Advokat Anders Linnerborg

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund LRF:s 3-stegsmodell för vattenskydd NY TID – NY PRÖVNING LRFs syn på vattenverksamhetsutredningens förslag Svensk Energis.
Advertisements

Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Skatteverket Ewa Almgren och Mattias Karlsson 21 maj 2014
Tryckfrihetsförordning (1949:105) 2 kap
Ändringar i EU:s rättsmedels-direktiv m.m.
Landskronabranden- utifrån ett kommunalt perspektiv
Äldre Tillstånd - Vattendomar
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Vårdförbundet avdelning Västra Götaland
Undersökningstillstånd (Minerallagen) •innebär ensamrätt på mineraltillgången •gäller 3 år •kan förlängas år.
Allmänna hänsynsregler
Vad kan du lämna ut till vem?
ADBJ Datalagringsdirektivet: vad gäller och vad händer? Daniel Westman
Förändring och kunskapsunderlag Krister Olsson Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Ändamålsenliga planbestämmelser
Familjeåterförening varför blev det så här?
Det allmännas skadeståndsansvar. Allmänt om det allmännas ansvar En viktig förändring gentemot tidigare i 1972 års lag var att “det allmänna” enligt de.
Kulturmiljöfrågor i PBL
Fastighetsmarknad Fastighetsrätt Fastighetsvärdering
Magnus Edström Vattenhandläggare Miljöenheten/Länsstyrelsen
Definition av avfall & när avfall upphör att vara avfall
Mark- och miljööverdomstolen dom den 24 januari 2012 i Mål M
Ofta förekommande frågor
Strandskydd och miljöpolitik
Handläggning enligt SoL
Introduktionskurs för användare Del 2
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
Om energieffektivisering och miljöbalkstillsyn Miljöjurist Dr. Margaretha Svenning.
Det allmännas ansvar för rena förmögenhetsskador
2014 Karl Rüter Tekniska förvaltningen Lunds kommun
Ny strandskyddslagstiftning
Får jag lov? Om planering och byggande
Skadeersättningsfallen
Kommunakuten AB Vilket ansvar har byggnadsnämnden Verksamhetsansvaret
Marköverföring – Ny detaljplan Ersättning för allmän plats
Vem ansvarar för miljön?
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Skyltar, tillstånd och tillsyn
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
Nedlagda kommunala deponier
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Kompensationsåtgärder för natur och rekreation
Strandskydd PROP. 2008/09: 119.
Miljöskador.
Kommunens ansvar för barn och unga Jonas Reinholdsson KommunLex AB © KommunLex AB, får kopieras och spridas med angivande av källan.
Förbifarten.
DOM FÖRBIFART STOCKHOLM Carolina Gustavsson Fredrik Bonde 1.
Fastighetsvärdering.
Risk- och sårbarhet för dricksvattenförsörjning Boden den 9-10 mars 2010 Länsstyrelsen om vattenskyddsområden Malin Andersson Länsstyrelsen i Norrbotten.
Ledningar i kommunägd mark
Plan-, bygg- och bostadsdagarna Planbesked Meningen med planbeskedet är att alla som har för avsikt att genomföra en åtgärd ska kunna få ett.
RÅMARK - EXPROPRIATION
Delegering Vem får delegera?
Tidsbegränsat bygglov Samlad bebyggelse Vindsinredning
Förvaringsfallet igen, hur angriper vi problemet?
PBL - översynen PBL kom 1987 Ändrat finansieringssystem 1993 Förändring av risk och roller Idag marknadsorientering Förändra PBL !
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Fastighetsägarens ansvar för förorenade fastigheter
Copyswede./. Sony Mobile IMK seminarium Kompensation för privatkopiering – nu och framtiden Stockholm 28 Augusti 2015 Azra Osmancevic.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
Områdesskydd (enligt Miljöbalken) Evgenia Pavlovskaia Juridiska Fakulteten, Lunds Universitet
Vatten i gränsen mellan stad och land Tilla Larsson Jordbruksverket Vattenenheten i Alnarp.
ERSÄTTNING FÖR MARKINTRÅNG I SKOGEN. Ekonomi & Skatt Juridik Affärsrådgivning Fastighetsförmedling lrfkonsult.se KONSTITUTIONELLA FÖRUTSÄTTINGAR ₋ Regeringsformen.
Vattenverksamhet Miljöbalken, 11 kap. Evgenia Pavlovskaia Juridiska Fakulteten, Lunds Universitet
Gäller miljöbalken alltid?. De nationella miljökvalitetsmålen.
Målkonflikter om skogens sociala värden? Politiska målsättningar Skogen och skogsmarken ska utnyttjas effektivt och ansvarsfullt så att de ger en uthålligt.
”Stärkt ställning för hyresgäster” SOU 2017:33
Undersökningstillstånd (Minerallagen)
Presentationens avskrift:

Advokat Anders Linnerborg Advokatfirman Lindahl i Helsingborg Ersättningsfrågor vid bildande av vattenskyddsområden.

VATTENSKYDDSOMRÅDE Särskilt om ersättningen

ERSÄTTNING ?

Lagregler 2 kap Miljöbalken 7 kap Miljöbalken 31 kap Miljöbalken ExpL SNFS 1997:2

Gemensamma ersättningsregler Naturreservat, Biotopskyddsområde mm Områdesreglerande planbestämmelser i PBL Vattenskyddsområde

Aktsamhet

19 kap 1 § Vattenlagen [……..] är alla som vill bedriva sådan verksamhet eller utföra sådana åtgärder i vatten eller på land som kan skada vattentillgången skyldiga att vidta de anordningar, tåla de begränsningar av verksamheten och iaktta de försiktighets-mått i övrigt som skäligen kan fordras för att förebygga eller avhjälpa skadan.”

Aktsamhetsregler i övrigt Skogsvårdslagen – kraven ej överstiga kvalifikationsgränsen (30§) Skötsellagen – kraven ej överstiga kvalifikationsgränsen (6a§) Hänsyn i naturvårdsområde (19§ NVL) – ej över kvalifikationsgränsen

19 kap 1 § Vattenlagen blev 2 kap 3 § Miljöbalken och 2 kap 7 § Miljöbalken

Miljöbalkens prop. Hänsynsreglerna innebär enligt motiven, vad gäller aktsamhetsprin-cipen, ingen materiell förändring i förhållande till VL.

Legala förutsättningar för att skall ersättning utgå? Ersättning skall utgå om pågående markanvändning allvarligt försvåras inom berörd del av fastigheten. Prop. 1972:111 ”Mer än bagatellartat belopp”

Toleransnivå 1964 Värdet av markanvändningen står i uppenbart missförhållande till värdet av den tidigare användningen. 1972 Avsevärt försvårad pågående markanvändning 1987 Avsevärt försvårad markanvändning på berörd del av fastigheten (samma toleransnivå som enligt PBL 14:8 och VL 19 kap 7 § - markreglerande ersättningsbestämmelser) 1999 Avsevärt försvårad markanvändning på berörd del av fastigheten - med avdrag för det värde som, beträffande varje berörd del, ej uppgår till toleranspunkten (ändring från NVL och VL men inte för PBL)

Prop 1981/82: 130 s. 605-606 …torde kravet på att den pågående markanvändningen skall försvåras avsevärt i vissa fall kunna innebära en något restriktivare bedömning [……….] Ersättningsrätt behöver sålunda inte föreligga i alla fall då en föreskrift kan anses gå utöver aktsamhetsregeln.

Slutsats Lagstiftarens avsikt har inte varit att aktsamhetsnivån skall gå utöver nivån ”allvarligt försvårande”.

KVALIFIKATIONSGRÄNSER ? Hänsyn/akt-samhet? Allvarl. försv Synnerlig oläg. Orimlighet? enl. 2:7 MB

AKTSAMHETSPRINCIPEN

MÖD (prövningar enl VL) Avgörande för aktsamhetsregelns innebörd i det enskilda fallet är det normala skyddsbehovet för grundvattentillgångar. Hur långtgående förfogandeinskränkningar en fastighetsägare är skyldig att tåla utan ersättning kan alltså variera betydligt.

Slutsats Praxis kan numera tolkas så att Normalföreskrifter = aktsamhetsnivån Denna slutsats har även kommit till uttryck i SNV:s allmänna råd.

Strategi För den ersättningsskyldige: Hävda aktsamhetsprincipen För den skadelidande: Hävda lagens toleransnivå

Tidpunkt för ersättningsrättens uppkomst Vid dispensabla föreskrifter: Avslagsbeslut efter ansökan om åtgärd Vid förbud: Beslutet om skyddsföreskrifter

RF 2:18 RF 2:18 andra stycket: ”Den som genom expropriation eller annat sådant förfogande tvingas avstå sin egendom skall vara tillförsäkrad ersättning för förlusten. Sådan ersättning skall också vara tillförsäkrad den för vilken det allmänna inskränker användningen av mark eller byggnad på sådant sätt att pågående markanvändning inom berörd del av fastigheten avsevärt försvåras eller skada uppkommer som är betydande i förhållande till värdet på denna del av fastigheten. Ersättningen skall bestämmas enligt grunder som anges i lag”.

Kan ersättning utgå utan att ersättningsbestämmelse föreligger? MÖD i ”Helsingborgsmålet”: Inte uteslutet; men om det föreligger starka miljöskäl för föreskrift så är möjligheten liten.

Tack för visat intresse! Vill Du veta mer? anders.linnerborg@lindahl.se Tel. 042-175300 el. 070-5303245