nationellT kommunikationskoncept presumtiva studenter 2015

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Är du vår nya kollega i Stockholm?
Advertisements

Nulägesanalys genom frågor
Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför?
Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det?
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Barnanpassad utredning
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Välkommen till kattens magiska värld
Kollektivavtalet.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson.
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
Bankdagen Fredrik Sauter Vd Skandiabanken 1. 2 Vi älskar våra kunder! Vi vill vara personliga och föra en dialog med våra kunder. Det kräver att vi lyssnar.
Praktisk arbetslivsorientering
”Många tror liksom att livet går som det går, att det nästan är lite förutbestämt. Men man gör ju livet. Man bestämmer själv vad man vill göra.” Sofia,
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Intervju inför ViV-projektet.
Kommunikation.
Branding Strategimöte den 3 maj , 2010.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Välkommen till Vision! September 2010 September 2011 Beslut Namnsajt 26/10 11:16:29 Fokusgrupper och tester Design Produktion Juridik.
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
…och lite annat smått och gott som kan vara (arbets)livsavgörande…
Journalister har ofta kontakt med forskare
Göteborgs universitet förnyas
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Ekonomihögskolan Namn Namnsson Program/kurs
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Vad är du för typ av person?
Att övertyga ! Disposition och mall.
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.

Kommunikationskoncept för den Internationella studentrekryteringen DEL [Detta är en ppt- med inspelad berättarröst. Du kan när du vill använda.
Skräddarsytt bibliotek Presentation av Bibliotek
Bygg ett argumenterande tal
Talangrekrytering Kompetenskansliet 13 november 2014.
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Den retoriska arbetsprocessen
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Diversity in the Swedish Industry Cecilia Ramberg, projektledare IVF Industriforskning och utveckling AB Projekttid juni 2002-oktober 2005.
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
Välkommen till utbildning som yrkesföreläsare! Vad gör Tria Trias samarbete med ST, SKTF och Unionen Yrkesföreläsningar Ditt uppdrag Hur går det till?
Strategiska perspektiv på verksamheten
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
TREADMÖTE 15 APRIL 2010/VÅRA ROLLER I PROJEKTET 1 ETT SAMVERKANSPROJEKT FÖR STUDENTER, FÖRETAGARE SAMT MENTORER I SKÅNE NV MENTORERNAS ”BIDRAG” Matchning.
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
STUDENTREKRYTERINGSTEAMET KOMMUNIKATIONS- OCH MARKNADSAVDELNINGEN STUDENTREKRYTERING.
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
The Darling Library - ditt liv, dina drömmar, ditt bibliotek.
GoINN är en kraftfull satsning från Chalmers och Göteborgs universitet för att bygga samverkande innovationssystem. Projektet genomförs tillsammans.
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
NOTIS – Ökad arbetslivsanknytning i utbildningen
Vår Framtid sitter just nu på skolbänken Vad skall jag bli när jag blir stor Tänk om vi kan vara med och inspirera och påverka den ?!
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Vad har du hört under förmiddagen? Vad förefaller vara viktigt för att röra sig från kunskap om social hållbarhet till handling i frågorna? Bilda grupper.
Kunskapsprogram inom digital affärsutveckling
projekt campus näckrosen universitetsstyrelsen
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Bilden av Botkyrka Hur arbetar vi med kommunikation i Botkyrka kommun?
Presentationens avskrift:

nationellT kommunikationskoncept presumtiva studenter 2015 Projektledare, sofia wallner kommunikationsenheten

FRAMGÅNGSRIKA ALUMNER UNIKA UTBILDNINGAR UNIKA FACILITETER RANKING FRAMGÅNGSRIKA ALUMNER Ett kommunikationskoncept är ett verktyg för att kunna prioritera VAD man ska kommunicera och till VEM. Konceptet ska vara en utgångspunkt, plattform, för information och kommunikation i kontakten med dem som vi vill ska bli våra studenter. Konceptet ersätter inte information om t.ex kurser, utbildningsprogram eller mer specifik information som vi behöver förmedla och kommunicera i våra kontakter med dem vi vill nå. "Kommunikationskonceptet är en av många pusselbitar att använda när vi bygger vår berättelse om Göteborgs universitet."   FRAMGÅNGSRIK FORSKNING

Från medvetenhet till aktivt val MÅLGRUPP AKTIVITETER Varumärke, Marknadsföring/ profilering Riktad kommunikation digitala och trad. Medier Sociala medier Studievägledning Utbildningsmässor Programkatalog Gus webb Öppet hus GU finns GU är intressant för mig Jag vill läsa till X på GU eller på konkurrerande lärosäte Jag väljer X på GU Söker till GU MEDVETENHET INTRESSE ÖVERVÄGANDE Denna bilden föreställer en ”kommunikationstratt”. Bilden visar att ju närmre en målgrupp Kommunkationsenheten ansvarar för, universitetsgemensam, varumärkesbyggande kommunikation gentemot nationella och internationella studenter samt alumner. Kommunikationsenheten tar det strategiska och operativa beslutet om primär målgrupp, kanaler och budskapsplattform för det universitetsgemensamma kommunikationskonceptet. Kommunikationsenheten ansvarar för att tillhandahålla kommunikationsmaterial, mallar för produktion, samt mäss- och monterlösningar som representerar hela Göteborgs universitet. Universitetets centrala kanaler (t ex webben, sociala medier) underhålls och utvecklas löpande. Arbetet bedrivs i projektform och är koordinerande, rådgivande och strategiskt. Det mer operativa arbetet, relationsbyggandet och skräddarsydd kommunikation för specifika studentgrupper ansvarar fakulteter, institutioner och program för. VAL AKTION

Utbildning som förnyar Budskapsplattform Samhällsansvar Öppenhet Mångsidighet ”Göteborgs universitet bidrar till en bättre framtid” ”Göteborgs universitet för en öppen dialog med omvärlden” ”Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap ” Forskning som påverkar Utbildning som förnyar Samverkan som utvecklar Arbetsmiljö som inspirerar MÅLGRUPP/ INTRESSENTER 4. SKAPA INNEHÅLL Berättelsen Argumenten Fakta 5. FÖRPACKA BUDSKAP Visuell identitet Kanal Bild Design GÖTEBORGS UNIVERSITET 1. KÄRNVÄRDEN Varför finns vi? 2. BUDSKAP Vad gör vi? Den universitetsgemensamma budskapsplattformen enligt universitetets kommunikationsstrategi svarar på frågorna Varför finns vi? Vad gör vi? Vad vill vi göra? Ett varumärkeslöfte är det vi lovar våra målgrupper och intressenter att de ska få uppleva i mötet med Göteborgs universitet. Huvudbudskapet till de presumtiva nationella studenterna bygger på ”Utbildning som förnyar”. 3.VARUMÄRKESLÖFTET Vad vill vi göra?

Imagemarkörer STRATEGI Strategin är att förmedla de av universitetets imagemarkörer som skapar förutsättningar för målgruppens personliga utveckling. Göteborg – en stad utan begränsningar Möten – här möter studenten en diversifierad grupp människor som berikar och inspirerar Utbildningsmiljö – vår utbildningsmiljö tillåter studenten att utveckla sina idéer och personlighet Utbildningar – Vi visar studenten ett förhållnings- och tankesätt som förbereder hen för framtiden. Våra utbildningar bidrar till att studenten når sina mål KOMMUNIKATIV MÅLGRUPP Universitetets önskade student beskrivs som motiverad, stolt, ambitiös, drivande, målmedveten, självständig och innovativ.

Kommunikativ målgrupp Geografiskt, mental och riktad målgrupp är Ungdomar i upptagningsområden runt Jönköping, Varberg, Uddevalla och Karlstad. Även om Göteborgs universitet vänder sig till alla presumtiva nationella studenter så kan ett kommunikationskoncept vända sig specifikt till en riktad målgrupp. INVENTERING AV UNIVERSITETETS VERKSAMHETERS MARKNADSINSATSER Efter den inventering av alla institutioner och fakulteters planerade kommunikativa aktiviteter för 2015 prioriterades en: Geografiskt målgrupp: Ungdomar i upptagningsområden runt de mindre städerna Jönköping, Varberg, Uddevalla och Karlstad. Städer med konkurrerande lärosäten De flesta institutioner och fakulteter hade koncentrerat sina marknadsaktiviteter KOMMUNIKATIV MÅLGRUPP Universitetets önskade student beskrivs som motiverad, stolt, ambitiös, drivande, målmedveten, självständig och innovativ. (se föregående sida) Riktad kommunikation görs mot en geografiskt, mental och kommunikativ målgrupp: Småstadsbor – unga människor som bor i exempelvis Jönköping, Varberg, Uddevalla och Karlstad. Universitetegemensam målgrupp är studenter som bor i Göteborg studenter som bor i närheten av andra storstäder som Stockholm/Uppsala eller Malmö/Lund kommer att söka studier efter hemort och efterfrågan på specifik utbildning.

Kommunikativa målgruppens önskemål HÖGRE I TAK NYA INTRYCK NYA MÖJLIGHETER Vår kommunikativa målgrupp är unga människor i mindre städer med ambition och drivkraft att studera vidare. De är redo att ta nästa steg i sin utveckling, bort från småstadsmentaliteten. Nu är de sugna på nya intryck, nya sammanhang och nya människor. De vill ha ett öppet klimat med högt i tak. ANALYS Analysen av målgruppen presumtiva nationella studenter i mindre städer sammanfattas med att deras drivkraft är förnyelse. De söker: Nya perspektiv Storstad Studentliv Mångsidighet NYA PERSPEKTIV NYA MÄNNISKOR

Kärnvärden, fördelar & budskap NYA PERSPEKTIV RIKTIG STORSTAD ÖPPENHET MÅNGSIDIGHET TILLÅTET ATT TYCKA OLIKA ÖPPEN DIALOG GÖTEBORGS UNIVERSITETS KÄRNVÄRDEN Öppenhet Mångsidighet Samhällsansvar VARUMÄRKESLÖFTE Utbildning som förnyar Budkskapet–Nya perspektiv nya infallsvinklar tillåtet att tycka olika öppendialog UNIKT FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET Staden Göteborg Budkskapet–En riktig storstad POSITIONERING Brett kursutbud Budkskapet–Rikt studentliv RIKT STUDENTLIV BRETT KURSUTBUD NYA INFALLSVINKLAR SAMHÄLLSANSVAR

BLI DU Kommunikativ idé Vad vi kan erbjuda Vad målgruppen vill ha NYA PERSPEKTIV STORSTAD STUDENTLIV MÅNGSIDIGHET NYA INFALLSVINKLAR NYA INTRYCK ÖPPEN DIALOG HÖGRE I TAK SAMHÄLLSANSVAR NYA MÄNNISKOR BRETT KURSUTBUD NYA MÖJLIGHETER Den kommunikativa idén är hur vi prioriterar och paketerar vårt erbjudande i relation till den den presumtiva målgruppens önskemål. BLI DU

Manifest 1.1 Det är din tid nu. Du vill förflytta dig, på alla sätt. Du drömmer om en plats där dina idéer möter nya tankar från hela världen. Där det är så högt i tak att du kan utveckla din fulla potential. Du vill träffa människor som lyfter dig – och som du slår med häpnad. Välkommen till ditt nya jag. Göteborgs universitet Ett manifest är kärnan i det prioriterade, paketerade budskapet. Manifestet anger en röst, en tonalitet, en attityd och ett förhållningssätt. Manifestet finns i tre variationer, baserad på kärnfullhet, situation och utrymme.

Manifest 1.2 och 1.3 Det är din tid nu. Du vill förflytta dig, på alla sätt. Du drömmer om en plats där dina idéer möter nya tankar från hela världen. Där det är så högt i tak att du kan utveckla din fulla potential. Välkommen till ditt nya jag. Göteborgs universitet Det är din tid nu. Du vill förflytta dig på alla sätt.

Budskapsplattformen delas upp i Ett huvudbudskap Tre underliggande stödjande budskap Sex undergrupper som stödjer huvud- och underliggande budskap med argument och fakta

Konceptets paketering Manifest ”Välkommen till ditt nya jag” Bild ”Den varma storstaden Göteborg” Ljud • Röster och berättelser som ”kallprat”– en podcast i samarbete med alumnen Fredrik Holm • Jazz/Music Music, Fabian Kallerdahl

”Den varma storstaden Göteborg” Gjord av HDK-alumn Jan Eneroth

Görs av XX-alumn Fredrik Holm