”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 4.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fysisk aktivitet och avspänning Föreläsning
Advertisements

Men det här är väl ingenting nytt?
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Bedöma kroniskt tillstånd
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Mental förberedelse - före, under och efter tävling
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Fem frågor att ställa i uppföljningsarbetet
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Välkomna! Bild 1 ”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !”
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Konsten att leda sig själv
Repetition och tillbakablick
Mindfulness – en hjälp på vägen
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Välkomna! Åk 3 Elit Idrottspsykologi IGU repetition
Bild 1 NIU åk 1 Välkomna! Idrottspsykologi 1.
Tränarskap och ledarskap
Kostföreläsning Repetition
Temadag om sexuell hälsa 13/ Del 5
Mental träning Mål & Motivation
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottslig utbildning för Gymnasiet, Uppsala Välkomna! Välkomna!
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Psykologiska redskap.
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Vad är du för typ av person?
Prestationsg lädje - OM KONSTEN ATT MÅ BRA OCH PRESTERA VÄL Johan Plate Friskportarna Hallsberg 2013 Johan Plate.
Aktivt lyssnade.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
PRAKTISK IDROTTSPSYKOLOGI Peter Hassmén Göran Kenttä Henrik Gustafsson
Hantera en kronisk sjukdom
Människokroppen.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Nycklarna till framgångsrik stresshantering. Anmäld dig redan idag om du …: … känner att du provat allt och vill ha ”nycklar” som verkligen fungerar …
NIU åk 1 Välkomna!Idrottspsykologi. Dagens innehåll: 1. Introduktion i ämnet Idrottspsykologi 2. Karriärsutveckling och övergångar 3. Verktyg/Praktisk.
Motivation, Målsättningar & Gruppdynamik
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Lönesamtalet.
IDROTTSPSYKOLOGI Träningslära 1.
Anställningsintervjun
Kognitivt perspektiv.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 1.
Bild 1 NIU åk 1 Välkomna! Idrottspsykologi 1.
Medveten nävaro Du kan öka din förmåga att göra det bästa av varje situation. Du minskar ditt automatiserade sätt att reagera och ökar din valfrihet och.
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Kap 1 Hej, Hur mår du sid Målet med kapitel 1 är att du ska göra följande Uppgift 1 a: Berätta om din livsstil med hjälp av ditt test på sid 16.
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
GRUPPUTVECKLING & INDIVIDUTVECKLING
Formare 2015 Motivation.
Målvaktsdag SSK Johan Långström. Dagordning Träningsteori Aktivera målvakten Utrustning Tankesätt Mål och motivation Praktiskt teknikpass.
Socialpsykologi.
- OCH alla felorienterar vi!! - För hård fart ……. - Det är ingen skam, KAN-VILL-VÅGAR - Du vill utmana dig men använd verktygen.
Barn och stress.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Verksam i primärvården i Östergötland
MOTIV… = den psykiska drivkraften bakom en handling
Coaching.
Coachingsamtal Vår ”utbildningsstege” i coachingsamtal
Psykiskt funktionsnedsättning
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
NOLLTOLERANS I UPPLAND
NOLLTOLERANS I UPPLAND
Presentationens avskrift:

”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 4

”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Dagens innehåll: 1.Begrepp 2.Koncentration i din idrott 3.Praktisk övning 4.Verktyg 5.Avrundning

1. Begrepp Association Refokuseringsförmåga Uppmärksamhet Bred/Smal uppmärksamhet Inre/Yttre uppmärksamhet ”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Disassociation Fokusering Distraktioner

Inre Bred Yttre Smal Nideffer & Sagel Begrepp ”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland

Viss fokus är viktigare än andra, beroende på idrott och situation (Nideffer & Sagel, 2001).  yttre - föremål eller händelser (ex. vädret, publiken, andra deltagare i tävling, tränaren) eller  inre - känslor och föreställningar (ex. positiva/negativa tankar och känslor så som lågt självförtroende, el. typ av motivation, anspänning).  smal - fokusering då personen fokuserar på en eller två saker.  bred - Fokus är på flera saker samtidigt. 1. Begrepp ”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland

Inre Bred Yttre Smal 1. Begrepp Nideffer & Sagel 2001 ”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland

”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland 2. Koncentration i din idrott

Alla idrotter ha olika koncentrationsfas. Ett bra sätt att bli medveten om vilka krav som ställs i din idrott är att utgå från Niderffers modell. Ställ följande frågor Vilka delar av din idrott kräver;  Smalt inre fokus?  Smalt yttre fokus?  Brett inre fokus?  Brett yttre fokus?  Är det viktigt att kunna skifta fokus snabbt? ”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland 2. Koncentration i din idrott

 1. Riktar sin uppmärksamhet mot någonting  2. Anpassar uppmärksamheten på ett adekvat sätt  3. Upprätthåller uppmärksamheten över tid och med en hög intensitet ”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland 1. Begrepp

 Viktigt att kunna reglera sin spänningsnivå  Upprätthålla uppmärksamheten över tid  Rikta uppmärksamheten åt rätt håll  Återta koncentrationen efter störning (refokusering) ”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland 1. Begrepp

Refokusering ”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Förmåga att rikta uppmärksamheten mot det relevanta efter det att vi blivit distraherade Självmedvetenhet ”Varningssystem” 1. Begrepp

Övning ”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland 3. Praktisk Övning

Övning ”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland 3. Praktisk Övning

InreYttre  Tankar och känslor och inre upplevelser så som smärta och trötthet  Ljud i omgivningen, väder, publik mfl yttre omständigheter 1. Begrepp

 Idrottare måste vilja koncentrera sig  Idrottare kan bara fokusera på en sak i taget  Idrottare är fokuserade när de koncentrerar sig på specifika och relevanta saker under deras kontroll  Idrottare tappar koncentrationen när de fokuserar på irrelevanta saker utanför deras kontroll  Nervositet och ängslan stör koncentrationen 4. Verktyg

 Association Lyssna på kroppens signaler  Disassiociation Medvetet försöka tänka på annat ”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland 4. Verktyg

 Mentala föreställningar  Gör en koncentrationsplan  Skaffa dig rutiner  Använd ”tankeparkering”  Forma en refokuseringsplan  Forma posetiva koncentrationsaffirmatio ner ”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland 4. Verktyg

”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Debrifing - Hamburgaren 1. Förstärkning av positivt beteende/förmåga. Brödet i botten: Ta fram delar av dagens tillfälle som du känner fungerar bra för dig, som gör dig framgångsrik som person eller som idrottare. 2. Konstruktiv kritik Köttet : Hitta delar i ditt beteende el. förmåga som du känner att du vill utveckla eller förbättra. 3. Positiv energi! Locket: Plocka fram positiva känslor som du tar med dig ifrån dagens tillfälle! 5. Avrundning