Läroplansträff fritidshem

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Skola och arbetsliv i samverkan
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Exempel utifrån ett antal målområden
Kyrkskolans fritidshem
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
En reviderad läroplan för förskolan
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
VART SKA VI…?.
Pedagogiskt ledarskap
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Välkomna Föräldrarmöte Måsöskolans fritidshem HT 2012
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Läroplansträff Välkomna.
Läroplansträff Välkomna.
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
VÄLKOMMEN TILL KASTANJENS FRITIDSHEM
Läroplansnätverk förskola
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Kyrkskolans fritidshem
Läroplansträff fritidshem
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Läroplansträff Välkomna!.
Välkomna Föräldrarmöte Måsöskolans fritidshem HT 2013
Förskoleklass på Tomtebogård
”Draghjälp” kring implementering av allmänna råd för fritidshem
Förskoleklassen Torpshammar
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Välkomna till Edboskolan
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
En arena för lek och kompisskap
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Läroplansnätverk förskola 27/ Välkomna!. Dagordning Återblick från förra träffens arbete med språklig begreppsförståelse Kort genomgång av dagens.
pedagogisk dokumentation
Kyrkskolans fritidshem  På fritidshemmet går elever från förskoleklass upp till den termin eleven fyller 13 år.  Efter årskurs 3 måste platsen sökas.
Hur kan vi förstå begreppet?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Läroplansträff Välkomna.
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Nämndplan 2015.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Välkommen till strandskolans fritidshem. Utbildningens syfte 2§ Fritidshemmet kompletterar utbildningen i förskoleklass, grundskolan, grundsärskolan,
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Välkomna till styrd helpdesk
Brukarenkät 2010 Till redovisningen:
Fritidshem på Knappekulla
Presentationens avskrift:

Läroplansträff fritidshem 2014-10-17 Välkomna!

Program förmiddagen Återblick från förra träffen - Vad tog ni mer er ut i er verksamhet från förra träffen? Allmänna råd kap 3 - Gruppdiskussioner utifrån kap 3 - Vilka möjligheter ser ni? - Vilka svårigheter ser ni? Filmsnuttar från er vardagsverksamhet - Vilket lärande ser ni? - Hur skulle vi kunna utmana eleverna mer i dessa situationer? - Hur skulle vi planera vår verksamhet utifrån vår dokumentation? Summering och uppgift till träff 3

Vad styr fritidshemmets verksamhet? Skollagen kap 1-6 och kap 14 Läroplanen kapitel 1 och 2 Utveckla barnens förmågor Verksamheten ska vila på vetenskaplig grund Lars Thorin

Rapport kvalitet i fritidshem Det pedagogiska uppdraget måste tas på större allvar Barnens emotionella och intellektuella utveckling behöver mer stöd Större variation behövs för att kunna stimulera alla barn Verksamheten är inte anpassad för de äldre barnen ( Skolinspektionen 2010:3 ) Lars Thorin

Skollagen 14 kap. Fritidshemmet 2 § Utbildningens syfte Fritidshemmet kompletterar utbildningen i förskoleklassen och grundskolan. Fritidshemmet ska stimulera elevernas utveckling och lärande samt erbjuda dem en meningsfull fritid och rekreation. Utbildningen ska utgå från en helhetssyn på eleven och elevens behov. Fritidshemmet ska främja allsidiga kontakter och social gemenskap.

Lgr 11 Ett ömsesidigt möte mellan de pedagogiska synsätten i förskoleklass, skola och fritidshem kan berika elevernas utveckling och lärande. Samarbetsformer mellan förskoleklass, skola och fritidshem ska utvecklas för att berika varje elevs mångsidiga utveckling och lärande. Skapande arbete och lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet. Särskilt under de tidiga skolåren har leken stor betydelse för att eleverna ska tillägna sig kunskaper. Skolan ska sträva efter att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen.

Hur bemöter vi pojkar respektive flickor i förskolan? Kort föreläsning med Christian Eidevald Vad tänker ni kring detta? Hur kan vi aktivt arbeta på våra förskolor så vi inte behandlar pojkar och flickor annorlunda? Bikupa 6-7 min

Lars Thorin

Hur mäter man kvalité i fritidshemmet? Bedömningsmatris för sex områden från Allmänna råd om kvalité i fritidshemmet Vilka kännetecken finns i verksamheten när vi når olika kvalitetsnivåer? Bedömningsmatris för fritidshemmet Lars Thorin

Uppgift till nästa träff Filma 3-4 minuter vardagsverksamhet och ta med till nästa träff Läs kap 3 i Allmänna råd, Lärande i fritidshemmet

Lärande i fritidshemmen Inventera elevernas behov och intressen för att kunna erbjuda en meningsfull och varierad verksamhet Välja aktiviteter, arbetssätt och arbetsformer som ger eleverna möjlighet att utvecklas mot läroplanens övergripande mål Nya kunskaper och erfarenheter över tid för att eleverna ska se en progression i sitt lärande Utgå från samspelet i gruppen för att träna elevernas förmåga att lyssna, kommunicera, tolka och förstå andras synpunkter

Paradox Undervisningen ska utgå från elevernas behov och intressen men vi som personal har skyldighet att träna upp elevernas kunskaper inom de målområden som finns i kap 1 och 2 Fundera med din bänkgranne, hur löser vi detta dilemma? Tid 7-8 min

Förmågor att träna i fritidshemmen Utmana eleverna att fördjupa sina kunskaper inom olika målområden Bryta traditionella könsmönster Lösa problem och omsätta idéer till praktisk handling. Entreprenöriella förmågor Lära och utforska både självständigt och tillsammans med andra Social kompetens och samspel med kamrater Språkutveckling

Vilka förmågor behöver personalen Observationsförmåga Förmåga att kartlägga elevernas kunskapsnivå Lyssnar till elevernas tankar och idéer inför planeringen av verksamheten Förstå innehållet i kap 1 och 2 i Lgr 11 Att kunna utmana eleverna oavsett utvecklingsnivå

Gruppuppgift ”Samspela i möten med andra människor utifrån kunskaper om likheter och olikheter i livsvillkor, språk, kultur, religion och historia” ( Lgr 11 kap 2.2 ) Vad innebär det här i praktiken? Hur förklarar ni detta för eleverna? Hur ser ni att ni nått fram inom detta mål? Skapa målkriterier som beskriver vad eleverna ska kunna Tid: 40 min

Arbete med filmsnuttar Titta på filmsnutten Vilket lärande ser ni utifrån läroplanens målområden? Hur ska vi utmana eleverna att gå vidare och fördjupa sina tankar? Hur skulle vi planera vår verksamhet nästa gång vi möter eleverna/elevgruppen Fyll i en spaltdokumentation

Uppgift till träff 3 Titta igenom läroplanens kap 2 Välj ut två målområden som ni konkretiserar så att eleverna förstår vad som förväntas av dem Planera några aktiviteter som stimulerar elevernas förmåga att nå målområdet Utvärdera - Hur såg ni att elevernas lärande utvecklades? - Dokumentera detta