= om och i : specifikt fritidshem? = senaste året, åren? VERKSAMHET YRKE 5 maj 2010 Birgit Andersson
Barn i fritidshem -forskningsrapport fr 2004 Barns domän – men friheten är krävande Förhandlingar och maktkamp Befäster traditionella könsmönster Viktig socialisations- och lärandemiljö Johansson, I & A-L Ljusberg (2004) Barn i fritidshem. __________________________________________________________________________________________ 5 maj 2010 Birgit Andersson
Lärande i fritidshem Informellt, situationsstyrt, präglat av samvaron barn- barn och vuxna sociala kompetenser Kjoer, Bjorg (2005) Born og barndom på fritidshjem. (avhandling) Bardon, Ingrid (2008) ”På fritids tänker man inte på att man lär sig saker” D-uppsats, J-köping 5 maj 2010 Birgit Andersson
Kamratskapande o konflikter Ihrskog, Maud (2006) Kompisar och kamrater. Barns och ungas relationsskapande i vardagen. (avhandling) Wrethander Bliding (2007) Inneslutning och uteslutning – barns relationsarbete i skolan. (bok som bygger på hennes avhandling) Marianne Dahl studerar Barns egenstyrda verksamhet i fritidshem, förväntas presentera studien vid årsskiftet 20110/11 (lic.avhandling) 5 maj 2010 Birgit Andersson
Fritid som diskurs och innehåll - Fritidsbegreppets försvinnande - Förskjutning fr hem- och omsorgsdiskurs mot ? – skoldiskurs? I Sverige måste ”kompletteringens fokus” analyseras och diskuteras konsekvenser för barns lärande och utveckling? Björn Haglund (2009) Fritid som diskurs och innehåll I: Pedagogisk Forskning i Sverige Årg 14, Nr 1 s (vetenskaplig artikel) 5 maj 2010 Birgit Andersson
Fritidspedagogens yrkesroll Yrkesposition Strukturell nivå Yrkesfunktion Samspelet mellan aktörerna (förhållandet mellan olika funktioner = yrkesrelationer) Yrkesidentitet Personlig upplevelse 5 maj 2010 Birgit Andersson
- Hur påverkar externa krav om kvalitetsredovisningar och andra bedömningsprocesser fritidspedagogers yrkesidentitet idag? Fritidspedagogers yrkesidentitet Idag, efter 10 år inom utbildningssektorn ? ? ? ? ? ? ? 5 maj 2010 Birgit Andersson
Bedömningar i fritidshem? (för/delstudie inför avhandlingsarbetet) 1) Fritidspedagoger bedömer främst - barn (social kompetens), barngrupp, verksamhet, sitt eget agerande 2) - genom vardagliga iakttagelser 3) - dokumenterar endast i undantagsfall - Hur kommer det sig? –Hur kan det förstås? Andersson, Birgit (2010) The entrance of assessment into Swedish leisur- time centres pedagogues´ attitudes and practises. In Education Inquiry, Volume 1, No 3,( Artikeln publiceras efter sommaren) 5 maj 2010 Birgit Andersson
Fritidspedagogers bedömningar rörande olika faktorer inom fritidshemsverksamhet. N= 105 Faktorer som bedöms:Inte alls eller sällan Varken sällan eller ofta Ofta eller väldigt ofta Inget svar - verksamheten harmonin i barngruppen barns delaktighet i gruppen barns kunskapsutveckling barns utveckling av social kompetens meningsfullhet i aktiviteter och lekar kollegors agerande sitt eget agerande samarbetet fritidshem/skola den fysiska miljön ute / inne maj 2010 Birgit Andersson
Forskningsfrågor o metod för min avhandling Hur identifierar fritidspedagoger sitt yrke o arbete, med särskilt fokus på kvalitetsarbete och bedömningar Vilka externa krav uttalas och kan utläsas i lokala dokument (Vilka kärnkompetenser anges som centrala idag och vilka är möjliga att förvärva genom dagens utbildningen ) Fältstudier Djupintervjuer med 23 fritidspedagoger, 2 förvaltningstjänstemän och 6 rektorer. 5 maj 2010 Birgit Andersson
Samtalsguide som underlag för kvalitetsarbete och utveckling i fritidshem och med fritidspedagogik som grund För huvudmän och rektorer i sitt arbete tillsammans med sin personal Stöd för att aktivt arbeta med och utveckla fritidshemmets kvalitet Kompletterar Skolverkets övriga material Bygger på forskning och beprövad erfarenhet 5 maj 2010 Birgit Andersson
Fritidspedagogik - förenar god omsorg och pedagogisk verksamhet och utgår mer från barns erfarenhetsvärld än ”kursplaner” med förutbestämda innehåll. - bygger på aktivt deltagande i autentiska, sociala och meningsfulla sammanhang i syfte att främja barns allsidiga lärande och utveckling. - har ett särskilt fokus på individers identitetsbygge och sociala kompetensutveckling eftersom dessa är sammankopplade med grundläggande behov och lärande överhuvudtaget. 5 maj 2010 Birgit Andersson
Fritidspedagogik - bygger på ett grupporienterat arbetssätt där relationer barn – barn och barn – vuxna är viktiga redskap för att stödja och stimulera barn i deras förståelse och hantering av den verklighet de är en del av. - använder sig av lekens många förtjänster liksom skapande arbete samt betonar processerna i lärande och utveckling. - domineras av det informella lärandet som också handlar om att fånga och ta tillvara likväl som att skapa situationer i vardagen där barn kan inspireras och utmanas i sitt lärande. 5 maj 2010 Birgit Andersson
Samtalsguiden kommer från Skolverket efter sommaren… Min forskningsresa går vidare, om än inte så rakt som nedan… TACK för visad uppmärksamhet 5 maj 2010 Birgit Andersson