Design rationale för MDI Vad är Design rationale? Varför behövs det? Hur arbetar man konkret? Bidrag till MDI-forskning Att läsa: Kapitel 15 i Carroll.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Advertisements

Kvalitativ analys - Analysprocess
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Närvaro!!.
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Rådgivningen, kunden och lagen Möte med branschen fredag den 4 maj 2007 Helena Pettersson Ann-Christine Ihrfelt
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Mål och betygskriterier
Pedagogisk dokumentation
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Task Analysis (”uppgiftsanalys”) inom MDI
Att analysera samhällsfrågor
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Design rationale för MDI
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Ledning och förståelse
Betyg och förmågor.
Nya utvecklingssamtal
Ramverk för patientmedverkan
Utvärdering av processmognad
Att övertyga ! Disposition och mall.
Att samla in underlag - kap 4 Håkanssons bok Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem.
Kunskapskrav och matriser
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Utmaningar i arbetet med BfL
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Att lära sig att analysera
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
En guide för arbeten i SO
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i Carroll.
Perception och motorik Perception och MDI Modeller Konkreta resultat Generella slutsatser Att läsa: Kapitel 2 & 3 i Carroll.
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Hur kan vi förstå begreppet?
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i kursboken.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
1 Metodpraktikan Del II Hur man samlar in och analyserar data kapitel 15 Källkritik Esaiasson, Peter, Gilljam, Mikael, Oscarsson, Henrik & Wängnerud, Lena.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Att skriva en resonerande text
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Artefakter och scenarios
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Presentationens avskrift:

Design rationale för MDI Vad är Design rationale? Varför behövs det? Hur arbetar man konkret? Bidrag till MDI-forskning Att läsa: Kapitel 15 i Carroll

Design rationale2 Vad är Design rationale? Rationale betyder logisk grund, resonerande förklaring (framställning) Man dokumenterar: Diskussioner, debatter, förhandlingar Orsaker till vissa egenskaper, finesser Förklaringar till varför vissa förslag förkastats, varför saker inte finns med Avvägningar man gjort (tradeoffs)

Design rationale3 Motiv till Design rationale i MDI Ökar förståelsen för interaktionssituationer genom –dokumentation –analys –beskrivningar –konsekvenser Fångar viktiga aspekter –kontext (sammanhang) –applicerbarhet –räckvidd

Design rationale4 Redskap för Design rationale scenarier berättelser claims analysis task-artifact framework

Design rationale5 Scenarier beskriver användarens interaktion påhittade eller observerade situationer dokumenteras i form av berättelser (narratives) väl genomfört tar man upp flera scenarier

Design rationale6 Att ta fram scenarier man vill identifiera typiska scenarier bygger på –teori –observation –personliga upplevelser –tidigare erfarenheter bör lyfta fram situationer där motsägelser blir tydliga

Design rationale7 Claims analysis ”claims” är påståenden eller beskrivningar som utsätts för noggrann granskning analysen delas in i fördelar och nackdelar på ett systematiskt sätt för att hantera det man kommer fram till tar man hjälp av vedertagna teorier från lämpligt område

Design rationale8 Exempel The "go" command: n allows the user to go directly anywhere in MOOsburg. n gives a realistic information to the users in the room: "user xxx goes home”. n but creates a mapping problem between the physical representation of Blacksburg and the representation of the roads linking those places. n but the user needs to know the exact name of its destination in MOOsburg.

Design rationale9 Hur tar man fram ”claims”? Analys av texten Ställ frågor utifrån händelser/handlingar/mål –varför klickade hon där? Systematiska frågor utifrån Normans handlingsstadier Analysera scenarier tillsammans med användare

Design rationale10 Normans handlingsstadier eller Norman’s stages of action Formulera målet Formulera intentionen Specificera en handlingssekvens Utför handlingarna Notera uppnått tillstånd Tolka uppnått tillstånd Bedöm resultatet

Design rationale11 Ekologisk ansats i MDI-forskning – vad menas med det? syftar på att något utvecklas över tiden och därmed anpassas till rådande omständigheter man betonar särskilt att se system i ett sammanhang jämför med ekologisk validitet

Design rationale12 Ekologisk ansats På tre nivåer –taxonomier –designvetenskap, DR som råmaterial –evolutionär ansats, jfr task-artifact cycle beslut beskrivs orsakssamband kommer fram

Design rationale13 Task-artifact cycle tasks artifacts possibilities requirements

Design rationale14 Aktionsforskning Man nöjer sig inte med att endast observera och sedan analysera, man är med och inför förändringar, förhoppningsvis förbättringar Man menar att sådana situationer ger mest att studera Förändringsstrategier i fokus Förenklar i viss mån forskningsprocessen eftersom samma personer med hela vägen, kunskapsöverföring överflödig

Design rationale15 Syntetisk ansats En enda teori eller vetenskapsinriktning räcker inte för att designa lyckad interaktion Väga egenskaper eller karakteristika i gränssnitt mot varandra, t ex kan förenklingar medföra effektivare arbetssätt, men kan samtidigt få användare att känna sig mindre kompetenta Inga teorier värderas högre än andra, men de kan komma fram i Design rationale

Design rationale16 Sammanfattning Design rationale kan verka på olika nivåer: –som redskap för att förmedla designalternativ eller designbeslut till användare/beställare –kan bidra till mer generell kunskap om design –stödjer olika forskningsansatser vilket bidrar till en utveckling av teoribildningen inom MDI-området