Varumärket Luleå kommun Position Luleå kommun ska uppfattas som en nationell förebild inom respektive verksamhetsområde. Varumärkeslöfte Luleå kommun ska ge god service som kännetecknas av en hög tillgänglighet och ett bra bemötande. Målbild 2020 Luleå kommuns verksamheter ska präglas av hög kundnöjdhet. NRI är ett helhetsbetyg för hur medborgarna bedömer kommunen som en plats att bo och leva på 40 och under = Ej godkänt 55 och över = Nöjd 75 och över = Mycket nöjd Större = Kommuner med minst 50 000 invånare Kommunikationskontoret
Medborgarundersökning 2014 Om SCB:s undersökning 129 kommuner deltog. 1200 Luleåbor har tillfrågats, 49 procent har svarat. Värde 0-40 = Inte godkänt, 41-54 = Godkänt, 55-74 = Nöjd, 75-100 = Mycket nöjd För att en förändring ska vara statistiskt säkerställd ska den i genomsnitt vara två procentenheter (+ eller -). * innebär att frågan har förändrats under mätperioden 2006-2014 varför resultaten inte är helt jämförbara över tiden. NRI är ett helhetsbetyg för hur medborgarna bedömer kommunen som en plats att bo och leva på 40 och under = Ej godkänt 55 och över = Nöjd 75 och över = Mycket nöjd Större = Kommuner med minst 50 000 invånare Kommunikationskontoret
Medborgarundersökning Sammanfattning Av 25 undersökta verksamheter ligger Luleå kommun över snittet i 22 fall. Medborgarna i Luleå är mer nöjda både jämfört med samtliga kommuner och med kommuner i samma storleksklass (över 50 000 inv). NMI varierar mellan 37 – 68 bland de undersökta kommunerna. Luleå har NMI 64. NRI är ett helhetsbetyg för hur medborgarna bedömer kommunen som en plats att bo och leva på 40 och under = Ej godkänt 55 och över = Nöjd 75 och över = Mycket nöjd Större = Kommuner med minst 50 000 invånare Kommunikationskontoret
Medborgarundersökning Nöjd-Region-Index (NRI) NRI är ett helhetsbetyg för hur medborgarna bedömer kommunen som en plats att bo och leva på 40 och under = Ej godkänt 55 och över = Nöjd 75 och över = Mycket nöjd Större = Kommuner med minst 50 000 invånare Mest nöjda är åldersintervallen 75-äldre (75) Minst nöjda är åldersintervallen 18-24 (64) Kommunikationskontoret
Medborgarundersökning Rekommendation Svar på frågan ”Kan du rekommendera vänner och bekanta att flytta till din kommun?” Mest nöjda är åldersintervallen 75-äldre (84) Minst nöjda är åldersintervallen 18-24 (68) Kommunikationskontoret
Medborgarundersökning Rekommendation per åldersgrupp 2014 Svar på frågan ”Kan du rekommendera vänner och bekanta att flytta till din kommun?” Kommunikationskontoret
Medborgarundersökning Arbetsmöjligheter * Enkäten förändrad – betygen 2010-2013 inte helt jämförbara med tidigare år! Mest nöjda är åldersintervallen 35-44 (68) Minst nöjda är åldersintervallen 18-24 (52) Kommunikationskontoret
Medborgarundersökning Utbildningsmöjligheter * Enkäten förändrad – betygen 2010-2013 inte helt jämförbara med tidigare år! Mest nöjda är åldersintervallen 35-54 (84) Minst nöjda är åldersintervallen 75-äldre (76) Kommunikationskontoret
Medborgarundersökning Bostäder * Enkäten förändrad – betygen 2010-2013 inte helt jämförbara med tidigare år! Mest nöjda är åldersintervallen 75-äldre (53) Minst nöjda är åldersintervallen 18-44 (43) Kommunikationskontoret
Medborgarundersökning Kommunikationer * Enkäten förändrad – betygen 2010-2013 inte helt jämförbara med tidigare år! Mest nöjda är åldersintervallen 75-äldre (80) Minst nöjda är åldersintervallen 25-34 (68) Kommunikationskontoret
Medborgarundersökning Kommersiellt utbud * Enkäten förändrad – betygen 2010-2013 inte helt jämförbara med tidigare år! Mest nöjda är åldersintervallen 45-54 (77) Minst nöjda är åldersintervallen 18-24 (67) Kommunikationskontoret
Medborgarundersökning Fritidsmöjligheter Enkäten förändrad – betygen 2010-2013 inte helt jämförbara med tidigare år! Mest nöjda är åldersintervallen 75-äldre (78) Minst nöjda är åldersintervallen 18-24 (61) Kommunikationskontoret
Medborgarundersökning Trygghet Enkäten förändrad – betygen 2010-2013 inte helt jämförbara med tidigare år! Mest nöjda är åldersintervallen 25-34 (69) Minst nöjda är åldersintervallen 65-äldre (58) Kommunikationskontoret
Medborgarundersökning Nöjd-Medborgar-Index (NMI) Sammanfattande index för hur medborgarna bedömer de kommunala verksamheterna Under 40 = Underkänt betyg Över 75 = Högt betyg Mest nöjda är åldersintervallen 65-74 (71) Minst nöjda är åldersintervallen 18-34 (60) Kommunikationskontoret
Medborgarundersökning Bemötande - Tillgänglighet Enkäten förändrad – betygen 2010-2013 inte helt jämförbara med tidigare år! Mest nöjda är åldersintervallen 18-24 (67) Minst nöjda är åldersintervallen 25-34 (55) Kommunikationskontoret
Medborgarundersökning Förskolan Mest nöjda är åldersintervallen 18-24 (73) Minst nöjda är åldersintervallen 25-34 (55) Kommunikationskontoret
Medborgarundersökning Grundskolan Mest nöjda är åldersintervallen 35-44 (67) Minst nöjda är åldersintervallen 25-34 (53) Kommunikationskontoret
Medborgarundersökning Gymnasieskolan Mest nöjda är åldersintervallen 18-24 (70) Minst nöjda är åldersintervallen 25-34 (58) Kommunikationskontoret
Medborgarundersökning Äldreomsorgen Mest nöjda är åldersintervallen 35-44 (60) Minst nöjda är åldersintervallen 25-34 (40) Kommunikationskontoret
Medborgarundersökning Stöd för utsatta personer Generellt låga betyg! Mest nöjda är åldersintervallen 75-äldre (55) Minst nöjda är åldersintervallen 18-24 (41) Kommunikationskontoret
Medborgarundersökning Räddningstjänsten Generellt mycket höga betyg! Mest nöjda är åldersintervallen 75-äldre (81) Minst nöjda är åldersintervallen 25-34 (75) Kommunikationskontoret
Medborgarundersökning Gång- och cykelvägar * Enkäten förändrad – betygen 2010-2013 inte helt jämförbara med tidigare år! Mest nöjda är åldersintervallen 65-74 (63) Minst nöjda är åldersintervallen 25-34 (56) Kommunikationskontoret
Medborgarundersökning Gator och vägar * Enkäten förändrad - betygen 2010-2013 inte helt jämförbara med tidigare år! Mest nöjda är åldersintervallen 65-74 (65) Minst nöjda är åldersintervallen 55-64 (55) Kommunikationskontoret
Medborgarundersökning Idrotts- och motionsanläggningar * Enkäten förändrad - betygen 2010-2013 inte helt jämförbara med tidigare år! Mest nöjda är åldersintervallen 65-74 (74) Minst nöjda är åldersintervallen 25-34 (67) Kommunikationskontoret
Medborgarundersökning Kulturverksamhet * Enkäten förändrad - betygen 2010-2013 inte helt jämförbara med tidigare år! Generellt höga betyg! Mest nöjda är åldersintervallen 65-74 (80) Minst nöjda är åldersintervallen 25-34 (67) Kommunikationskontoret
Medborgarundersökning Miljöarbete * Enkäten förändrad - betygen 2010-2013 inte helt jämförbara med tidigare år! Mest nöjda är åldersintervallen 65-äldre (71) Minst nöjda är åldersintervallen 25-34 (55) Kommunikationskontoret
Medborgarundersökning Renhållning och sophämtning * Enkäten förändrad - betygen 2010-2013 inte helt jämförbara med tidigare år! Mest nöjda är åldersintervallen 65-74 (78) Minst nöjda är åldersintervallen 25-34 (66) Kommunikationskontoret
Medborgarundersökning Vatten och avlopp * Enkäten förändrad - betygen 2006 inte helt jämförbara med senare år! Generellt mycket höga betyg! Mest nöjda är åldersintervallen 75-äldre (90) Minst nöjda är åldersintervallen 45-54 (81) Kommunikationskontoret
Medborgarundersökning Nöjd-Inflytande-Index (NII) Sammanfattande index för hur medborgarna bedömer möjligheterna till inflytande i kommunen. Under 40 = Underkänt Mest nöjda är åldersintervallen 18-24 (58) Minst nöjda är åldersintervallen 25-34 (43) Kommunikationskontoret
Inflytandefaktorer 2014 Sammanfattande index för hur medborgarna bedömer möjligheterna till inflytande i kommunen. Under 40 = Underkänt Kommunikationskontoret
Medborgarundersökning Hur vill du helst kontakta Luleå kommun när du har ett ärende eller en fråga? Kontaktväg Sammanfattande index för hur medborgarna bedömer möjligheterna till inflytande i kommunen. Under 40 = Underkänt Kommunikationskontoret
Medborgarundersökning Hur vill du helst få information från Luleå kommun? Kontaktväg Sammanfattande index för hur medborgarna bedömer möjligheterna till inflytande i kommunen. Under 40 = Underkänt Kommunikationskontoret
Hur nöjd är du med det sätt som Luleå kommun informerar om sin verksamhet? Sammanfattande index för hur medborgarna bedömer möjligheterna till inflytande i kommunen. Under 40 = Underkänt Kommunikationskontoret
Medborgarundersökning Luleå kommun har som målsättning att kommunen ska växa med 10 000 nya invånare. Har du hört talas om denna målsättning? 2012 2013 2014 Sammanfattande index för hur medborgarna bedömer möjligheterna till inflytande i kommunen. Under 40 = Underkänt Kommunikationskontoret
Medborgarundersökning Vilka känner till målsättningen? 2012 2013 2014 Sammanfattande index för hur medborgarna bedömer möjligheterna till inflytande i kommunen. Under 40 = Underkänt Kommunikationskontoret
Medborgarundersökning Tycker du att det skulle vara bra om Luleå växte med 10 000 nya invånare? 2012 2013 2014 Sammanfattande index för hur medborgarna bedömer möjligheterna till inflytande i kommunen. Under 40 = Underkänt Kommunikationskontoret
Medborgarundersökning Vilka gillar målsättningen? 2012 2013 2014 Sammanfattande index för hur medborgarna bedömer möjligheterna till inflytande i kommunen. Under 40 = Underkänt Kommunikationskontoret
Medborgarundersökning Känner du till att Luleå kommun har servicedeklarationer som innebär att du som medborgare kan lämna synpunkter på vår verksamhet? 2013 2014 Sammanfattande index för hur medborgarna bedömer möjligheterna till inflytande i kommunen. Under 40 = Underkänt Kommunikationskontoret