Lag och Rätt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Advertisements

Behandlingsfas 1, hjälpmedel
FTFs motionsskola.
Från brott till straff.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Ödehuset Måndag Det var en gång en familj. En pappa som hette Peter och en mamma som hette Mia. De hade två barn som hette Max och Tilda. En dag hade Max.
Metodstöd.
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
Textrespons Vad är bra i berättelsen? En händelse? En formulering
Lag och rätt Utveckla din förmåga att
Pronomen.
SSQ 5.6 sida 1 De följande frågorna gäller din förmåga och dina upplevelser i samband med att höra och lyssna i olika situationer. För varje fråga ska.
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Magnus Svensson, Jändelskolan, Karlskrona –
Högtidstal Retorik.
Hur du skriver en bra historia
Kap.2 Hur domstolarna arbeta
PRIVATJURIDIK Brott och straff (kap 16).
Samtalet På Arbetsplatsen.
Intervju inför ViV-projektet.
Krönika av latinets Chronika= tid (årskrönika)
Att skriva en artikel.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Lag och rätt.
Lag och rätt Vecka
Lag och Rätt.
Samma fast olika eller olika fast samma?
En vacker tjej bjuder hem en ung man för lite “mys”
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Reportagets delar Rubrik Underrubrik Ingress Brödtext Mellanrubrik
Information om hur man spelar Trafik!. Din väckarklocka ringer på morgonen och du går upp och gör dig i ordning. Efter en smaskig frukost är du på väg.
”Brottsplats: Storegårdsskolan”
Demokrati och hur Sverige styrs
Var vänlig svara på nedanstående frågor innan du svarar på frågorna om din hörsel Namn: Datum: Ålder: Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder.
När ska man använda de och när ska man använda dem.
De följande frågorna gäller din förmåga och dina upplevelser i samband med att höra och lyssna i olika situationer. Du svarade på samma frågor tidigare.
Lag och rätt V
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att skriva efter en litteraturdiskussion
1 Nattvandring Kommunpoliserna Thomas och Claes. 2 Främjande verksamhet? vuxna förebild vittne iakttagare tröst hjälp lugnande nykter engagerad medmänniska.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Arbete med avsnittet pågår Utdrag ur utkast Kenneth Flood Alf Susaeg utdrag#1.
Rättegång och tiden innan...
Att inleda och avsluta en berättelse
Den magiska dörren.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
En guide för arbeten i SO
Debattartikel.
Rättigheter och rättsskipning
Identitet Vad formar oss till oss?.
Att Skapa Serier.
MAKTLEKAR.
Den magiska dörren.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Ulrika Fagerström Ma12abc Källa: Upptäck samhälle från Liber
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
ETT BROTT BEGÅS. Så här kan det gå till…. Tre killar begår tillsammans en väskryckning. De åker moped och kör upp jämsides med en äldre dam och rycker.
Rättigheter och Rättsskipning
Förundersökning.
Vad händer när ett brott begåtts?
Presentationens avskrift:

Lag och Rätt

Blad 2 Svensk lag och rätt För att vårt samhälle ska kunna fungera måste det finnas lagar. Lagarna finns samlade i Svensk författningssamling. De mest använda lagarna finns i Sveriges rikes lag. Det är en mer än 3000 sidor tjock bok som utkommer varje år. Boken kallas med ett enklare uttryck för Lagboken. Regeringen utarbetar förslag till nya lagar. När lagförslaget har blivit godkänt av kunniga jurister, bestäms den nya lagen av riksdagen. Lagarna kan delas in i civilrätt, offentlig rätt och straffrätt. Gör uppgifterna på blad 3.

Blad 3 Uppgift 1: Vad menas med civilrätt och offentligt rätt? Uppgift 2: Vad menas med straffrätt? Beskriv hur det går till när någon blir häktad och anklagad för brott. Uppgift 3: Vad är en jurist och vad menas med lyckta dörrar? Vad menas med oskrivna lagar? Uppgift 4: Vad menas med rättssäkerhet? Vilka olika sorters domstolar finns det? ©Ewa Ögren, 2007

Blad 4 Gör alla uppgifterna. Förklara med egna ord följande begrepp Uppgift 1: påföljd Uppgift 2: penningböter, villkorlig dom Uppgift 3: dagsböter, fängelse Uppgift 4: särskild vård, skyddstillsyn ©Ewa Ögren, 2007

Blad 5 Svara på alla frågorna. Uppgift 1: Vad är domarens och nämndemännens uppgifter? Vilka får bli nämndemän? Uppgift 2: Vad gör en notarie och ett vittne? Uppgift 3: Vad är en tilltalad och en försvarsadvokat? Uppgift 4: Vad är en målsägare och en åklagare? ©Ewa Ögren, 2007

Blad 6 Nu ska ni läsa ett drama: ”Bara en flaska schampo” Dramat finns på blad 7a och 7b. Svara på frågorna.

Blad 7a Bara en flaska schampo Lotta och Fia sticker direkt till Åhléns efter skolan. Inte för att handla, bara kolla in. Det är nära jul. På varuhuset är det trångt och varmt. De knäpper upp sina jackor. Golvet är vått. Någon hjälper upp en äldre dam som har halkat. – Expediterna ser stressande ut, säger Lotta. Fy för att jobba här. Jag skulle bli snurrig i huvudet. På kosmetikavdelningen säljer man ut schampo. I en korg ligger 100-tals schampoflaskor. De tar upp var sin flaska och läser texten. – Kass schampo, fnyser Fia. Jag har provat. Mitt blir risigt, inte alls å fint som i TV-reklamen. Sedan drar de vidare och tittar på julkort. Men inte länge. Plötsligt kommer en vakt i grå uniform och säger åt dem att följa med till kontoret. – Va då för? Fia protesterar och vänder sig hastigt för att gå vidare. Men vakten hejdar henne. Inne på kontoret väntar en av varuhusets chefer. Vakten säger åt flickorna att tömma sina jackor. Fia tar upp en flaska ”kass” schampo. – Det var inte meningen, stammar hon. Jag glömde. Lotta är alldeles röd i ansiktet. Är jag medskyldig? tänker hon. Jag såg ju ingenting, eller gjorde jag det…? Hon börjar gråta. Nog såg hon, men ingrep inte. Vad säger du? Tycker du att Fia ska släppas utan vidare bara för att hon är 13 år? Motivera. Om Lotta såg att Fia stoppade på sig flaskan, är hon då medskyldig? Hur skulle du har gjort i Lottas situation? När du såg Fia ta flaskan? När ni åkte fast? ©Ewa Ögren, 2007

Blad 7b forts. Bara en flaska schampo Det var inte meningen Fia och Lotta kallas in på kontoret. Där sitter vakten i sin grå uniform och där sitter också avdelningschefen. – Det var inte meningen, stammar Fia. Jag glömde. Fia och Lotta är rädda. Redan på kontoret känns det som om de står inför rätta. De får stå till svars för sina handlingar. Men de behöver nog inte stå inför domstolen. Värdet på varan är så litet och flickorna är unga. Hade det däremot varit något mer värdefullt som flickorna tagit och hade de varit äldre så kan de hamna i domstolen. Vad säger du? Tänk dig att Fia hamnar inför domstol. Hur tror du det känns att gå in i domstolslokalen och sätta sig på den anklagades bänk för att svara på frågor och sedan få sin dom? Ska även Lotta ställas inför rätta? I domstolslokalen finns det plats för åhörare. Är det rätt att folk ska få lyssna på förhandlingarna och se på när människor blir dömda? ©Ewa Ögren, 2007

Blad 8 Forumspel Forumspel tar upp ett viktigt problem. Det är er uppgift att försöka skapa ett bra och verklighetstroget drama i gruppen. Ni ska ta upp ert problem med hjälp av det ni vet och er fantasi. Alla ska delta i gruppen och alla måste kunna sin roll så bra att ni kan spela upp samma drama flera gånger. Alla måste vara beredda på att just er roll kan bytas ut under spelets gång. Se nästa fyra blad där fyra olika problem finns att dramatisera. ©Ewa Ögren, 2007

Blad 9 Problem 1: Utfrysningen av Elin Det här spelet ska handla om en dag i skolan. Ett kompisgäng står vid skåpen och ska snart in på en lektion. Då kommer Elin gåendes. En i gänget säger en taskig kommentar. De andra hänger på och skrattar åt Elin. Detta gör situationen mycket obehaglig för Elin. ©Ewa Ögren, 2007

Blad 10 Problem 2: Rispan på bilen Det är en helt vanlig kväll. Ett kompisgäng bestämmer i skolan att de ska träffas på kvällen. Då de träffas vet de inte vad de ska göra så de drar ner till stan. På vägen dit säger en av personerna i gänget att hon/han ska märka den ”fula” Volvon som står parkerad längs en gata. Hon/han tar fram en nyckel och gör en stor rispa i bilen. ©Ewa Ögren, 2007

Blad 11 Problem 3: Slaget i elevhallen Det här spelet ska handla om en kille/tjej som på rasten går omkring i uppehållsrummet med sina kompisar. Plötsligt får killen/tjejen en idé om att han/hon vill spela pingis, men pingisbordet är upptaget. Killen/tjejen puttar bort de som spelar. En av spelarna blir arg men får då en smäll… ©Ewa Ögren, 2007

Blad 12 Problem 4: Telefonen på Åhléns Det här spelet ska handla om några kompisar som tycker om att titta och skriva i sina telefoner. En av tjejerna/killarna har ingen telefon. När kompisgänget en dag går och kikar i stan så går de in och tittar på telefoner. Då när de står där ensamma tar tjejen/killen som inte har någon telefon en medan kompisarna tittar på. De går sedan därifrån.

Blad 13 Rättsalen Nu är det dags för drama igen. På nästa blad har ni ett manus som ni kan arbeta efter. Byt ut namn och sätt in vilket brott personen i fråga är anklagad för. Ni måste titta i Brottsbalken för att kunna se sambandet brott/straff. Titta på Internet under länken: http://sv.wikisource.org/wiki/Brottsbalken (OBS! Det finns tre avdelningar) Titta på innehållsförteckningen av de 38 olika kapitlen och bestäm er för vilket kapitel ni ska ta upp i ert drama. Läs noga igenom kapitlet så att brottet får rätt straff! OBS! Alla grupper ska ha läst igenom kap.1! ©Ewa Ögren, 2007

Bild 14 I rättssalen Ordförande: ” Målet Kenneth Karlsson ska börja. Parter och vittnen till rättssalen. Varsågod och börja”. Åklagaren redogör kortfattat för vad Kenneth Karlsson gjort och yrkar ansvar för …….(brottet) enligt ….kap …§ i brottsbalken. Ordföranden till advokaten: - Vad säger Kenneth Karlsson om detta? Advokaten säger om Kenneth anser sig skyldig eller icke skyldig. Ordföranden till åklagaren: - Redogör mer i detalj för brottet. Åklagaren redogör för brottet. Ordföranden till den tilltalade: - Kan ni berätta vad som hände? Den tilltalade redogör för sin version av det hela. Ordföranden till åklagaren: - Varsågod och ställ frågor till den tilltalade. Åklagaren ställer frågor. Ordföranden till advokaten: - Varsågod och ställ frågor till den tilltalade. Advokaten ställer frågor. Ordföranden kallar in åklagarens vittne/vittnen. Ordföranden läser vittneseden. Vittnet läser efter. Jag …..(namnet) försäkrar på heder och samvete, att säga hela sanningen och intet förtiga eller förändra. Ordföranden säger till åklagaren: Ställ frågor till vittnet. Åklagaren ställer frågor till vittnet. Ordföranden till advokaten: Ställ frågor till vittnet. Advokaten ställer frågor till vittnet. ©Ewa Ögren, 2007 Forts på nästa blad

Bild 15 I rättssalen, forts Ordföranden ställer eventuellt frågor till vittnet. Säger sedan ”Inga fler frågor. Ni kan få gå.” Ordföranden kallar in Kenneth Karlssons vittne/vittnen. Vittneseden sägs igen. Ordföranden till advokaten: Ställ frågor till vittnet. Advokaten ställer frågor. Ordföranden till åklagaren: Ställ frågor till vittnet. Åklagaren ställer frågor. Ordföranden: Inga fler frågor. Ni kan få gå. Ordföranden löser upp Kenneth Karlssons personundersökning. Ordföranden till åklagaren: Redogör för vilken påföljd Ni anser lämplig. Åklagaren gör det. Ordföranden till advokaten. Redogör för vilken påföljd Ni anser lämplig. Advokaten gör det. Ordföranden till den tilltalade: Har ni något att tillägga? Förhandlingarna är avslutade. Parterna går ut. Ordföranden håller nu enskild överläggning tillsammans med nämndemännen. Parterna kallas in på nytt. Ordföranden läser upp domen.

Svensk lag och rätt För att vårt samhälle skall kunna fungera måste det finnas lagar. Lagarna finns samlade i Svenska författningssamling. De mest använda lagarna finns i Sveriges rikes lag. Det är en mer än tretusen sidor tjock bok som utkommer varje år. Boken kallas med ett enklare namn för Lagboken. Regeringen utarbetar förslag till nya lagar. När lagförslaget har blivit godkänt av kunniga jurister, bestäms den nya lagen av riksdagen. Lagarna kan indelas i: Civilrätt Offentlig rätt Straffrätt