Hållbara offentliga upphandlingar av städtjänster Städbranschen Sverige branschdagar Jönköping 2014-05-21 Anna Lipkin.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Advertisements

Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
En översikt och introduktion till den nya lagstiftningen Offentlig upphandling och e-affärer Stockholm den 17 januari 2008 Advokat Elisabeth Legnerfält.
Socialt ansvarsfull offentlig upphandling – Social hänsyn vid upphandling Anders Kuylser Upphandlingschef 1.
Disposition - Hållbar utveckling
Socialfondens regionala plan. Styrkor - Stockholm är en fungerande och funktionell region där lokala problem kan lösas regionalt - Stockholm har en stor.
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Hur länge har vi haft vi regler?
Olika vägar mot samma mål
Lagen om offentlig upphandling (LOU)
Europeiska Socialfonden EU:s sammanhållningspolitik Lissabonstrategin – EUs tillväxt- och sysselsättningsstrategi Nationellt Socialfondsprogram.
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Hållbar upphandling i hälso- och sjukvården - Så arbetar vi i Blekinge
LSO som verktyg i det kommunala säkerhetsarbetet
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Social hänsyn i offentlig upphandling En modell för Göteborgs Stad
Att upphandla utvärdering
Kommunförbundet Skåne Nätverksträff för upphandlare 25/ Daniel Moius
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
Hur stort är utrymmet för sociala hänsyn?
Hur svårt kan det vara? Ylva Mannervik
Upphandling av stöd till bredband
Offentlig upphandling SFÖ-konferensen i Göteborg 20 april 2013
Xxx skolans/universitetsförvaltningens miljöledningssystem Möte ÅÅMMDD
Hur fungerar innovationsupphandling med hänsyn till LOU?
Energieffektiviserings direktivet
Renhållarträffen 2010 Essinge Konferenscenter
Upphandlingsutredningens slutbetänkande och aktuella domar Frukostmöte den 18 sept 2013 i Malmö Erik Backlund Juridik AB 1.
Upphandling med social hänsyn Processamordning – strategisk destinationsutveckling Utveckling Nordost.
En utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina. (Brundtlandkommissionen) De åtgärder.
1 Offentlig upphandling och e-affärer, seminarium den 17 januari 2008 i Stockholm Vilka krav och möjligheter innebär de nya lagarana för upphandlande enheter?
Nationella upphandlingsstödet
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Om upphandling och arbete i EU-rätt och svensk rätt
Europeiska Socialfonden EU:s sammanhållningspolitik Lissabonstrategin – EUs tillväxt- och sysselsättningsstrategi Nationellt Socialfondsprogram.
LFA Steg 1: OMVÄRLDSANALYS
Innovationsupphandling - ett verktyg för problemlösning
Strategiska perspektiv på verksamheten
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Elektronisk upphandling – nya regler för offentlig upphandling
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Välkomna! Program Vad styr offentlig upphandling?
Kommunnätverk Giftfri vardag Lync-möte med länsstyrelserna 22 sept
Europeiska socialfondens nationella strukturfondsprogram för Sverige
En översikt Jan-Åke Sandell Diskrimineringslagstiftning 1.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Version 1.0 BÄTTRE OFFENTLIG UPPHANDLING. Version 1.0 Syfte Vi vill skapa förutsättningar för förtroendevalda att vara delaktiga i arbetsgivarens offentliga.
Kommissionen för jämlik hälsa Att sluta hälsoklyftorna i Sverige Magdalena Brasch.
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Nu gör vi social upphandling! Motala 4 november 2015 Mohamed Hama Ali Gärde Wesslau Advokatbyrå.
Vilka krav kan du ställa för hållbara transporter? Örebro Natalie Tordnell.
Upphandlingslagstiftningen
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Inköp i Region Norrbotten
- Översikt Socialfondsprogrammet ESF16feb/ E Ramel
Europeisk utredningsorder Dir
18 januari 2018 Anna Lönnerberg och Johanna Enberg
Genomgång inför upphandling
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
Socialt ansvarsfull upphandling
VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK
Kampen för lika möjligheter för HBTI-personer i EU
Kampen för lika möjligheter för HBTI-personer i EU
Presentationens avskrift:

Hållbara offentliga upphandlingar av städtjänster Städbranschen Sverige branschdagar Jönköping 2014-05-21 Anna Lipkin

Ett samlat upphandlingsstöd Upphandlingsstödsutredningen (SOU 2012:32) Upphandlingsutredningen (SOU 2013:12) Budgetpropositionen 2014 Mer värde för pengarna – den goda affären. Koncentrationen av resurser, kompetenshöjande insatser: - Regelverk och rättspraxis - Effektiv upphandling - Kontinuerlig uppföljning Konkurrensverkets regleringsbrev för 2014 från regeringen innehåller bland annat ett antal mål för det samlade upphandlingsstödet. Ett av det samlade upphandlingsstödets viktigaste uppdrag är att bidra till att upphandling lyfts upp på ett mer strategiskt plan bland kommuner och myndigheter. Att i högre grad fokusera på att göra goda affärer för de skattemedel som vi förvaltar förutsätter att de på ansvarig myndighetsnivå förstår att avsätta tillräckliga resurser för detta fina och viktiga uppdrag.

Konkurrensverkets mål för det upphandlingsstödjande arbetet Stärka upphandlingens strategiska betydelse Underlätta för små och medelstora företag att delta i upphandling Förebygga korruption och jäv i offentlig upphandling Bidra till hållbar utveckling Uppmuntra innovationsfrämjande upphandling Främja frivillig förbättring av näringslivets och offentliga sektorns miljöarbete Konkurrensverkets regleringsbrev för 2014 från regeringen innehåller bland annat ett antal mål för det samlade upphandlingsstödet. Ett av det samlade upphandlingsstödets viktigaste uppdrag är att bidra till att upphandling lyfts upp på ett mer strategiskt plan bland kommuner och myndigheter. Att i högre grad fokusera på att göra goda affärer för de skattemedel som vi förvaltar förutsätter att de på ansvarig myndighetsnivå förstår att avsätta tillräckliga resurser för detta fina och viktiga uppdrag.

Vår ambition ”Inköp som strategiskt verktyg – hur inköp tillför värde i organisationen och till samhälleliga mål.” Vägledning och stöd Konkreta ställningstaganden i juridiska ärenden Inköpsstrategiska metoder Förvalta och utveckla kriterier Uppföljning och fakta som stärker utveckling Kundsupport och utvecklad webbsida Seminarier och nätverk

Ett samlat upphandlingsstöd 2014 1 januari Tillhandahålla metod- och kompetensstöd för innovationsupphandling (tidigare Vinnova). 1 mars Utveckla och förvalta ett upphandlingsstöd samt bidra till att hela inköpsprocessen kan genomföras elektroniskt och delta i standardiseringen av processen, liksom uppgiften att utveckla och sprida hjälpmedel och metoder (tidigare Kammarkollegiet). 1 juli Förvalta och utveckla system för en hållbar offentlig och i övrigt professionell upphandling vilket huvudsakligen innefattar upphandlingskriterier och uppgifter relaterade till dessa (tidigare Miljöstyrningsrådet).

Perspektiv och prioriteringar Prioriterade områden - behovsstyrt Perspektiv Affär/ekonomi Juridiken Organisation Behovet Ordning & reda Strategiska samverkanspartners Målgruppsanpassat Vem? Kompetens? Kanal?

Diskussion 1 Vilket stöd behöver ni från Konkurrensverkets upphandlingsstöd? Vilka verktyg anser ni saknas för upphandlande myndighet? Vilka verktyg anser ni saknas för er leverantörer?

Vårt första projekt – Städ Alla upphandlande myndigheter (i princip) upphandlar städtjänster Redan påbörjat innan upphandlingsstödet flyttades till Konkurrensverket – kraftigt försenat Stora utmaningar vad gäller osund konkurrens och sociala aspekter Ska fungera som pilot för Konkurrensverkets framtida process

Lagen om offentlig upphandling Upphandlande myndigheter bör beakta miljöhänsyn och sociala hänsyn vid offentlig upphandling om upphandlingens art motiverar detta. (LOU 1 kap.9a§)

Offentlig upphandling Alla upphandlingar måste genomföras i enlighet med de EU-rättsliga grundprinciperna: Likabehandling Icke-diskriminering Transparens Proportionalitet Ömsesidigt erkännande

Socially responsible public procurement - SRPP Europeiska kommissionen: Socialt ansvarsfull upphandling – en handledning till sociala hänsyn i offentlig upphandling

Sysselsättningsmöjligheter Ungdomsarbetslöshet Jämn könsfördelning Anställning av långtidsarbetslösa och äldre Mångfaldsstrategier Anställning av personer med funktionsnedsättning

Främjande av sociala rättigheter och arbetstagares rättigheter Nationella lagar och kollektivavtal som följer EU: s lagstiftning Likabehandling av kvinnor och män Hälsa och säkerhet på arbetsplatsen Bekämpning av diskriminering (ålder, religion, funktionshinder, sexuell läggning mm)

Etiska krav i offentlig upphandling Vid produktion i tredje land Uppförandekod Uppföljningsportalen

CSR, städbranschen och offentlig upphandling Nya miljökriterier: Kemikaliehanteringen största miljöbelastning vilket innebär krav på System och rutiner (miljöledningssystem) Utbildning Kemikaliernas egenskaper Uppföljning www.msr.se

CSR, städbranschen och offentlig upphandling - företag Många aktörer anser att offentliga upphandlingar är särskilt förknippad med oseriös anbudsgivning såsom: Lagöverträdelser som ger konkurrensfördelar vid anbudsgivning Svartarbete, arbetsmiljöbrott och brott mot special- lagstiftning. Onormalt låga anbud

CSR, städbranschen och offentlig upphandling – den anställdes villkor Kollektivavtalsliknande villkor (Genomförandeutredningen slutbetänkande 1 juli 2014) Anställa personer med särskilda svårigheter att komma in på arbetsmarknaden Arbetsmiljö/arbetsskador (inkl ensamarbete)

CSR, städbranschen och offentlig upphandling – utöver upphandlingsprocessen Stöd till uppföljning Se till att upphandlande myndighet utnyttjar de möjligheter de har att kontrollera anbudsgivarna. (10 kap 1-2 § LOU)

CSR, städbranschen och offentlig upphandling – möjliga krav Personalkostnader i förhållande till omsättning Innovationsupphandling? Funktionsupphandling? Upphandla rent kontor? Använda personalomsättning som nyckeltal (låg personalomsättning betyder bra arbetsgivare?)

CSR, städbranschen och offentlig upphandling – upphandlande myndigheter Säkerställa att kraven är formulerade så att de anbud som kommer in går att jämföra/utvärdera Säkerställa att det finns resurser för uppföljning

Diskussion 2 Är det något område när det gäller CSR som vi har missat i vägledningsarbetet? Finns det andra ”nya” krav som borde tas fram?

Syftena med de nya direktiven Förenkla och öka flexibiliteten. Öka möjligheterna för små- och medelstora företag att delta i offentlig upphandling. Mer fokus på social- och miljörelaterade aspekter.

Arbetsrättsliga villkor Ur nya (”klassiska”) direktivet artikel 18.2 Medlemstaterna ska vidta lämpliga åtgärder för att säkerställa att ekonomiska aktörer vid fullgörande av offentliga kontrakt iakttar tillämpliga miljö-, social- och arbetsrättsliga skyldigheter som fastställs i unionsrätten, nationell rätt, kollektivavtal eller i internationella miljö-, social- och arbetsrättsliga bestämmelser som anges i bilaga X. (Internationella arbetsrättsliga bestämmelser i Bilaga X = ILO:s åtta kärnkonventioner)

Diskussion 3 Som ett stöd i ert arbete: Vilket ansvar har ni som leverantörer till offentlig sektor? Inom vilka områden ska ni fokusera ert CSR-engagemang?

Tack för er uppmärksamhet! Anna Lipkin Sakkunnig Enheten för upphandlingsstöd anna.lipkin@kkv.se 08-700 16 32