Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Sätt mål Genomför Följ upp och utvärdera Vidta åtgärder Samlad analys Förankring Dokumentation Förankring Planer, avtal Kund- och attitydundersökningar, statistik, andra undersökningar Ökad kvalitet Att utvärdera för utveckling
Att utvärdera resultat och processer Värdera mot mål, ribba eller förändring? Värdera förändring – rörelse, riktning och fart? Värdera individ eller system? Värdera processer eller resultat?
Olika mätobjekt Process Hur? Förutsättningar: resurser, system, omgivning Resultat Vad? Effekter? Mål Att göra rätt saker - effektivitet Att göra saker rätt - produktivitet
Värdera genom att jämföra…….. Jämföra över tid Jämföra mellan olika aktörer i systemet medarbetaremedborgare observatörer Jämföra med andra verksamheter Jämföra med andra kommuner Jämföra med andra länder
Begrepp…. Uppföljning Utvärdering Tillsyn Inspektion Kvalitet Kvalitetsarbete Kvalitetsredovisning
Hur arbetar vi med utvärdering? Kund- och medborgarfokus Alla anordnare deltar Utgår från nationella och/eller kommunala mål System som främjar eget ansvarstagande Tydliga, lättillgängliga och öppna redovisningar Kontinuerlig dialog om resultat Belönar goda resultat Bristfälliga resultat följs upp Utvärdering integrerat i budgetprocessen
Tack för uppmärksamheten!