Tidsvärden – result och tolkning Maria Börjesson 27 november 2009, 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Carina Begquist Palm, 12 april
Advertisements

Undersökning om svenskarnas brottsbenägenhet på Internet.
Gratis kollektivtrafik för Studenter!
Hur arbetar vi med passagerarprognoser för en Öresundsmetro? Karin Brundell-Freij, WSP Halvtidskonferens
Talföljder formler och summor
Urskogs-studien Samhällsekonomiska intäkter och kostnader av att spara vissa urskogar Värderade 11 primära rekreationsområden Enkätundersökning 1100 svenskar.
SCB i Almedalen 2012 Statistikens betydelse för samhället
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Resvaneundersökning Syd 2007
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Kvinnorna utgör 51% av jordens befolkning utför 66% av allt arbete får 10% av inkomsterna äger 1% av egendomen - Diakonias jämställdhetspolicy.
1 ICT och hållbarhet del 2 Maria Noring Miljöstrategisk analys, fms Centre for Sustainable communications KTH Digital närservice i Vilhelmina november.
27 november 2009, 1 Värdering av förseningstid i kollektivtrafiken Maria Börjesson, Jonas Eliasson, Joel Franklin.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Tidsvärde – definition och härledning Maria Börjesson 27 november 2009, 1.
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: MAME Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Projektföljeforskning
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät - gjort sedan förra mötet Referensgruppsmöte 16 november 2009.
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.
Lösta och olösta problem i tidsvärdesestimering
Förvaltningshögskolan Makroekonomi Osvaldo Salas
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Sveg - Arlanda.
Fakta om undersökningen
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Out of home Jannike Sköldebjer MMS. Bakgrund People Meter-panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans.
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Finländarnas uppfattningar om äldrevården Kirsi Markkanen Utvecklingschef Tehy rf.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
U N G D O M S S T Y R E L S E N Demokrati och mänskliga rättigheter Svenska folkets kunskaper och värderingar.
Tidsvärdets utveckling över tiden
Fakta om undersökningen
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Mer om tidsvärden Jonas Eliasson Professor Transport systems analysis, KTH Director Centre for Transport Studies.
Beräkna en ekvation (metod 1)
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner Resultat från resvaneundersökningen Våren 2014.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Student Ekonomi Erik Nygårds Hang-Jin Lee Vina Balaghi Projektarbete 2 732G22 Grunder i statistisk metodik Ht-08.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2010 Juni 2010 Project #:
Bilens roll för människors aktiviteter och subjektiva välbefinnande Cecilia Jakobsson Bergstad Göteborgs Universitet.
Efterfrågemodeller R. D. Jonsson, Transportmodellkurs Trafikverket
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Val av transport till resmålet.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Samhällsvetenskapliga metoder
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Öppna jämförelser kollektivtrafik Diagram för år 2013.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Västervik.
Skolelevers drogvanor
Svarsfrekvens Oktober 2011 Liv & hälsa ung 2011 Gymnasieskolan År 2 Svarsfrekvens och antal svarande elever.
Projekt 5.3 Gilpins och Ayalas θ-logistiska modell A Course in Mathematical Modeling - Mooney & Swift.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle – Mjölby.
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
Presentationens avskrift:

Tidsvärden – result och tolkning Maria Börjesson 27 november 2009, 1

Vad påverkar tidsvärdet? Kopplat till personen: Saker som inte på påverkar: Kön Ålder Utbildning Saker som påverkar: Inkomst efter skatt. Elasticiteten Storstad/landsbygd. Stockholmsbilister 35 % högre. Hushållstyp. Småbarnsföräldrar 46 % högre. Sysselsättning Förvärvsarbetande 30 % högre. Kopplat till resan: Saker som inte påverkar: Med/utan barn på resan Veckodag/helgdag Ärenden: arbetsresor Om man delade reskostnaden med annan person Saker som påverkar: Reslängd Biljettpris Restid Färdmedel Kopplat till experimentet: Saker som påverkar: Undersökningsmetod (web/tele) Tidsskillnad mellan alternativen i varje val

Vilka skillnader kan man ta hänsyn till i CBA? Skillnader mellan färdmedel Skillnader mellan ärenden Skillnader mellan reslängder Skillnader mellan regioner

Tidsvärden Mean VTT Car, Stockholm 154 Car, other regions 114 Car, all regions 117 Bus, all regions 39 Train, all regions 74 Mean VTT Car, commute, Stockholm 136 Car, commute, other regions 101 Car, commute, Sweden 107 Car, other purpose, Stockholm 89 Car, other purpose, other regions 66 Car, other purpose, Sweden 69 Bus, commute, Sweden 52 Bus, other purpose, Sweden 31 Train, commute, Sweden 68 Train, other purpose, Sweden 49

Vilka skillnader vill/bör man ta hänsyn till i CBA? Beror på vad beror det på Det som har med spelet att göra Det som har med inkomst att göra Det som har med individen att göra som inte är inkomst. Det som har med resan att göra.

Tidsvärdets komponenter De Serpa (1971): Individerna väljer hur mycket de ska arbeta och vara lediga genom att lösa ett optimeringsproblem. Ur detta kan man härleda att tidsvärdet är: Tidsvärdet = (nyttan av tid som resurs + direkt nytta tid på resan)/nytta av pengar Nyttan av tid som resurs = nyttan man har av att man kan arbetar mer (därigenom få mer pengar och lycka) eller göra annat som man blir glad av. Direkt nytta av tid = hur trevlig/produktivt resan är eller hur mycket motion man får.

Saker som påverkar tidsvärdets komponenter Man kan ha stor nytta av tid som resurs av strukturella skäl (ev. bara vid vissa tider) p.g.a. att man har ansvar för barn och förvärvsarbete. Eller vid enstaka tillfällen: taxi hem på sent kvällen eller när man har bråttom. Man kan ha mer direkt nytta av tid på bekvämare fordon där man kan vara produktiv, positiva hälsoeffekter eller trevligt sällskap. (Vad som är trevligt och produktivt kan förstås variera mellan individer) Man brukar anta att (marginal) nytta av pengar avtar med högre inkomst.

Det verkar stämma med våra resultat Långväga tåg och långväga buss har många egenskaper - tidtabeller, avkopplande/produktivt. Men självselektion bör göra att tidsvärdet på det dyrare men snabbare tåget blir högre än på bussen. Långväga tåg och långväga bil har ofta kostnader och restider av samma storleksordning. Men tåget har många komfortfördelar – framför allt är mer produktiv. Därmed bör man se lägre tidsvärde på tåg. 27 november 2009, 8 Mean VTT Car, Stockholm 154 Car, other regions 114 Car, all regions 117 Bus, all regions 39 Train, all regions 74

Alltså – skillnader mellan färdmedel beror på: Skillnader i direkt nytta av tid Skillnader pga selektionseffeker Som beror på inkomst Barn / förvärvsarbete Icke observerbara skillnader, eg. man har ”bråttom”, eller man har mer nytta av mer fritid än andra Ska vi ta hänsyn till skillnaderna i värderingen i CBA Ska vi TYCKA något om detta? Vad tycker du? Kan var viktig att ha i åtanke att s amma person har olika tidsvärden i olika situationer, på olika resor och med olika färdmedel. 27 november 2009, 9

Vad säger litteraturen? Det spelar roll vem som betalar för ett projekt. Om det är användarna direkt som betalar så är det användarnas betalningsvilja som avgör om projektet kommer tills stånd. Men om projektet är finansierar med skattemedel kommer saken i annat läge. En personlig betalningsvilja sammanfaller inte nödvändigtvis med samhällets betalningsvilja. Snarare kanske: Givet en summa pengar – hur skapas största möjliga nytta? 27 november 2009, 10

Idén med CBA Anta en välfärdsfunktion som mäter befolkningens nytta: Nyttoökningen av en restidsförkortning är då: Översatt till kronor: är samhällets marginalnytta av pengar Jämför nyttan med kostnaden. 27 november 2009, 11

Men vi kan inte observera nytta direkt Kaldor och Hicks m fl dyker upp på 30-talet och säger att eftersom man inte kan observera marginalnyttor direkt på grupp/individnivå så måste vi införa vikter som översätter nyttan av tid till en mätbar storhet, till exempel pengar. Tidsvärdet är kvoten mellan marginalnyttan av tid och pengar och kan observeras. Pengar praktiskt eftersom Vinnarna kan kompensera förlorarna med pengar. I logit-modeller så att man får nyttan omvandlat till pengar direkt i logsumman 27 november 2009, 12 ändra

Problem.... Att använda tidsvärdet rakt av leder till att man viktar nytta högre för de med liten marginalnytta av pengar. Inte rättvist! Vinnarna kompenserar inte förlorarna. Men nu kan vi bättre än tidigare skatta hur inkomsten påverkar tidsvärdet. Om vi antar att alla med samma inkomst har samma marginalnytta av pengar så skulle vi kunna rensa bort effekten av varierande marginalnytta av pengar ur tidsvärdet. 27 november 2009, 13

och lösning? Om vi evaluerar tidsvärdet vid den genomsnittliga skattebetalarens inkomst beräknar vi och kan observera samhällets betalningsvilja som: 27 november 2009, 14

Mean VTTMean VTT at mean income Car, commute, Stockholm Car, commute, other regions Car, commute, Sweden Car, other purpose, Stockholm Car, other purpose, other regions Car, other purpose, Sweden Bus, commute, Sweden Bus, other purpose, Sweden Train, commute, Sweden Train, other purpose, Sweden Mean VTTMean VTT evaluated at mean income Car, Stockholm Car, other regions Car, all regions Bus, all regions Train, all regions Inkomsten påverkar ganska lite

Stockholmare har högre tidsvärde i bil......även när vi ”rensat för inkomst”. Kan beror på Mer köer Selektion mellan färdmedel. Åker bara bil vid de tillfällen man har högre tidsvärde. 39 % längre tid för arbetsresor. Lite större andel förvärvarbetande och småbarnsföräldrar bland bilister i Stockholm 27 november 2009, 16

Slutsats Samma person har olika tidsvärden vid olika situationer, på olika färdmedel och ärenden. Inkomst är inte den viktigaste förklaringen till att tidsvärdet varierar. Vi kan rensa för inkomstskillnader för att ge alla individers nytta samma vikt. Föräldrar, förvärvsarbetande och stockholmare ser ut att generellt ha större nytta av tidsvinster. På länge/dyrare resor och på arbetsresor tenderar tidsvärdet att öka. Tidsvärdet på ett visst färdmedel kommer variera dels pga. färdmedlets egenskaper (bekvämt = lägre tidsvärde), dels pga. självselektion (resenärer som har bråttom/fler restriktioner väljer snabbare färdmedel).