Generella synpunkter Tydlig och mer lättöverskådlig struktur Bra med gemensam reglering för verksamhetsformer och huvudmän Bra att förskolan blir egen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Den nya skollagen Varför behövs en ny skollag?
Den nya skollagen.
Center för Skolutveckling
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Likabehandlingsplaner: granskning och förslag till förbättringsområden Presentation för personalgrupp 18 jan Bengt Andersson.
Stat – Huvudman - Profession
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Granskning av elevhälsans medicinska insats (skolhälsovård) Sunne kommun december 2011.
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Pedagogiskt ledarskap
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Nya samlade läroplaner
Välkommen till Käppala skola 4-9
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Statsrådsberedningen Utbildningsdepartementet Tid för varje elev i en jämlik skola Reformer för att vända utvecklingen i skolan.
Vad är BRUK? … ett verktyg som Skolverket ställer till förfogande
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Förslaget till ny SKOLLAG Ds 2009:25
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Disposition och utgångspunkter
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Betänkandet Skollag för kvalitet och likvärdighet SOU 2002:121 Förlängd remisstid till den 15 september 2003 Arbetsgrupp utsedd av skolchefsgruppen: Bo.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
SKOLA 2011 Vad händer? Hur kommer det att gå till?
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Årsrapport 08/09 Vad har vi gjort? Hur ser resultaten ut? Vad leder det till? Starka sidor - utvecklingsområden.
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Bättre skola Södra Berget Sundsvall Lars Thorin
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Kunskapslyft Barn och Unga. Nulägesbilder av skolan i Örebroregionen.
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Skollagen och Delegation Syfte, reglering och fackliga aspekter Stockholm
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Gott ledarskap a och o för skolan! Skolans (o)möjliga ledaruppdrag? Jenny Madestam.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
2015 års skolkommission Hur kan vi utveckla en likvärdig skola? Anna Ekström Ordförande Skolkommissionen.
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Skolutveckling tillsammans, Topp
Framtidens elevhälsa Stockholm september
Begäran om arbetsmiljöåtgärd LR´s begäran – maj 2012 Utbildningsförvaltningens svar - augusti 2012 LR vidare till AV – hösten 2012 AV´s beslut om föreläggande.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Systematiskt kvalitetsarbete
Stöd till förvaltningar – arbete med skol- och utbildningsnämnder.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Gnosjö kommuns styrmodell
Garanterad undervisningstid i gymnasieskolan
Resursfördelning Grundskolenämnden
Presentationens avskrift:

Generella synpunkter Tydlig och mer lättöverskådlig struktur Bra med gemensam reglering för verksamhetsformer och huvudmän Bra att förskolan blir egen skolform

Ansvarsfördelningen mellan stat och skolhuvudman Bra att det nationella uppdraget fortfarande riktas till professionen Likvärdigheten måste garanteras på ett tydligare sätt

Borttagande av krav på skolplan och kvalitetsredovisning Bra att kravet på skolplan utgår – bör leda till ökat fokus på nationella mål Bra att fokus flyttas från produkt till process vad gäller kvalitetsarbetet Vissa riktlinjer för styrning och kontroll av kvalitetsarbetet kan fortsatt behövas.

Regleringen av rektorsfunktionen Rektorer även i förskolan En rektor per skolenhet får inte leda till färre personer med ledaruppdrag Rektors beslutanderätt över sin inre organisation bra men efterföljs inte Delegationsmöjligheter till lärare bra men får inte leda till otydligheter. Viktigt att statlig och kommunal lagstiftning samverkar Bra med obligatorisk rektorsutbildning

Tydligare reglering av stöd och kringfunktioner Positivt med reglering av specifika kompetenser, elevhälsa, SYV, skolbibliotek. Viktigt att tillräckliga resurser tillförs så att inte satsningen sker på bekostnad av undervisningen

Rektors beslut och möjligheter att överklaga Positivt att fler beslut läggs hos rektor även lagstiftningsmässigt. Kräver viss central uppföljning Vidgning av överklagandemöjligheterna förstärkning av rättssäkerheten Viktigt att fokus ligger på granskning av process, inte ändra beslut Kräver mer administration på skolorna

Ökat utrymme för disciplinära åtgärder inom grundskolan Möjligheter till avstängning kan undantagsvis behövas men ska användas med yttersta restriktivitet och endast i kombination med andra åtgärder

Kostnadsberäkningar Tveksamma kostnadsberäkningar. Höjda krav kräver motsvarande verksamhets- satsningar.

Statens Skolinspektion Skriftliga tillsynsrapporter Riktas till rektor Avvikelserapportering Positiva omdömen delges endast muntligt Lista på brister och tillkortakommanden

Statens Skolinspektion ”Att lämna negativa, kritiska, skriftliga rapporter utan positiva inslag och med många påpekanden om fel – är det rätt metod för skolutveckling? Hur ser förvaltning och politiker på ledningen för en sådan skola och på rektors insats? Och när inspektionens rapporter hamnar i media – vilka möjligheter har man då att vrida utvecklingen åt rätt håll och vilka domar faller?”

Statens Skolinspektion ”Givetvis ska brister åtgärdas. Men är det självklart att rektor på en skola som Skolinspektionen riktar allvarlig kritik mot, gör ett dåligt jobb? Det behöver inte alls vara så. Även i skolor med svårigheter finns många positiva inslag som både barn, elever, personal och föräldrar är stolta över.”