Disposition och utgångspunkter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skola och arbetsliv i samverkan
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
´ Tillgång till elevhälsa – ett lotteri för eleverna
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Kvalitetsarbetet och redovisningen
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Vägledning Vägledning. 1. Bakgrund 2. Praktisk vägledning 3. Respektive parts ansvar Vägledningens delar.
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Nuläge och utmaningar i elevhälsan. SKL:s elevhälsoundersökning  Varför undersökning?  Vad visade den?  Reflektioner  På gång.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring. Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM.
MIK i utveckling. Om syftet med det systematiska MIK-arbetet.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Skolsköterskans sociala uppdrag, finns det?
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Framtidens elevhälsa Stockholm september
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Stöd till förvaltningar – arbete med skol- och utbildningsnämnder.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Politisk samverkansberedning för hälsa, vård, omsorg och skola
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Elevhälsa för ökad måluppfyllelse En resurs i skolans arbete Göteborg 4 sept 2014 Mait Walderlo

Disposition och utgångspunkter Styrdokument, regelverk och vägledning Styrning och ledning Utgångspunkter Kvalitetsarbete Erfarenheter från Skolverkets seminarier Fortsatt utvecklingsarbete

Samband Hälsa Lärande ”Elevernas hälsa har stor betydelse för deras skolprestationer, välbefinnande och möjlighet att fungera i skolans sociala miljö. Omvänt har en elevs skolprestationer stor betydelse för hälsan.”

Skolverkets regeringsuppdrag Statsbidrag för personalförstärkningar Ta fram nationella indikatorer för elevhälsa Ta fram stödmaterial för skolövergångar Utbildningsinsatser och stödmaterial

Syftet med Skolverkets utbildning Att öka kunskaperna hos dem som arbetar i och med elevhälsa för att stödja elevernas lärande på ett bättre sätt

Skollagen 2 kap. 25 § För eleverna i förskoleklassen, grundskolan, grundsärskolan, sameskolan, specialskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan ska det finnas elevhälsa. Elevhälsan ska omfatta medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser. Elevhälsan ska främst vara förebyggande och hälsofrämjande. Elevernas utveckling mot utbildningens mål ska stödjas.

Hälso- och sjukvårdslagen… …reglerar den medicinska delen av elevhälsan. Ansvarig vårdgivare är styrelsen för utbildningen. Ansvaret gäller bl a: Styrning och ledning Kvalitetsarbete

Skolverket och Socialstyrelsen i samverkan: Vägledning för elevhälsan – utgångspunkter och samverkan synliggöra respektive professions ansvarsområden samt områden som förutsätter samarbete och samverkan. Skolan måste hantera såväl elevers lärande som deras hälsa.

Elevhälsans uppdrag omfatta medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser främst arbeta hälsofrämjande och förebyggande stödja elevernas utveckling mot utbildningens mål erbjuda hälsobesök

Elevhälsan ska alltså: främja elevers lärande, utveckling och hälsa förebygga ohälsa och inlärningssvårigheter bidra till att skapa miljöer som främjar lärande, utveckling och hälsa

samt… uppmärksamma och på rektorns uppdrag utreda orsaker till inlärningsproblem uppmärksamma och utreda orsaker till ohälsa bidra med åtgärder och anpassning för varje enskild elev i behov av särskilt stöd.

Utgångspunkter Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet Evidensbaserad praktik inom elevhälsans hälso- och sjukvård Dubbelriktat samband mellan hälsa och lärande Skolans värdegrund

Vad innebär begreppen? Vetenskapligt förhållningsätt – kritiskt granska, analysera, bygga kunskap Evidens – den mest tillförlitliga kunskap som för tillfället finns inom ett givet fält Beprövad erfarenhet – ”många har provat och det har visat sig fungera”

Barnperspektiv Barnkonventionen Barnperspektiv Barnets perspektiv Barnrättperspektiv

Rektors ledning och styrning Eleven i fokus Elevens lärande i fokus Förebyggande och hälsofrämjande Organisation, grupp och individ Professionernas specifika uppdrag och ansvar

…samt De professionellas gemensamma uppdrag

Hur främja, förebygga och åtgärda? Vad krävs? Engagemang Omtanke och omsorg Att se och uppfatta Att bry sig om och fråga - Hur mår du? Hur är det? Hur har du det?

Systematiskt kvalitetsarbete Allmänna råd som alla fått Viktigt att elevhälsans arbete utvärderas systematisk Hoppas att denna serie kan hjälpa er att titta på analysera

Varför systematiskt kvalitetsarbete? •Synliggöra kvalitet och likvärdighet. •Synliggöra vad vi gör och varför – kollegialt lärande - tillitsfullt klimat. •Identifiera utvecklingsområden för ökad måluppfyllelse. •Skapa delaktighet och dialog om måluppfyllelse, utvecklingsbehov och åtgärder

BRUK • stödjer det systematiska kvalitetsarbetet • är ett verktyg för självskattning av kvaliteten • utgår ifrån nationella styrdokument • stödjer kollegialt lärande (arbetslag)

Forts. BRUK • synliggör hur arbetssätt och arbetsformer påverkar resultat och måluppfyllelse • inspirerar till att utveckla kvaliteten

Exempel från BRUK

Var hittar jag BRUK? http://www.skolverket.se/skolutveckling/kvalitetsarbete/bruk

Tre S i ledningen av elevhälsan: Samverkan Samarbete Samordning Varje profession har ett särskilt ansvar att bidra med sin specifika kompetens och att samverka med övriga professioner inom elevhälsan, skolan och utanför skolan. I vägledningen synliggörs respektive professions ansvarsområden och områden som förutsätter samarbete och samverkan. Enligt förarbetena till skollagen förutsätter arbetet i elevhälsan att personalen samverkar med övriga personalgrupper samt att det finns kompetens för detta arbete. Det är också viktigt att samverka med övrig hälso- och sjukvård samt med socialtjänsten. Med andra ord handlar det om både intern samverkan på skolan och extern samverkan med andra aktörer. Forskning om hur elevhälsans professioner samverkar visar bland annat att man ofta eftersträvar samsyn vilket leder till att man inte tar tillvara de olika professionernas specifika kompetens. Det är viktigt att de olika professionernas kompetens blir tydlig och inte utslätad i samförståndslösningar. Rektorns roll som ledare av elevhälsans personal blir här avgörande! För att personalen ska berika elevhälsans arbete behövs en gemensam bild av vad som är hälsofrämjande och förebyggande arbete. Den tvärprofessionella kompetensen inom elevhälsoteamet ger förutsättningar för en bred kartläggning, analys och bedömning av en elevs behov av särskilt stöd. I Socialstyrelsens vägledning Samverkan för barns bästa – en vägledning om barns behov av insatser från flera aktörer går det att läsa mer om samverkan kring barn Vad är samverkan? ”när någon eller några tillför sina specifika resurser, kompetenser och/eller kunskaper till en uppgift som man gemensamt har att genomföra” Samverkan sker tillsammans med andra i en avgränsad grupp kring ett definierat problem och innebär medvetna och målinriktade handlingar. Samverkan tar inte bort ansvaret för att utföra de egna arbetsuppgifterna. Det innebär till exempel att när elevhälsans personal misstänker att ett barn far illa och gör en anmälan till socialtjänsten har skolan fortfarande ansvar för att utifrån sitt kompetensområde hjälpa eleven. Styrning En väl fungerande samverkan kräver tydlig styrning på alla ledningsnivåer. En viktig uppgift för ledningen är att legitimera och förankra samverkan på lägre nivåer, formulera mål för samverkan och efterfråga resultat av samverkan. Struktur En framgångsrik samverkan kräver struktur, bland annat tydliga mål för samverkan och precisering av målgrupper. I strukturen ingår också att ha en tydlig arbetsfördelning och rutiner för samverkan. Samsyn Det behövs ett mått av gemensam problemförståelse när flera aktörer behöver samverka. Det betyder inte att skillnaderna mellan de professionellas olika uppdrag ska slätas ut. Olikheterna är grunden för och styrkan i samverkan. Samsyn handlar om gemensam värdegrund samt respekt för, och tillit till varandras uppdrag och kompetens. Det gäller även att ha en någorlunda gemensam uppfattning av problemet eller behovet och vilka insatser som kan behövas. Gemensamma begrepp eller kunskap om varandras begrepp underlättar samverkan, liksom en gemensam kunskapsbas om risk- och skyddsfaktorer, verkningsfulla insatser och dokumentationssystem. Hur kan detta visa sig? Hur kan vi uppnå det? T ex samverkan med Socialtjänsten Skolan och socialtjänsten är skyldiga att samverka i frågor som rör barn som far illa eller riskerar att fara illa. Skyldigheten att samverka kan genomföras både på övergripande nivå och genom individuellt utformade insatser. Det underlättar om samverkan är formaliserad så att elevhälsan har etablerade samverkanskanaler, samverkansavtal och nedskrivna rutiner för hur samverkan med socialtjänsten ska gå till. Det är också viktigt med kontaktuppgifter i form av en aktuell adress- och telefonlista, som omfattar funktioner. Kontakten med socialtjänsten underlättas om elevhälsan känner till socialtjänsten arbetssätt och vice versa, så att båda parter har rimliga förväntningar på varandra. Skola och socialtjänst kan till exempel ha en utvecklad samverkan för att motverka ogiltig frånvaro i skolan. t ex i samarbete med vårdnadshavare/föräldrar. Grunden i samarbetet med vårdnadshavarna, både för elevhälsan och den övriga skolpersonalen, är att utveckla en dialog och därmed skapa en tillitsfull relation. Samarbetet kan dock vara komplext och något som utmanar både lärare och elevhälsans personal. En viktig del av ett framgångsrikt samarbete är att rektorn initierar och skapar förutsättningar för självreflektion och kollegiala samtal, exempelvis om skolans förhållningssätt. Hur ser skolans personal på föräldrar och vårdnadshavare? Vilka förväntningar har skolan på föräldrarna? Hur talar man om dem i personalrummet? Hur välkomnas föräldrar av dem under barnets första tid i skolan? Hur kommunicerar skolans personal med varandra och med vårdnadshavare när eleven är i svårigheter? Med skolans pedagogiska personal Elevhälsan kan också bistå den pedagogiska personalen i arbetet med att skapa en god lärmiljö, både på generell och på individuell nivå. Den pedagogiska personalen kan i sin tur bistå elevhälsan med information som kan vara av nytta i deras arbete. Det finns olika rutiner för hur rektorn och övrig pedagogisk personal kontaktar elevhälsan. I en mindre intervjustudie med verksamhetsansvariga inom elevhälsan som gjordes av Skolverket 2013 uppger de flesta att de har regelbundna möten där elevhälsans personal träffar den pedagogiska personalen. De verksamhetsansvariga betonar särskilt rektorns roll för hur samverkan mellan elevhälsan och den pedagogiska personalen fungerar.

Och tre S till… Styrning Struktur Samsyn

Och fyra T! Tid Tillit Trygghet Tydlighet

Dialog och kommunikation Huvudmän – verksamhet Rektor – elevhälsa – lärare – elever -vårdnadshavare Elevhälsans funktioner inom teamet Skola – externa parter, ex BUP och socialtjänsten

Fortsatta frågor framåt! Nuläge Utmaningar Möjligheter Framgångsfaktorer Vision

Plan för arbetet Kartläggning – Vilket är vårt nuläge? Vilka behov har vi? Vilka utvecklingsområden ser vi? Planering – Vad ska vi göra? Hur ska vi göra? När ska vi göra det? Vem är ansvarig? (Uppföljning – Hur gick det? Vad blev resultatet? Utvärdering? – Vad visar vår analys? Vilka effekter ser vi? Vad beror det på?)

Skolverkets fortsatta arbete Pågående utbildningssatsning Samarbete med andra statliga myndigheter, ex Socialstyrelsen, Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) och Skolinspektionen. Ta fram stödmaterial

Skolverkets fortsatta arbete Exempel på utvecklingsområden som Skolverket arbetar med och där elevhälsan spelar en viktig roll: Studie- och yrkesvägledning Nyanlända elevers lärande Funktionshinderpolitik Elever i behov av särskilt stöd Barn som anhöriga Sex och samlevnad

Om ni har frågor: inkorg.elevhalsa@skolverket.se johanna.freed@skolverket.se hakan.sandstrom@skolverket.se mait.walderlo@skolverket.se www.skolverket.se

Lycka till i ert fortsatta arbete med att utveckla elevhälsan!