Projekt A Från teori till praktik Vad hände med Projekt A? Och varför?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mål med samverksanssystemet
Advertisements

Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
18 maj 2009 Esbjörn Hellström, Lund
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Vad ledde fram till en bättre skola? En utveckling över åtta år
Lärande nätverk och innovativ kompetensutveckling
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
GIS i lärarutbildningen - och sedan…? Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen Göteborgs Universitet Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Lokal pedagogisk planering
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Förändringsagenter i skolor och förskolor
 Vikande resultat i matematik hos svenska elever  Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete  Eleverna erbjuds inte möjlighet att.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kommunalt huvudmannaskap i praktiken
Elevinflytande Se sitt eget lärande och få inflytande över det
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
+ Aktiviteter inom projektet: Evidensbaserad praktik inom funktionshinderområdet Hanna Egard, följeforskare
Torsång nya skola oktober 2012 Framtidens skola.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Nolltolerans Haga/Katrinelund. Haga Tittade på Hagas egen trygghetsenkät (görs två ggr/år) där det gick att utläsa att eleverna vet vem de ska vända sig.
1 Mål och betyg. Samhällets målsättning och lärarens målsättning.
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
- Introduktion av införande av Lgr 11
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Läroplansträff fritidshem
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SKAPANDE SKOLA – KULTURSATSNING I ÅRSKURS 4–9 Syfte: Att långsiktigt integrera kulturen i skolan Tre insatser: Inköp av kultur Eget skapande Samverkan.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Digital kompetens i skolan - att förankra media literacy i lärarkåren.
Fritidshemsutveckling - en kvalitetshöjning för alla?
Kamratutvärdering Lerum
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
© Copyright APeL 2005 Hanne Randle Seminarium 6, Intern och Extern spridning, torsdagen den 8 december 2005 Intern och Extern spridning Kiruna.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
PROJEKT Vad är projekt? Vad är inte projekt?. PROJEKTETS DIMENSIONER OCH SÄRDRAG Projekt som arbetsform Projektets dimensionerProjektets särdrag ProjektresultatMål.
Elevdemokrati i praktiken
Erfarenheter från Lerums kommun Johan Nyström / Stefan Vikberg.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Festina lente – skynda långsamt
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Kunskap i kombination med Trygghet, Delaktighet & Ansvar Grimstaskolan, Grymsta skolan.
Studie om yrkes- och lärlingssystemen i Norden Johanna Enberg och Göran Melin Reykjavik den 22 maj 2014.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Samordningsförbundet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Vad behöver vi sluta med? Vad behöver vi börja göra?
Förslag: Projekt ”utveckla forum för samråd” sektor utbildning – process, systematik, röd tråd, fokus, lokalt-centralt ”So-undervisning mitt ibland oss”
Presentationens avskrift:

Projekt A Från teori till praktik Vad hände med Projekt A? Och varför?

Projekt A  lärarinitiativ (speciallärare, lågstadielärare)  ”oroliga” elever  alternativa undervisningsmetoder  2 år - lågstadiesatsningen  projektorganisation  studiecirkel med aktiviteter

Alternativa undervisningsmetoder  motorik och perception  laborativ matematik  läsinlärning  musik och avslappning

Aktiviteter  Fortbildning (studiedagar, friluftsdagar)  Specialkurser i motorik  Experter på besök  Studiebesök  Månadsmöten

Tre år senare  Motoriken i specialundervisningen  Diskussions- och förändringsklimat  Lågstadieläraren arbetar traditionellt  Spridning av motoriken inom kommunen

Reformer - Lgr 80  Människosyn  aktiv, skapande  Samhällssyn  demokratiskt  social jämlikhet  samverkan skola-hem-omgivning  Kunskapssyn  kulturbundet  deltagande, undersökande

80 talet mellan 70-talet och 90-talet Från  Centralisering  Regelstyrning  Jakten på metoden  Social jämlikhet  kollektiv Mot  Decentralisering  Målstyrning  Variation  Lika möjligheter gm  valfrihet  individualisering

Projekt A – mitten av 80-talet  Jämlikhet  social jämlikhet  Särskild undervisning  invandarbarn  ”oroliga” barn  Lokal fortbildning  Jakten på metoder

Organisation  Förbättringsarbetets faser (Blossing)  Translationsteori (Røvik)  Myter (Larsson & Löwstedt)

Förbättringsarbetets faser  Initiering(1–2 år)  Implementering(3–5 år)  Institutionalisering  Spridning Blossing (2008)

Initiering - framgångsfaktorer  lägesbedömning  problem­inventering  skolideologiska samtal  kunskapsstudier  studiebesök  konsulter  projektorganisation ? Dessutom  Prövade lärarna metoder i egen undervisning  Delade erfarenheter med varandra

Translationsteorin  Initieringsfasen startar ”när de nya idéerna tas hem till skolan och presenteras för lärarna” (Blossing, 2008, s. 14)  Dekontextualisering  Kontextualisering  Översättbarhet - kontextsensitiv

Ex: Montessoriinspirerad matematik Reproduktion  Dekontextualisering konkret material  Kontextualisering göra eget montessori- inspirerat material Kontexten i vilket materialet används togs bort  användningen är inflätad i Montessoripraxis  synen på vad skola är som institution och organisation  människosyn, kunskapssyn, syn på lärmiljö  elevernas inskolade i kontexten/värdesystem

Ex: Motoriska övningar  Teori om barns rörelsebehov och inlärning  Speciallärarens specialintresse och kompetens  Initiativtagare - eldsjäl  Specialläraren gick vidareutbildning  Förändrade synen på uppdraget och utförandet  Revir  Spridning inom kommunen men ej på egna skolan  Är rörelseträning en lösning på problemen?

Ex: Månadsmötena – arbetsform  Diskutera litteratur  Pröva och dela med sig av erfarenheter  Ej systematiskt  Skapat ett öppnare klimat – lärare vågar mer

Lärarprofessionen  Specialläraren omförhandlade sitt uppdrag och utvidgade hur uppdraget utförs  Lågstadieläraren gjorde som tidigare  Gränsdragning mellan olika lärarkategorier  Identitetsdimensioner (Gustafson, 2010)  Aktivist vs. Entreprenör[inflytandedimensionen]  Specialist vs. Generalist[omfångsdimensionen]  Kollektivist vs. Individualist[sociala dimensionen]  Utveckling vs. Prestation[genomförandedimensionen]

Resultat och slutsatser (1)  Fast i diskursen från 1970-talet - söker lösningen bland undervisningsmetoder  Kom inte längre än till initieringsfasen – klarade inte övergången till implementering – brist på organisatoriska strukturer  Brist på systematik  Eldsjälen/specialläraren skapade ett revir

Resultat och slutsatser (2)  Trendkänslighet: motorik och inlärning – evidens?  Lösningarna svarade inte mot problemen  Kontextblindhet vid översättningen av idéer  Öppnare och tryggare klimat – processen/formen gav indirekt, icke-planerat resultat som blev det mest bestående