Organisera företaget
Ansvarig ledning VD Ansvarar för det dagliga arbetet Delegerar ner arbetsuppgifter och beslutsrätt till mellancheferna Har det övergripande ansvaret för företaget Har det juridiska ansvaret i brottsmål, tex. miljöbrott. Kan inte delegera bort ansvaret. Sitter med i ledningsgruppen tillsammans med de andra cheferna
Max Weber 1860-1929 Den byråkratiska skolan Organisationen skall byggas på fasta regler och kontroll. Anställde lyder endast order om det finns risk för bestraffning. Webers principer Varje anställd skall ha en chef som fattar alla beslut Hierarkisk uppbyggnad Klart avgränsade arbetsuppgifter Regler skall finnas för att tala om hur problem skall lösas Arbetsuppgift enbart kopplad till befattning Beslut och bestämmelser för organisationen måste finnas nedskrivna Linjeorganisationen, innebär att varje anställd har en chef som ger order om vad som skall göras Inriktad mot kontorsarbete
Frederick Taylor Scientific Management (Taylorismen) Människan är lat och ointresserad av att arbeta, gör det enbart för lönens skull Man skulle specialisera sig för att effektivisera tillverkningen, här skulle även cheferna bli specialister I och med specialiseringen skulle varje anställd inte enbart ha en chef utan skulle kunna fråga andra (funktionellt ledarskap) Inriktad mot industriarbete Löpande bandet samt ackordlönesystem bygger på Taylor
Henri Fayol Administrativa skolan Weber + Taylor = Fayol Blandade fördelarna med byråkratiska skolan och Scientific management. Linjeorganisation, den vanligaste sättet att organisera ett företag. Kan uppstå linje- stabkonflikter, den anställde får order från två olika chefer, en i linjen och en från staben. Detta är den som vi ser i de flesta företag just nu, inköp, tillverkning och försäljning.
Organisationsschema Framgår vilka olika avdelningar och underavdelningar som finns Organisationsbeskrivning, det vill säga den klargör främst de olika avdelningschefernas ansvar och befogenhet Attesträtt, vem får skriva på för inköp Befattningsbeskrivning, ett sätt att formellt delegera arbetsuppgifter
Olika sätt att organisera företaget Funktionsindelat Man är indelad efter olika funktioner i företaget t.ex. försäljning, ekonomi, inköp och tillverkning. Produktindelad Man är indelad efter en viss produkt eller produktgrupp. Brukar även kallas divisioner eller affärsområden. Geografisk indelning Man är indelad efter vad geografisk man befinner sig i filialer eller lokalavdelningar Norr, Söder, Väst eller Öst. Kundindelat Man är indelad efter vilken kunden är t.ex.. livsmedelsbutik, restaurang
Funktionsindelning VD Inköp Tillverkning Försäljning Administration
Produktindelning VD Produkt A Produkt B Produkt C Adminsitration
Geografisk indelning VD Norr Syd Väst Öst Administration
Kundindelning VD Livsmedelsbutiker Restuaranger Kiosker Adminsitration