”Om vi fick bestämma” - Ett projekt om Barnkonventionen och varför barns och ungdomars delaktighet i musik- och kulturskolan måste stärkas Syftet är att.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mål med samverksanssystemet
Advertisements

Men det här är väl ingenting nytt?
Att identifiera och utveckla ledare
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Disposition - Hållbar utveckling
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kultur för alla – gäller det mig
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
UPPDRAG: •Revidera handlingsprogram om inflytande för barn och ungdomar •Skapa förutsättningar för att införliva barnkonventionen i Borås Stad Inflytande.
KULTURSKOLA 2009 Marknadsundersökning 2006 Musik och Dansskolan.
Våra barns skolmiljö: Omfattar allt ifrån trafikmiljö till miljön i klassrummen. Det kan gälla alltifrån övergångsställen till hur stora elevgrupperna.
Psykosocial problematik Barn som far illa Lagstiftning Elisabeth Cedervall 2011.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Annika Ghafoori Kvalitetsdrivet 2013 En öppen högskola?
Vad innebär ett barnperspektiv
 ”Lyfta” barn och ungdomsfrågor som ett viktigt, prioriterat område för landsting, regioner och kommuner  Barn & unga utgör 1/3 av befolkningen och tillbringar.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Inflytande – på Riktigt!
Länsgemensam ledning i samverkan
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Med fokus på unga En politik för goda levnadsvillkor, makt och inflytande Foto: Colourbox.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Demokratiprojektet Den arabiska våren.
Mervärden och aha-upplevelser
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Cecilia Karlsson, Folkhälsocontroller.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
God hälsa och positiv livsmiljö för alla i Jämtlands län Bäckedals folkhögskola Uppdaterat: Långa och korta kurser inom olika gamla.
”Om vi fick bestämma” Kick-off oktober 2012.
Slupskjulsvägen 34, Stockholm RUM, RIKSFÖRBUNDET UNGA MUSIKANTER har medlemmar varav är mellan 7-25 år. 390 föreningar över hela landet.
Kommunens ansvar för barn och unga Jonas Reinholdsson KommunLex AB © KommunLex AB, får kopieras och spridas med angivande av källan.
Rädda Barnen Kommittén för Mänskliga Rättigheter
Elevdemokrati i praktiken
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barn och ungas rättigheter BRÅ
BARNS BÄSTA -klart att vi alla vill barnens bästa eller?
UNGDOMARS DELAKTIGHET
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
”Om vi fick bestämma” - Ett projekt om Barnkonventionen och varför barns och ungdomars delaktighet i musik- och kulturskolan måste stärkas.
Barnkonventionen och ungdomspolitiken. Kommuner och landsting/regioner är viktiga aktörer.
Idrottslyftet – mer och fler Utformning av kommande arbete.
Västra Götalandsregionen ska bidra till att personer med funktionsnedsättning kan delta i samhällslivet, få möjlighet att påverka sin livssituation och.
Möjlighet till Egen Kraft!
Barnkonventionen i förskolan
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Hur skapar man ett bra samhälle med hjälp av civilsamhället?
Alla barn har samma rättigheter och lika värde
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Om översynen av stadens råd för funktionshindersfrågor
Barnombudsmannen Fanny Davidsson.
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

”Om vi fick bestämma” - Ett projekt om Barnkonventionen och varför barns och ungdomars delaktighet i musik- och kulturskolan måste stärkas Syftet är att utveckla musik- och kulturskolorna genom att ta till vara den kraft som finns hos eleverna. 20 kulturskolor från hela landet. Prövar metoder för ungas inflytande Egna utvecklingsprojekt Samarbetspartners är Sveriges Ungdomsorganisationer (LSU), Demokratiakademin, Pascalföreningen och Unga Berättar, Kulturskolan Stockholm. Dessa bildar också projektgrupp.

Ungas inflytande och delaktighet Varför?

Ungas inflytande i musik- och kulturskolan Elevfackligt: Elevråd Ungas inflytande i undervisningen Ungas inflytande i särskilda projekt Elevorganisationer: t.ex. teatergrupp, orkesterförening Ungdomsråd i kommunen Mer eller mindre formaliserat

Sara Granér

Barnperspektiv När vuxna sätter sig in i barnets situation för att bättre kunna ta tillvara barnets intresse och verka för barnets bästa.

Barns perspektiv Barnets egen berättelse och uttryck för mening. Barns egen tolkning. ”det som visar sig för barnet” Men hur kan det som visar sig för barnet också visa sig för den vuxne?

Barnrättsperspektiv Barnrättsperspektiv innebär att ta hänsyn till de rättigheter barn har och säkerställa dessa vid beslut som rör barn. Att barnet inte diskrimineras på grund av härkomst, kön, religion eller funktionshinder Att barnets bästa uppmärksammas och övervägs i alla beslut som berör dem direkt eller indirekt Att barnet får möjlighet att säga sin mening och får den respekterad Att barn och vuxna har god kunskap om barnets rättigheter Källa: Västra Götalandsregionen Kunskap om barnets rättigheter – Inbjudna av nätverket för barnkonventionen. Barn berättar för andra barn om barnkonventionen

Barnkonventionen Alla barn har rätt att uttrycka sin mening i alla frågor som berör dem. Artikel 12 Alla barn har rätt till fritid, lek och vila och rätt att delta i kulturella och konstnärliga aktiviteter. Artikel 31 Artikel 31 handlar om musik- och kulturskolans kärnvärde. Projektet jobbar för att artikel 12 ska bli en tydlig ledstjärna i verksamhet.

Om unga får bestämma… Fler ensembler i olika konstellationer Projekt, t.ex. musikal Flexibla lektionstider Konsert som barnen producerar Samarbeten: fritidsgårdar, andra kulturskolor. Utforma mysiga lokaler Öppen scen Bra lärare som lyssnar och bryr sig – det har vi redan! Vad vill de unga då?

Exempel på projekt Demokratiarbete i orkester för unga med funktionsnedsättningar Unga planerar och producerar konsert Unga planerar läger Unga deltar i kulturskolans hela läsårsplanering. Utökat kursutbud efter elevers önskemål: film, design, singer/songwriter m.m. Samverkan med fritidsgård i teaterproduktion där unga har inflytande Elevförening Kulturskolorna driver egna utvecklingsprojekt

Fokusgrupper och projekt…

Veronica Holtsjö

Ungdomsperspektiv i verksamheten Förbättra verksamhetens resultat och tillgodose ungas rättigheter

Definitioner och statistik Olika definitioner i olika sammanhang FN: 15–24 år Sveriges regering: 13–25 år Afrikanska unionen: 15–35 år Ålder är inte bara fysisk ålder utan en livssituation som präglas av att en inte är fullt etablerad i samhället. Text

Vad är ett ungdomsperspektiv Unga har rätt till delaktighet, inflytande, makt över frågor som berör deras liv. Det handlar om att unga har samma rättigheter som andra delar av befolkningen.

Investeringar i unga har större potential än någonsin 1) Det finns idag fler unga i världen än någonsin tidigare 2) Dagens unga har bättre hälsa och utbildningsnivå och därmed bättre förutsättningar än någon annan generation före dem att tillgodogöra sig och ta tillvara på investeringar Text

Unga ska vara aktörer Unga har rätt att delta i planering, genomförande och utvärdering i frågor och beslut som berör dem Unga människor ska, liksom andra, ses som möjliga aktörer för förändring och inte enbart som en målgrupp för utvecklingsinsatser. Text

Mervärden med ungdomsperspektiv Ungdomsperspektivet bidrar till bättre resultat genom att relevans, effektivitet och legitimitet ökar. Text

Mervärden med ungdomsperspektiv – relevans Text Ungdomsperspektivet ger utvecklingssamarbete ökad relevans genom att sannolikheten ökar för att göra rätt insatser när unga är målgrupp. Unga besitter specifik kunskap om och erfarenhet av att vara ung idag, vilket ett ungdomsperspektiv tar tillvara på.

Mervärden med ungdomsperspektiv – effektivitet Text Ett ungdomsperspektiv bidrar till ökad effektivitet genom att sannolikheten ökar för att göra insatser på rätt sätt när unga är målgrupp. Unga har ofta god kunskap om hur man effektivt når ut till andra unga och vilka metoder som fungerar.

Mervärden med ungdomsperspektiv – legitimitet Text När unga ges rätt till delaktighet, inflytande och makt får insatserna högre legitimitet. Mål och insats får högre acceptans bland unga då de är del av planering eller genomförande av insatsen.

Mervärden med ungdomsperspektiv – demokratiutveckling Text Att stödja ungas egen organisering är ett sätt att stärka arbetet för demokrati och mänskliga rättigheter.

När behövs ett ungdomsperspektiv? Om du svarar ja på någon av dessa frågor ska ett ungdomsperspektiv tillämpas: 1. Är unga människor en del av målgruppen? (Del av målgrupp) 2. Berör det identifierade problemet eller insatserna på annat sätt unga människor? (Berörd grupp) 3. Kan unga eller ungdomsorganisationer vara med och genomföra lösningen på problemet? (Genomförare) Text

Inflytandetrappan

Riksförbundet Unga Musikanter

RUM i korthet Rikstäckande Barn- & ungdomsorganisation för musicerande människor mellan 6-26 år 40 000 medlemmar 383 föreningar Medlemmar i LSU

Nygammal organisation -30% i statsbidrag Omfattande omorganisation Stötta, stärka och utveckla medlemmarna It-bolaget ClubOnWeb AB 1 miljon kr kommande år i utvecklingspott

Musikaliskt ledarskap Distriktens kursverksamhet RUM’ba Landslagen Ledarskolan MusikRUM Västerås Verksamhetsutveckling Påverkansarbete Internationella samarbeten Föreningsbidrag Musikaliskt ledarskap Distriktens kursverksamhet

Framtidens RUM RUM Genre Instrument Verksamhet Elevorganisation

Vad är Elevdemokrati? Elevinitiativ Elevfackliga frågor Egna konserter Egna kurser & workshops Samverkan och utbyten Elevfackliga frågor Inflytande = delaktighet Utvecklingsarbetet Arbetsmiljö

Renodla i en egen dotterorganisation Klustra engagemanget Öka de finansiella medlen till föreningarna för att kunna göra mer Öka spetskompetenserna Kultur för hela Kulturskolan

Hur skapas engagemang? Genom ansvar, förtroende och lagarbete Finansiella medel att skapa verksamhet med. Samverkan med skolledningen RUM kan skapa renodlad elevorganisation med stöd av SMoKs erfarenheter och råd.

Sveriges tongivande ungdomsförbund

”Om vi fick bestämma” www.smok.se /projekt/om-vi-fick-bestamma