INTROSPEKTION introspektion (nylat. introspe´ctio, av lat. introspi´cio 'se in i', 'beskåda', 'betrakta'), iakttagelse av egna upplevelser, t.ex. känslor,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

De eviga frågorna behöver ett svar
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
MFSMFS Ett äventyr utöver det vanliga. SIDA:s utbildning i Härnösand o Tre intensiva dagar som förbereder dig inför din resa o Träffa andra som ska ut.
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Patientenkät sommaren -13
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Mitt jobb & Min karriär.
Dept. of Design Sciences, Lund University
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
Alla har inneboende.
Vi ställde frågan: Vad betyder den ”Den Aktiva patienten” för dig?
SET Social Emotionell Träning
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik
Om jag hade möjlighet att fånga regnbågen hade jag gjort det för din skull och delat dens skönhet med dig.  
Från KARMA till NÅD “När man bestämmer sig för att åstadkomma det som är av ett kreativt inflytande – då är inte längre det väsendet under lagen av orsak.
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Brukarenkät IFF Brukarundersökning individ, familj och funktionshinder (IFF) hösten Sammanlagt svarade 185 brukare på enkäten. För IF så var.
Ett ödesdigert misstag…
arbetskooperativ Luleå
Det lönar sig inte att springa …......om man är på fel väg!
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Vi upptäcker matematik på vägen...! Det vi gör med kroppen sätter sig i knoppen! Vi cyklar över bron, undrar vad som finns under bron.
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Slappna av och må bra Barbro Bronsberg.

Effektivisera med ökad kvalitet
Jag heter Sussi.
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
På jakt efter en socialt hållbar värld Jagutveckling genom livet för utökat ansvar Jan Artem Henriksson.
Betydelsen av processorientering - Hur kan vi tillsammans med patienten utveckla vårt sätt att tänka och agera! Linköping 18 maj 2010 Regionala gruppen.
Argumenterande text.
Vad är identitet?.
Kroppsideal & idrott Idrott, träning och kroppsuppfattning
Skriva noveller.
Psykologins historiska framväxt
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
1 Att vara gymnasielärare. Min skiss om ”egna förväntningar på läraryrket”.
”Picknick i sängen” och andra erfarenheter Annette Leger Barndiabetessjuksköterska Lund 6 mars 2012.
Medveten nävaro Du kan öka din förmåga att göra det bästa av varje situation. Du minskar ditt automatiserade sätt att reagera och ökar din valfrihet och.
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
Sociala medier som påverkningskanal Anne Salovaara-Kero: Mamma Annorlunda & Normalstörd.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Brukares erfarenheter i samband med en personalutbildning i psykiatrisk rehabilitering Camilla Bogarve.
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
ANDRAGOGIK andragogi´k (bildning till grek. an \ ´r, genitiv andro´s '[vuxen] man', parallell med pedagogik), en i sen tid konstruerad benämning på undervisning.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Vad ser du på bilden? Beskriv bilden i ord! Vilken tid är det i bilden?
Sammanställning av enkätsvar med familje- och fritidsknytning från drogvaneundersökningen åk 9, mars 2009.
Passion för livet utvecklas och stödjs av Region Jönköpings län
Socialpsykologi.
glädje-trygghet-kamratskap-nyfikenhet
Lässtrategier. 1. Före läsningen- strategier 1.1 Sätt upp mål med läsningen.
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
Arbetsmiljöarbete Service- och bemötande
Elev loggbok.
Kommunikation. Jag vet att du tror att du förstår vad jag tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag.
Varför gör du inte det du vill göra? Tror du att det är fel på dig?
Presentationens avskrift:

INTROSPEKTION introspektion (nylat. introspe´ctio, av lat. introspi´cio 'se in i', 'beskåda', 'betrakta'), iakttagelse av egna upplevelser, t.ex. känslor, tankar, föreställningar, sinnesförnimmelser. Ur NE

BESKRIVA VAD JAG REFLEKTERAR ÖVER Jag tar ständigt emot information genom att se, känna och förnimma i min kropp. Olika teorier och tekniker hjälper mig att beskriva vad jag upplever, i mig själv och i världen.

BESKRIVA HUR JAG REFLEKTERAR Andra teorier och tekniker hjälper mig att bearbeta de känslor, kroppsförnimmelser och tankar upplevelserna väcker.

BESKRIVA TIDEN SOM GÅR Förvirring är en del av lärandet. Förvirringen är lättare att uthärda ju fler redskap jag har för att orientera mig. När tanken är grumlig kan känslan vara klar, och omvänt. Med tiden övergår förvirring i klarhet. Varje enskild person erövrar sin egen klarhet.