Kvalitetsutveckling – mitt i processen Miljövetenskap Miljövetarprogrammet – Människa-Miljö-Samhälle.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Ditt kvitto på en väl utförd utbildning
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Närvaro!!.
reliabilitet vid bedömning av vetenskapliga uppsatser
Vardagsutveckling - vad är det?
Förmågor & Centralt innehåll
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Högskoleförberedelse
Stress kan göra det svårt för oss att sova, passa tider
SPUR – vad är det? Utvecklingen av kvaliteten i läkares vidareutbildning Sveriges läkarförbunds och Svenska Läkaresällskapets stiftelse för utbildningskvalitet.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi Torsdag 5 december 2013 kl (ca) Lokal: A2 Examensarbete - Information inför kurs 722A35/722A36/722A42 VT 2014.
Examensarbete för civilekonomexamen vid Linköpings universitet
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Examensarbeten Syftet med dagens möte är: att informera om föreslagna förändringar –Nya rutiner –Nya riktlinjer och anvisningar (remiss) att.
Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2011
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Examensarbeten och skolutveckling
för att synliggöra fritidshemspedagogiken?
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Lärplattformstankar Herrestadskolan  Lärplattform. Vad innebär det för er?
Värdekompassen Arbetsblad 1 För arbete med Värdekompassen
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Stöd och Omsorg Psykosocialt stöd BedömningGenomförandeUtvärderingBedömningGenomförandeUtvärdering Tydligt Förutsägbart Begripligt Tydligt Förutsägbart.
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Projektmetodik Varför projektmetodik? Viktig del i kommunikation - Samarbete och planering tillsammans med andra än närnaste kollegor -
Efterbehandlingens ABC En översiktlig introduktion till efterbehandling av förorenade områden.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Välkommen till Info om Projektarbete i åk3. Vad är ett projektarbete? 100 gypoäng Ca 100 timmar per elev Särskild handledare/lärare Särskild planering.
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Teknisk nämnden Nämndutveckling Underlag och utkast till uppläggning.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Projektarbetet 2012 En 100-poängskurs som är gemensam för alla gymnasieelever - men som ändå skiljer sig åt…
Rörelse och konstruktion
Studentkåren Malmö Lena Petersson, Ordförande. Studenters perspektiv på karriär och Alumni Det är inte i första hand studenten som ska bli anställningsbar,
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Nytt kvalitetsutvärderingssystem - under utveckling Pär Brännström Utredare, Högskoleverket NU2010, 13 oktober 2010.
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015 Ann Wahlström Naturvårdsverket Miljömålsdagarna Stockholm 7 maj 2014.
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Nya ST SOSFS 2015:8 Gäller alla med legitimation efter 1 maj 2015
Att skriva en projektplan Wibke Jonas VT 2016 Fri efter Cecilia Eriksson Linsmeier Fredrik von Wowern 2014.
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Välkommen till studentdagen 2016
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Validering inom Lärarlyftet
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
L3VU20.
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
Tisdag – “Nya” aspekter som dyker upp med anledning av Agendan.
Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.
Ta del av riktlinjerna här
Handledarutbildning Steg 2.
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Kvalitetsutveckling – mitt i processen Miljövetenskap Miljövetarprogrammet – Människa-Miljö-Samhälle

Vad ska bedömas? Kunskap om vetenskapsteoretiska utgångspunkter Uppläggning och planering av en vetenskaplig undersökning samt genomförande Fördjupade kunskaper inom det valda uppsatsämnet Kunskap om forskningsetiska hänsyn och förhållningsregler Kunskap om den skriftliga rapportens formalia

Vad har vi gjort? Valt ut två examensarbeten 1. ”Att få igen för gammal ost” – en målgruppsanalys med syfte att genom kommunikativa medel influera Malmös villahushåll att frivilligt sortera ut sitt matavfall. 2. ”Hållbara grönområden” – Identifiera funktioner som är viktiga i ett hållbart grönområde

Två externa bedömare har granskat och betygsatt examensarbetena utifrån en bedömningsmall Hervé Corvellec och Patrik Hall

Vad är syftet? Öka vår egen kompetens Synliggöra vår bedömningsgrund för studenter och oss själva Huvudsyftet är att studenterna ska bli kunnigare och göra bättre examensarbeten

Vårt utvecklingsarbete Separera examination – handledning Bedömningsmall Bedömning av processen Omorganisation – betygskommitté direkt efter seminarierna