Ingrid Ademar, samordnare för studenter med funktionsnedsättning, Malmö högskola Elna Johansson, dyslexipedagog, Malmö högskola Lena Johansson, samordnare för studenter med funktionsnedsättning, Malmö högskola Lena Lang, universitetslektor, Malmö högskola
Statliga myndigheter har ett särskilt ansvar och ska föregå med goda exempel i arbetet med att göra samhället tillgängligt för alla.
Utbildningsnivån för personer med funktionsnedsättningar är generellt lägre. För en person med en förvärvad funktionsnedsättning är benägenheten att ha avslutat en högskoleutbildning ungefär hälften så stor som för totalbefolkningen. Benägenheten för en person med ett medfödd funktionsnedsättning är ännu mindre. Riksförsäkringsverket, 2003:15
Framstår FördelningTiming Eugen medvetnasamhälleligt proaktivt processer samspelsansvar successivt kring studier Buck avsaknad av samhälleligt vakuum samverkanicke-ansvar individinaktuellt perspektiv organisatoriskt samhälleligt
En person kan ha en funktionsnedsättning men behöver inte vara funktionshindrad. Funktionshindret uppstår om omgivningen inte är tillgänglig och det gäller såväl den fysiska och studiesociala miljön som möjligheten till kommunikation och information. (Socialstyrelsen, 2011)
OmrådeSamtliga studenter 2008 Studenter dyslexi 2008 Samtliga studenter 2009 Studenter dyslexi 2009 Samtliga studenter 2010 Studenter dyslexi 2010 Lärarande och samhälle 85,487,786,486,082,387,4 Hälsa och samhälle 80,788,278,997,283,684,4 Kultur och samhälle 73,087,172,883,373,989,8 Teknik och samhälle 59,969,166, ,198,7 Odontologiska fakulteten 93,9%114,1 x 96,393,894,8--- SUMMA78,585,278,688,177,888,1 Studenter som klarade minst betyget G fördelat på Malmö högskolas olika områden 2008 – 2010 i procent.
Är kategoriseringen nödvändig för att likvärdiga möjligheter till högskolestudier ska kunna erbjudas? Är kategorisering förenlig med inkludering?