Juridikgenomgång Miljö- och hälsoskyddsnämndens överläggning den 17-18 februari 2015.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Advertisements

PROJEKT Schakt- massor Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
Tryckfrihetsförordning (1949:105) 2 kap
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
LSO på skadeplatsen.
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Undersökningstillstånd (Minerallagen) •innebär ensamrätt på mineraltillgången •gäller 3 år •kan förlängas år.
Syfte, indelning och hänsynsregler
Hälsoskydd Tillsyn för bättre hälsa
Vad är en miljökvalitetsnorm?
Allmänna hänsynsregler
Vad kan du lämna ut till vem?
Miljö och Hälsa Översikt om viktig lagstiftning för företag
Olika slags regler Direkt bindande regler: Straff- eller avgiftssanktionerade (t.ex. EG-förordningar, bindande före­skrifter, information), straffregler…
Johan Alfredsson Stadsjurist Stadsledningskontoret
Hantering av brännbart avfall
Kulturmiljöfrågor i PBL
Prövning av vindkraft Peter Ardö, Länsstyrelsen i Halland
Magnus Edström Vattenhandläggare Miljöenheten/Länsstyrelsen
Gränsöverskridande transporter av avfall
Kammarkollegiet Kammarkollegiets uppgift är att bevaka allmänna miljö- och naturvårdintressen enligt miljöbalken från juridiska utgångspunkter.
Mark- och miljööverdomstolen dom den 24 januari 2012 i Mål M
Strandskydd och miljöpolitik
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Strandskydd Seminarium Miljöjurist Dr. Margaretha Svenning.
Handläggning enligt SoL
Hygienrutiner i förskolan
Socialtjänstlagen, SoL
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
Om Vattenverksamhetsutredningen
Bygg- och miljökontoret Ånge Kommun
Om energieffektivisering och miljöbalkstillsyn Miljöjurist Dr. Margaretha Svenning.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Vattendirektivet Vattenförvaltning
”Patientdatalagen, journaler på nätet, sociala medier – lagar och regler” Jens Larsson, Jens Larsson, Chefsjurist.
Ny strandskyddslagstiftning
Tillsynsplan Gällivare kommun
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Förvaltningslagen. Förvaltningslagen Offentlighet och sekretess Tillstånd – Anmälan enligt miljöbalken Tillsyn.
Vem ansvarar för miljön?
På säker grund för hållbar utveckling Vem gör vad, hur och varför? Informations- och diskussionsdag om förorenade områden.
Advokat Anders Linnerborg
Vad är metadata? Data som beskriver data.
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Skyltar, tillstånd och tillsyn
Nedlagda kommunala deponier
Offentlighet och sekretess
Tillsyn efterbehandling en introduktion till tillsyn över efterbehandling av förorenade områden.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/9 Naturvårdsverkets utgångspunkter för efterbehandling av förorenade områden.
På säker grund för hållbar utveckling Ansvarsutrednings- workshop del III 12 januari 2011.
Kompensationsåtgärder för natur och rekreation
Strandskydd PROP. 2008/09: 119.
Förbifarten.
Workshop 7 okt Samling Välkommen Hur ska man agera som inspektör? Frukt Handläggning Egen lunch på stan Förelägganden.
Tillsynshandboken ”Sanering och efterbehandling av förorenade områden genom tillsyn och prövning”
Överklagade tillståndsbeslut V&S Vin & Sprit The Absolut Company.
Exempel från MKB 2012 Sökande: ”Emil Svenssons trä och skrot”.
Ola Gustafsson Chef Vattenstrategiska enheten Tfn: Mobil: E-post.
Det ”typiska” miljömålet
Tillsyn – Vattenskyddsområde
Jan Darpö, UU Miljöbalken 1 kap. Tillämpningsområde Alla verksamheter och åtgärder Skydda människan och miljön Hushållning Inte bagateller.
Agenda för eftermiddagens övningar
Gäller miljöbalken alltid?. De nationella miljökvalitetsmålen.
Kontrollbesök och tillsyn Rättigheter och skyldigheter för dig som lantbrukare.
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Annika Davidsson Avdelningen för Redovisning och Intern revision 1 Intern styrning och kontroll i den svenska statsförvaltningen Annika Davidsson.
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Miljöbalken SFS 1998:808.
Undersökningstillstånd (Minerallagen)
Presentationens avskrift:

Juridikgenomgång Miljö- och hälsoskyddsnämndens överläggning den februari 2015

Nämndens tillsynsverksamhet - ren lagtillämpning 1 Kap 1 § 3 st regeringsformen (RF) ”Den offentliga makten utövas under lagarna” 1 kap 9 § RF ”Domstolar samt förvaltningsmyndigheter och andra som fullgör uppgifter inom den offentliga förvaltningen ska i sin verksamhet beakta allas likhet inför lagen samt iakttaga saklighet och opartiskhet.”

Nämndens tillsynsansvar enligt miljöbalken utpekas i 26 kap 3 § miljöbalken Tillsynen utövas av Naturvårdsverket, Havs- och vattenmyndigheten, generalläkaren, länsstyrelsen, andra statliga myndigheter och kommunerna (tillsynsmyndigheter) i enlighet med vad regeringen bestämmer, dvs. Miljötillsynsförordningen (2011:13) Varje kommun utövar genom den eller de nämnder som fullmäktige bestämmer tillsyn inom kommunen över miljö- och hälsoskyddet enligt 9 kap., med undantag för sådan miljöfarlig verksamhet som kräver tillstånd, och över avfallshanteringen enligt 15 kap. 9 kap.15 kap. Regeringen får meddela föreskrifter om att en tillsynsmyndighet får överlåta åt en kommun som begär det att i ett visst avseende utöva sådan tillsyn som annars skulle skötas av en statlig tillsynsmyndighet.

Kontrollmyndighet enligt livsmedelslagen (2006:804) och livsmedelsförordningen (2006:813) Offentlig kontroll av efterlevnaden av denna lag, de föreskrifter och beslut som har meddelats med stöd av lagen, de EG-bestämmelser som kompletteras av lagen och de beslut som har meddelats med stöd av EG-bestämmelserna utövas av Livsmedelsverket, länsstyrelserna, andra statliga myndigheter och kommunerna i enlighet med vad regeringen bestämmer. En kommuns uppgift skall fullgöras av den eller de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet. Behörig myndighet att utöva offentlig kontroll är, om något annat inte följer av 25 a, 26 eller 27 § eller förordningen (2006:812) om offentlig kontroll av livsmedel som importeras från ett tredje land, den myndighet som prövar frågan om godkännande av en anläggning eller som registrerar en anläggning.

Reglemente för miljö- och hälsoskyddsnämnden Kfs 2014:03

Viktiga förvaltningsrättsliga grundprinciper – Förvaltningslagen (1986:223) 4-5 §§ myndighetens serviceskyldighet 7 § effektiv handläggning utan att säkerheten eftersätts - rättssäkerhet 15 § Förvaltningslagen (1986:223) (FL) dokumentation av iakttagelser och muntliga uppgifter 17 § FL Kommuniceringsprincipen – undantag finns 20 § FL Vid myndighetsutövning ska ett beslut innehålla de skäl som ligger till grund för beslutet. Undantag finns i 1-5 punkterna.

Miljöbalkens struktur 1-6 kap mål och tillämpningsområde, hänsynsreglerna, markhushållning, MKN, MKB 7-8 kap områdesskydd, djur- och växtskydd 9-15 kap miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd, förorenade områden, vattenverksamhet, täkter, genteknik, kemikalier, avfall kap allmänt, regeringens tillåtlighetsprövning, överklaganden till regeringen, myndigheternas prövning, domstolar, mål i MD, förfarandet, tillstånds giltighet, rättegångskostnader

Miljöbalkens struktur kap tillsyn, avgifter, tillträde kap straff, miljösanktionsavgifter kap ersättning från det allmänna, ersättning till enskild, miljöskade- och saneringsförsäkring

Ett 50-tal förordningar har utfärdats med stöd av balken Miljötillsynsförordningen (2011:13) Förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd (FMH) –Lokala hälsoskyddsföreskrifter Förordning (1998:905) om miljökonsekvensbeskrivning (MKB- förordning) Förordning (1998:901) om verksamhetsutövares egenkontroll Förordning (2012:259) om miljösanktionsavgifter Förordning (2004:660) om förvaltning av kvaliteten på vattenmiljön

Miljö- och hälsoskyddsnämndes verksamhet enligt miljöbalken Miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd - 9 kap MB Kemikaliehantering - 14 kap MB Avfallshantering - 15 kap MB Skydd av områden 7 kap MB Prövningsmyndighet för C- verksamheter och 38 § FMH Remissmyndighet i tillståndsärenden enligt 9 kap MB för A och B – verksamheter Remissmyndighet i planärenden m.m. enligt PBL Påförande av miljösanktionsavgift enligt 30 kap MB Åtalsanmälan: 26 kap 2 § MB vid misstanke om brott (tillsynsmyndighetens skyldighet)

2 Kap MB - Hänsynsreglerna 1 § Bevisbörderegeln – VU har bevisbördan 2 § Kunskapskravet 3 § Skyddsåtgärder, begränsningar och försiktighetsmått 4 § Produktval 5 § Hushållning, återanvändning, återvinning 6 § Lokalisering

7 § - rimlighetsavvägning 7 § Kraven i 2-5 §§ och 6 § första stycket gäller i den utsträckning det inte kan anses orimligt att uppfylla dem. Vid denna bedömning ska särskild hänsyn tas till nyttan av skyddsåtgärder och andra försiktighetsmått jämfört med kostnaderna för sådana åtgärder. När det är fråga om en totalförsvarsverksamhet eller en åtgärd som behövs för totalförsvaret, ska vid avvägningen hänsyn tas även till detta förhållande. Trots första stycket ska de krav ställas som behövs för att följa en miljökvalitetsnorm som avses i 5 kap. 2 § första stycket 1. Om det finns ett åtgärdsprogram som har fastställts för att följa normen, ska det vara vägledande för bedömningen av behovet. STOPPREGEL Vid prövning av tillåtlighet, tillstånd, godkännande eller dispens för en verksamhet eller åtgärd som ger en ökad förorening eller störning och kan antas på ett inte obetydligt sätt bidra till att en miljökvalitetsnorm som avses i 5 kap. 2 § första stycket 1 inte följs, får verksamheten eller åtgärden vid avvägningen enligt första och andra styckena tillåtas om den 1. är förenlig med ett åtgärdsprogram som har fastställts för att följa normen, 2. förenas med villkor om att vidta eller bekosta kompenserande åtgärder som ökar möjligheterna att följa normen i en utsträckning som inte är obetydlig, eller 3. trots att den försvårar möjligheterna att följa miljökvalitetsnormen på kort sikt eller i ett litet geografiskt område, kan antas ge väsentligt ökade förutsättningar att följa normen på längre sikt eller i ett större geografiskt område. Lag (2010:882).

5 kap miljökvalitetsnormer och miljökvalitetsförvaltning Miljökvalitetsnormer ska ange 1. föroreningsnivåer eller störningsnivåer som människor kan utsättas för utan fara för olägenheter av betydelse eller som miljön eller naturen kan belastas med utan fara för påtagliga olägenheter och som inte får överskridas eller underskridas efter en viss angiven tidpunkt eller under en eller flera angivna tidsperioder, - GRÄNSVÄRDESNORMER 2. föroreningsnivåer eller störningsnivåer som skall eftersträvas eller som inte bör överskridas eller underskridas efter en viss angiven tidpunkt eller under en eller flera angivna tidsperioder, 3. högsta eller lägsta förekomst i yt- och grundvatten av organismer som kan tjäna till ledning för bedömning av tillståndet i miljön, eller 4. de krav i övrigt på kvaliteten på miljön som följer av Sveriges medlemskap i Europeiska unionen. Myndigheter och kommuner ska ansvara för att miljökvalitetsnormer följs.

26 kap MB – Regler om tillsyn Tillsynen ska säkerställa syftet med balken 1 § Förelägganden och förbud §§ Vite 14 § och viteslagen (1985:206) Verksamhetsutövarens egenkontroll och miljörapport 19 § Upplysningar och undersökningar §§ 26 § verkställighetsförordnande – omedelbar verkställighet