Introduktion till Motiverande samtal (MI)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samtala om böcker.
Advertisements

Läkaren och det rådgivande samtalet
Coachande ledarskap som mentor
A survey with a focus on periodontology.
Grundkurs MI Åhörarkopior
Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför?
Motivation och förändring
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Handledare in progress
Motiverande samtal - MI
Problemsnack eller bygga lösningar.
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
SAMTAL.
En utbildningssatsning i samproduktion mellan
Mål och betygskriterier
Samtalet På Arbetsplatsen.
Familjebaserad korttidsintervention inom barn- och ungdomspsykiatrin •Telefonsamtalet • Brevet •Samtalet •Utvärdering.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Kontakt: Steve Wicks
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
Från Helena Gustavsson i Göteborg
Erfarenhetsutbyte - dag 1 Hur vanlig är kombinationen, missbruk av cannabis/ecstacy bland era klienter? Upplever ni att dessa klienter är annorlunda/har.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Grundkurs MI Åhörarkopior
Att samtala med ungdomar om tobak
JME Johan Möller Education
Implementering Det slutliga resultatet av ett implementeringsarbete bestäms av interaktionen mellan - de som vill introducera metoden - tänkta användare.
Motivational Interviewing William R. Miller & Stephen Rollnick
Varför gör de inte som vi säger?
Workshop inför Projektet
Aktivt lyssnade.
Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg
AGENDA dag Repetition dag 1+2 Motstånd Selfefficacy
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
VÄLKOMNA! till fyra dagars utbildning i Motiverande Samtal
ETIK OCH GODA SAMTAL Lasse Lindsjö.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Tema: SJÄLVKÄNSLA Välkommen och presentation ca min
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Det professionella samtalet
Lönesamtalet.
Diskussionstillfälle 4
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Förändring – hot eller möjlighet?
Socialpsykologi.
Nonviolent Communication
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Motiverande samtal MI Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Familjegruppsamtal Att skapa förtroende och partnership vid utredningar om misstänkt barnmisshandel Hörnstenar: Bemöta familjen med respekt, öppenhet och.
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Motiverande samtal (MI). Vad är MI? Samtalsmetod Väcka och stärka motivation till förändring eller utveckling.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Coaching.
Samtalsmetodik Rambeslut och IBIC (ÄO)
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

Introduktion till Motiverande samtal (MI) Margareta Pantzar, psykolog, Folkhälsoenheten Hälsa och habilitering

Hur vill vi att ett samtal om förändring ska upplevas av patienten? Patient ska känna sig förstådd och respekterad, fundera aktivt, ta ställning och se de möjligheter som finns Motiverande samtal ger oss verktygen för detta

Samtal om förändring När en patient kommer till hälso- och sjukvården är det ofta nödvändigt att leta efter vad som är fel. Detta synsätt ger oss inte något stöd när vi vill hjälpa någon att förändra sitt liv, sina vanor. Viktigt att kunna skifta perspektiv i samtalet och även träna oss i att se patientens resurser, vad hon kan och vill.

I ett motiverande samtal Utgår man istället från att lösningen finns hos människan själv. Behandlarens roll är att locka fram och förstärka detta, tillföra information och att sedan tillsammans med patienten utforma alternativ som hon/han vill och kan genomföra.

Definition av motiverande samtal Motiverande samtal är en samarbetsinriktad samtalsmetod som syftar till att stärka en persons egen motivation och åtagande till förändring. Miller, W.R. & Rollnick, S. (2012). Motivational Interviewing: helping people change (3:e utg.). New York: Guilford Press. Författarens

MI-anda - 4 nyckelbegrepp Partnerskap/samarbete, jämställt förhållande Att försöka se saker ur patientens perspektiv Bemötande och förhållningssätt har betydelse och påverkar patientens motivation Idag vill upphovsmännen fästa större uppmärksamhet på den underliggande andan i metoden. Centralt i MI är en humanistisk och klientcentrerad ”anda”.

MI-anda - 4 nyckelbegrepp 2. Förmedla acceptans Betonar patientens värde och möjligheter Respekt för självbestämmandet Bekräftar patientens styrkor Förmedlar empati, en önskan att förstå Bemötande och förhållningssätt har betydelse och påverkar patientens motivation Idag vill upphovsmännen fästa större uppmärksamhet på den underliggande andan i metoden. Centralt i MI är en humanistisk och klientcentrerad ”anda”.

MI-anda - 4 nyckelbegrepp 3. Medkänsla, compassion Att förstå och vilja vara behjälplig Bemötande och förhållningssätt har betydelse och påverkar patientens motivation Idag vill upphovsmännen fästa större uppmärksamhet på den underliggande andan i metoden. Centralt i MI är en humanistisk och klientcentrerad ”anda”.

MI-anda - 4 nyckelbegrepp 4. Framkallande, locka fram tankar och känslor om förändring Utgå från patientens tankar och idéer om hur hon/han vill förändras och på vilket sätt samt utforma en plan för åtgärder/aktiviteter Bemötande och förhållningssätt har betydelse och påverkar patientens motivation Idag vill upphovsmännen fästa större uppmärksamhet på den underliggande andan i metoden. Centralt i MI är en humanistisk och klientcentrerad ”anda”.

Samtalets processer Engagera Fokusera Framkalla Planera Relationsbyggande, lyssna aktivt i syfte att förstå Fokusera Bestäm tema för samtalet, mål. Information i dialog Framkalla Locka fram förändringsprat, skäl, förmåga och behov av förändring Planera Förhandla om mål och handlingsplan när är beredd

Kommunikationsfärdigheter Lyssna Reflektera Ställa öppna frågor Sammanfatta Undvika rättningsreflexen

5 Strategier Information i dialog Skalfrågor Ambivalensutforskning Meny&Agenda Hantera status quo-prat och dissonans

Strategi 1 – Information i dialog Be om lov: Jag skulle vilja prata med dig om …, är det OK? Framkalla: Vad vet du redan om ..? reflektera och summera denna information Ge: Ge ny information i lagom portion Framkalla/följ upp: Vad tänker du om det här som vi pratat om? Vad innebär det för dig?

Strategi 2 – skalfrågor inte viktigt mycket viktigt Hur viktigt är det för dig att ändra dina vanor? 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 inte viktigt mycket viktigt Följdfrågor: Vad är det som gör att du säger .. och inte .. (lägre siffra)? Vad behöver du för att komma högre upp på skalan? Bedöma motivation genom att ta reda på: huar pat ser på sitt beteende har pat någon beredskap till f`örändring? Använda skala på papper - om det passar en själv, alla behöver itne gör apå samma sätt, kan även göras muntligt, smaksal även skalfrågor på en skala 0-1+ hur vikti pat tycker att förädnringen är hur säker pat är på att kuna genomföra en förändring om han/hon väl bestämt sig 14

Förändringsprat Alla yttranden från patienten som riktar sig mot målet Framlockande av förändringsprat görs genom reflektioner och öppna frågor ”Vad skulle kunna vara ett första steg” ”Om du bestämde dig, hur skulle du göra för att lyckas” ”Du har en hel del att göra just nu samtidigt är det viktigt för dig att komma igång med din träning. Hur skulle du….”

MI:s användningsområden Patientsamtal Anhörigkontakter Samarbete med olika aktörer Personalfrågor Ledningsfrågor

Ökad kunskap om levnadsvanornas betydelse och hur motivation stärks Stort behov av en bra samtalsmetod Stort fokus på bemötandefrågor MI har blivit ett viktigt svar på dessa behov Primärvården har satsat på utbildning i många år – nu behöver vi fortsätta med metodstöd för att utveckla och vårda satsningen

Metodstöd/handledning Personal erbjuds att delta i grupp på plats på vårdcentralen Inspelade samtal och övningar på olika situationer samt diskussioner Upplägg: 4 tillfällen á 2 timmar, 1 gång/mån

E-post: margareta.pantzar@lul.se Kontakta oss på Folkhälsoenheten för en diskussion om tider och upplägg för metodstödsgrupp på din vårdcentral! Margareta Pantzar E-post: margareta.pantzar@lul.se Tel: 018 611 7718