KULTURUPPLEVELSER SOM LÄROMEDEL

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Frågor som vi brottats med
Att förstå anonymiteten (översättning från
Välkomna på information om gymnasievalet!
- en positiv och realistisk självbild
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
En Dag i Ramadan Ramadan
Patientenkät sommaren -13
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Välkommen till Vikenskolan
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Läsfrämjande inom studieförbunden Kultur i Väst
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
SYV Studie- och yrkesvägledning
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Praktisk arbetslivsorientering
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Välkomna på information om gymnasievalet!.  Valet görs på  I januari får alla elever i åk 9 inloggningsuppgifter.
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Arbetsplan för skolbiblioteket
Planering.
Syftet med en personlig handlingsplan
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
ERGONOMI Vad är det?.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Att samtala med ungdomar om tobak
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Välkomna till Färila skola läsåret 14/15
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Hej och välkomna!.
Lärares planeringsarbete!
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Välkommen till Ledardagen!
VÄLKOMMEN TILL KASTANJENS FRITIDSHEM
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff fritidshem
Tredje världskrig Hur kan ett tredje världskrig uppstå och vart kommer Sverige stå? Ellen, Julia, Leo och John.
Foto: IBL Bildbyrå Känn dig trygg i mötet med media Kommunikation.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Välkomna till klass 3!.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Distansuppgift Klass 7 v ”Bilden av mig själv”
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Presentationens avskrift:

KULTURUPPLEVELSER SOM LÄROMEDEL Läsåret 14/15 Lisa Eklöv Kärrtorps Gymnasium

naturkunskap X, Unga Klara foto: Marguerite Seger

min roll kulturombud + förstelärare, utvecklingsuppdrag: ”öka varierade undervisningsformer, sprida på alla program” fokus på kultur, främst scenkonst: Kartlägger alla klassers kulturaktiviteter, statistik Föreslår och bokar aktiviteter Utarbetar didaktiska metoder för kultur integrerat i lärandet Sammanställer informations- och uppföljningsmaterial Arrangerar teaterbesök för personal

skilda aspekter producera konsumera ta del av professionellt producerad konstnärlig verksamhet ex: författarbesök, konstutställningar scenkonst, teater, dans…. Främlingen, Stadsteatern i Skärholmen bild: Niklas Asker eget skapande, kreativt, ofta sinnligt, olika uttryckssätt, ofta tillsammans med professionella kulturaktörer ex: skapande skola estetiska läroprocesser estetiska ämnen (ex. Malin Appeltoft, Ylva Pettersson)

Varför konsumera kultur? ”Indirekt”… för livet: möta det främmande, vidga sin värld, öka förståelse för sig själv/omvärlden se olika uttryckssätt, inspireras få helhet och sammanhang: skolinnehåll ”levandegörs” stärka relation mellan tanke och känsla, "mina upplevelser räknas”, jag som person ges rum + uppleva fysiskt tillsammans i realtid! Lolita, Stadsteatern Foto: Petra Hellberg Direkt för skolsituationen: delar i kunskapskraven explicit, vissa kurser (ex Nk2) läroplanen = skall göras

”Bildning är det man har kvar när man glömt allt man lärt sig” /Ellen Key ”jag minns inget av någon av pjäserna vi såg, men den där med rullstolen sitter kvar här inne i bröstet” /kille, åk3 Författarna, Unga Klara Tango på en soptipp, Avart Dans, Reflexen Vårt förakt för svaghet, Stadsteatern, Skärholmen Författarna, Unga Klara Foto: Sara P Borgström

lärandekontext ”Ska vi inte ha någon uppgift – det blir så flummigt annars?” ”Ska jag anteckna under pjäsen, för att vara förberedd inför provet?” ”Det är så skönt att slippa prestera en stund” ”Det var när jag skrev inlämningsuppgiften som jag verkligen började tänka på pjäsen” En måltid kan vara god, trevlig och nyttig – samtidigt! Ansvaret är vårt, Stadsteatern foto: Petra Hellberg

motstånd "varför ska vi på teater?” "vad är syftet, vad har det med avsnittet att göra?” "vad har det med naturkunskap att göra?” "alla pjäser jag sett har varit kassa" "är det obligatoriskt, vad händer om man inte kommer?” "kommer det på provet?” "Min kompis har sett pjäsen och sa att den var skitdålig” "eftersom vi kommer sluta senare än vanligt hinner jag inte till jobbet, och jag blir uppsagd om jag inte tar det passet” Vårt förakt för svaghet, Stadsteatern, Skärholmen Foto: Martin Brunn ”Hur ska jag motivera just denna pjäs?” ”Vilket annat stoff måste prioriteras bort?” ”Hur möter jag eventuella suckar och invändningar?” ”Klarar min lite ansträngda relation till klassen ett eventuellt fiasko?” ”Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet?” ”Hinner de äta innan?” ”Särskilt upplägg för dem som av religiösa skäl brukar utebli?”

vill jag gå på bilmässa? Hur reagerar jag om någon föreslår bilmässa eller fotbollsmatch som personalaktivitet? (för mig främmande, "ointressanta" områden) Vilka invändningar kommer jag med? Varför? Vad krävs för att jag ska finna något meningsfullt? Elever förväntas ta till sig allt. Är vi själva beredda att ta till oss allt? Drottning Kristina , Base 23, Musik på slottet

lockas kollegor av ”kulturens egenvärde”? "Hur ska jag hinna få in det i en redan pressad kursplan?" "Terminens planering är redan fastslagen.” ”Hela denna termin går åt till nationella proven.” ”Flera klasser ska ha gemensamt prov, funkar inte att bryta loss en klass.” "Att ändra i provschemat ger för stor dominoeffekt.” "Eleverna brukar inte uppskatta det tillräckligt.” "För krångligt att styra om schemat.” "Jag är ingen kulturtyp, gillar inte ”Vi har redan missat så mycket” teater o sånt.” "Jag vet inte vad som är bra, eller hur jag ska följa upp det, än mindre använda i bedömning…?” Oscarsteatern

viktiga punkter ett bland andra läromedel, För att jämställas göra avkall på egenvärdet? ”Allas” ansvar blir lätt ingens ansvar. Utse! Prioritera - bygg in i tjänster! Sånger för norden, Turteatern, Kärrtorp Öka kulturens status genom att formalisera och systematisera. Inte när andan faller på utan metodiskt. ”Man kan inte leda någon dit man själv inte vill gå”… Skäm bort personalen med kultur!

Artiklar som elever medverkat i utifrån Vårt förakt för svaghet: En lektion i fascism, Tove Lifvendahl, SvD 14/12 2014 http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/en-lektion-i-fascism_4187017.svd Teater tacklar svåra frågor, Maria Sundén Jelmini, SvD 5/10 2014 http://www.svd.se/nyheter/skolvalet/teater-tacklar-svara-fragor_3981607.svd Ingen demokratisk tillväxt utan fri kultur, Maina Arvas, Nöjesguiden, okt2014 http://nojesguiden.se/artiklar/ingen-demokratisk-tillvaxt-utan-fri-kultur

Artiklar som jag skrivit/medverkat i: Dags att anpassa resurserna efter läroplanen, Lisa Eklöv, Skolvärlden, 27/2 2015 http://skolvarlden.se/artiklar/dags-anpassa-resurserna-efter-laroplanen Blogginlägg om kulturarbetet på Kärrtorps Gymnasium, Lisa Eklöv, Nov 2014 http://pedagogstockholmblogg.se/kulan/tag/lisa-eklov/ Kommer teatern på provet, Lisa Eklöv, Pedagogiska Magasinet nr4 2014 http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2014/11/20/kommer-teatern-pa-provet Brev från en lärare till den nya utbildningsministern, Lisa Eklöv, Svd opinion, 8/10 2014 http://mobil.svd.se/opinion/brev-fran-en-larare-till-den-nya-utbildningsministern_svd-3993561   När hakkors sprejas på skolan, Katarina Bjärvall, LÄRA nr3 2014 http://issuu.com/larastockholm/docs/l__ra_3_2014_enkelsidig/14 Skolan speglar samhället, Lisa Eklöv, Pedagogiska Magasinet, 16/9 2011 http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2011/09/16/skolan-speglar-samhallet

Artiklar med relevans för skolans relation till kultur: Är kursplanen en tvångströja eller ett arbetsredskap? Anette Jahnke, S.O.S. 25/2 2015 http://www.skolaochsamhalle.se/flode/skola/anette-jahnke-ar-kursplanen-en-tvangstroja-eller-ett-arbetsredskap/ Vårt oändliga behov av bildning, Anders Burman, S.O.S. 12/2 2015 http://www.skolaochsamhalle.se/flode/skolpolitik/anders-burman-vart-oandliga-behov-av bildning/?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A%20SkolaOchSamhlle%20%28Skola%20och%20Samh%C3%A4lle%29 Råd till vår nya kulturminister, Enberg, Carlsson, Forsberg - Teaterunionen, SvD 15/9 2014 http://www.svd.se/kultur/rad-till-var-nya-kulturminister_3917640.svd Skolresultaten sänks av spektakelkulturen, Sverker Lenas, Dn, 9/12014 http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/skolresultaten-sanks-av-spektakelkulturen/ Konstens betydelse. Om konstarter och litteratur i skola och samhälle. Av Madeleine Hjort, Els-Mari Törnquist, Nordisk Kulturpolitisk Kulturtidskrift 02/2012 http://www.idunn.no/nkt/2012/02/konstens_betydelse_om_konstarter_och_litteratur_i_skola_oc Konstens nyttiga onytta, Viktoria Günes, Nordisk kulturpolitisk tidskrift, 01/2012 http://www.idunn.no/nkt/2012/01/konstens_nyttiga_onytta Teater hjälper oss förstå verkligheten, Om Suzanne Ostens arbete, Forskning.se, 17/11 2010 http://www.forskning.se/nyheterfakta/teman/kreativitet/teaternhjalperossforstaverkligheten.4.34a8543912bbe474e1f80005370.html Konsekvent försvar av kulturens egenvärde, Magnus Eriksson, Svd 13/2 2010 http://www.svd.se/kultur/litteratur/konsekvent-forsvar-av-kulturens-egenvarde_4258589.svd Konst för sin egen eller andra ämnens skull, Monica Lindgren, Pedagogiska Magasinet, 17/9 2013 http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2013/09/17/konst-sin-egen-eller-andra-amnens-skull Klättra ner kära vänner vi vill umgås, Lasse, Finlands kulturinstitut i Danmark, 8/5 2013 http://finin.dk/klattra-ner-kara-vanner-vi-vill-umgas/ Internationell spetsforskning om relationen mellan kultur, hjärna, lärande och hälsa, redaktion: Gunnar Bjursell & Henrik Brändén, Karolinska Institute http://www.kulturellahjarnan.se/

I praktiken - logistik + ekonomi: 1. ser annons, kollar kulan, får mejlutskick 2. mer research 3. I vilken kurs kan det passa bedömning? rättvist fördelat på skolan? 4. ligger i bakhuvudet tills speldatum presenteras 5. speldatum finns - kolla: klassens schema provschema, prov/inlämning samma dag/dagen efter? andra studiebesök dagarna kring? drabbas laboration - klassen blir i otakt? studentfest kvällen innan? möjliggörs lunch? elevernas intresse? -elevinflytande! 6. verkar funka för klassen, kolla med lärarna som har lektion före och efter: hur flytta, ställa in, vem följa med? "Kan de äta lunch på din lektion” 7. avvakta kollegors svar medan ekonomi kollas med rektor 8. om ja, a) biljetterna finns kvar - boka b) fullbokat, börja om från 5 9. information via intranät, kursplanering, bekräftelsemejl till berörda lärare, meddela expeditionen, kolla SL-biljetter 10. påminner lärare, elever igen strax inpå, kolla SL-tider, mötesplats... Vidtala någon om jag skulle bli sjuk

Hakar i praktiken: många inblandade: krockar, mejlturer, avvaktan... Kulans system: ej preliminärboka, allt klart innan, biljetterna kan ta slut. T Agera mycket effektivt parallellt med vanlig Turteatern, Kärrtorp undervisning. Betänketid fungerar sällan. starttid 12.00 : lunch funkar varken före eller efter och elever måste garanteras lunch (10.00, 11.00, 13.00, 14.00 är mina favorittider). kvällstid främjar inte likvärdighet: alltför svårt att säga nej till fotbollstränaren m.fl. ges på skolan underlättar enormt, men inte samma upplevelse av utflykt, nya intryck, annan miljö.. alla presentationer låter fantastiska! Hinner inte se själv i förväg, måste köpa grisen i säcken. Funkar med mogna grupper. Med omogna grupper måsta jag satsa på säkra kort. Har inte råd med att de får vatten på sin "kulturdissarkvarn"

Minska hindren: Hinder av praktisk art Hinder av ”mental” art hjälpa till med bokning skicka information, recensioner, länkar, lärarhandledning föreslå schemalösningar göra uppföljningsmaterial göra sig tillgänglig även för triviala frågor: (ex är det bäst att åka tillsammans eller ses vid teatern?) förstå att det är jobbigt att erkänna att man känner sig osäker. följa med /be annan personal följa med ladda med svar på eventuella ifrågasättanden låt två kurser samverka: delat ansvar, synergieffekt, utforma bedömning tillsammans hålla i/vara med i uppföljningsarbetet.

Det pedagogiska: Matchar avsnittet vi jobbar med, tydligt sammanhang? Vilka kopplingar behöver pekas ut för att rama in det hela, visa syftet? Vilket annat stoff måste hoppas över? Förarbeta eller komma blanka? Inte bara nå dem som redan har kulturellt kapital utan verkligen vara pedagog, den som leder vid handen = ger nycklar till alla. Följa upp: lärarhandledning finns, men måste omsättas till görligt med 32 Vilken typ av bedömning kan fungera?