Presentation av storyline som en läs- och skrivutvecklande metod i skolan av Marie Magnusson. Denna skrift är en liten del i vårt gemensamma visonsarbete.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

En förskola att förundras i!
Digitala möjligheter i studiehandledning på modersmål
Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
18 maj 2009 Esbjörn Hellström, Lund
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Enterprising spirit! En profil för: Idérika Vetgiriga Kreativa Flickor och pojkar.
Välkommen till Ängaboskolan
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
WORKSHOP MED IPAD OCH APPAR
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
Film i särskolan Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling
Det största sen VHS Det digitala klassrumet. Vad säger läroplanen? kan använda informationsteknik som ett verktyg för kunskapssökande och lärande.
Mål och betygskriterier
Modeller.
SET Social Emotionell Träning
Vår resa inom pedagogiken
Lokal pedagogisk planering
Den uppsats ni är på väg att skriva skall en vacker dag presenteras muntligt. I betygskriterierna för Svenska C står det att eleven, skall använda sig.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Otulp Rymdvarelsen som kom till klassen
Språkgruppen S:t Olofsskolan.
Hej och välkomna!.
18 mars * Fika * Vad? * Varför? * Hur? * Väcka intresse * Motivera * Diskutera * Skapa flippgrupp.
Nya förutsättningar för lärande
Strömslundsskolans Värdegrund.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
för att synliggöra fritidshemspedagogiken?
Den individuella utvecklingsplanen
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Ett arbete i ämnena bild, biologi och svenska. Åk 4
Elevaktiva utvecklingssamtal
Läroplansträff Välkomna!.
Stadsbidrag Läsa-skriva-räkna.
INFORMATIONSKOMPETENS 1
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid ….på väg mot en hälsodiplomering...
Välkomna till Edboskolan
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
BFL Bedömning för lärande
Titel på ditt arbete -undertitel, vad handlar det mer specifikt om? Introduktion Här bör man skriva en kortfattad introduktion till sitt arbete, eller.
Skoluniform – en punkares mardröm? Jon Franzén Umeå Universitet VT 2006.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Vilka är vi och vem är jag?
Urval presentation av Christel Persson avhandling ”Sfärernas symfoni i förändring?...”
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Välkomna till musiken! Solsången Hur långt har ni kommit med er rap? Hur kan vi arbeta med texterna? Kan man sätta ihop texterna med varandra? Träna på.
Svante Häggström 2005 Utökad VFU Att använda IKT för kontakter mellan lärarstuderande och elever i skolan.
Tallriksmodellen. Vad åt du till frukost, lunch?
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Ingrid Haglund Gunnel Holmqvist Presenterar: Alkohol i samband med graviditet och föräldraskap –utbildningsinsatser och arbetsmetoder inom mödra - och.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
Välkomna! Föräldramöte 8/9.
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Nätverksträff för lärare i fritidshem
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Cytostatika-ordinationer i 1177 Vårdguidens e-tjänster på Barncancercentrum Margaretha Jenholt Nolbris1,2, Maria Bandelin1, Birgitta Ericksson1, Eva.
Begreppet undervisning
Världsarvet en pedagogisk utmaning eller möjlighet?
Föräldrainformation av familjewebben
Presentationens avskrift:

Presentation av storyline som en läs- och skrivutvecklande metod i skolan av Marie Magnusson. Denna skrift är en liten del i vårt gemensamma visonsarbete. Marie Magnusson Eva Nyberg Thorbjörn Aronsson

När, var och hur? 1965 i Skottland, en ny läroplan Environmental studies Lärarutbildare i Glasgow

Sverige och Storyline Används i Sverige först på 90 – talet i samband med IT i s Stewe Bell föreläser Utvecklas fortfarande

Uppbyggnad Karaktärer Platser Händelser Förförståelse Planering

Nyckelfrågor - öppna frågor När? Var? Hur? Hur blir det om... Vad behövs för att...

Olika sätt att visa sin storyline Traditionellt med bilder, modellbyggen, texter och dramatisering eller...

använda tekniken också! Voki Spela in sin egen röst Göra en låt och spela in den Göra en film och presentera allt på en ”Fris” på nätet

Wikispaces En digital plats på nätet, där lärare, elever och föräldrar kan följa hur arbetet går framåt.

Arbetsmetodens fördelar Elevernas egna förförståelse tillvaratas Väcker nyfikenhet att lära, fler frågor än svar Eleverna får använda sig av flera olika redovisningsmetoder Stora och små gruppdiskussioner Processen och resultatet blir tydligt för alla Ämnesintegrerande Tydliga mål enligt Lpo - 94