort behov av fungerande transporter och kommunikationer Krav på mer miljövänliga alternativ Flera stora utredningar om framtidens väg- och järnvägstrafik

Syfte och frågeställningar Syftet med projektet är att bidra till ökat kunskapsunderlag kring person- och godstransporter i gränsregionen Sverige- Norge och dess utveckling. Våra frågeställningar är: Hur har befolkningsutvecklingen i regionen sett ut under 2000-talet? Hur ser befolkningsprognoserna ut för tiden fram till år 2020? Hur har utrikeshandeln i regionen utvecklats under talet? Hur har trafiksituationen i regionen utvecklats under 2000-talet?

Metod och material Statistik från flera olika källor, till exempel: Statistiska centralbyrån (SCB) och Statistisk sentralbyrå (SSB) Västra Götalandsregionen och Østfold fylkeskommune Diverse publikationer Historiska data samt en befolkningsprognos I flera fall har statistiken visualiserats med hjälp av Statistics Explorer Vid en del tillfällen har vi stött på statistik som skiljer sig något åt mellan olika källor Vi har också sett hur man ibland använder olika definitioner i Sverige och Norge

Historisk befolkningstillväxt - kommuner Källa: SCB/SSB Kartan visar den procentuella förändringen i folkmängd mellan 2000 och 2010

Historisk befolkningstillväxt - kommungrupper Källa: SCB/SSB Kartan visar den procentuella förändringen i folkmängd mellan 2000 och 2010

Framtida befolkningstillväxt - kommuner Källa: Västra Götalandsregionen/SSB Kartan visar den procentuella förändringen i folkmängd mellan 2010 och 2020

Framtida befolkningstillväxt - kommungrupper Källa: Västra Götalandsregionen/SSB Kartan visar den procentuella förändringen i folkmängd mellan 2010 och 2020

Varuexporten Källa: SCB/SSB

Import och export med lastbil över gränsen Källa: SSB

Årsdygnstrafik för lastbilar över gränsen Källa: Vegvesenet

Årsdygnstrafik vid E6 Källa: Vegvesenet/SSB/Østfold fylkeskommune

Årsdygnstrafik vid E18 Källa: Vegvesenet/SSB/Østfold fylkeskommune

Passagerare med gränspendeln Källa: Västtrafik

Slutsatser Gränsregionen är en tillväxtregion Befolkningen ökar starkt, främst i Norge, vid gränsen samt runt Göteborg Varuflöden och årsdygnstrafiken ökar också starkt Viss ökning av resande med gränspendeln Ökad påfrestning på infrastrukturen En utmaning är att ställa om mer av trafiken från väg till järnväg och att få fler att resa kollektivt Viktigt med ökat samarbete och samordning mellan de berörda kommunerna, regionerna och länderna Exempel: Gränsöverskridande samarbete inom biljetthantering, tidtabellplanering och resandeinformation

Avslutande diskussion och fortsatt arbete En av få gränsregionala arbetsmarknadsregioner i Norden Viktigt att den här gränsregionen lyfts fram som en betydelsefull nordisk tillväxtregion Att det finns en landgräns som går igenom området får inte utgöra hinder för satsningar på infrastrukturen Brister i statistiken, mycket av det vi var intresserade av var inte tillgängligt Ökad harmonisering leder till bättre gränsregionala analyser Djupare kartläggning av flöden av människor och varor behövs