= om och i : specifikt fritidshem? = senaste året, åren? VERKSAMHET YRKE 5 maj 2010 Birgit Andersson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare

Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Hög kvalitet?? Hög kvalitet – förutsättning för barns lärande och utveckling – vad är hög kvalitet i förskolan? Barns bästa – en god start i livet! Internationellt.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Pedagogisk dokumentation
Kvinnofridsprogrammet i Malmö Grundvärderingar •Samhället har ansvar för att skydda, hjälpa och stödja våldsutsatta kvinnor.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
En reviderad läroplan för förskolan
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Lokal Pedagogisk Planering
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Vad styr skolan, förskolan och fritidshemmet
Den individuella utvecklingsplanen
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Att samla in underlag - kap 4 Håkanssons bok Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem.
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Läroplansträff fritidshem
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Läroplansträff fritidshem
Levnadsvanor Levnadsvanor handlar om specifikt mänskliga beteenden i vardagliga aktiviteter som individen själv kan påverka, som exempelvis, fysisk aktivitet,
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Välkomna till Edboskolan
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
En arena för lek och kompisskap
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Hur kan vi förstå begreppet?
Nämndplan 2015.
Matematik Tavelsjö Fritidshem Våren 2011 Förvandling av tema - rum till affär, där vi tränar pengars rätta värde och att växla pengar upp till 20 kronor.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Fritidshem på Knappekulla
Nätverk för lärare på fritidshem
Grundlärarutbildningarna
Presentationens avskrift:

= om och i : specifikt fritidshem? = senaste året, åren? VERKSAMHET YRKE 5 maj 2010 Birgit Andersson

Barn i fritidshem -forskningsrapport fr 2004 Barns domän – men friheten är krävande Förhandlingar och maktkamp Befäster traditionella könsmönster Viktig socialisations- och lärandemiljö Johansson, I & A-L Ljusberg (2004) Barn i fritidshem. __________________________________________________________________________________________ 5 maj 2010 Birgit Andersson

Lärande i fritidshem Informellt, situationsstyrt, präglat av samvaron barn- barn och vuxna sociala kompetenser Kjoer, Bjorg (2005) Born og barndom på fritidshjem. (avhandling) Bardon, Ingrid (2008) ”På fritids tänker man inte på att man lär sig saker” D-uppsats, J-köping 5 maj 2010 Birgit Andersson

Kamratskapande o konflikter Ihrskog, Maud (2006) Kompisar och kamrater. Barns och ungas relationsskapande i vardagen. (avhandling) Wrethander Bliding (2007) Inneslutning och uteslutning – barns relationsarbete i skolan. (bok som bygger på hennes avhandling) Marianne Dahl studerar Barns egenstyrda verksamhet i fritidshem, förväntas presentera studien vid årsskiftet 20110/11 (lic.avhandling) 5 maj 2010 Birgit Andersson

Fritid som diskurs och innehåll - Fritidsbegreppets försvinnande - Förskjutning fr hem- och omsorgsdiskurs mot ? – skoldiskurs? I Sverige måste ”kompletteringens fokus” analyseras och diskuteras konsekvenser för barns lärande och utveckling? Björn Haglund (2009) Fritid som diskurs och innehåll I: Pedagogisk Forskning i Sverige Årg 14, Nr 1 s (vetenskaplig artikel) 5 maj 2010 Birgit Andersson

Fritidspedagogens yrkesroll Yrkesposition Strukturell nivå Yrkesfunktion Samspelet mellan aktörerna (förhållandet mellan olika funktioner = yrkesrelationer) Yrkesidentitet Personlig upplevelse 5 maj 2010 Birgit Andersson

- Hur påverkar externa krav om kvalitetsredovisningar och andra bedömningsprocesser fritidspedagogers yrkesidentitet idag? Fritidspedagogers yrkesidentitet Idag, efter 10 år inom utbildningssektorn ? ? ? ? ? ? ? 5 maj 2010 Birgit Andersson

Bedömningar i fritidshem? (för/delstudie inför avhandlingsarbetet) 1) Fritidspedagoger bedömer främst - barn (social kompetens), barngrupp, verksamhet, sitt eget agerande 2) - genom vardagliga iakttagelser 3) - dokumenterar endast i undantagsfall - Hur kommer det sig? –Hur kan det förstås? Andersson, Birgit (2010) The entrance of assessment into Swedish leisur- time centres pedagogues´ attitudes and practises. In Education Inquiry, Volume 1, No 3,( Artikeln publiceras efter sommaren) 5 maj 2010 Birgit Andersson

Fritidspedagogers bedömningar rörande olika faktorer inom fritidshemsverksamhet. N= 105 Faktorer som bedöms:Inte alls eller sällan Varken sällan eller ofta Ofta eller väldigt ofta Inget svar - verksamheten harmonin i barngruppen barns delaktighet i gruppen barns kunskapsutveckling barns utveckling av social kompetens meningsfullhet i aktiviteter och lekar kollegors agerande sitt eget agerande samarbetet fritidshem/skola den fysiska miljön ute / inne maj 2010 Birgit Andersson

Forskningsfrågor o metod för min avhandling Hur identifierar fritidspedagoger sitt yrke o arbete, med särskilt fokus på kvalitetsarbete och bedömningar Vilka externa krav uttalas och kan utläsas i lokala dokument (Vilka kärnkompetenser anges som centrala idag och vilka är möjliga att förvärva genom dagens utbildningen ) Fältstudier Djupintervjuer med 23 fritidspedagoger, 2 förvaltningstjänstemän och 6 rektorer. 5 maj 2010 Birgit Andersson

Samtalsguide som underlag för kvalitetsarbete och utveckling i fritidshem och med fritidspedagogik som grund För huvudmän och rektorer i sitt arbete tillsammans med sin personal Stöd för att aktivt arbeta med och utveckla fritidshemmets kvalitet Kompletterar Skolverkets övriga material Bygger på forskning och beprövad erfarenhet 5 maj 2010 Birgit Andersson

Fritidspedagogik - förenar god omsorg och pedagogisk verksamhet och utgår mer från barns erfarenhetsvärld än ”kursplaner” med förutbestämda innehåll. - bygger på aktivt deltagande i autentiska, sociala och meningsfulla sammanhang i syfte att främja barns allsidiga lärande och utveckling. - har ett särskilt fokus på individers identitetsbygge och sociala kompetensutveckling eftersom dessa är sammankopplade med grundläggande behov och lärande överhuvudtaget. 5 maj 2010 Birgit Andersson

Fritidspedagogik - bygger på ett grupporienterat arbetssätt där relationer barn – barn och barn – vuxna är viktiga redskap för att stödja och stimulera barn i deras förståelse och hantering av den verklighet de är en del av. - använder sig av lekens många förtjänster liksom skapande arbete samt betonar processerna i lärande och utveckling. - domineras av det informella lärandet som också handlar om att fånga och ta tillvara likväl som att skapa situationer i vardagen där barn kan inspireras och utmanas i sitt lärande. 5 maj 2010 Birgit Andersson

Samtalsguiden kommer från Skolverket efter sommaren… Min forskningsresa går vidare, om än inte så rakt som nedan… TACK för visad uppmärksamhet 5 maj 2010 Birgit Andersson