Certifiering av vägmarkeringsmaterial i Norden Nordiskt provfält

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utdrag ur grundkurs Vägmarkering
Advertisements

Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
1 Så tryggar vi studiestödet i Norden Erfarenheter om orsaker, åtgärder och omfattning av felaktiga utbetalningar.
Komponenter i GIS Ett Geografiskt Informationssystem skiljer sig i princip inte från vilket annat Informationssystem som helst © Naturgeografiska Institutionen,
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Konstgräsplanens framväxt Ett bildspel från tiden före saneringen fram till nyår 2014.
Välkomna.
Fjärde Järnvägspaketet Förslag till ändring av direktiv om järnvägssäkerhet Susanna Angantyr och Folke Bark Arlanda
Nordisk slutkundsmarknad
Föreningen för Förvaltningsinformation 1 Symposiet rörande branschsamverkan Södra Bancohuset, Järntorget den 24 mars 2009 Samverkan behövs för ett fungerande.
Familjehem och föräldraskap
Thorsman POS uttagsposter
BRANDISOLERING AV BÄRANDE
© Aduct AB voxpop ”folkets röst” ett webb-baserat beslutstödssystem.
Säker Vatteninstallation Hobøl 2012
Fi2 Lägesrapport om IT-utvecklingen i fastighetsbranschen
En reviderad läroplan för förskolan
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Slå av din mikrofon –Stäng av din kamera –Använd funktionen ”Raise hand”
Fjärde järnvägspaketet
GNS järnväg Håkan Sjöström
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
VA-PLAN Nynäshamns kommun
L i n d a b | g r o u p p r e s e n t a t i o n 1 Lindabkoncernen Presentation Produkter och systemlösningar med positiv miljöpåverkan.
22 augusti 2014 Slide N° 1 8 april 2009 Bild nr 1 Urbact-sekretariatet URBACT II 2007–2013 EU-program för territoriellt samarbete om integrerad och hållbar.
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
VG Primärvård. Beslut VG Primärvård Grundtankar för VG Primärvård Stärka medborgarens och patientens ställning Ge medborgare och patienter.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Stora additionstabellen
Kvarnholmsförbindelsen
Att få rätt saker att hända
INFÖR NATIONELLA PROVET
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Mattis Bergquist
Bredbandsutredningen1 Uppdraget Direktiv: –Regionalt nät; Medel och villkor –Ge förslag på nationellt infrastrukturprogram –Tidplan; 1 mars 2000.
Barns tillgång till svenskt teckenspråk
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Vad händer i Sverige? Upphandling och krav Lars Petersson Nationell samordnare vägmarkering Nationellt Underhåll.
Välkomna ! till Möte om Vägmarkering Göteborg —14 Göran Nilsson.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
1 Geoteknisk sektorsportal - datainfrastruktur för tillgång till geotekniska undersökningar Huvudstudie Bengt Rydell och Mats Öberg, SGI SKL referensgrupp.
Mentorskapsutbildning Transnationellt utvecklingsarbete Skive Danmark.
Styrelsens presentation Beslut om stöd 2. Möjligheter att framskrida fortare 3. Prioritering av vem som får stöd 4. Vad händer nu.
Utbildningsdepartementet Budskap från rekommendationen om EQF En gemensam referensram - ett översättningsverktyg mellan olika kvalifikationssystem och.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Vad händer i Sverige? Pågående projekt Lars Petersson Nationell samordnare vägmarkering Nationellt Underhåll.
Nya föreskrifter och allmänna råd
1 Pension & omställning 10 februari Informationsmöte scenkonstpensionerna  Inledning  Avvecklingen av Pisa (SPV)  Förhandlingar om nytt system.
Utbildning om MÖV i AP2 Skriv punktlista eller text här i Arial Punktlista.
Näringsdepartementet Gröna Korridorer – hållbara logistiklösningar över landgränser Jerker Sjögren och Kenneth Wåhlberg Hållbara transporter 2010, 18 november.
Utbildning Elektroniska blanketter 29-31
Välkomna till klass 3!.
1. Bakgrund Vikten av bra vägmarkeringar i trafikmiljön har fått allt större fokus de senaste åren. En anledning är att medelåldern hos våra trafikanter.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Presentation vid Internrevisionsdagarna
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
HÖJDMÄTNING MED GPS Mikael Lilje Lantmäteriet
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
Riskgranskning av organisatoriska förändringar
Pågående projekt. Provfält med olika typer av profilerade vägmarkeringar.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
Aborter i Norden 2013 Anna Heino Mika Gissler.
Varg Vedad Arifovic 2012.
EDIEL-fakturering Birger Fält.
1 Mjukvaru-utveckling av interaktiva system God utveckling av interaktiva system kräver abstrakt funktionell beskrivning noggrann utvecklingsmetod Slutanvändare.
Maskinell läggning Tvärgående markeringar SVMF
SVMF Höstmöte 2016 Vad händer i Sverige
Presentationens avskrift:

Certifiering av vägmarkeringsmaterial i Norden Nordiskt provfält Alternative title slide. Image size: 7,94 cm x 25,4 cm SVMF 13. november 2014 Trond Cato Johansen

Bakgrund Certifiering av material på 1990-talet Baserat på lab. testning (VTI): t.ex. stämpelintryck, softening point, vidhäftning, tröger slitage etc. Intyg från VTI krävdes i upphandlingarna Övergång till funktionskontroll på utlagd vägmarkering på 2000-talet Endast HMS-krav till materialen Entreprenörerna får i princip lägga vilket material som helst Filosofi? Resultat? Från 2015: nordisk certifiering av vägmarkeringsmaterial baserat på provfält Syfte: att främja en sund konkurrens i Norden, och att främja en god produktutveckling

Arbetsgruppen för certifieringssystemet Ole Hardt, Vejdirektoratet Danmark Kai Sørensen, Johnsen Consult, Danmark Tuomas Österman, Trafikverket Finland Bjørn Skaar, Vegdirektoratet Norge Lars Petersson, Trafikverket Sverige Carina Fors, VTI Sverige Sven-Olof Lundkvist, VTI Sverige Trond Cato Johansen, Ramböll

Nordiskt system för produktcertifiering Nordiskt system för produktcertifiering System för certifiering av vägmarkeringsmaterial Certifieringssystemet baseras på materialprovning, inte systemprovning. Linjeutformning omfattas inte. Baseras på funktionsegenskaper på material utlagda på provfält Funktionsegenskapernas hållbarhet dokumenteras med mätningar och uppföljning av provfälten i 1 - 2 år. Endast material för längsgående markeringar, inkl. tape och prefab, testas. Tillåtna färger: gul och vit. Inga krav till lab.-testning av materialens fysiska egenskaper före utläggning. Rena materialkrav ställs endast i sammanhang med HMS-krav. EN 1824 används som basis för etablering och uppföljning av provfält

Markeringstyper Materialen ska läggas som släta linjer, Typ I   Materialen ska läggas som släta linjer, Typ I Typ II linjer kan läggas om leverantören önskar det (men Typ II ingår inte i certifieringssystemet). Alla material läggs på obehandlat yta. (ingen fräsning) Alla linjer ska i första hand läggas maskinellt, men handskopa kan accepteras om det finns särskilda skäl. Materialen kan läggas i 3 tjocklekar:  0,4mm vått (färg)* 1,5mm (exempel: sprayplast) (max tjocklek: 2mm) 3,0mm (exempel: extruderad termoplast) (max 3,5mm) Prefab och Tape i kommersiellt tillgängliga tjocklekar Tjockleken mäts vid utläggning. Stora avvikelser kan leda till exkludering från provfältet.

Provsträckor Fält I: Fält II: E45 mellan Sunne och Stöpafors i Värmland Körfältsbredd 3,5m Beläggningsklass RG2 ÅDT 3400. Dubbdäck används Fält II: Själland Nord, Danmark Dubbdäck används ej. Ytterligare detaljer kommer senare

Geometrisk utformning av provfältet Längsgående markering, Utfört enligt EN 1824

Utläggning Materialen ska läggas som 6 stolpar tvärs körfältets hela bredd Varje stolpe är 30 x 200cm * Mellanrummet mellan två intilliggande stolpar är 20cm * Mellanrummet mellan två stolprader är 200cm * Materialprov tas av alla material vid utläggning. Materialproven kommer att sparas och kan senare användas till analys och identifikation vid kontroll av produktion eller utläggning på väg. *: preliminära mått

Dokumentation av trafikbelastning på varje stolpe En erfarenhetsbaserat standardfördelning av hjulpassager används för att bestämma P-klass

Exempel på hjulpassager

Exempel på effekten av olika hjulpassager Provfält i Norge. ÅDT 2600 2 år efter utläggning

Trafikbelastning De 6 stolparna tvärs körfältet kommer att utsättas för olika stor trafikbelastning, beroende på deras position i körfältet Trafikbelastning/hjulpassager anges med P-klasser enligt EN 1824 På svenska provfältet uppnås P0-P3 efter 1 år. P4 uppnås efter 2 år. Det danska provfältet kommer att uppnå högre P-klasser än det svenska. Godkännande (certifikat) kommer att ges utifrån hur stor trafikbelastning markeringarna klarar

Funktionsegenskaper som dokumenteras på provfältet Retroreflexion torr, RL d Retroreflexion våt, RL w (endast for Typ II markeringar) Luminanskoefficient Qd (/ Luminansfaktor b) Friktion SRT, alternativt PFT Färgkoordinater x, y dagsljus og reflekterat strålkastarljus (endast gul, NTY)

Krav För samtliga parametrar ska kraven tillfredsställas RL torr (vit) 150 mcd RL torr (gul) 100 mcd Qd (vit) 130 mcd [/ b (vit) > 0,40] Qd (gul) 100 mcd [/ b (gul) > 0,30] Friktion, SRT 50 Färgkoordinater x,y enligt EN1436 / NTY enligt ASTM D6628 Alla krav måste vara uppfyllda från och med den initiala mätningen

Godkännande Systemet etableras som ett gemensamt nordiskt regelverk för materialcertifiering. Materialen måste uppfylla samtliga parameterkrav för att bli godkända för bruk i Norden. Godkännande ges i relation till P-klass Certifieringssystemet kommer att förankras i nationella regelverk Godkänd material behåller certifikatet intill krav eller regler eventuellt ändras

Roller och ansvar De statliga vägmyndigheterna i Norge, Sverige, Finland och Danmark är överordnat myndighet för certifieringssystemet, och kommer att skriva in kraven i nationella regelverk och anbudsföreskrifter VTI kommer att ha det formella ansvaret för provfälten. VTI övervakar mätningar, analyserar mätdata, och dokumenterar resultaten Ramböll RST utför mätningar, samt ansvarar för administration och kontakt med deltagare

Kostnader Kostnaderna för provfält och materialcertifiering ska täckas av deltagaravgifter. 1 års uppföljning: SEK 35.000 per utlagd produkt. Inkluderar etablering, mätning efter utläggning och mätning efter 1 år 2 års uppföljning: SEK 50.000 per utlagd produkt. Inkluderar etablering, mätning efter utläggning, mätning efter 1 år och mätning efter 2 år

Tidplan Provfälten i Sverige och Danmark etableras i maj 2015 Anmälan till provfälten kommer att ske på våren 2015 Det öppnas för nya utläggningar av material i maj/juni varje år. Arbetsgruppen kommer att göra en skriftlig instruktion för provfältet och certifieringssystemet.