Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Heart to Change – att leda förändringsarbete
Mål med samverksanssystemet
Nyckeln till friska arbetsplatser
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Arbetets förutsättningar – nyckeln till en bra löneutveckling
Arbetsplatslärande - ett annorlunda sätt att lära
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Exempel utifrån ett antal målområden
Förvärv i förändring – omorganisation av medieresursförvärvet vid SUB
Kompetensombudsträff
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Pedagogisk dokumentation
Ett arbete med att etablera
Tjänstemännen i det moderna arbetslivet Daniel Gullstrand, Unionen.
Nivå- Bas Ämne: Human Resources & Volontärsamordning Modul 1: Introduction till volontärsamordning DU 1.1:Introduktion till ideellt engagemang Vad är ideellt.
Undersköterskans roll i framtiden 2012 –
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Patientsäkerhetsronder
Valnöten VAD/HUR.
Välkommen till ESF:s seminarium
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Kompetens KUB Kvalitet. IFLA:s beskrivning av bibliotekens uppdrag Bibliotek inspirerar människor till att drömma och att förverkliga sina drömmar, att.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Mervärden och aha-upplevelser
Delaktighet.
2011 Replik AB Den vertikala linjen betonar Affärsplaner Mål och prioriteringar Ansvarsgränser Rutiner och instruktioner Roller, befattningar Den horisontella.
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Lärande i arbetslivet. kombinerar ett individuellt och ett organisatoriskt perspektiv syftar till att utveckla en individuell förmåga att ta kontroll.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Kommunikation SKS-gruppen PSA Regionkansliets Informations-
Strategiska perspektiv på verksamheten
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Solo Kirppo presenterar
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Personalpolitisk inriktning
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Hur kan jag öka arbetsglädjen
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Den psykosociala arbetsmiljön SAMMANSTÄLLNING AV FEM KVALITATIVA INTERVJUER MED CHEFER I KINDA KOMMUN EVA KLANGBECK OCH HANNA WELIN LEDARSKAPSUTVECKLING.
Samverkansavtalet 2011 Material APT Personalstaben, HR Arbetsgivarfrågor och support Samverkansavtalet Bygger på: FAS 05 Medbestämmandelagen (MBL) Arbetsmiljölagen.
MEDARBETARUNDERSÖKNINGEN Enkäten Ny forskningsbaserad medarbetarundersökning – relevanta forskningsbaserade frågeställningar färdiga “Medföljande” metod.
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Heby kommuns kvalitetspolicy
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Dialog för naturvård Claes Svedlindh Naturvårdsverket
Förhållningssätten.
Lönesamtal och bedömningsområden
Lönesamtal och bedömningsområden
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Presentationens avskrift:

Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek

Uppsala stadsbibliotek – Stadsbiblioteket, 12 stadsdelsbibliotek och 2 biblioteksbussar

”Biblioteket som spelar roll och som Uppsalaborna tar till sitt hjärta”

Gemensam grund för arbetet Kundfokus Delaktighet Samarbete och helhetssyn Kommunikation Utmaning och utveckling

Kunskap som förändringsstrategi Ju fortare som organisationens omvärld förändras desto mer kunskap måste organisationen utveckla för att anpassa sig till omvärlden. Omvänt: ju mer kunskap en organisation utvecklar desto större förutsättningar har den att påverka omvärlden.

De fyra tvärgrupperna och tanken bakom Uppdraget bildar ram men inom ramet stor frihet och utrymme för kreativitet. Uppdragen utgick från våra avtal men var medvetet luddiga för att skapa utrymme för nya tankar, ny kunskap Grupperna skulle skapa lärande på tvärs i organisationen Varje grupp leds av två samordnare. Matris-kaos undviks genom att beslut fattas i linjen. Tvärgrupperna förväntades skapa vi-känska och stärka känslan av att vi har ett gemensamt uppdrag, delar ansvar för det, tillhör samma team. Alla delaktiga – bort med centrum och periferi.

Kund- och bemötandegruppens uppdrag Se med kundens ögon och ta konsekvenser av kundperspektivet Se och granska det som möter våra kunder: biblioteksrummet, våra rutiner, allt! Utveckla dialog med kunden t.ex. undersökningar o andra metoder Utveckla konceptet kunden som medskapare Ge förslag på hur biblioteken ska bli mer välkomnande och tillgängliga för olika grupper Bemötandefrågor och år två: Arbeta med förankring av bemötandefrågor i hela organisationen (enligt surdegsmetoden)

Hur gick det sen?

Utvärdering - enkätsvar 83% tyckte det var gått bra att kombinera med ordinarie arbetsuppgifter 84% tycker att tvärgrupperna har förbättrat vi-känslan 62% tycker att de har fått större handlingsutrymme för sin kompetens 67% tycker det har blivit roligare att arbeta 77% tycker det har gått lättare att samarbeta i hela organisationen 58% tycker det har ökat delaktigheten 87% tycker vi har blivit en mer lärande organisation 74% tycker att vi bättre lever upp till vår vision

Justeringar Möteskompetensen ska öka genom fortbildning Tvärgrupperna svarar för innehållet i idémorgnar där framtidsfrågorna inom resp. grupps område diskuteras. Ledningen svarar för planeringen i samråd med grupperna. Roller i grupperna: Samordnare/ordförande och sekreterare ska vara roterande. Kommunikatör ska svara för info till APT, nyhetsbrev m.m. Deltagandet i högre grad kopplat till arbetsuppgifterna Fler assistenter i grupperna ska eftersträvas [slideshare id= &doc=dalecarlia phpapp01]

Vad har vi lärt oss? Hantera förändringar Arbeta med bred delaktighet ”Vi testar och utvärderar” Teamarbete, nätverk och den fria diskussionen Kunskapsflöde viktigt – horisontellt och vertikalt Misslyckas är tillåtet

Chefernas roll i Uppsalas lärprocess Våga släppa kontrollen men styra genom tydliga ramar Tydliggöra sammanhangen och resultaten Håll kursen: upprepning och åter upprepning Hålla visionen levande Visa tillit till medarbetarnas förmåga – lita på att alla vill göra ett bra jobb Leva som man lär Timing är viktigt

KUB:en – en ny utmaning

Det vi vet Att vi vet Den kompetens vi vet att vi har Det vi inte vet Att vi vet Tyst kunskap Det vi vet Att vi inte vet Kompetensutveckling Det vi inte vet Att vi inte vet Utanför boxen