Varmt välkomna till VFU-samordnarmöte

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Advertisements

Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Malmö högskola Lärande och samhälle.
för sjuksköterskeexamen ©
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Konkurrera med kvalitet – studieavgifter för utländska studenter Albin Gaunt God morgon Tack för att vi fått komma hit.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Kristina Bäck VFU-handläggare
Förskola – lärande och yrkesprofession
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Lärarutbildning på HiG bakgrund 1100 platser mindre på förskollärar- och grundlärarutbildningen i riket Högskolan tappar totalt 300 platser Avgörande.
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Rektor Malmö Borgarskola
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
Livsstil Hjärt och kärlsjukdomar HjärnskadorLungsjukdomar PatientupplevelserFysiska bedömningar Rehabilitering, Familjehem, hjälpmedel Läkemedelsbiverkan.
Luleå tekniska universitet Rektor vid LTU Johan Sterte Utbildningssamverkan
17 december Dolda kunskaper 17 december
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Linköpings universitet Internationell ingång Ht-13 Ämneslärare GY: MA/SH.
Examensarbeten och skolutveckling
Information Anna Klisinska, inriktningsansvarig Gy
Föräldraråd
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
VFU.
Information till LU-lärare
ÖS/ÖFS-möte 12 juni 2014 Planeringsmöte 2 Agenda för dagens möte: To-do-listan LTU-kontaktpersoner och tankar från dessa Gemensam riskansvarsplanering.
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Försöksverksamhet med övningsskolor och förskolor 2-3 okt 2014
Läslyftet det senaste nuläget.
VFU Vad är VFU? Bedömning Handledning Samtal Beprövad erfarenhet Skolkultur Ämnesdidaktik Värdegrund.
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Regional samverkan för en skola på vetenskaplig grund
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
VFU-dag LP11 17 september 2013 Progression i studenternas professionsutveckling och bedömning av lärarprofessionen LUN:s ledning – Internationalisering.
Välkomna till ÖS/ÖFS-huvudmannamöte 19 februari 2015.
Välkomna till samordnarmöte 18 mars 2014 Välkommen Rundan - Hur är VFU-läget hos er? Övningsskole/övningsförskoleprojektet Utvärderingar av VFU Avhopp.
RUC En mötesplats för förskolan/skolan i norrbotten och lärarutbildningen vid LTU.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet RUC - Regionalt utvecklingscentrum Samverkan vid Sektionen för lärarutbildning Högskolan i Halmstad.
GYMNASIAL LÄRLINGSUTBILDNING - nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv Teknikcollege Östergötland
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Övningsskolor (ÖS) och övningsförskolor (ÖFS) Inför försöksprojektet Ht 2014-vt 2019 (5 år)
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Information från Kristina och Angelica Inriktningsmöte för ÖLU i förskolan 24 mars 2015.
Försöksverksamhet med övningsskolor och förskolor Kriterier
Övningsskolor och övningsförskolor Vfu i kommunerna Skola.
Verksamhetsförlagd utbildning - VFU. VFU Verksamhetsförlagd utbildning Skall genomsyra utbildningen Innefattar alla delar av lärarrollen VFU på heltid.
Verksamhetsförlagd utbildning VFU. VFU Verksamhetsförlagd utbildning Innefattar alla delar av lärarrollen VFU på heltid Betyg G, VG eller U Bedöms av.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
Positiva fakta om lärarutbildningen
Hem- och konsumentkunskap (HK)
Övningsskoleprojektet
Mellbystrandsskolan årskurs 3
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Start VT2019 Konsten att handleda i vårdande under verksamhetsförlagd utbildning Anmälningskod: MDH Kurskod:VAE074 Kursen vänder sig till dig.
Program Inledning Anders Linde Laursen, dekan
Grundlärarutbildningarna
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
VFU i CL-programmet
Presentationens avskrift:

Varmt välkomna till VFU-samordnarmöte 25 november 2014

Agenda för dagen Rundan Söksiffror för LTU:s lärar- och förskollärarutbildningar ÖS/ÖFS Distansanpassning av grundlärarutbildningarna Information från Lärarkonventet Information Övriga punkter

Rundan Hur ser VFU-läget ut hos er?

Söksiffror för LTU:s lärar- och förskollärarutbildningar Ökar för 5:e året i rad Fulla grupper i programmen Förskola, 60 studenter Grundlärare f-3, 30 studenter Grundlärare 4-6, 25 studenter Ämneslärare gy, 45 studenter

ÖS/ÖFS - med KICK OFF den 28 januari på Vetenskapens Hus! Ett samverkansprojekt initierat av utbildningsdepartementet, med huvudsyfte att: Genom att upprätta ett nära samarbete mellan universitetets lärarutbildare och skolans handledare… …höja kvaliteten i lärarutbildningen och stärka de blivande lärarnas professionsutveckling

ÖS/ÖFS steg 1 med start ht 2014 steg 2 med start ht 2015 Kristina Bäck - Projektledare Greta Rova Lindberg – UL för VFU Inriktningsansvariga: Kerstin Lindmark –förskola Märtha Andersson – grundlärare Anna Klisinska – ämneslärare gy Lena Nyström – samordnande resurs

Långsiktiga mål med projektet ÖS/ÖFS bidrar till lokal och regional skolutveckling Ge alla studenter likvärdiga förutsättningar under den verksamhetsförlagda utbildningen Alla studenter ges ett antal likvärdiga professionsutvecklande seminarier Pröva olika modeller för handledning (enskilt, i par och i grupp etc) ”ÖS/ÖFS” blir bas för praxisnära examensarbeten ”ÖS/ÖFS” fungerar som värdar för gemensamma ämnesdidaktiska forsknings- och utvecklingsinsatser

ÖS/ÖFS vs. annan skola/förskola Högre koncentration av studenter och utbildade handledare ÖS/ÖFS prioriteras vid placering av VFU-studenter Kontinuerligt stort antal studenter Erfarenhetsutbyte mellan såväl handledare som mellan studenter under VFU-perioden Huvuddelen av VFU bör fullgöras vid en ÖS eller ÖFS Skola som inte är ÖS eller ÖFS kommer ifråga för en mindre del av VFU:n LTU:s ambition är att alla studenter ska ges möjlighet till en VFU-placering i en ÖS/ÖFS

Verksamheter som ingår i ÖS/ÖFS med start ht 2014 Luleå kommun (Porsöns och Björkskatans skolområde med förskolor, grundskolor f-9 , Spira förskola på Kronan i Luleå samt Luleå gymnasium) Piteå kommun ( området Norrfjärden med 5 förskolor, Porsnässkolan år 5-9, Rosviks/Sjulsmarks skola f-klass-år 6, Backgårds/Alterdalens skola f-år 4 samt Strömbackaskolans gymnasium) Bodens kommun (Kristallkulans förskola, Kyrkkläppens förskola, Torpgärdsskolan , Prästholmsskolan och Björknäsgymnasiet) Nya läroverket, Luleå (f-9) Mimers Brunn, Vittjärv (fsk – år 6) Barncompaniet, Boden (fsk)

VFU-placering sker i första hand i ÖS/ÖFS VFU-kurser i de lärarprogram vid LTU som deltar i ÖS/ ÖFS- projektet - den första och den sista VFU:n i utbildningen samt fältstudier VFU-placering sker i första hand i ÖS/ÖFS   Program Termin i utbildningen 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Förskollärar- programmet campus  fältstudier fältstudier VFU 1 7.5 hp Treparts- samtal VFU 2 7.5 hp VFU 3 7.5 hp VFU 4 7.5 hp Treparts- samtal Examens- arbete 30 hp Grundlärar- programmet F- år 3 Skolförlagd kursuppgift VFU 3 15 hp Treparts- samtal Examens- arbete 30 hp Grundlärar- programmet år 4-6 VFU 3 15 hp Treparts- samtal Ämneslärar- programmet gymnasieskolan ant. tom Ht 2012  VFU 2 7.5 hp ant. from Ht 2013 VFU 3 15 hp Treparts- samtal

ÖS/ÖFS - INFORMATION Regleras av SFS 2014:2 (sammanfattning nedan) Villkor: Minst hälften av studenterna ska fullgöra huvuddelen av sin verksamhetsförlagda vid en ÖS/ÖFS Begränsat antal ÖS/ÖFS - koncentration av studenter Tillräckligt med handledare med handledarutbildning (7,5 hp) Högskolan ska bidra med handledarutbildning så ovan uppnås Strävan efter att särskilt yrkesskickliga lärare används Lärare från högskolan ska följa studenternas utveckling Avtal ska reglera förehavanden

Vinn-vinn med ÖS/ÖFS Underlättar placeringarna (samordnare) Handledarutbildning - fortbildning inom kollegiet Delaktiga i nätverk (steg 1-erfarenheter och övriga kommuner), relationsskapande Delaktiga i nätverkets aktiviteter Samverkan för utveckling,(LU-lärare, studenter, LTU) Jämn kvalitet på VFU:n Trygga LU-lärare (kontinuitet och kollegialt stöd) Kanal (nav)för skolutvecklingsinsatser, examensarbeten Marknadsföring av läraryrket, skolan och kommunen

Steg 2 för ÖS/ÖFS Övriga kommuner i Norrbotten Projektledare Kristina Bäck tar kontakt med skolchefer via samordnare i resp. kommun/ huvudman för vidare dialog kring hur försöksverksamheten med övningsskolor och övningsförskolor kan utformas.

ÖS/ÖFS har en egen hemsida http://www. ltu På ÖS/ÖFS-hemsidan finns: ÖS-nyheter - Vad händer vid ÖS/ÖFS? Kalendarium med information från ÖS/ÖFS-möten och annat Regler och riktlinjer för projektet Seminariehändelser kommer!

Distansanpassning av grundlärarutbildningarna ht 15 Starkt önskemål från inlandskommunerna ÖS/ÖFS-verksamheter önskvärda i övriga kommuner för tätare samverkan Campusträffar ca 4 ggr per termin, 3-4 dagar per träff Nätbaserad undervisning mellan träffarna Självstudier Heltidsstudier

Examensarbeten Skarpa förkunskapskrav Grundnivå/avancerad nivå Ämnesspecifika (ej UVK-kurser) Hemsida – Önska ett examensarbete

Information från Lärarkonventet

Handledarutbildningar P0037P, 7,5 hp (kurstakt 25%) HT 14 – VT 15 HT 15 – VT 16 ( 2 kurstillfällen) Introduktion till VFU för estetlärare (19-20 aug i Piteå) VFU-introduktion för nya LU-lärare (september) B0003P Light-utbildning (vt 16?) ÖS/ÖFS VT-HT 15 Luleå, Piteå och Boden

Information Förändringar i personalstyrkan vi LTU (examinator för ämneslärare VFU 1, 2 Anna Klisinska och VFU 3 Lena Manderstedt) Utlands –VFU (VFU 2, stort intresse, LTU uppmuntrar internationalisering) Skolförlagda uppgifter i termin 1/jfr fältstudier Inskanning av bedömningsunderlag(färg, ej klammer) Alla kurser med skarpa förkunskapskrav (VFU och examensarbeten) ska sökas individuellt av studenterna (antagning.se) Centrumbildning (ansökan inne hos rektor) UKÄ granskar VFU (vt 15-ht 15) Terminsplan vt 15 Rätten att ta ut examen (i LP 01-10 kvarstår till 2021) VFU-avtal och tilläggsavtal för ÖS/ÖFS VFU-föreläsningar

Övriga punkter som tillkommit Fråga från studenter, UU-lärare och LU-lärare: Hur hanterar verksamheterna studenter då det gäller blöjbyten och i toalett situationen? Betygskriterier vid bedömning av studenters insats i VFU-kurserna

Övrigt Önskemål om föreläsningar LU-lärares medverkan i kurser på campus Önskemål inför nästa möte Nästa möte Tack för idag!